eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

projekt dotyczy zwiększenia efektywności gospodarowania Funduszem Pracy, a także rozszerzenia obecnego katalogu instrumentów rynku pracy o nowy instrument refundowanie kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne, w związku z zatrudnieniem pierwszego lub drugiego pracownika przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 991
  • Data wpłynięcia: 2012-10-23
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

991


Druk nr 991

Warszawa, 23 października 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Tadeusza Tomaszewskiego.



(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Jacek
Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz Garbowski; (-) Tadeusz
Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Tomasz Kamiński; (-) Leszek Miller;
(-) Grzegorz Napieralski; (-) Cezary Olejniczak; (-) Artur Ostrowski;
(-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek;
(-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.

USTAWA
z dnia 2012 r.
o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
 
 
Art. 1.
W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy (Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm. ) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 44 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
"4a) refundowanie kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na
ubezpieczenia społeczne, w związku z zatrudnieniem pierwszego lub drugiego
pracownika przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność
gospodarczą;";
2) dodaje się art. 47a w brzmieniu:
"Art. 47a.
1. Starosta może zawrzeć, z pracodawcą będącym osobą fizyczną prowadzącą
pozarolniczą działalność gospodarczą, umowę, przewidującą refundowanie
poniesionych przez niego kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia
społeczne, w związku z zatrudnieniem pracownika, pod warunkiem że:

1) pracodawca wykonuje działalność gospodarczą od co najmniej 12 miesięcy,

2) w dniu zawarcia umowy oraz w ciągu 12 miesięcy poprzedzających datę
zawarcia umowy pracodawca nie zatrudniał żadnego pracownika lub
zatrudniał co najwyżej jednego pracownika.
                                                           
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 134.
poz. 850, Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367, Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 69, poz. 595, Nr
91, poz. 742, Nr 97, poz. 800, Nr 115, poz. 964, Nr 125, poz. 1035, Nr 127, poz. 052, Nr 161, poz. 1278, Nr 219,
poz. 1706, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 81, poz. 531, Nr 238, poz. 1578, Nr 239, poz. 1593, Nr 254, poz. 1700,
Nr 257, poz. 1725 i 1726, z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 106, poz. 622, Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1206 i
1211, Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 589, poz. 637, poz. 769.
2. Refundacja nie przysługuje z tytułu zatrudnienia małżonka, zstępnych,
wstępnych, pasierba, zięcia, synowej, rodzeństwa, ojczyma, macochy i teściów.
3. Refundacja z tytułu zatrudnienia pracownika może nastąpić w przypadku, gdy
pracodawca zatrudnia pracownika w pełnym wymiarze czasu.
4. Jeżeli w dniu złożenia do starosty wniosku o zawarcie pierwszej umowy, o
której mowa w ust. 1 lub w okresie 12 miesięcy poprzedzających ten dzień
pracodawca:

1) nie zatrudniał pracownika – w ciągu 60 kolejnych miesięcy może otrzymać
refundację składek z tytułu zatrudnienia maksymalnie dwóch pracowników,

2)
zatrudniał jednego pracownika – w ciągu 60 kolejnych miesięcy może
otrzymać refundację składek z tytułu zatrudnienia jednego, nowego
pracownika,
5. Miesięczna, maksymalna kwota refundowanych składek z tytułu zatrudnienia
jednego pracownika, o których mowa w ust. 1, nie może przekroczyć kwoty
składek ustalonych od podstawy wymiaru równej 80% prognozowanego
przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, przyjętego do ustalenia kwoty
ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.
6. Refundacja składek następuje przez okres zatrudnienia pracownika, ale nie
dłuższy niż kolejne 18 miesięcy.
7. Kwoty refundowanych składek starosta przekazuje pracodawcy co miesiąc, na
zasadach określonych w umowie, o której mowa w ust. 1, po ich opłaceniu przez
pracodawcę."

3) w art. 108 ust. 1 pkt 14 otrzymuje brzmienie:
"14) kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne
refundowanych pracodawcy, o których mowa w art. 47 I 47a;".

4) dodaje się art. 109e w brzmieniu:
"Art. 109e
1. Łączna kwota środków Funduszu Pracy, udostępnionych przez ministra
właściwego do spraw finansów publicznych dysponentowi Funduszu Pracy oraz
przekazanych w danym roku przez dysponenta Funduszu Pracy na realizację zadań
określonych w ustawie, nie może być niższa niż suma kwoty równej 90% przychodów
Funduszu Pracy w danym roku kalendarzowym i kwoty równej 80% stanu środków
Funduszu na koniec roku poprzedniego.
2. Jeżeli stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec sierpnia danego roku
kalendarzowego, podawana do publicznej wiadomości przez Główny Urząd
Statystyczny jest niższa niż 8%, to wskaźniki 90% I 80% określone w ust. 1
otrzymują w następnym roku kalendarzowym odpowiednio wielkość 80% i 65% a
jeżeli stopa bezrobocia rejestrowanego jest niższa niż 5% - wskaźniki te otrzymują w
następnym roku kalendarzowym odpowiednio wielkość 70% i 50%."


Art. 2
1. W 2013r. wskaźnik 80% określony w art. 109e ust. 1 ustawy, o której mowa w art.
1 otrzymuje wielkość 40%.
2. W 2014r. wskaźnik 80% określony w art. 109e ust. 1 ustawy, o której mowa w art.
1 otrzymuje wielkość 65%.


Art. 3

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013r.












UZASADNIENIE

Aktualny stan faktyczny i prawny, potrzeba i cel uchwalenia ustawy
Według danych Narodowego Spisu Powszechnego z II kwartału 2011r. w
Polsce pracowało 14.153 tys. osób; w tym czasie 1.940 tys. Polaków pracowało za
granicą a liczba bezrobotnych w Polsce wyniosła 2.097 tys; w sumie dla Polski nie
pracowało więc 4.037 tys. osób, co stanowi aż 28,5% liczby pracujących w Polsce.
Wskaźnik zatrudnienia osób w wieku produkcyjnym (18/59/64) wynosił 57,8% i
należał do najniższych w Unii Europejskiej. Osiągnięcie średniego wskaźnika
zatrudnienia krajów UE wymagałoby zwiększenia zatrudnienia w Polsce o 2,6 mln
osób.
W latach 2011-2015 na rynku pracy pojawi się druga, ostatnia i największa w
okresie powojennym fala absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, która osiągnie 3,5
mln - średnio 700 tys. rocznie.
W latach 2008-2011 nastąpił duży wzrost bezrobocia - z 1.474 tys. do 1.983
tys., czyli o ponad 500 tys. osób. Ponad 400 tys. młodych ludzi do 24 roku życia było
zarejestrowanych jako bezrobotni. Najszybciej rosła liczba bezrobotnych z wyższym
wykształceniem: ze 144 tys. osób w 2008 r. do 250 tys. w 2011 r., czyli o ponad 70%.
W latach 2008-2011 obserwujemy malejącą liczbę ofert pracy oraz rosnącą
liczbę absolwentów. W efekcie liczba bezrobotnych na jedną ofertę pracy zwiększyła
się ponad trzykrotnie,
W pięcioleciu 2011–2015 trzeba utworzyć ponad 2 mln nowych miejsc pracy,
aby pracę znaleźli absolwenci wchodzący na rynek pracy i aby zmniejszyć duże
bezrobocie, szczególnie młodych ludzi. W przeciwnym wypadku najpierw wzrośnie
bezrobocie młodzieży, a następnie druga, wielka fala absolwentów przekształci się w
drugą falę emigracji zarobkowej. Jak pokazują wszystkie badania –
prawdopodobieństwo powrotu do kraju większości młodych ludzi, którzy znajdują za
granicą stabilizację zawodową i rodzinną, jest minimalne.
W większości krajów OECD i Unii Europejskiej wynagrodzenia rosną mniej
więcej proporcjonalnie do wzrostu wydajności pracy, co odgrywa ważną funkcję dla
wzrostu popytu. W Polsce w latach 2009-2010 wskaźnik ten spadł do bardzo
niskiego poziomu 0,28.
Efektywność dziesięciu powiatów najlepiej gospodarujących Funduszem
Pracy wyniosła 77%, a dziesięciu najgorzej gospodarujących tylko 31%, Oznacza to,
                                                           
2 Opinia BAS 429/12 (prof. M. Kabaj) 
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: