  • 1. Data: 2007-07-09 12:58:55
    Temat: Airbag w samochodzie
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Witam !

    Niektórzy "mechanicy" naprawiając samochody po wypadkach, aby
    zaoszczędzić robią takie numery:

    * zamiast poduszek powietrznych wstawiają zaślepki, które imitują
    wiernie wygląd prawdziwych poduszek; jednocześnie modyfikują instalację
    elektryczną pojazdu by m.in kontrola poduszek zachowywała się jak przy
    sprawnym obwodzie
    * wstawiają poduszki powietrzne, ale elektroniczne moduły sterujące są
    przerabiane tak, by usunąć z nich ślad w pamięci po zderzeniu; ślad ten
    ma na celu trwałe zablokowanie sterownika i tym samym zapobieżenie
    ponownemu użyciu (producent zabrania jakichkolwiek ingerencji w moduł,
    bowiem moduł przy kolizji może ulec uszkodzeniu niewykrywalnemu w
    warunkach warsztatowych a które to uszkodzenie może skutkować
    niezadziałaniem poduszki przy następnej kolizji).

    Pytanie brzmi - czy osoba dokonująca takich modyfikacji wyczerpuje
    znamiona art. 160 par. 1 kodeksu karnego ? Jeśli tak, to czy takie
    działanie można uznać za "nieumyślne" ? Mechanik na pewno nie chce
    nikogo zabić, natomiast z racji wykonywanego zawodu powinien wiedzieć o
    zakazie dokonywania modyfikacji oraz o konsekwencjach swojego działania.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 2. Data: 2007-07-09 13:35:38
    Temat: Re: Airbag w samochodzie
    Od: "Michał Trych" <m...@U...pl>

> [...]
    > zabić, natomiast z racji wykonywanego zawodu powinien wiedzieć o zakazie
    > dokonywania modyfikacji oraz o konsekwencjach swojego działania.

    Obstawiam ze jesli ktos naprawi modul ( wykasuje kolizje z pamieci) i wsadzi
    nowe poduszki, to beda sprawne jak poprzednio, jesli ktos wstawia rezystory
    w obwodi daje zaslepki i nie powie o tym nowemu wlascicielowi to na 99% jest
    to po pierwsze oszustwo, bo ktos wciska ci cos innego niz jestes swiadomy ze
    kupujesz a nie wiem czy tez nie pojdzie siedziec jesli nie powiedzial o tym
    ze nie ma poduch a komus przez brak poduchy cos sie stanie w wypadku...
    pozdrawiam
    michal

  • 3. Data: 2007-07-09 13:49:29
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Michał Trych pisze:

    > Obstawiam ze jesli ktos naprawi modul ( wykasuje kolizje z pamieci) i wsadzi
    > nowe poduszki, to beda sprawne jak poprzednio, jesli ktos wstawia rezystory

    To nie jest naprawa. To jest nieuprawniona ingerencja wbrew
    zastrzeżeniom producenta. W module znajduje się dodatkowy element
    zabezpieczający w postaci mechanicznego łącznika bezwładnościowego,
    który może ulec uszkodzeniu w chwili kolizji - samo skasowanie pamięci
    nic nie daje, jeśli w chwili zderzenia uszkodzony łącznik nie zamknie
    obwodu zapłonowego.

    Inny przykład - elektryk naprawia urządzenie elektryczne w sposób
    niedopuszczalny przez producenta, gdzie zakaz naprawy jest umieszczony
    na urządzeniu (producent nakazuje wymianę na nowe). Później urządzenie
    zabija użytkownika, z powodu nieprawidłowo przeprowadzonej naprawy
    której efektem było przebicie.

    Czy to można podpiąć pod art. 160 par. 1 KK ?

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 4. Data: 2007-07-09 20:01:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem opisane przez Ciebie zachowanie mechaników wyczerpuje znamiona
    wykroczenia opisanego w art. 71 kw. Dodatkowo, jeśli nie poinformują o tym
    właściciela czy nabywcy pojazdu, to dochodzi ewentualnie oszustwo.
    Przestępstwo z art, 160 kk moim zdaniem nie wchodzi w rachubę, bowiem
    normalnym następstwem niezadziałania poduszki powietrznej nie jest śmierć
    czy kalectwo osoby. Dowodem tego jest fakt, ze przez kilkadziesiąt lat
    jeżdżono bez takich gadżetów i nie było tak źle.