eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3988
  • Data wpłynięcia: 2015-09-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3988-uzasadnienie

krajowych oraz inwestycji kolejowych. W dalszym ciągu będzie realizowany
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – źtap II Bezpieczeństwo –
Dostępność – Rozwój, którego celem jest podniesienie poziomu i jakości życia
społeczności lokalnych oraz zwiększenie efektywności instytucji publicznych,
dzięki intensyfikacji rozwoju bezpiecznej, spójnej, funkcjonalnej i efektywnej
infrastruktury drogowej;
22) działalność Krajowego Ośrodka Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym;
23) kontynuacja realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowegoś
24) dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie
dożywiania.

Wydatki budżetu państwa realizowane są przez kierowników urzędów naczelnych organów
władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, ministrów
i kierowników urzędów centralnych, wojewodów oraz prezesów samorządowych kolegiów
odwoławczych. Każdy wydatek budżetu państwa przypisany jest do określonego dysponenta
części budżetowej, ponadto określony jest jego charakter ekonomiczny (tj. czy jest
to dotacja, subwencja, świadczenie na rzecz osób fizycznych, wydatek bieżący jednostek
budżetowych, wydatek majątkowy, wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa, środki własne
Uni źuropejskiej, współfinansowanie projektów z udziałem środków Uni źuropejskiej).
W ten sposób wydatki prezentowane są w załączniku nr 2 do projektu ustawy budżetowej.
Niektóre wydatki uszczegółowione są dodatkowo w pozostałych załącznikach do ustawy
budżetowejŚ
 załącznik nr 6 – prezentowane są kwoty wynagrodzeń w państwowych jednostkach
budżetowychś
 załącznik nr 7 – zawiera zestawienie zadań z zakresu administracji rządowej i innych
zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawamiś
 załącznik nr 8 – zawiera wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe
i celowe oraz kwoty tych dotacji;
 załącznik nr 9 – zawiera zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych;
 załącznik nr 10 – zawiera zestawienie programów wieloletnich w układzie zadaniowymś
 załącznik nr 11 – zawiera plany finansowe agencji wykonawczych;
 załącznik nr 12 – zawiera plany finansowe instytucji gospodarki budżetowejś
 załącznik nr 13 – zawiera plany finansowe państwowych funduszy celowychś
 załącznik nr 14 – zawiera plany finansowe państwowych osób prawnych.
44

Wydatki według grup ekonomicznych
Struktura
Ustawa
Projekt ustawy
Różnica
Wskaźnik
Wyszczególnienie
budżetowa
budżetowej
(3-2)
(3/2)
2015
2016
2015 r.
2016 r.
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
6
7
Ogółem
343.277.818
351.499.236
8.221.418
102,4
100,0
100,0
w tym:
1. Dotacje i subwencje
168.596.366
180.349.977
11.753.611
107,0
49,1
51,3
2. wiadczenia na rzecz osób fizycznych
25.314.974
25.332.989
18.015
100,1
7,4
7,2
3. Wydatki bieżące jednostek budżetowych
66.862.568
68.418.706
1.556.138
102,3
19,5
19,5
4. Wydatki majątkowe
20.187.969
17.565.779
-2.622.190
87,0
5,9
5,0
5. Wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa
32.249.900
31.799.900
-450.000
98,6
9,4
9,0
6. rodki własne Uni źuropejskiej
18.164.538
19.243.582
1.079.044
105,9
5,3
5,5
7. Współfinansowanie projektów z udziałem
środków Uni źuropejskiej
11.901.503
8.788.303
-3.113.200
73,8
3,5
2,5

Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w wydatkach ogółem będą
stanowić dotacje i subwencje (51,3%), następnie wydatki bieżące jednostek budżetowych
(19,5%) oraz wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa (9,0%).
Zasadniczy podział poszczególnych wydatków określają działy klasyfikacji budżetowej,
takie jak na przykładŚ transport i łączność, nauka, obrona narodowa, oświata i wychowanie,
szkolnictwo wyższe, ochrona zdrowia, pomoc społeczna.
Należy podkreślić, iż wydatki zaplanowane w danym dziale budżetu państwa
nie odzwierciedlają wszystkich nakładów zaplanowanych do poniesienia na realizację zadań
z zakresu określonej dziedziny działalności państwa. Nakłady te ponoszone są także
z budżetu środków europejskich oraz w ramach planów finansowych jednostek sektora
finansów publicznychŚ agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej,
państwowych funduszy celowych, państwowych osób prawnych, o których mowa
w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych.
Opis wydatków zaplanowanych na realizację zadań publicznych wraz z celami
oraz wartościami mierników przedstawia budżet w układzie zadaniowym.
45

3. Grupy wydatków
3.1.
Subwencje i dotacje do jednostek samorządu terytorialnego
3.1.1. Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego
Planowana na 2016 r. subwencja ogólna dla jednostek samorządu terytorialnego została
ustalona według zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 513, z późn. zm.), a w odniesieniu
do województw również z uwzględnieniem ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy
o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015, poz. 1293).
Na 2016 r. w części 82 Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego
zaplanowano wydatki w łącznej wysokości 53.158.188 tys. zł, tj. na poziomie wyższym
o 3,5% niż zaplanowano na 2015 r.
Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, subwencja ogólna
dla jednostek samorządu terytorialnego składa się zŚ
- części oświatowej dla gmin, powiatów i województw,
- części wyrównawczej dla gmin, powiatów i województw,
- części równoważącej dla gmin i powiatów,
- części regionalnej dla województw.
Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego planowana
na rok 2016 wynosi 41.580.952 tys. zł i jest większa od kwoty części oświatowej subwencji
ogólnej określonej w ustawie budżetowej na rok 2015 o kwotę 1.204.000 tys. zł, tj. o 3%.
Ta część subwencji ustalona została zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego, w świetle którego kwotę przeznaczoną na część oświatową
subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala się w wysokości
łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie
budżetowej w roku bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany
realizowanych zadań oświatowych.
W kwocie części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na rok 2016 zostały
uwzględnione skutki finansowe zmiany zadań oświatowych jednostek samorządu
terytorialnego z tytułu objęcia od roku szkolnego 2015/16 obowiązkiem szkolnym wszystkich
dzieci 6-letnich.
46

Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin zaplanowana na 2016 r. w wysokości
6.533.086 tys. zł jest wyższa o 5,6% od kwoty tej części subwencji zaplanowanej na 2015 r.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin składa się z kwoty podstawowej i kwoty
uzupełniającej.
Podstawę do ustalenia wysokości kwoty podstawowej na 2016 r. stanowiły dane
ze sprawozdań z wykonania dochodów podatkowych gminy za 2014 r. oraz dane o liczbie
mieszkańców według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r., ustalonej przez żłówny Urząd
Statystyczny.
Kwotę podstawową otrzymują gminy, w których dochód na 1 mieszkańca jest niższy od 92%
średniego dochodu na 1 mieszkańca kraju.
Wysokość kwoty uzupełniającej uzależniona jest od gęstości zaludnienia w gminie, w relacji
do średniej gęstości zaludnienia w kraju i dochodu gminy na 1 mieszkańca.
Kwotę uzupełniającą otrzymują tylko te gminy, w których gęstość zaludnienia, ustalona przez
żłówny Urząd Statystyczny według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r., jest niższa od średniej
gęstości zaludnienia w kraju i dochód podatkowy na 1 mieszkańca gminy jest nie wyższy niż
150% średniego dochodu podatkowego na 1 mieszkańca kraju.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów zaplanowana na 2016 r. w kwocie
1.714.472 tys. zł, jest o 8,4% wyższa od kwoty zaplanowanej na 2015 r.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów składa się z kwoty podstawowej
i kwoty uzupełniającej.
Kwotę podstawową otrzymują powiaty, w których wskaźnik dochodów podatkowych z tytułu
udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i udziału
we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) na 1 mieszkańca w powiecie
jest mniejszy niż wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów.
Wyrównanie stanowi 90% różnicy między średnim dochodem podatkowym na 1 mieszkańca
kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszkańca powiatu.
Kwota podstawowa stanowi iloczyn ww. kwoty wyrównania na 1 mieszkańca i liczby
mieszkańców danego powiatu.
Kwota uzupełniająca zależy od wskaźnika bezrobocia w danym powiecie i przeznaczona jest
dla tych powiatów, w których wskaźnik bezrobocia – liczony jako iloraz stopy bezrobocia
w powiecie i stopy bezrobocia w kraju – jest wyższy od 1,10. Im wyższy jest wskaźnik
bezrobocia w powiecie, tym wyższa jest ta kwota.
47

Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw zaplanowana na 2016 r.
w kwocie 1.004.241 tys. zł, jest o 5,8% wyższa od kwoty zaplanowanej na 2015 r.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw składa się z kwoty podstawowej
i kwoty uzupełniającej.
Kwota podstawowa jest przeznaczona dla tych województw, w których wskaźnik dochodów
podatkowych na 1 mieszkańca (z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego
od osób fizycznych PIT i udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych
CIT) jest mniejszy niż wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich województw.
Wyrównanie stanowi 72% różnicy między średnim dochodem podatkowym województw
na 1 mieszkańca w kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszkańca województwa.
Kwota podstawowa stanowi iloczyn ww. kwoty wyrównania i liczby mieszkańców w danym
województwie.
Kwota uzupełniająca uzależniona jest od liczby mieszkańców w województwie.
Kwotę tę otrzymują województwa, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego
mieszkańca w województwie jest niższy od 125% wskaźnika dochodów podatkowych
dla wszystkich województw, a więc te, które nie dokonują wpłat, i w których liczba
mieszkańców nie przekracza 3 milionów. Podstawę do jej wyliczenia stanowi przeliczeniowa
liczba mieszkańców województwa ustalana w sposób określony ustawowo.
Wysokość kwoty uzupełniającej należnej danemu województwu stanowi iloczyn
przeliczeniowej liczby mieszkańców i 9% średniego dochodu podatkowego województw
w przeliczeniu na 1 mieszkańca w kraju.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin
Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin na 2016 r. została zaplanowana
w wysokości 531.403 tys. zł, tj. na poziomie o 4,0% wyższym od zaplanowanego na 2015 r.
Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między gminy według
następujących, określonych ustawowo, kryteriówŚ
1) 50% – między gminy miejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe wykonane
w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, były
wyższe od 80% średnich wydatków na dodatki mieszkaniowe wszystkich gmin miejskich
wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca
tych gmin;
48

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: