  • 1. Data: 2003-06-03 16:59:42
    Temat: Amerykanska beletrystyka sadowa
    Od: "Artur Rutra" <a...@b...mielonki.prosze.autograf.pl>

    Witam,
    Oczywiście chodzi o beletrystykę sądową :)
    Oglądałem w niedzielę "Zaklinacza deszczu" i zastanawiam się jaka jest
    kolejność wygłaszania mowy końcowej przed ławą przysięgłych przez
    prokuratora i obrońcę. W "Zaklinaczu" ostatni występował prokurator, ale coś
    mi się wydaje, że czasami w takich filmach jest to obrońca (wg zasady, że
    ostatnie słowo należy do orędownika "słusznej sprawy"?).
    Jak to jest naprawdę?

    Artur

  • 2. Data: 2003-06-03 17:23:33
    Temat: Re: Amerykanska beletrystyka sadowa
    Od: Pawel <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>

    "Artur Rutra" <a...@b...mielonki.prosze.autograf.pl> wrote in

    > Witam,
    > Oczywiście chodzi o beletrystyke sądową :)
    > Oglądalem w niedziele "Zaklinacza deszczu" i zastanawiam sie jaka jest
    > kolejnośc wyglaszania mowy koncowej przed lawą przysieglych przez
    > prokuratora i obronce. W "Zaklinaczu" ostatni wystepowal prokurator,
    > ale coś mi sie wydaje, ze czasami w takich filmach jest to obronca (wg
    > zasady, ze ostatnie slowo nalezy do oredownika "slusznej sprawy"?).
    > Jak to jest naprawde?
    >
    > Artur

    Heh akcja filmu sie dziala w stanie Tennessee wiec musialbys sobie popatrzyc na
    ichniejszy stanowy KPC a wiec oto link
    www.tsc.state.tn.us/OPINIONS/TSC/RULES/TNRulesOfCour
    t/civlproindex.htm
    Mnie o wiele bardziej sie spodobalo to ze w poszczegolnych stanach przewidziane sa
    tzw pre-trial hearings,czyli sedzia zaprasza do siebie strony czy ich
    pelnomocnikow,poczestuje kawka,wymienia uprzejmosci a przy okazji korzystajac z
    wlasnej dyskrecjonalnej wladzy sedzia poodrzuca wszystkie niepotrzebne
    dowody,powyznacza terminy,poprzyjmuje wnioski dowodowe ehhhh u nich ekonomia
    procesowa jednak jest porzadna i wszystko idzie w miare szybko i sprawnie.Ciekawi
    mnie tylko charakter prawny takiego wykreslania z notesu wnioskow dowodowych,czy
    np jak to bylo w tym filmie:sedzia sobie siedzi,jeden z adwokatow mowi "chce ten
    wlasnie dowod dolaczyc do akt" a sedzia bez podania przyczyn mowi "nie zgadzam
    sie" i czesc.Pewnie jest tam cos w rodzaju zazalenia czy cos w tym stylu ale tu
    akurat nie mam pojecia.Az tego szukac mi sie nie chcialo.
    A dzisiaj leci "Komora" tez wg Grishama :o))))

  • 3. Data: 2003-06-04 18:41:44
    Od: "Artur Rutra" <a...@b...mielonki.prosze.autograf.pl>

    Pawel wrote:
> [...]

    > tu akurat nie mam pojecia.Az tego szukac mi sie nie chcialo.
    > A dzisiaj leci "Komora" tez wg Grishama :o))))

    Spojrzalem na ten KPC z Tennessee ale musiałbym go chyba studiować
    z 1 semestr zeby to znaleźć :)
    W "Komorze" nie było finałowego procesu....
    Pozwalam więc sobie przesłać moje zapytanie na X-muzę (może będzie to
    jakiś przerywnik od wątków o MR :)).
    Uwaga FUT: pl.hum.x-muza

    Artur