eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK z dnia 30 lipca 2014 r. (sygn. akt K 23/11); projekt zakłada m.in.: dookreślenie katalogu sytuacji uzasadniających zarządzenie kontroli operacyjnej w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych, sprecyzowania zamkniętego rodzajowo katalogu środków i metod działania, za pomocą których władze publiczne mogą w sposób niejawny gromadzić informacje o jednostkach, przeniesienie z aktów wykonawczych do regulacji ustawowych kwestii dotyczących dokumentacji materiałów zgromadzonych podczas kontroli, sprecyzowania w ustawie maksymalnego czasu prowadzenia kontroli operacyjnej, uchylenie obowiązku przekazywania informacji dotyczących kontroli operacyjnej przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej (zagregowaną informację na temat przetwarzania danych telekomunikacyjnych oraz wyników kontroli będzie corocznie przedstawiał Sejmowi i Senatowi Minister Sprawiedliwości)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3765
  • Data wpłynięcia: 2015-07-29
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3765

– 39 –
b)
określonych w art. 165a, art. 255a oraz art. 258 § 2 i 4 Kodeksu karnego,
określonych w art. 163 § 1 i 3, art. 164 § 1, art. 165 § 1 i 3, art. 166, art. 167,
art. 171, art. 173 § 1 i 3, art. 174 § 1, art. 182 § 1, art. 189, art. 223, art. 224
§ 3, art. 224a oraz art. 252 § 2 Kodeksu karnego, jeżeli są przestępstwami
o charakterze terrorystycznym, a także określonych w art. 168 i art. 175
Kodeksu karnego jeżeli stanowią przygotowanie do popełnienia przestępstwa
o charakterze terrorystycznym,
c)
określonych w art. 286 § l i 2, art. 287 § l, art. 296 § 3, art. 297 § l i 2, art. 299
§ l, 2, 5 i 6, art. 300 § 1–3 oraz art. 305 § l i 2 Kodeksu karnego,
powodujących szkodę majątkową lub skierowanych przeciwko mieniu Skarbu
Państwa lub innych państwowych osób prawnych, jeżeli wartość przedmiotu
przestępstwa przekracza 16–krotność kwoty, o której mowa w art. 115 § 6
Kodeksu karnego,
d)
określonych w art. 54 § 1, art. 55 § 1, art. 56 § 1, art. 63 § 1–5, art. 65 § 1,
art. 67 § 1, art. 69a § 1, art. 70 § 1, 2 i 4, art. 73a § 1, art. 76 § 1, art. 86 § 1
i 2, art. 87 § 1 i 2, art. 90 § 1, art. 91 § 1 oraz art. 92 § 1 ustawy z dnia
10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 186,
z późn. zm.), jeżeli ich skutkiem jest narażenie na uszczuplenie albo
uszczuplenie należności publicznoprawnych przekraczające 10–krotność
wielkiej wartości, o której mowa w art. 53 § 16 Kodeksu karnego
skarbowego, lub gdy wartość przedmiotu przestępstwa skarbowego
przekracza 10–krotność wielkiej wartości,
e) określonych w art. 265 oraz art. 266 § 2 Kodeksu karnego,
f)
określonych w art. 269–269b Kodeksu karnego, godzących w bezpieczeństwo
informacji, jeżeli informacje te są przetwarzane w systemach
teleinformatycznych o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa,
niezbędnych do zachowania ciągłości funkcjonowania administracji
publicznej lub elementów infrastruktury krytycznej w rozumieniu przepisów
o zarządzaniu kryzysowym,
– 40 –
g)
określonych w art. 33 ust. 1, 2a i 3 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r.
