  • 1. Data: 2012-04-10 19:41:01
    Temat: Art 28 a art.33 ust.1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych
    Od: xxx <k...@g...pl>

    Mam dylemat prawny dotyczący ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych
    obowiązującej do dnia 11.lutego 2012r.:

    Art.28:
    1. Jeżeli posiadacz pojazdu mechanicznego nie później niż na jeden dzień
    przed
    upływem okresu 12 miesięcy, na który umowa ubezpieczenia OC posiadaczy
    pojazdów mechanicznych została zawarta, nie powiadomi na piśmie zakładu
    ubezpieczeń o jej wypowiedzeniu, uważa się, że została zawarta następna
    umowa
    na kolejne 12 miesięcy, z zastrzeżeniem ust. 2.
    2. Zawarcie następnej umowy nie następuje, pomimo braku powiadomienia, o
    którym
    mowa w ust. 1, jeżeli:
    1) nie została opłacona w całości określona w umowie składka za mijający
    okres 12 miesięcy lub w przypadku cofnięcia zakładowi ubezpieczeń zezwolenia
    na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej w zakresie obowiązkowego
    ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych albo
    2) w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, ogłoszenia lub
    zarządzenia
    likwidacji zakładu ubezpieczeń albo oddalenia wniosku o ogłoszenie
    upadłości lub umorzenia postępowania upadłościowego, w przypadku,
    o którym mowa w art. 98 ust. 2.
    3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, odpowiedzialność zakładu
    ubezpieczeń
    kończy się z upływem okresu 12 miesięcy, z uwzględnieniem art. 33.

    Art.33
    Umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych ulega rozwiązaniu:
    1) z upływem okresu, na który została zawarta;

    Czy art.33 ust.1 nie powinien odnosić się bezpośrednio do art. 28 tak
    aby klauzula prolongacyjna miała jasną formułę prawną?
    Wg mnie w takim brzmieniu artykuły te są sprzeczne.

  • 2. Data: 2012-04-10 21:00:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-04-10 19:41, xxx pisze:
> [...]
    > aby klauzula prolongacyjna miała jasną formułę prawną?
    > Wg mnie w takim brzmieniu artykuły te są sprzeczne.

    Ale gdzie są sprzeczne?

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2012-04-10 22:07:05
    Od: xxx <k...@g...pl>

    W dniu 2012-04-10 21:00, Liwiusz pisze:

    > Ale gdzie są sprzeczne?

    Sprzeczne są ust.1 art. 28 i ust.1 art.33. Wg art.28 w razie nie
    wypowiedzenia umowy, przedłuża się ona na nowy okres. W art. 33. umowa
    jest rozwiązania z upływem okresu na który została zawarta. Wg umowy-mam
    okres roczny i po roku powinna być ona rozwiązana. Sprzeczność samych
    zapisów ustawy powinno się podać do Trybunału Konstytucyjnego. Art. 33
    powinien się odnosić również do art.28 tak aby ten poprzedni był wiążący.

  • 4. Data: 2012-04-10 22:14:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-04-10 22:07, xxx pisze:
    > w razie nie wypowiedzenia umowy, przedłuża się ona na nowy okres

    Nie przedłuża się. Zostaje zawarta nowa umowa. Różnica jest zasadnicza,
    choćby w składce, która nie musi być taka sama (zwykle jest wyższa).

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2012-04-10 22:24:27
    Od: xxx <k...@g...pl>

    W dniu 2012-04-10 22:14, Liwiusz pisze:

    > Nie przedłuża się. Zostaje zawarta nowa umowa. Różnica jest zasadnicza,
    > choćby w składce, która nie musi być taka sama (zwykle jest wyższa).

    Art.33 ust1 i art. 28 ust.1 nie są spójne. Art.33 ust. powinien odnosić
    się do art.28 ust.1. Ale to moje zdanie. Nowa umowa? Na jakiej
    podstawie, skoro art.33 ust.1 twierdzi że Umowa ubezpieczenia OC

  • 6. Data: 2012-04-10 23:38:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-04-10 22:24, xxx pisze:

> [...]
    > posiadaczy pojazdów mechanicznych ulega rozwiązaniu:
    > 1) z upływem okresu, na który została zawarta.

    Właśnie na tej podstawie, że zgodnie z art. 33 poprzednia umowa
    [cytat]"ulega rozwiązaniu" a na podstawie art. 28 zostaje zawarta nowa
    umowa.

