  • 1. Data: 2005-07-12 12:07:32
    Temat: Alimenty - prośba o pomoc!
    Od: NorN <n...@v...pl>

    Witam Grupowiczów!

    Zwracam się do Was z prośbą o pomoc w następującej sytuacji:
    Ojciec odszedł od mojej matki długo przed moim urodzeniem. Matka nigdy
    nie starała się o żadne alimenty, nie starała się go odszukać. Na dzień
    dzisiajszy nikt nie wie, czy on żyje, gdzie mieszka itp. Matka nie jest
    pewna nawet pisowni jego nazwiska (głoska "t" lub "d" na końcu), choć w
    moim akcie urodzenia jest ono wpisane (możliwe, że błędnie).
    Od września zaczynam studia zaoczne. Obecnie na osobę przypada dochód
    426,50 zł. Na uczelni powiedziano mi, iż stypendium socjalne nie będzie
    mi przysługiwalo, póki nie zostaną podjęte starania o odnalezienie ojca
    celem przyznania alimentów.
    Matka unosi się dumą, dlatego to ja muszę się starać o przyznanie
    alimentów, bądź uzyskanie jakichś dodatkowych pieniędzy, aby móc studiować.
    Nie wiem od czego zacząć, jakie mam prawa, gdzie szukać pomocy i ile
    może mnie to kosztować.

    Z góry serdecznie dziękuję za wszelką pomoc!
    Pozdrawiam!
    NW

  • 2. Data: 2005-07-12 13:43:09
    Temat: Re: Alimenty - prośba o pomoc!
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    NorN napisał(a):

    > Nie wiem od czego zacząć, jakie mam prawa, gdzie szukać pomocy i ile
    > może mnie to kosztować.

    Tak czy inaczej musisz ustalić dane personale i adres ojca.
    MOże zacznij od rozmowy z mamą i wizyty w USC - akt urodzenia ojca itd

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-07-12 16:22:47
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    NorN napisał(a):
> [...]
    > alimentów, bądź uzyskanie jakichś dodatkowych pieniędzy, aby móc studiować.
    > Nie wiem od czego zacząć, jakie mam prawa, gdzie szukać pomocy i ile

    Nie wiem kto ci poradził poszukiwanie ojca i wydębienie od niego
    alimentów, ale jak sie wydaje alimenty raczej ci się nie należą.
    Przysługuja one osobom, które nie są w stanie utrzymac się samodzielnie.
    Studiując zaocznie mozesz podjąc pracę - wszak z załozenia sa to studia
    dla pracujących - a to oznacza, że mozesz utrzymac się samodzielnie. To
    czy masz zamiar pracować w czasie studiów nie ma w tym przypadku żadnego
    znaczenia, liczą się mozliwości. Jedynie w przypadku podjęcia studiów
    dziennych możesz skutecznie domagać się alimentów od ojca, a i to pod
    warunkiem ze będziesz studiowac systematycznie i pilnie.

    A co do twojego pytania. Ustal najpierw czy zostało w ogóle ten
    mezczyzna jest w ogóle uznawany prawnie za twego ojca. Zdarzało się
    bowiem, że wpisywano do aktu urodzenia osobe wskazana przez matkę,
    pomimo tego, że prawnie nie była ona uznana za ojca. Obecnie wpisuje się
    dowolne imie męskie i nazwisko matki - po to, by dzieci nieznanych ojców
    miały co wpisać w rubryke "imię ojca". Jeżeli twój ojciec nie uznał cię
    prawnie, ani ojcostwo nie zostało ustalone przed sądem, to nie moze być
    mowy o alimentach.

    Najpierw postaraj się ustalić czy podlug prawa masz ojca, od którego
    możesz uzyskac alimenty. Jezeli okaże się, że nie to moze rozwiązac twój
    problem ze stypendium.

    --
    Falkenstein
    Ordo Lumine

  • 4. Data: 2005-07-13 04:35:08
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Otto Falkenstein napisał(a):
> [...]
    > dziennych możesz skutecznie domagać się alimentów od ojca, a i to pod
    > warunkiem ze będziesz studiowac systematycznie i pilnie.
    a czy mozesz podac podstawe prawna tego stwierdzenia?
    bo znam osobiscie kilka przypadkow, gdy sad zasadzal alimenty osobie
    studiujacej zaocznie. Jesli nie myle sie - na podstawie tego iz alimenty
    przysluguja osobie "uczacej sie" do jakiegos tam wieku, a nie jest
    powiedziane w jaki sposob, w jakim trybie i z jaka minimalna srednia
    ocen. A prawo do nauki mamy konstytucyjnie wszyscy rowne:)
    Mozliwosc (posiadanie wolnego czasu) podjecia pracy nie moze powodowac
    obowiazku podjecia pracy kosztem nauki. Zwlaszcza dla osoby po
    ogolniaku, bez zawodu - jak znajdziesz takiej osobie prace, z ktorej
    bedzie w stanie sie utrzymac (i studiowac) to gratuluje.
    Jesli podjelaby prace - to logiczne jest ze wtedy alimenty jej nie
    przysluguja. Ale jesli wykarze ze pracy niema (ma status osoby
    bezrobotnej) to niewidze powodu dla ktorego alimenty nie mialyby byc
    zasadzone.
    no ale te wywody nie pomoga kolezance NorN, tak tylko chcialem
    sprostowac, zeby inni czytajacy wiedzieli ze istnieje zdanie odmienne ;)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098
    173

  • 5. Data: 2005-07-13 14:58:51
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    BartekK napisał(a):

    > a czy mozesz podac podstawe prawna tego stwierdzenia?

    art 133 par. 1 krio - oraz orzecznictwo Sądu Najwyższego do tego
    artykułu - w tym wytyczne. Nie mam w tej chwili komentarza, ale w kazdym
    są one wymienione - takze to o systematycznym studiowaniu. Osoba
    pełnoletnia jest w stanie podjąc pracę, o ile nie zachodza przyczyny
    zdrowotne to uniemozliwiające. Przeszkodą do podjecia pracy moze byc
    natomiast kontynuowanie nauki - ale tylko w systemie dziennym, bo nauka
    w systemie zaocznym nie uniemozliwia podjecia pracy. W końcu studia
    zaoczne są przenaczone dla pracujących. A skoro jest w stanie podjac
    prace to jest w stanie sie utrzymać. Zobowiazanego nikt nie pyta czy
    rzeczywiscie zarabia 2000 zł miesięcznie, liczy sie ile jest w stanie
    zarobić. I to działa w obie dwie strony

    > bo znam osobiscie kilka przypadkow, gdy sad zasadzal alimenty osobie
    > studiujacej zaocznie.

    Ten sąd zrobił źle - albo istniały ku temu inne przyczyny. W kazdym
    razie u mnie taka osoba nie ma zadnych szans na uwzględnienie pozwu -
    chyba, że jest przynajmniej czesciowo niezdolna do pracy.

> [...]
    > powiedziane w jaki sposob, w jakim trybie i z jaka minimalna srednia
    > ocen. A prawo do nauki mamy konstytucyjnie wszyscy rowne:)

    Nie ma takiego przepisu - alimenty przysługują do momentu, gdy dziecko
    jest w stanie utrzymac się samodzielnie. To jest do momentu w którym
    może podjąć pracę. Granica IIRC 26 lat dotyczyła jedynie alimentów z FA.

> [...]
    > ogolniaku, bez zawodu - jak znajdziesz takiej osobie prace, z ktorej
    > bedzie w stanie sie utrzymac (i studiowac) to gratuluje.

    Tak jak napisałem. Sąd zasądzając alimenty nie pyta zobowiązanego ile
    zarabia, a szacuje ile mógłby zarobić, gdyby wykorzystał wszystkie
    mozliwosci. Bezrobotny moze zostać zobowiazany do płacenia alimentów w
    kwocie 300 zł miesięcznie, jezeli Sad uzna, ze jest on w stanie zarobic
    1500 zł miesięcznie. Tak samo nalezy traktować uprawnionych, to jest
    oceniać mozliwosci utrzymania się, a nie rzeczywiste dochody.

> [...]
    > przysluguja. Ale jesli wykarze ze pracy niema (ma status osoby
    > bezrobotnej) to niewidze powodu dla ktorego alimenty nie mialyby byc

    Ponownie odsyłam do orzecznictwa, oczywiscie tego nowego,
    postkomunistycznego :-) Brak pracy /status bezrobotnego/ nie ma wpływu
    na ocenę możiwosci zarobkowych, chyba, że osoba tak wykaże, że uczyniła
    wszystko co mozliwe by prace uzyskac. Obejmuje to także
    przekwalifikowanie się, przeprowadzkę oraz poszukiwanie pracy dorywczej,
    w innym zawodzie czy za granicą. Samo meldowanie się co dwa miesiące w
    urzędzie bezrobocia /bo pracy to tma nie ma :-) / nie wystarczy.

    > no ale te wywody nie pomoga kolezance NorN, tak tylko chcialem
    > sprostowac, zeby inni czytajacy wiedzieli ze istnieje zdanie odmienne ;)

    Odosobnione zdanie odmienne, w dodatku sprzeczne z gółwnym nurtem
    praktyki orzeczniczej i utrwaloną interpretacją przepisu. Coś jak
    stanowisko pani pożal sie Boze ekspert komisji orlenowskiej

    --
    Falkenstein
    Ordo Lumine

  • 6. Data: 2005-07-14 18:47:51
    Od: Filar <f...@p...fm>

    a moze sad zasadzic alimenty za okres ktory juz mina?? tzn czy jesli nie
    bylo sprawy o alimenty, osoba juz pelnoletniej, kiedy uczyla sie byla
    zywiona przez jednego rodzica, to czy sad przyznalby teraz kase
    "dziecku", zeby moglo oddac jednemu z rodzicow kwote jaka przeznaczalo
    na utrzymanie go...