  • 1. Data: 2002-09-30 14:57:47
    Temat: Ahh te podatki :-(
    Od: p...@p...onet.pl

    Witam

    Nie wiem czy moglbym liczyc na jakos porade, a moze ktos zetknal sie z podobnym
    problemem, ale od jakiegos czasu usiluje przebrnac przez nastepujacy problem w
    sumie chyba prawno-podatkowy

    W 1996 roku zakupilem dzialke niezabudowana na WLASNOSC (nie uzytkowanie
    wieczyste, tylko wlasnosc), na owej dzialce wybudowalem dom, pozwolenie na
    uzytkowanie domu otrzymalem w roku 1999. W chcwili obecnej nosze sie z zamiarem
    sprzedazy calosci. No i tu powstaje problem i dylemat. Sa trzy interpretacje
    czy powinienem czy nie placic 10 % podatku.

    1. Placic bo liczy sie data uzyskania pozwolenia na uzytkowanie domu
    2. Nie placic w ogole bo liczy sie data kupna dzialki na wlasnosc, a dom nie
    stanowi odrebnej nieruchomosci, tylko zwieksza jej wartosc
    3 Placic za dom, natomiast nie placic za dzialke.

    Takie 3 wykladnie uzyskalem w US, ktora moze byc najblizsza prawdy ?

    Licze na odpowiedz
    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2002-10-01 05:26:54
    Temat: Re: Ahh te podatki :-(
    Od: "Wieslaw Tomczak" <t...@q...pl>

> [...]
    > 3 Placic za dom, natomiast nie placic za dzialke.
    >
    > Takie 3 wykladnie uzyskalem w US, ktora moze byc najblizsza prawdy ?

    Uwzglednij to ze przedmiotem zakupu byla dzialka niezabudowana a
    sprzedajesz zabudowana. Cos do niej przybylo. Analogicznie biorac bedac
    wlascicielem silnika samochodowego dokupujac do niego pozostale elementy
    tworzysz samochod i sprzedajesz jako samochod.
    Aby nie zaplacic 10% od calosci proponuje w akcie notarialnym
    wyodrebnic wartosc dzialki i wartosc budynku. Od wartosci dzialki nie
    placisz nic ale od wartosci budynku niestety wypadaloby zaplacic. Mozna
    oczywiscie probowac ominac to (szczegolnie jesli dom nie jest jeszcze oddany
    do uzytku) - sprzedac jako dzialke z rozpoczeta budowa domu jednorodzinnego
    ale .. to jest ewidentne ominiecie prawa
    pozdrawiam
    WT