eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa

projekt dotyczy utworzenia Rejestru Operacji Gospodarczych, który ułatwi zwalczanie szkodliwej konkurencji podatkowej o charakterze międzynarodowym oraz pozwoli skutecznie egzekwować zobowiązania podatkowe ciążące na podmiotach, które przy pomocy tych operacji uchylają się od opodatkowania

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 886
  • Data wpłynięcia: 2012-09-07
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 39 dnia 10-05-2013

886

§ 5. Wniosek, o którym mowa w § 3, może dotyczyć danych, które zostały wpisane do
Rejestru nie wcześniej niż przed upływem 10 lat, licząc od dnia złożenia wniosku.
§ 6. Wniosek, o którym mowa w § 3, rozpatruje sąd rejonowy właściwy ze względu na
miejsce prowadzenia postępowania. W przedmiocie wniosku sąd wydaje postanowienie.

Art. 86n. Podmioty uczestniczące w operacji gospodarczej, która została wpisana do Rejestru,
mogą, po uprzednim złożeniu wniosku na odpowiednim formularzu, otrzymać wypis z
Rejestru dotyczący tej operacji. Odmowa wydania wypisu następuje w formie postanowienia.

Art. 86o. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw administracji publicznej, określi w drodze rozporządzenia:
1) sposób prowadzenia Rejestru w formie elektronicznej;
2) warunki techniczne, jakie musi spełniać oprogramowanie obsługujące Rejestr;
3) wzory formularzy, o których mowa w art. 86g § 1 oraz w art. 86n wraz z
objaśnieniami co do ich wypełniania;
4) zasady i tryb dostępu upoważnionych organów, o których mowa w art. 86m § 2, do
danych zgromadzonych w Rejestrze.
5) warunki i kryteria, jakie muszą spełniać osoby, o których mowa w art. 86m § 2.”.

Art. 2. Przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą mają
zastosowanie do operacji gospodarczych przeprowadzonych od dnia wejścia w życie ustawy.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2013 r.












5





















UZASADNIENIE
do projektu nowelizacji ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
wprowadzającej nowy rozdział 11a „Rejestr Operacji Gospodarczych”.

1. Cele projektowanej nowelizacji.
Jedną z istotnych słabości, faktycznie uniemożliwiającą sprawowanie nadzoru
publicznego nad rozliczeniami podatkowymi, jest brak wyspecjalizowanych procedur,
których celem jest ujawnianie z reguły zakamuflowanych działań, mających na celu
utrudnienie ustalenia przedmiotu opodatkowania oraz określenia prawidłowej podstawy
opodatkowania. Pod tym względem przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa są niedostosowane do potrzeb, bo tak naprawdę nikt, mimo tak wielu nowelizacji
w ciągu 14 lat jej obowiązywania, nie unowocześnił tej ustawy. Ustawa oddaje stan naszej
wiedzy oraz sposób postrzegania roli władzy publicznej w dziedzinie nadzoru nad

6

rozliczeniami podatkowymi sprzed 20 lat. Dlatego też należy wprowadzić nową instytucję
prawa w postaci Rejestru Operacji Gospodarczych, którego celem jest:
− ujawnienie tych działań o charakterze ekonomicznym, które mogą być
przedmiotem opodatkowania lub mogą mieć wpływ na moment jego
powstania,
− monitoring tych zdarzeń gospodarczych, które determinują wielkość podstaw
opodatkowania.
Rejestr ten będzie podstawą wszelkich nadzorów nad rozliczeniami wszelkich
podatków, a zwłaszcza podatków majątkowych i dochodowych.
Projektowana nowelizacja Ordynacji podatkowej wprowadza zasady sprawowania
nadzoru publicznego nad czynnościami będącymi transferami kapitałowymi w celu
ujawnienia, a pośrednio ograniczenia działań na szkodę spółek mających miejsce siedziby na
terytorium RP lub w inny sposób zagrażających kapitałowi lokowanemu na rynku polskim.
Przede wszystkim w projekcie zawarte są rozwiązania umożliwiające gromadzenie przez
Ministra właściwego do spraw finansów publicznych danych o przepływach kapitału o
znacznej wartości, co da możliwość prowadzenia skutecznej polityki antytransferowej.

Stworzenie Rejestru Operacji Gospodarczych ułatwi zwalczanie szkodliwej
konkurencji podatkowej o charakterze międzynarodowym oraz pozwoli skuteczne
egzekwować zobowiązania podatkowe ciążące na podmiotach, które przy pomocy tych
operacji uchylają się od opodatkowania.

