  • 1. Data: 2013-02-28 13:11:18
    Temat: 47/1000 - komornicy
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Niestety dziennikarze GW czesto nie maja zielonego pojecia o tym co pisza. Moze
    dlatega tak im maleje naklad.
    Co komu daje elektroniczny dostep do bazy PESEL? Nic!
    Po pierwsze do danych PESEL wszyscy maja (niekoniecznie elektroniczny) dostep, po
    drugie pozyskane dane nic nie daja.
    Co z tego ze uzyskasz z BELu potwierdzenie ze osobnik o wskazanym przez wierzyciela
    imieniu i nazwisku ma taki jak wskazal wierzyciel nr PESEL - i tak nie wiesz czy to
    wlasciwa osoba.
    W tytule wykonawczym masz tylko imie i nazwisko. Sad najczesciej nie zna innych
    danych. PESEL i adres dostajesz od wierzyciela i musisz mu zaufac poniewaz nawet
    majac dostep do zbioru danych PESEL nie masz mozliwosci zweryfikowac czy wierzyciel
    wskazal wlasciwa osobe.
    Normalnie nie ma problemu poniewaz za wskazanie niewlasciwej osoby wierzycielowi
    grozi ze zaplaci odszkodowanie (problem zaczyna sie gdy wierzyciel sam juz niczego
    nie ma).
    Rozwiazaniem byloby gdyby np. wyegzekwowana kwota (pierwsza) trafiala na 30 dni na
    rachunek sum depozytowych sadu, wtedy - o ile wskazany dluznik nie bylby tym
    wlasciwym - mialby on czas na wyjasnienie sytuacji. To jednak wymaga zmiany prawa a
    do tego politycy jakos sie nie spiesza.

  • 2. Data: 2013-02-28 13:24:27
    Temat: Re: 47/1000 - komornicy
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik Tomasz Myrdin napisał:
> [...]
    wlasciwa osoba.
    > W tytule wykonawczym masz tylko imie i nazwisko.

    I to jest błąd. Oraz powod, dlaczego tylko 47 na 1000 komornikow
    korzysta z bazy. Bo nie jest im potrzebna.

    > Sad najczesciej nie zna innych danych. PESEL i adres dostajesz od wierzyciela i
    musisz mu zaufac

    I to jest kolejny blad - opieranie sie na "ufam".

    > poniewaz nawet majac dostep do zbioru danych PESEL nie masz mozliwosci zweryfikowac
    czy wierzyciel wskazal wlasciwa osobe.

    Natomiast mozna juz zweryfikowac który to Jan Kowalski ze 10 tysięcy
    Janów Kowalskich i 4 na jednej ulicy.

> [...]

    czas na wyjasnienie sytuacji.
    >To jednak wymaga zmiany prawa a do tego politycy jakos sie nie spiesza.

    Bo inaczej rozumieją dbanie o nasze dobra...

  • 3. Data: 2013-02-28 13:41:05
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Skoro tyle wiesz o mozliwosci weryfikacji danych to napisz jak chcesz zidentyfikowac
    Jana Kowalskiego ktorego PESEL np. 12121203098 podal Ci wierzyciel?
    Napiszesz do BELu lub elektronicznie sprawdzisz i dostaniesz informacje ze faktycznie
    jest taki ktos.
    Dostajesz tez adres moze sie on zgadzac z tym ktory podal wierzyciel (to juz w ogole
    nie masz podstaw by cokolwiek podejrzewać), albo sie nie zgadza. Jesli sie nie zgadza
    to nadal nic nie wiesz - poniewaz obowiazek meldunkowy jest praktycznie fikcja.
    Przepisy obliguja do niezwlocznego dokonania zajecia (inaczej grozi odpowiedzialnosc
    odszkodowawcza).
    Problemem sa idiotyczne przepisy tworzone przez ignorantow a ostatecznie ocenia to
    wszystko dziennikarz ktory nie ma o niczym podstawowej wiedzy i konsultuje sie z
    ministrem sprawiedliwosci ktory wie jeszcze mniej.

  • 4. Data: 2013-02-28 13:48:42
    Od: dwr <d...@g...-u-s-u-n.pl>

    On 28/02/2013 12:41, Tomasz Myrdin wrote:
> [...]
    wszystko dziennikarz ktory nie ma o niczym podstawowej wiedzy i konsultuje sie z
    ministrem sprawiedliwosci ktory wie jeszcze mniej.

    Moze i PESEL nic nie daje, jednak osobnik ktoremu kase zabrano a nie
    jest wierzycielem raczej takiego PESEL-u miec nie bedzie.
    Zatem wzglednie szybko moglby to wyjasnic?
    A sam komornik pod rygorem odpowiedzialnosci musialby to sprawdzic.

  • 5. Data: 2013-02-28 13:50:51
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik Tomasz Myrdin napisał:
    > Skoro tyle wiesz o mozliwosci weryfikacji danych to napisz jak chcesz
    zidentyfikowac Jana Kowalskiego ktorego PESEL np. 12121203098 podal Ci wierzyciel?

    Nie zrozumiales :)

    Dzieki peselowi wiem, ze to ten

    jan kowalski 12121203098

    a nie ci

    jan kowalski 13121203098
    jan kowalski 14121203098
    jan kowalski 15121203098
    jan kowalski 16121203098

    są wskazani przez wierzyciela.

    Dlatego ci:

    jan kowalski 13121203098
    jan kowalski 14121203098
    jan kowalski 15121203098
    jan kowalski 16121203098

    moga od razu reagowac:

    "ja nie jestem jan kowalski 12121203098 "

    i nikt im nie powie, ze są, bo nie sa.

    ale samo "jan kowalski" dotyczy

    jan kowalski 12121203098
    jan kowalski 13121203098
    jan kowalski 14121203098
    jan kowalski 15121203098
    jan kowalski 16121203098

    i zaden nei moze powiedziec "ja nie jestem jan kowalski"

    Proste?

    W ten sposob z automatu spada ilosc potencjalnych pomyłek.

    A jeżeli wiezyciel źle podał z peselem? No to juz on źle podał (celowo,
    niecelowo).

    wiec odpada opcja "wezcie teraz wylosujcie sobie jakiegos jana
    kowalskiego i mu zajmijcie srodki na koncie".

    > Napiszesz do BELu lub elektronicznie sprawdzisz i dostaniesz informacje ze
    faktycznie jest taki ktos.

    Niezaprzeczalnie :)

> [...]
    meldunkowy jest praktycznie fikcja.
    >Przepisy obliguja do niezwlocznego dokonania zajecia (inaczej grozi

    co powoduje, ze mozna zajac dowolnego jana kowalskiego.

> [...]
    >ktory nie ma o niczym podstawowej wiedzy i konsultuje sie z ministrem
    sprawiedliwosci ktory wie jeszcze mniej.

    Z punktu widzienia jana kowalskiego nie ma to najmniejszego znaczenia
    ile wie dziennikarz i z czego wynika to, ze mu omylkowo zajeto konto,
    wie zas jedno, ze pomylka w swietle prawa nie jest pomylka, co buduje w
    nim awerje do "panstwa prawa" i stwarza kolejnych obywateli, ktorzy beda
    "oko za oko, ząb za ząb" realizowac, zeby sobie odbic swoje straty.

  • 6. Data: 2013-02-28 13:58:59
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    problem w tym ze w ostatnio glosnej sprawie to wierzyciel podal bledny PESEL.
    Komornik nie mial w ogole mozliwosci weryfikacji. Mogl tylko sprawdzic ze pod podanym
    PESELem faktycznie jest osoba o imieniu i nazwisku z tytulu wykonawczego.

  • 7. Data: 2013-02-28 14:06:09
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Nie dowolnego Jana Kowalskiego tylko tego ktorego wskazal wierzyciel. A w ostatnio
    glosnej sprawie to (jak juz pisalem wyzej) wierzyciel podal PESEL niewlasciwego Jana
    Kowalskiego. Rozumiesz na czym polega problem? Komornik nie mial zadnej mozliwosci
    zweryfikowania tych informacji.

  • 8. Data: 2013-02-28 14:43:55
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik Tomasz Myrdin napisał:
    > Nie dowolnego Jana Kowalskiego tylko tego ktorego wskazal wierzyciel.

    Ale jak "wskazal" skoro jest tylko imie i nazwisko? Palcem wskazal? :)

    (pomijajac imie, nazwisko, pesel, bledny)

> [...]
    niewlasciwego Jana Kowalskiego.

    Rozumiesz na czym polega problem? Komornik nie mial zadnej mozliwosci

    W tym przypadku nie miał.

    Natomiast jak wszystko odkreca to ten co zle podal beknie za to.

    Problem polega na tym, ze a) nie trzeba podawac numeru pesel oraz b)
    wierzyciel moze wskazac imie, nazwisko, pesel inne dane osoby ktora mu
    nic nie wisi i narobic jej problemow samemu cieszac sie kasą...

    czyli to co od poczatku - prawo jest zle, bo umozliwia takie "przekrety"

    a skoro ad a) to 47/1000 nie jest zaskoczeniem.

  • 9. Data: 2013-02-28 14:51:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-02-28 14:43, Mr. Misio pisze:

    > Ale jak "wskazal" skoro jest tylko imie i nazwisko? Palcem wskazal? :)

    Wskazał imię, nazwisko, adres, pesel.

    > czyli to co od poczatku - prawo jest zle, bo umozliwia takie "przekrety"

    Jak się wykryje możliwości fraudów w kartach płatniczych, to raban. A tu
    taki błąd w systemie i większość uważa, że tak ma być.

    Tylko co zrobić z osobami, które peselu nie mają?

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2013-02-28 18:01:36
    Od: dwr <d...@g...-u-s-u-n.pl>

    On 28/02/2013 12:58, Tomasz Myrdin wrote:
> [...]
    PESELem faktycznie jest osoba o imieniu i nazwisku z tytulu wykonawczego.

    Tak racja. Na takie cos pozostaje problem innej natury, jak ma sie
    bronic "na szybko" wlasnie taka ofiara?
    I z cala pewnoscia takie postepowanie wierzyciela winno byc
    przestepstwem, moze nawet sciganym z urzedu.