  • 11. Data: 2013-02-28 18:03:28
    Temat: Re: 47/1000 - komornicy
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Nie rozumiem co jest dla Ciebie niejasne. Wierzyciel we wniosku podal imie i nazwisko
    dluznika oraz PESEL osoby ktora nie byla dluznikiem ale tak samo sie nazywala i
    mieszkala w tym samym miescie. Tyle.
    Komornik co by nie zrobil nie mial mozliwosci (a nawet nie wolno mu bylo)
    zweryfikowania podanych przez wierzyciela danych.
    Tak jest poniewaz o ile projekty aktow prawnych sa przygotowywane przez ludzi ktorzy
    sie na tym znaja to ostatecznie decyduje o nich zgraja ignorantow wybranych w
    wyborach.
    W tej chwili jest nagonka na komornikow (na zasadzie ze ich nikt nie lubi i dokopanie
    komornikom jest medialne). Za chwile moze sie okazac ze nie ma kto zajac sie
    egzekucja wiec wszyscy zaplaca odpowiednio wiecej na pomoc dla samotnych rodzicow (bo
    alimentow nie bedzie) a system finansowy padnie bo nikt nie bedzie niczego splacal.
    (Przesada zamierzona by uzmyslowic konsekwencje.)
    Tak czy inaczej bedzie wesolo.

  • 12. Data: 2013-02-28 19:24:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "Tomasz Myrdin" <m...@o...onet.pl> napisal w wiadomosci
    ps.com...
> [...]
    > imie i nazwisko dluznika
    > oraz PESEL osoby ktora nie byla dluznikiem ale tak samo sie nazywala i

    Ale tu nie ma co sie komorników czepiac, tylko wyjsc od poczatku i zapytac
    skad wierzyciel wzial dane innej osoby i na jakiej podstawie je
    przetwarzal - mam ustawe o ochronie danych osobowych. Wszystko pózniej jest
    konsekwencja tego.

  • 13. Data: 2013-02-28 19:32:12
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.02.2013 18:01, dwr pisze:

    > Tak racja. Na takie cos pozostaje problem innej natury, jak ma sie
    > bronic "na szybko" wlasnie taka ofiara?

    Trochę ciężko. Szukaj hasła "powództwo przeciwegzekucyjne".

    > I z cala pewnoscia takie postepowanie wierzyciela winno byc
    > przestepstwem, moze nawet sciganym z urzedu.

    Teoretycznie tak. Ale nawet jeśli zajmie się tym prokuratura, środki są
    zajęte, być może już na koncie "wierzyciela", który np. jest obywatelem
    Kajmanów czy innej podejrzanej speluny.

    W sumie jedyne co mi przychodzi do głowy to jakieś ubezpieczenie...
    jeśli w ogóle jest taka oferta.

    No, są inne opcje - mieć konto puste ;)

  • 14. Data: 2013-02-28 20:11:58
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Szczerze, praktycznie nie ma jak.
    Oczywiście, powództwo ekscydencyjne i ewentualnie zabezpieczenie ale zanim cokolwiek
    to pieniądze będą już na koncie wierzyciela a wtedy...
    Tak się oczywiście sprawa ma gdy wierzyciel jest niewypłacalny (gdy jest wypłacalny
    to nie ma problemu ale wtedy też takie "błędy" się nie zdarzają).

    Można byłoby oczywiście wprowadzić rozwiązania które zabezpieczyłyby osoby trzecie
    ale to by kosztowało. Musieliby za to zapłacić wierzyciele albo państwo. Państwo nie
    ma pieniędzy a ci którzy dają pieniądze na kampanie wyborcze polityków (i bywają
    wierzycielami) nie mają interesu żeby dodatkowo płacić. Nie należy zatem oczekiwać
    zmian prawa które sprzyjałyby ogółowi.

    Prościej jest wskazać że winni są komornicy, ciemny lud to kupi. ;)

  • 15. Data: 2013-02-28 20:13:34
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Wiele danych jest ogólnie dostępnych (w tym PESELe). Trzeba tylko wiedzieć gdzie
    szukać. ;)

  • 16. Data: 2013-03-01 21:48:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Feb 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Ale tu nie ma co sie komorników czepiac, tylko wyjsc od poczatku i zapytac
    > skad wierzyciel wzial dane innej osoby i na jakiej podstawie je przetwarzal

    Na podstawie "uzasadnionego interesu gospodarczego".
    Problem w tym, że przetwarzał dane nie tej osoby.
    Udowodnienie, że nie był to wynik błędu jest prawie niemożliwe, właśnie
    *dlatego* że te dane nie są łatwo dostępne.
    IMO z tego powodu nie da się go "ugryźć" ustawą o ochronie danych.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2013-03-02 00:53:31
    Od: Daniel Pyra <d...@s...be.gazeta.pl>

    W dniu 28.02.2013 19:24, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > zapytac skad wierzyciel wzial dane innej osoby i na jakiej podstawie je
    > przetwarzal - mam ustawe o ochronie danych osobowych. [...]

    Np. z Centralnej Bazy Dany Ksiąg Wieczystych? Jak masz popularne
    nazwisko, możesz mieć przegwizdane...
    Widzę, że dla piszących tutaj jest jak najzupełniej normalne, że
    komornik zajmuje konto osoby, której nakaz zapłaty nie dotyczy. Nie, to
    jest tak samo normalne, jakby lekarz uciął zdrową nogę, bo mu tak
    pielęgniarka powiedziała.

    Pozdr.!
    (D)

  • 18. Data: 2013-03-02 18:24:10
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    W dniu sobota, 2 marca 2013 00:53:31 UTC+1 użytkownik Daniel Pyra napisał:
> [...]
    normalne, jakby lekarz uciął zdrową nogę, bo mu tak pielęgniarka powiedziała. Pozdr.!