2. Zarys dotychczasowych rozwiązań polskich
Dotychczas w polskim systemie fiskalnym nie istniały narzędzia zbliżone do
proponowanych rozwiązań. Organy podatkowe zainteresowane operacjami transgranicznymi
skazane są jedynie na wymianę informacji podatkowej z innymi krajami na mocy
bilateralnych umów, co niesie za sobą szereg ograniczeń – uzyskanie takich informacji
odbywa się wg sformalizowanych procedur ze znacznymi ograniczeniami, jest zbytnio
rozciągnięte w czasie, jak również możliwe tylko w stosunku do państw, z którymi zostały
zawarte międzynarodowe umowy w tym zakresie.

3. Informacja o rozwiązaniach zastosowanych w innych krajach
Projektowany Rejestr Operacji Gospodarczych jest unikatowym rozwiązaniem, które na
taką skalę zostanie zastosowane po raz pierwszy w Polsce.


7


4. Szczegółowy opis przepisów nowelizacji.

Operacja gospodarcza jako przedmiot zgłoszenia
art. 86a.
Projektuje się stworzenie Rejestru Operacji Gospodarczych podlegających nadzorowi
publicznemu. Rejestr Operacji Gospodarczych będzie prowadzony przez Ministra właściwego
do spraw finansów publicznych. Operacją gospodarczą dla celów Ordynacji podatkowej
będzie każde zdarzenie gospodarcze, które wywiera wpływ na wysokość aktywów lub
pasywów podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą lub finansową. Operacje te
wyrażane są w jednostkach pieniężnych. Projektowana nowelizacja wprowadza określenie
operacji gospodarczej podlegającej nadzorowi publicznemu przy spełnieniu następujących
kryteriów:
− niezależnie od formy prawnej, istotą operacji jest faktyczne przesunięcie majątkowe
między niezależnymi w sensie prawnym podmiotami, które powoduje zmniejszenie albo
zwiększenie aktywów podmiotu mającego miejsce siedziby lub miejsce zamieszkania na
terytorium RP;
− przedmiotem operacji mogą być pieniądze, wartości pieniężne, papiery wartościowe, etc.;

art. 86b.
Obowiązkowemu zgłoszeniu podlegać będą operacje gospodarcze, gdy jedną ze stron
transakcji jest podmiot mający miejsce siedziby lub miejsce zamieszkania na terytorium RP, a
także transakcje, w przypadku których jedną ze stron transakcji jest podmiot krajowy, a
miejsce siedziby lub miejsce zamieszkania drugiej strony transakcji nie jest określone.
Obowiązkowemu zgłoszeniu będą podlegać wszystkie operacje gospodarcze o wartości
przekraczającej wskazane przez ustawę progi. W pierwszym okresie obowiązywania
znowelizowanych przepisów obowiązkowemu zgłoszeniu będą podlegać operacje
gospodarczej o wartości netto przekraczającej 500 000 euro. W następnych okresach
funkcjonowania Rejestru Operacji Gospodarczych celowe jest aby wskazany próg ulegał
zmniejszeniu w drodze kolejnych nowelizacji, tak aby obejmował coraz to większą liczbę
transakcji.

art. 86c.

8

Aby zapobiec zamierzonej strukturyzacji transakcji gospodarczych w celu uniknięcia
obowiązku zgłoszenia do Rejestru, obowiązek zgłoszenia wystąpi również gdy łączna wartość
transakcji w roku kalendarzowym pomiędzy tymi samymi podmiotami przekroczy wskazane
wyżej progi.

art. 86d.

Projektowane przepisy doprecyzowują, że do określenia, czy określona transakcja
podlega zgłoszeniu, bierze się pod uwagę kwotę netto. Innymi słowy próg kwotowy
określony w art. 86b i art. 86c nie obejmuje podatku od towarów i usług bądź jego
odpowiednika w systemie prawnym państwa obcego, jeśli jest on właściwy dla danej operacji
gospodarczej.



art. 86e.
Termin zgłoszenia pojedynczej transakcji osiągającej wspomnianą wartość określony
jest na 10. dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgłaszana operacja
gospodarcza miała miejsce.
W sytuacji, w której podatnik jest zobowiązany do zgłoszenia operacji gospodarczych
ze względu na ich łączną wartość, będzie on musiał dokonać zgłoszenia w terminie do dnia 31
stycznia roku następującego po roku, w którym operacje gospodarcze między tymi samymi
podmiotami zostały przeprowadzone.

Dane gromadzone w Rejestrze
art. 86f.
W Rejestrze gromadzone będą dane identyfikujące transakcje gospodarcze, które będą
mogły być przydatne organom administracji publicznej oraz organom wymiaru
sprawiedliwości w podejmowaniu decyzji o wszczęciu postępowań kontrolnych oraz przy
wykonywaniu innych zadań w zakresie szeroko pojętego nadzoru publicznego oraz
planowania polityki finansowej państwa.
Wpis do Rejestru będzie miał walor dowodowy co do oświadczenia podmiotu w
przedmiocie zawartej transakcji. Z uwagi na powyższe, do danych podlegających zgłoszeniu
zaliczono:

9

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: