    From: Otto Falkenstein <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Alimenty - prośba o pomoc!
    Date: Tue, 12 Jul 2005 18:22:47 +0200

    NorN napisał(a):
    > Witam Grupowiczów!
    >
    > Zwracam się do Was z prośbą o pomoc w następującej sytuacji:
    > Ojciec odszedł od mojej matki długo przed moim urodzeniem. Matka nigdy
    > nie starała się o żadne alimenty, nie starała się go odszukać. Na dzień
    > dzisiajszy nikt nie wie, czy on żyje, gdzie mieszka itp. Matka nie jest
    > pewna nawet pisowni jego nazwiska (głoska "t" lub "d" na końcu), choć w
    > moim akcie urodzenia jest ono wpisane (możliwe, że błędnie).
    > Od września zaczynam studia zaoczne. Obecnie na osobę przypada dochód
> [...]

    Nie wiem kto ci poradził poszukiwanie ojca i wydębienie od niego
    alimentów, ale jak sie wydaje alimenty raczej ci się nie należą.
    Przysługuja one osobom, które nie są w stanie utrzymac się samodzielnie.
    Studiując zaocznie mozesz podjąc pracę - wszak z załozenia sa to studia
    dla pracujących - a to oznacza, że mozesz utrzymac się samodzielnie. To
    czy masz zamiar pracować w czasie studiów nie ma w tym przypadku żadnego
    znaczenia, liczą się mozliwości. Jedynie w przypadku podjęcia studiów
    dziennych możesz skutecznie domagać się alimentów od ojca, a i to pod
    warunkiem ze będziesz studiowac systematycznie i pilnie.

    A co do twojego pytania. Ustal najpierw czy zostało w ogóle ten
    mezczyzna jest w ogóle uznawany prawnie za twego ojca. Zdarzało się
    bowiem, że wpisywano do aktu urodzenia osobe wskazana przez matkę,
    pomimo tego, że prawnie nie była ona uznana za ojca. Obecnie wpisuje się
    dowolne imie męskie i nazwisko matki - po to, by dzieci nieznanych ojców
    miały co wpisać w rubryke "imię ojca". Jeżeli twój ojciec nie uznał cię
    prawnie, ani ojcostwo nie zostało ustalone przed sądem, to nie moze być
    mowy o alimentach.

    Najpierw postaraj się ustalić czy podlug prawa masz ojca, od którego
    możesz uzyskac alimenty. Jezeli okaże się, że nie to moze rozwiązac twój
    problem ze stypendium.

    --
    Falkenstein
    Ordo Lumine