o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu
strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania
międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa
– oraz ustalanie i ściganie ich sprawców;
3)
prowadzenie działań w zakresie profilaktyki kontrwywiadowczej;
4)
realizowanie, w zakresie swojej właściwości, zadań związanych z ochroną
informacji niejawnych oraz wykonywanie funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa
w zakresie ochrony informacji niejawnych w stosunkach międzynarodowych;
5)
uzyskiwanie, analizowanie, przetwarzanie i przekazywanie właściwym organom
informacji mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego
państwa lub jego porządku konstytucyjnego;
6)
sporządzanie i wydawanie dokumentów, o których mowa w art. 35 ust. 2–4,
a także prowadzenie ich rejestru;
7)
prowadzenie centralnej ewidencji zainteresowań operacyjnych służb specjalnych;
8)
podejmowanie innych działań określonych w odrębnych ustawach i umowach
międzynarodowych.”;
2)
w art. 27:
a)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Kontrola operacyjna prowadzona jest niejawnie i polega na:
1)
podsłuchu rozmów prowadzonych przy użyciu środków technicznych;
2)
podsłuchu i podglądzie pomieszczeń i osób poza miejscami publicznymi;
3)
kontroli treści korespondencji;
4)
nadzorze elektronicznym osób, miejsc i przedmiotów oraz środków
transportu;
5)
kontroli zawartości przesyłek.”,
b)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a i 6b w brzmieniu:
„6a. Kontroli operacyjnej nie stanowią czynności, o których mowa w ust. 6
pkt 4, polegające na uzyskiwaniu danych w trybie art. 28.
6b. Czynności, o których mowa w ust. 6, mogą być realizowane przy użyciu
środków technicznych niezbędnych do realizacji celów kontroli operacyjnej.”,
– 41 –
c)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. W uzasadnionych przypadkach, gdy podczas stosowania kontroli
operacyjnej pojawią się nowe okoliczności istotne dla zapobieżenia lub wykrycia
przestępstwa albo ustalenia sprawcy i uzyskania dowodów przestępstwa, sąd,
o którym mowa w ust. 2, na pisemny wniosek Szefa ABW, złożony po uzyskaniu
pisemnej zgody Prokuratora Generalnego, może wydawać, również po upływie
okresów, o których mowa w ust. 8, kolejne postanowienia o przedłużeniu kontroli
operacyjnej na następujące po sobie okresy, z których żaden nie może trwać dłużej
niż 12 miesięcy.”,
d)
po ust. 15g dodaje się ust. 15h–15m w brzmieniu:
„15h. W przypadku gdy zachodzi przypuszczenie, że materiały, o których
mowa w ust. 15:
1)
zawierają informacje, o których mowa:
a)
w art. 178 Kodeksu postępowania karnego,
b)
w art. 178a i w art. 180 § 3 Kodeksu postępowania karnego,
z wyłączeniem informacji o przestępstwach, o których mowa w art. 240
§ 1 Kodeksu karnego
– Szef ABW nakazuje ich niezwłoczne, komisyjne i protokolarne zniszczenie;
2)
mogą zawierać informacje stanowiące tajemnice związane z wykonywaniem
zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania
karnego, Szef ABW przekazuje Prokuratorowi Generalnemu te materiały.
15i. W przypadku, o którym mowa w ust. 15h pkt 2, Prokurator Generalny
niezwłocznie po otrzymaniu materiałów, kieruje je do sądu, który zarządził
kontrolę operacyjną albo wyraził na nią zgodę w trybie określonym w ust. 3, wraz
z wnioskiem o:
1)
wyrażenie zgody na ich wykorzystanie w postępowaniu karnym, albo
2) wydanie zarządzenia o ich niezwłocznym, komisyjnym i protokolarnym
zniszczeniu.
15j. Sąd wydaje postanowienie o stwierdzeniu dopuszczalności wykorzystania
w postępowaniu karnym materiałów mogących zawierać informacje stanowiące
tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa
w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, gdy jest to niezbędne dla dobra
wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność nie może być ustalona na podstawie
– 42 –
innego dowodu, albo zarządza ich zniszczenie, w terminie 14 dni od dnia złożenia
wniosku przez Prokuratora Generalnego.
