  • 1. Data: 2008-05-19 11:55:58
    Temat: Re: Alkohol na kredyt
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    jureq <j...@x...to.z.adresu.xop.pl> napisal:
    > Czy art.15.1.3 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
    > alkoholizmowi oznacza, że nie sklep nie może przyjmować płatności za
    > alkohol kartą kredytową?

    Nonsens. To dotyczy udzielania kredytu przez sklep, a dokladniej
    tak zwanej sprzedazy 'na zeszyt' lub 'na kreske'.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 2. Data: 2008-05-19 12:03:49
    Temat: Alkohol na kredyt
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Czy art.15.1.3 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
    alkoholizmowi oznacza, że nie sklep nie może przyjmować płatności za
    alkohol kartą kredytową? Jeśli tak, to czy ktoś tego naprawdę przestrzega?

    Art. 15. 1.  Zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:
    3) na kredyt lub pod zastaw.

  • 3. Data: 2008-05-19 12:21:21
    Od: "glizda" <h...@o...pl>

    Użytkownik "jureq" napisał
> [...]
    > alkohol kartą kredytową? Jeśli tak, to czy ktoś tego naprawdę przestrzega?
    >
    > Art. 15. 1. Zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:

    Przyjęcie płatności kartą kredytową za alkohol to nie jest sprzedaż alkoholu
    na kredyt.
    Sprzedawca nie udziela w tym przypadku żadnego kredytu.

  • 4. Data: 2008-05-19 12:23:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jacek_P pisze:

    > Nonsens. To dotyczy udzielania kredytu przez sklep, a dokladniej
    > tak zwanej sprzedazy 'na zeszyt' lub 'na kreske'.

    Przepis jest nonsensowny sam w sobie, jak wiele w naszym kraju.
    Przede wszystkim sklep nie może udzielić kredytu, kredyt jest bowiem
    domeną banku. Sprzedaż "na kredyt" jest sprzedażą na zeszyt, na
    pożyczkę, ale na pewno nie na kredyt.

    Z drugiej strony jeśli już uznać, że kredyt w tej ustawie oznacza
    sprzedaż nie za gotówkę, tylko za środki, których klient jeszcze nie ma,
    ale będzie posiadał w przyszłości, to sprzedaż na kartę kredytową jest
    również sprzedażą na kredyt. W takim przypadku bowiem klient przychodzi
    i mówi: nie mam gotówki i środków na koncie, zapłacę później. A to, czy
    zapłaci później gotówką, czy wystawi weksel, czy też zapłaci przelewem,
    albo przelewem zapłaci organizacja karciana, to już sprawa dugorzędna.

    Na szczęście przepis jest martwy - pamiętam jak kilkanaście miesięcy
    temu jakiś lokalny polityk zgłosił tego typu wykroczenie popełniane
    przez lokalny wiejski sklep, to aż w teleexpressie o tym mówili. Sprawa
    skończyła się skazaniem sklepu, ale nie wiem, czy były jakieś odwołania.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-05-19 12:24:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    glizda pisze:
    > Użytkownik "jureq" napisał

    > Przyjęcie płatności kartą kredytową za alkohol to nie jest sprzedaż alkoholu
    > na kredyt.
    > Sprzedawca nie udziela w tym przypadku żadnego kredytu.

    No jasne, że nie, jeszcze by tego brakowało, aby sprzedawca mógł
    udzielić komuś kredyt.

    Zresztą sprzedaż "na zeszyt" też nie jest sprzedażą na kredyt.

  • 6. Data: 2008-05-19 12:29:21
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 19 May 2008 14:24:34 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > No jasne, że nie, jeszcze by tego brakowało, aby sprzedawca mógł
    > udzielić komuś kredyt.

    A jeśli karta jest co-brandowana nazwą sklepu? ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytej Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 7. Data: 2008-05-19 12:59:37
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Przede wszystkim sklep nie może udzielić kredytu, kredyt jest bowiem domeną
    > banku.

    Może. Nazywa się to "kredyt kupiecki" - sprzedaż z odroczonym terminem
    płatności. Podejrzewam, że zabronione jest pobieranie odsetek od takiego
    kredytu. Za wyjątkiem oczywiście odsetek za zwłokę.

    --
    Lukasz

  • 8. Data: 2008-05-19 13:05:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    LukaszS pisze:

    > Może. Nazywa się to "kredyt kupiecki" - sprzedaż z odroczonym terminem
    > płatności. Podejrzewam, że zabronione jest pobieranie odsetek od takiego
    > kredytu. Za wyjątkiem oczywiście odsetek za zwłokę.

    Wiesz, krzesło i krzesło elektryczne też zawierają w sobie pewien
    wspólny wyraz, ale nikt nie powie, że krzesło elektryczne jest po prostu
    krzesłem.

    Tak samo jak kedyt konsumencki (bo pewnie jego masz na myśli, pisząc
    kredyt kupiecki), nie jest kredytem, o jakim mówi prawo bankowe.

    A nawet jeśliby uznać, że kredyt konsumencki ma tutaj zastosowanie
    przy sprzedaży alkoholu, to należy zwrócić uwagę, że o kredycie
    konsumenckim możemy mówić, jeśli kwota kredytu mieści się w granicach
    500 - 80 000zł. Zatem sprzedaż alkoholu na kreskę o wartości poniżej
    500zł nie jest kredytem konsumenckim.

  • 9. Data: 2008-05-19 13:11:51
    Od: "|<onrad" <b...@g...com>

    Olgierd pisze:

    > A jeśli karta jest co-brandowana nazwą sklepu? ;-)

    To nadal nie sklep a bank-partner udziela kredytu

    --
    body {
    name: '|<onrad Karpieszu>|';

  • 10. Data: 2008-05-19 13:26:51
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    LukaszS <l...@p...onet.wytnijpl> napisal:
    > Może. Nazywa się to "kredyt kupiecki" - sprzedaż z odroczonym terminem
    > płatności. Podejrzewam, że zabronione jest pobieranie odsetek od takiego
    > kredytu. Za wyjątkiem oczywiście odsetek za zwłokę.

    Ale mozesz udzielic rabatu za platnosc gotowka.
    Zazwyczaj jest to 2%, dziwne jaka zbieznosc z prowizja PolCardu ;-)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek