  • 1. Data: 2007-09-11 07:37:32
    Temat: 1% dziennie za zwłok
    Od: "mmichu" <t...@o...pl>

    Dzień dobry,

    Mam do szanownych grupowiczów pytanko. Dowiedziałem się właśne że od
    20.02.2006 roku nie można w umowie zawierac zapisu o oprocentowaniu za
    zwłokę w wysokości 1% dziennie na przykład. Chciałbym zapytać Was czy to
    rzeczywiście prawda i jeśli tak, to w takim razie jak ma się bronić firma
    która sprzedaje coś klientowi na wypadek jeśli klient będize się migał od
    zapłaty.

    Pozdrawiam
    mmichu

  • 2. Data: 2007-09-11 07:43:09
    Temat: Re: 1% dziennie za zwłok
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Tue, 11 Sep 2007 09:37:32 +0200, mmichu napisał(a):

> [...]
    > rzeczywiście prawda i jeśli tak, to w takim razie jak ma się bronić
    > firma która sprzedaje coś klientowi na wypadek jeśli klient będize się

    Prawda. Zostają odsetki ustawowe bądź odsetki umowne, ale w wysokości
    zgodnej z kc.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

  • 3. Data: 2007-09-11 08:07:13
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Tue, 11 Sep 2007 10:14:34 +0200, Krzysiek napisał(a):

    > odsetki umowne nie moga byc wyższe niz maksymalna wysokość odsetek
    > ustawowych - czyli obecnie jest to 22% w skali rocznej; jeżeli umowa
    > przewiduje wyższe, to z mocy prawa wchodzi wysokości maksymalna dla
    > odsetek ustawowych - czyli jeżeli w umowie w skali roku ma być np. 30%,
    > to i tak jest to zapis z mocy prawa nieważny i w jego miejsce wchodzi
    > 22%

    Odsetki ustawowe są znacznie niższe niż wskazane 22%.

  • 4. Data: 2007-09-11 08:13:22
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Odsetki ustawowe są znacznie niższe niż wskazane 22%.

    Tu nie chodzi o odsetki ustawowe, tylko maksymalne (art. 359kc.).
    Wynoszą one czterokrotność kredytu lombardowego, czyli aktualnie 25%.
    Jeśli odsetki z umowy są większe niż maksymalne, stosuje się odsetki
    maksymalne.

    Jeśli jednak dłużnik zapłaci odsetki wyższe, nie może się domagać
    zwrotu nadpłaty.

    W umowie zamiast podawania konkretnych procentów można używać
    sformułowania "odsetki maksymalne". Dlatego dla wierzyciela dobrze jest,
    jeśli w umowie zastrzeże właśnie ten rodzaj odsetek, zamiast odsetek
    ustawowych.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2007-09-11 08:13:41
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

> [...]

    ^^^^^^^^^^
    > jest to zapis z mocy prawa nieważny i w jego miejsce wchodzi 22%

    O dwa "ustawowych" za dużo ;)

    "Maksymalna wysokość odsetek wynikających z czynności prawnej nie może w
    stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości stopy kredytu
    lombardowego Narodowego Banku Polskiego (odsetki maksymalne)." (art. 359 §
    2^1 kc.)
    --
    Grzegorz Bednarczyk
    http://jazon.hist.uj.edu.pl/~gb/

  • 6. Data: 2007-09-11 08:14:34
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:fc5gud$7o2$2@inews.gazeta.pl...

    > Prawda. Zostają odsetki ustawowe bądź odsetki umowne, ale w wysokości
> [...]

    witam

[...]

    pzdr

  • 7. Data: 2007-09-11 08:31:27
    Od: Juzek Kocimientka <k...@i...pl>

    Olgierd pisze:

    > Prawda. Zostają odsetki ustawowe bądź odsetki umowne, ale w wysokości
    > zgodnej z kc.

    A nie można w umowie zawrzeć punktu o "opłacie manipulacyjnej" za każdy
    miesiąc/tydzień/dzień w dowolnej wysokości.

  • 8. Data: 2007-09-11 11:08:02
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    Juzek Kocimientka pisze:

    > A nie można w umowie zawrzeć punktu o "opłacie manipulacyjnej" za każdy
    > miesiąc/tydzień/dzień w dowolnej wysokości.

    Obstawiam, że każdy sąd uzna to za obchodzenie zapisu o odsetkach
    maksymalnych. Bo jest to ewidentne obchodzenie. Chyba że udowodnisz
    przed sądem, że takie koszty manipulacyjne poniosłeś.

    chester

  • 9. Data: 2007-09-11 11:47:03
    Od: "BogdanK" <b...@p...onet.pl>

    > A nie można w umowie zawrzeć punktu o "opłacie manipulacyjnej" za każdy
    > miesiąc/tydzień/dzień w dowolnej wysokości.

    Można w umowie zastrzec karę umowną zamiast odsetek przy czym ta kara umowna
    nie może być naliczana od ilości dni zwłoki.

  • 10. Data: 2007-09-11 11:47:53
    Od: stern <s...@n...to>

    Świadomy znaczenia swych słów i odpowiedzialności przed prawem Tue, 11 Sep
    2007 13:47:03 +0200, BogdanK zeznał(a):

    > Można w umowie zastrzec karę umowną zamiast odsetek

    kto ci takich głupot naopowiadał?

    http://surowiec.net.pl GG: 4494911