15k. Na postanowienie sądu o stwierdzeniu dopuszczalności wykorzystania w
postępowaniu karnym materiałów mogących zawierać informacje stanowiące
tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art.
180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, Prokuratorowi Generalnemu przysługuje
zażalenie. Do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania
karnego.
15l. O wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia informacji
stanowiących tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których
mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, Szef ABW jest obowiązany
do niezwłocznego poinformowania Prokuratora Generalnego.
15m. W sprawach dotyczących kontroli operacyjnej lub udostępnienia danych
telekomunikacyjnych i pocztowych albo wykorzystania materiałów z tych
czynności w postępowaniu karnym w odniesieniu do posłów, senatorów
i Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej postanowienie wydaje Pierwszy Prezes
Sądu Najwyższego.”,
e)
po ust. 16a dodaje się ust. 16b–16f w brzmieniu:
„16b. Sąd, Prokurator Generalny oraz Szef ABW prowadzą odrębne rejestry:
postanowień, zarządzeń i wniosków dotyczących kontroli operacyjnej.
16c. Szef ABW prowadzi odrębne rejestry wniosków do Sądu o zezwolenie
na zachowanie materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli
operacyjnej istotnych dla bezpieczeństwa państwa, zarządzeń o zniszczeniu
materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli operacyjnej oraz
zawiadomień Prokuratora Generalnego o wydaniu przez Szefa ABW i wykonaniu
zarządzenia o zniszczeniu materiałów z kontroli operacyjnej.
16d. Dokumentację materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli
operacyjnej, stanowią:
1)
nośniki, na których utrwalone zostały treści rozmów telefonicznych lub
innych przekazów informacji albo treści korespondencji lub zawartość
przesyłek;
2)
kopie wykonane z nośników, o których mowa w pkt 1;
– 43 –
3)
dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach
i kopiach, o których mowa w pkt 1 i 2.
16e. Dokumentacja materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli
operacyjnej podlega protokolarnemu i komisyjnemu zniszczeniu w przypadku,
o którym mowa w:
1)
ust. 15 – niezwłocznie po przekazaniu materiałów, które dokumentuje,
prokuratorowi;
2)
ust. 16 – wraz z tymi materiałami.
16f. W przypadku, o którym mowa w ust. 15h, dokumentacja materiałów
zgromadzonych podczas stosowania kontroli operacyjnej, o której mowa
w ust. 16d:
1)
pkt 1 – podlega komisyjnemu, protokolarnemu zniszczeniu wraz
z materiałami, które dokumentuje, albo niezwłocznie po przekazaniu tych
materiałów prokuratorowi;
2)
pkt 2 i 3 – nie jest sporządzana.”,
f)
ust. 18 otrzymuje brzmienie:
„18. Prezes Rady Ministrów, określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób dokumentowania kontroli operacyjnej,
2)
sposób przechowywania i przekazywania dokumentacji kontroli operacyjnej,
3)
szczegółowy sposób dokumentowania materiałów uzyskanych podczas
stosowania kontroli operacyjnej oraz sposób przechowywania, przekazywania
oraz przetwarzania i niszczenia tych materiałów i dokumentacji,
4)
sposób prowadzenia rejestrów, o których mowa w ust. 16b – 16c,
5)
wzory dokumentów wchodzących w zakres dokumentacji kontroli operacyjnej
oraz rejestrów, o których mowa w ust. 16b – 16c
– uwzględniając potrzebę zapewnienia niejawnego charakteru podejmowanych
czynności i uzyskanych materiałów oraz przejrzystość dokumentacji i rejestrów.”;
3)
w art. 28:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W celu rozpoznawania zagrożeń lub zapobiegania, zwalczania,
wykrywania albo utrwalania dowodów przestępstw ABW może, gdy inne środki
okazały się bezskuteczne albo mogą być nieprzydatne, uzyskiwać dane:
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: