  • 1. Data: 2008-01-16 00:34:45
    Temat: Akta osobowe pracownika
    Od: MM <s...@a...gda.pl.invalid>

    Witam. Mam pytanie dotyczące akt osobowych pracowników.
    Jest rozporządzenie które mówi, co jest tam przechowywane -
    konkretnie w części B, dotyczącej przebiegu zatrudnienia.

    Czy ta lista jest zamknięta, czy mogą tam być umieszczane
    (i przechowywane przez 50 lat) dokumenty inne, niż wymienione
    w rozporządzeniu? Były pracodawca twierdzi, że mogą i że są
    na to orzeczenia Sądu Najwyższego, jednak odmówił podania
    konkretnych sygnatur, podtrzymując jedynie swoje stanowisko.
    Czy ktoś zna temat i może wskazać te orzeczenia?

    Pewna firma ma taki system oceniania pracowników, że zawsze
    (z założenia) pewien procent pracowników musi zostać oceniony
    negatywnie - i wyniki tych ocen są umieszczane w aktach.
    Czy takie praktyki są w ogóle u nas dozwolone?

    Pozdrawiam.
    MM

  • 2. Data: 2008-01-16 01:22:51
    Temat: Re: Akta osobowe pracownika
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > negatywnie - i wyniki tych ocen są umieszczane w aktach.
    > Czy takie praktyki są w ogóle u nas dozwolone?

    A co to za różnica, czy wyniki będą trzymane w aktach, czy fizycznie
    gdzieś indziej? Firma i tak będzie korzystała z nich w ten sam sposób, z
    dokładnością jedynie do rozwiązań technicznych, a fakt trzymania ich w
    aktach w żaden sposób nie wpływa na zawartość np. świadectwa pracy. W
    czym więc problem?

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 3. Data: 2008-01-16 03:40:32
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia Wed, 16 Jan 2008 00:34:45 +0000 (UTC), MM napisał(a):

> [...]
    > negatywnie - i wyniki tych ocen są umieszczane w aktach.
    > Czy takie praktyki są w ogóle u nas dozwolone?

    Kryteria ocen są ustalone ustawowo ? czy wewnętrznie ?
    rzadnej firmie nie można zabronić oceniania pracowników jak chce, ale
    zasady te powinny być w miare przejrzyste dla pracownika, jesli nie są, to
    poddaję pod wątpliwość wiarygodność tej firmy jako pracodawcy, a co do
    przechowywania ocen... miejsce nie ma znaczenia. Ocena jest związana z
    zatrudnieniem a przechowuje się paiery związane z zatrudnieniem.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    rozkoduj mój @ na tiny.pl: http://tiny.pl/p7bb
    http://grupy.3mam.net

  • 4. Data: 2008-01-16 08:21:55
    Od: MM <s...@a...gda.pl.invalid>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl> wrote:

    > Kryteria ocen są ustalone ustawowo ? czy wewnętrznie ?

    Wewnętrznie - w praktyce taki system prowadzi do niezdrowej
    konkurencji między współpracownikami (choć z drugiej strony,
    dużo się mówi o pracy w zespole) i szukania problemów na siłę,
    bo zawsze ten procent ocen negatywnych musi być (praca jest
    wymagająca, więc na każdego coś się zawsze znajdzie - np.
    zadanie odgórnie wyznaczone na 1 tydzień zajęło 2 tygodnie).

> [...]
    > przechowywania ocen... miejsce nie ma znaczenia. Ocena jest związana z
    > zatrudnieniem a przechowuje się paiery związane z zatrudnieniem.

    To duża korporacja. Miejsce ma znaczenie jeśli są to informacje
    stawiające pracownika w złym świetle, w aktach osobowych zostają
    na 50 lat, a z innych miejsc można domagać się usunięcia na
    podstawie przepisów o ochronie danych osobowych (w umowie o pracę
    jest zapis o zgodzie na przetwarzanie, ale nie jest tam napisane,
    że również po zakończeniu pracy).

  • 5. Data: 2008-01-16 22:21:54
    Od: Any User <u...@a...pl>

    > Wewnętrznie - w praktyce taki system prowadzi do niezdrowej
    > konkurencji między współpracownikami (choć z drugiej strony,

    Tak, rzeczywiście. Najzdrowiej jest, jak nie ma pomiędzy nimi żadnej
    konkurencji i się pracownicy mogą opierdalać.

    ...tylko dla kogo najzdrowiej?

> [...]
    > wymagająca, więc na każdego coś się zawsze znajdzie - np.
    > zadanie odgórnie wyznaczone na 1 tydzień zajęło 2 tygodnie).