    Wszystko jest spójne.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2012-04-11 12:19:13
    Od: xxx <k...@g...pl>

    W dniu 2012-04-10 23:38, Liwiusz pisze:

    > Właśnie na tej podstawie, że zgodnie z art. 33 poprzednia umowa
    > [cytat]"ulega rozwiązaniu" a na podstawie art. 28 zostaje zawarta nowa
    > umowa.
    >
    > Wszystko jest spójne.

    Sprzeciw. Taki tok rozumowania może powodować określenie ceny która
    rażąco będzie odbiegać od warunków rynkowych i strona umowy
    (ubezpieczony) nie będzie świadomy jaki jest koszt umowy ubezpieczenia
    zawartej automatycznie zgodnie z art.28 ust.1.
    Dlatego poświadczenie woli stron jest wskazane zgodnie z normami
    współzycia społecznego w stosunkach cywilno-prawnych. W przeciwnym
    przypadku strona umowy (ubezpieczyciel) może narazić ubezpieczonego na
    wysokie koszty. Tym bardziej wg doktryny prawa cywilnego - kolejna umowa
    ubezpieczenia OC nie jest już umową ubezpieczenia obowiązkowego i nie
    znajdują wobec niej zastosowania ograniczenia dotyczące jej
    rozwiązywania. A jeśli rozwiazania umowy- to także świadomości istnienia
    tejze umowy z jej waunkami (ceną) przez 2 strony umowy od momentu jej
    obowiązywania. Bo jak można rozwiązać umowę nie mając wiedzy na temat
    ceny wynikającej z umowy i jej warunków?

  • 8. Data: 2012-04-11 12:38:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-04-11 12:19, xxx pisze:

    > Sprzeciw. Taki tok rozumowania może powodować określenie ceny która
    > rażąco będzie odbiegać od warunków rynkowych i strona umowy
    > (ubezpieczony) nie będzie świadomy jaki jest koszt umowy ubezpieczenia

    Tak to właśnie działa. Jak nie zorientowałeś się przed rozpoczęciem
    umowy, to możesz zapłacić więcej niż poprzednio.

    > Dlatego poświadczenie woli stron jest wskazane zgodnie z normami
    > współzycia społecznego w stosunkach cywilno-prawnych. W przeciwnym

    Praktyka jest inna, ale zawsze możesz próbować walczyć ;)

    > wysokie koszty. Tym bardziej wg doktryny prawa cywilnego - kolejna umowa
    > ubezpieczenia OC nie jest już umową ubezpieczenia obowiązkowego i nie

    Jest.

    > znajdują wobec niej zastosowania ograniczenia dotyczące jej
    > rozwiązywania. A jeśli rozwiazania umowy- to także świadomości istnienia

    A to związku nie ma. Ubezpieczenie jest nadal obowiązkowe, tylko jak
    przypadkiem na skutek automatycznego przedłużenia masz 2 umowy, to jedną
    możesz rozwiązać.

    > tejze umowy z jej waunkami (ceną) przez 2 strony umowy od momentu jej
    > obowiązywania. Bo jak można rozwiązać umowę nie mając wiedzy na temat
    > ceny wynikającej z umowy i jej warunków?

    Pójść do ubezpieczyciela, to wyliczy składkę.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2012-04-11 13:06:57
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Wed, 11 Apr 2012 12:19:13 +0200, xxx wrote:

    > Dlatego poświadczenie woli stron jest wskazane zgodnie z normami
    > współzycia społecznego w stosunkach cywilno-prawnych.

    O ile dobrze Cię rozumiem chciałeś powiedzieć o złożeniu oświadczenia
    woli jako sposobie zawarcia umowy.

    No więc teraz się dowiedziałeś, że istnieje też możliwość zawarcia umowy
    w inny sposób, gdzie ten inny sposób zastępuje owo zaświadczenie woli :)

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 10. Data: 2012-04-11 22:02:01
    Od: xxx <k...@g...pl>

    W dniu 2012-04-11 13:06, Olgierd pisze:

> [...]
    >
    > No więc teraz się dowiedziałeś, że istnieje też możliwość zawarcia umowy
    > w inny sposób, gdzie ten inny sposób zastępuje owo zaświadczenie woli :)

    To powinno być prawnie sankcjonowane. Nie powinno być można
    automatycznie przedłużać umowę ani sprzedawać coś na telefon bez
    podpisania warunków i znajomości ceny. To jakieś diabelskie prawo, nie
    zgodne z normami współżycia społecznego.