    Komornicy aktualnie nie mają dostępu do wyszukiwarki CBDKW (a to błąd) a poza tym tam
    sprawdzane są nie tylko dane dłużnika ale również imiona jego rodziców (no i PESEL
    jeśli jest).
    Co się zaś tyczy Twojego twierdzenia że "dla piszących tutaj jest jak najzupełniej
    normalne, że komornik zajmuje konto osoby, której nakaz zapłaty nie dotyczy" to nie
    masz racji. Dla nikogo to nie jest normalne!!! Należy jednak umieć odróżnić skutek od
    przyczyny. Przyczyną są beznadziejne przepisy, zupełnie niedostosowane do obecnej
    sytuacji. Przepisy można byłoby zmienić dodając np. dodatkowe obowiązki (i
    uprawnienia!) sądom lub komornikom ale to by kosztowało i ktoś musiałby za to
    zapłacić (a tymczasem chętnych do płacenia brak).
    W niektórych państwach UE np. komornicy zajmują się doręczaniem korespondencji
    sądowej (nie ma tam fikcji doręczenia jak u nas - chociaż u nas chyba też właśnie się
    kończy), kosztuje to jednak od 50 do 100 euro za doręczenie (delikwenta trzeba
    szukać). Już widzę jak to się przyjmuje w Polsce.
    Jeżeli zleci się komornikom by coraz to nowe prace wykonywali za darmo to ostatecznie
    zostaną wyłącznie wielkie kancelarie z przeróbką rzędu kilkuset tysięcy KMek rocznie
    w których efektywność będzie znikoma ale sama masa pozwoli im się utrzymać. Będzie to
    oznaczało że przeciętny Kowalski jak będzie potrzebował odzyskać swoje pieniądze to
    na wstępie może o tym zapomnieć.

  • 19. Data: 2013-03-02 21:15:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Mar 2013, Tomasz Myrdin wrote:

    wKF: post składa się z 4 linijek, nie wiem co Ci je tak "składa", ale
    wymuś na tym czymś łamanie wierszy :)

    > Przyczyną są beznadziejne przepisy, zupełnie niedostosowane
    > do obecnej sytuacji.

    Tu się pewnie zgadzamy, wszyscy.

    > Przepisy można byłoby zmienić dodając np. dodatkowe obowiązki
    > (i uprawnienia!) sądom lub komornikom

    A dlaczego nie zacząć od urzędowego adresu do doręczeń, z ew.
    wpisem do KPA, iż każda instytucja państwowa i zaufania publicznego
    ma obowiązek zgłosić niezgodność adresu w razie jej stwierdzenia?

> [...]
    > - chociaż u nas chyba też właśnie się kończy),
    > kosztuje to jednak od 50 do 100 euro za doręczenie (delikwenta trzeba szukać).

    Tylko jak się ukrywa/nie odbiera.
    Zgadza się?
    No to wierzyciel mógłby wybierać z opcji "nie poszukiwać
    bez dyspozycji", "w razie niepodjęcia w terminie poszukiwać"
    albo zlecań poszukiwanie na własny koszt (bez czekania
    na żaden termin).

    > Już widzę jak to się przyjmuje w Polsce.

    A przepis, że egzekucja należności za doręczenie odbywa się niezwłocznie
    i bez polecenia wierzyciela by się nie przyjął, z zastrzeżeniem
    wezwania dłużnika do ponownego kontaktu w ciągu 3-7 dni (znaczy
    co najmniej raz w tym "okienku", aby uniknąć przypadku iż dłużnik
    płaci za kilkanaście "szukań" de facto wykonanych za jednym
    zamachem), ale w zamian ograniczeniem opłaty do jednokrotnej,
    o ile dłużnik tego terminu dochodowa?
    Znaczy na dzień dobry dłużnik złapany w samochodzie "ja nie
    mam gotówki i *nic* wartego 200zł" albo podjeżdża do bankomatu
    albo dalej idzie piechotą :>, tak żeby zaliczka wierzyciela
    na szukanie nie czekała na "właściwą" egzekucję.

    > Jeżeli zleci się komornikom by coraz to nowe prace wykonywali za darmo

    Oczywiście, tu 100% zgody, to nie jest metoda.

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2013-03-02 22:41:56
    Od: Daniel Pyra <d...@s...be.gazeta.pl>

    W dniu 02.03.2013 18:24, Tomasz Myrdin pisze:
    > Co się zaś tyczy Twojego twierdzenia że "dla piszących tutaj jest jak najzupełniej
    normalne, że komornik zajmuje konto osoby,
    > której nakaz zapłaty nie dotyczy" to nie masz racji.
    > Dla nikogo to nie jest normalne!!! [...]

    System jest do bani. Mam nieodparte wrażenie, że sąd wydający nakaz
    zapłaty (zwłaszcza e-sąd) i komornik egzekwujący go działają tak, jakby
    nakaz zapłaty był wydawany przeciwko *danym osobowym* "imię, nazwisko".
    Natomiast mnie wydaje się, że powinien być wydany i egzekwowany
    przeciwko *osobie* (dłużnikowi). Nie, nie mam pojęcia, jak taki stan
    osiągnąć. Aczkolwiek zastaniałbym się, czy komornik nie powinien
    posiadać polisy ubezpieczeniowej, z której wypłacane byłoby świadczenie
    poszkodowanemu. Ubezpieczyciel umiałby zadbać, żeby pomyłki i "pomyłki"
    komornika nie zdarzały się zbyt często.

    Pozdr.!
    (D)