    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Alkohol na kredyt
    Date: Mon, 19 May 2008 14:23:38 +0200

    Jacek_P pisze:

    > Nonsens. To dotyczy udzielania kredytu przez sklep, a dokladniej
    > tak zwanej sprzedazy 'na zeszyt' lub 'na kreske'.

    Przepis jest nonsensowny sam w sobie, jak wiele w naszym kraju.
    Przede wszystkim sklep nie może udzielić kredytu, kredyt jest bowiem
    domeną banku. Sprzedaż "na kredyt" jest sprzedażą na zeszyt, na
    pożyczkę, ale na pewno nie na kredyt.

    Z drugiej strony jeśli już uznać, że kredyt w tej ustawie oznacza
    sprzedaż nie za gotówkę, tylko za środki, których klient jeszcze nie ma,
    ale będzie posiadał w przyszłości, to sprzedaż na kartę kredytową jest
    również sprzedażą na kredyt. W takim przypadku bowiem klient przychodzi
    i mówi: nie mam gotówki i środków na koncie, zapłacę później. A to, czy
    zapłaci później gotówką, czy wystawi weksel, czy też zapłaci przelewem,
    albo przelewem zapłaci organizacja karciana, to już sprawa dugorzędna.

    Na szczęście przepis jest martwy - pamiętam jak kilkanaście miesięcy
    temu jakiś lokalny polityk zgłosił tego typu wykroczenie popełniane
    przez lokalny wiejski sklep, to aż w teleexpressie o tym mówili. Sprawa
    skończyła się skazaniem sklepu, ale nie wiem, czy były jakieś odwołania.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz