  • 1. Data: 2008-05-19 12:55:25
    Temat: Odmówienie zasiłku
    Od: "Marta" <_...@g...pl>

    Witam,
    może ktoś poradzi nam co zrobić. Po prawie 5 miesiącach od porodu zus
    odmówił wypłacenia zasiłku macierzyńskiego. Ponieważ zostałam zatrudniona w
    7 miesiącu ciąży a to jak widać w naszym kraju ściga się z urzędu, to też od
    początku lutego toczono postępowanie mające na celu udowonienie tego, że mi
    się zasiłek należy. Z jakiej racji wogóle musiałam udowadniać to na
    przesłuchaniu, to naprawdę nie wiem. W każdym razie po 3,5 miesiąca
    postępowania dowiedziałam się przez telefon od pracownicy ZUS (list idzie
    pocztą), że naczelnik wyłączyła mi prawo do zasiłku macierzyńskiego
    argumentując to:
    - zbyt krótkim okresem pracy (w prawie pracy wyraźnie jest napisane, że nie
    ma okresu wyczekiwania, czyli mogłam pracować nawet jeden dzień i zasiłek
    się należy)
    - tym, że miałam za mały zakres obowiązków. I tu padłam, bo raz to skąd
    naczelnik zza biurka wie co ja robię w pracy a dwa to jakbym brała
    nadgodziny to by pracodawca dostał karę, bo byłam w ciąży.
    Macierzyński już się skońcył i jestem na wychowawczym ale tu kolejny problem
    bo powiedziano mi także w ZUS, że naczelnik stwierdziła iż nie istnieje
    stosunek pracy (pomimo, że pracuję i odprowadzam składki). W związku z tym,
    że podobno nie pracuję to i wychowawczy mi się nie należy, ubezpieczenie
    zdrowotne też
    Zgłupiałam i teraz już naprawdę nie wiem co zrobić. Olać wychowawczy i
    wrócić do pracy? Ok, tylko jeśli nie istnieje według zus moja praca to jak
    mam do niej wrócić? Będę pracować dalej, płacić składki ale nie będę mogła
    się leczyć państwowo, odkładać na emeryturę itd.
    Sprawa jest jak dla mnie dosyć absurdalna i na moje oko to pani naczelnik
    podjęła decyzję w imię ustanowionego przez siebie prawa a nie prawa pracy.
    Co zrobić? Składki do zusu sobie poszły, pieniędzy nie ma bo nie chcą
    wypłacić a nie wiem jak mam wrócić do pracy, której podobno nie ma. Absurd.
    Pomóżcie

  • 2. Data: 2008-05-19 13:27:58
    Temat: Re: Odmówienie zasi^(3)ku
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    Marta pisze:
    > Witam,
    > mo?e kto? poradzi nam co zrobi?. Po prawie 5 miesi?cach od porodu zus
    > odmówi^(3) wyp^(3)acenia zasi^(3)ku macierzyn~skiego. Poniewa? zosta^(3)am
    zatrudniona w
    > 7 miesi?cu ci??y a to jak wida? w naszym kraju ?ciga sie^ z urze^du, to te? od
    > pocz?tku lutego toczono poste^powanie maj?ce na celu udowonienie tego, ?e mi
    > sie^ zasi^(3)ek nale?y. Z jakiej racji wogóle musia^(3)am udowadnia? to na
    > przes^(3)uchaniu, to naprawde^ nie wiem. W ka?dym razie po 3,5 miesi?ca
> [...]
    Odwolac sie powolujac sie na przepisy, do tego w pismie (tym ktore
    idzie) powinny byc powody poparte okreslonymi przepisami oraz wskazana
    droga odwolawcza.

    --
    Regards,
    Maverick

  • 3. Data: 2008-05-19 20:59:39
    Temat: Re: Odmówienie zasiłku
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    Witam
    A nie wiesz czasem czy w twoim zakładzie nie było kontroli z zusu? Bo to
    częsta praktyka- sprawdzają jakie ślady zostały po pracownicy.
    Jeżeli żadne (bo czasem to nawet pracodawca "zapomni" na liście obecności
    nanieść) - to chyba zasiłku nie uda ci się wywalczyć. Jeżeli faktycznie coś
    robiłaś w pracy poza odprowadzaniem składek - czyli np podpisywałaś jakieś
    dokumenty to masz szanse wygrać w sądzie o ile zaskarżysz decyzję zusu.

    Co do wychowawczego to chyba trzeba być zatrudnionym przez okreś 6 miesięcy
    żeby można było skorzystać z tego urlopu.

    --
    PawełJ