    Jeżeli pracownik sumiennie (ale *naprawdę sumiennie*) wykonuje swoje
    obowiązki, to nic negatywnego na niego się znaleźć nie da. Problem w
    tym, że wielu pracowników chciałoby się od tych obowiązków mniej lub
    bardziej uchylać, do tego tak, aby nikt z przełożonych tego nie
    zauważał, gdyż jednocześnie chcieliby oni mieć pozytywne oceny
    pracownicze. A jeśli taki luksus im się akurat nie trafi, potrafią
    jeszcze oczerniać za to firmę...

  • 6. Data: 2008-01-17 00:43:35
    Od: MM <s...@a...gda.pl.invalid>

    Any User <u...@a...pl> wrote:

    > Tak, rzeczywiście. Najzdrowiej jest, jak nie ma pomiędzy nimi żadnej
    > konkurencji i się pracownicy mogą opierdalać.

    Nie popadajmy w skrajności. Istnieje też motywacja pozytywna -
    najlepsi są nagradzani, ogólnie są dobre zarobki - to jest OK
    i powinno wystarczyć. Problemem jest tylko ta negatywna.

    > Jeżeli pracownik sumiennie (ale *naprawdę sumiennie*) wykonuje swoje
    > obowiązki, to nic negatywnego na niego się znaleźć nie da.

    Specyfika pracy jest taka, że często wychodzą różne niespodziewane
    problemy, są napięte terminy, bywa sporo stresu, system zadaniowy
    (nielimitowany czas pracy) i 8h/dobę często nie wystarcza.
    Można też np. dostać do wykonania zadania nie do końca zgodne
    z posiadanymi kwalifikacjami. Nie brakuje okazji by się na czymś
    wyłożyć, niestety.

> [...]
    > zauważał, gdyż jednocześnie chcieliby oni mieć pozytywne oceny
    > pracownicze. A jeśli taki luksus im się akurat nie trafi, potrafią

    Może i tacy się zdarzają - ale czy można z góry zakładać, że
    stanowią zawsze określony procent załogi?

  • 7. Data: 2008-01-17 07:23:39
    Od: Any User <u...@a...pl>

    > Specyfika pracy jest taka, że często wychodzą różne niespodziewane
    > problemy,

    Nie ma czegoś takiego, jak niespodziewane problemy. Są co najwyżej
    pracownicy, którzy są niedoświadczeni i nieprzygotowani na problemy,
    jakie potencjalnie mogą wystąpić przy danym zadaniu. Ale to już nie wina
    firmy, ani zadania, tylko właśnie pracowników.

    > są napięte terminy, bywa sporo stresu, system zadaniowy
    > (nielimitowany czas pracy) i 8h/dobę często nie wystarcza.

    Ponownie: jeśli coś nie wystarcza, to raczej kwalifikacji i osobistej
    wydajności poszczególnym pracownikom, niż czegokolwiek innego.

    > Może i tacy się zdarzają - ale czy można z góry zakładać, że
    > stanowią zawsze określony procent załogi?

    Z zasady wszyscy ludzie tacy są - jedni mniej, inni bardziej. Po prostu
    w tej firmie powiedziano to wprost i dorobiono do tego odpowiednie
    metody kontrolne.

  • 8. Data: 2008-01-17 16:36:51
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Wed, 16 Jan 2008 23:21:54 +0100, Any User napisał(a):

    > Jeżeli pracownik sumiennie (ale *naprawdę sumiennie*) wykonuje swoje
    > obowiązki, to nic negatywnego na niego się znaleźć nie da.
    Tak ciężko Ci wyobrazić sobie regulamin oceniania z automatu
    przyznający ocenę negatywną wszystkim pracownikom osiągającym
    wyniki poniżej _średniej_? Pomysłowość niektórych pracodawców
    bywa zaskakująca.

    --
    pozdro
    poreba

  • 9. Data: 2008-01-17 22:46:03
    Od: "Jackare" <jacek.leszczuk_WYCIĄĆ...@i...pl_wyciąć>

> [...]
    > potencjalnie mogą wystąpić przy danym zadaniu. Ale to już nie wina firmy,

    zajebiste stwierdzenie :).
    Polecam przeczytać art 94 pkt1, 2, 2a, 4 i 6 KP. Oraz cały dział 10 o BHP.
    Przygotowanie pracownika na problemy wynikające z wykonywanej pracy jest
    ineteresem i powinnością pracodawcy i na niego spada odpowiedzialność za
    niedopełnienie tej powinności.

    > Ponownie: jeśli coś nie wystarcza, to raczej kwalifikacji i osobistej
    > wydajności poszczególnym pracownikom, niż czegokolwiek innego.
    l...ub elementarnej zdolności przewidywania która jednak w myśl KP powinna
    leżeć po stronie pracodawcy.
    Jego zadaniem jest znać "sztukę" wykonywania pracy we wszystkich jej
    aspektach, bo na tej podstawie określa kwalifikacje pracowników.