eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK z dnia 30 lipca 2014 r. (sygn. akt K 23/11); projekt zakłada m.in.: dookreślenie katalogu sytuacji uzasadniających zarządzenie kontroli operacyjnej w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych, sprecyzowania zamkniętego rodzajowo katalogu środków i metod działania, za pomocą których władze publiczne mogą w sposób niejawny gromadzić informacje o jednostkach, przeniesienie z aktów wykonawczych do regulacji ustawowych kwestii dotyczących dokumentacji materiałów zgromadzonych podczas kontroli, sprecyzowania w ustawie maksymalnego czasu prowadzenia kontroli operacyjnej, uchylenie obowiązku przekazywania informacji dotyczących kontroli operacyjnej przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej (zagregowaną informację na temat przetwarzania danych telekomunikacyjnych oraz wyników kontroli będzie corocznie przedstawiał Sejmowi i Senatowi Minister Sprawiedliwości)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3765
  • Data wpłynięcia: 2015-07-29
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3765

– 25 –
z materiałami uzasadniającymi wystąpienia o dane telekomunikacyjne i pocztowe oraz
z materiałami uzyskanymi w wyniku podjętych przez służby czynności;
2)
funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Służby Celnej, wywiadu skarbowego i żołnierzy Żandarmerii Wojskowej prowadzących
czynności operacyjno-rozpoznawcze oraz mających dostęp do danych
telekomunikacyjnych i pocztowych, poprzez wprowadzenie nowego trybu uzyskiwania
tych danych, tj. przekazywania ich do organu kontrolnego oraz wprowadzenia trybu
niszczenia zbędnych danych;
3)
osoby objęte tajemnicą notarialną, adwokacką, radcy prawnego, doradcy podatkowego,
lekarską, dziennikarską lub statystyczną, w zakresie zapewnienia procedur
gwarantujących ochronę prawną pochodzących od nich informacji, które z uwagi na ich
treść i okoliczności przekazania winny takiej ochronie podlegać
4)
przedsiębiorców telekomunikacyjnych i Prezesa Urzędu Telekomunikacji
Elektronicznej poprzez zniesienie obowiązku przekazywania informacji wskazanych w
art. 180g ust. 1 ustawy – Prawo telekomunikacyjne i następnie obowiązku ich
przekazywania przez Prezesa UKE do Komisji Europejskiej;
5)
obywateli, którym projekt zapewnia zwiększenie ochrony konstytucyjnych wolności
i praw.
Koszty wprowadzenia regulacji będą związane z nałożonym na sądy okręgowe
zadaniem kontroli pozyskiwania przez uprawnione służby danych telekomunikacyjnych
i pocztowych. Jednakże, w chwili obecnej, nie jest możliwe szczegółowe wyliczenie kosztów
funkcjonowania takiej kontroli, gdyż prezesi sądów okręgowych mogą podjąć autonomiczne
decyzje w zakresie zleconych czynności kontrolnych. Nie przewiduje się zwiększenia
kosztów finansowych związanych z wprowadzeniem dodatkowych zadań dla służb.

5. Założenia podstawowych aktów wykonawczych do ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk 697)
przewiduje w art. 1 pkt 1 lit. h, art. 2 pkt 1 lit. h, art. 3 pkt 1 lit. art. 3 pkt 3 lit. h, art. 6 pkt 3
lit. h, art. 7 pkt 1 lit. g, art. 9 pkt 1 lit. g, art. 10 pkt 1 lit. g, delegacje ustawowe do wydania
aktów wykonawczych, na podstawie:
– 26 –
1)
art. 19 ust. 21 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2015 r. poz. 355,
z późn zm.);
2)
art. 9e ust. 20 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2014
r. poz. 1402, z późn. zm.);
3)
art. 36c ust. 17 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 2015 r.
poz. 553);
4)
art. 31 ust. 20 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych
organach porządkowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 568, z późn. zm.);
5)
art. 27 ust. 18 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.) ;
6)
art. 31 ust. 16 ustawy z dnia 9 czerwca o 2006 r. Służbie Kontrwywiadu Wojskowego
oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. z 2014 r. poz. 253, z późn. zm.);
7)
art. 17 ust. 18 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. Centralnym Biurze
Antykorupcyjnym(Dz.U.z 2014 r. poz. 1411, z późn. zm.).

Zgodnie z upoważnieniami, w rozporządzeniach uregulowane zostaną: sposób
dokumentowania kontroli operacyjnej, sposób przechowywania i przekazywania
dokumentacji kontroli operacyjnej, szczegółowy sposób dokumentowania materiałów
uzyskanych podczas stosowania kontroli operacyjnej oraz sposób przechowywania,
przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia tych materiałów i dokumentacji, sposób
prowadzenia rejestrów oraz wzory dokumentów wchodzących w zakres dokumentacji
kontroli operacyjnej oraz rejestrów. Rozporządzenia mają uwzględniać potrzebę zapewnienia
niejawnego charakteru podejmowanych czynności i uzyskanych materiałów oraz
przejrzystość dokumentacji i rejestrów.
Konieczność wydania nowych aktów wykonawczych wynika z nadania delegacjom
ustawowym nowego brzmienia w związku z przeniesieniem do materii ustawowej wybranych
przepisów rozporządzeń, dotyczących dokumentacji materiałów zgromadzonych podczas
kontroli operacyjnej oraz prowadzenia przez poszczególne służby rejestrów wniosków
i zarządzeń kontroli operacyjnej, która to tematyka powinna być, co do zasady, regulowana
ustawą.
Zgodnie z art. 17 projektowanej ustawy obecnie obowiązujące rozporządzenia
zachowują moc do dnia wydania nowych aktów, jednak nie dłużej jednak niż przez 12
miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
– 27 –
6. Konsultacje
Opinie złożyli:
1)
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa – która zgłosiła uwagi dotyczące
transparentności danych statystycznych dotyczących czynności operacyjno-
rozpoznawczych, materii upoważnienia do wydania aktu wykonawczego i rejestru
postanowień, zarządzeń oraz wniosków dotyczących Służby Celnej w zakresie kontroli
operacyjnej. W toku prac uwzględniono uwagę o charakterze porządkującym odesłanie;
2)
Sąd Najwyższy, który nie zgłosił uwag;
3)
Fundacja Panoptykon – która zgłosiła szereg uwag, uzasadniających stwierdzenie, iż
ustawa nie wykonuje wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Projekt uwzględnia jedną
z zasadniczych
uwag tj. dotyczącą wprowadzenia zasady subsydiarności
w udostępnianiu służbom danych telekomunikacyjnych;
4)
Prokurator Generalny – który wskazał na szereg nieścisłości i niekonsekwencji
w projekcie ustawy. Do istotnych mankamentów zaliczono brak regulacji dotyczących
zażalenia osób zainteresowanych oraz prokuratora na wykorzystanie danych
telekomunikacyjnych przez osoby pełniące funkcje, o których mowa w art. 180 § 2
k.p.k. Uwagi dotyczyły także m.in. definicji kontroli operacyjnej, przedłużania kontroli,
postępowania w sprawie udostępniania danych telekomunikacyjnych. Uwzględniono
uwagi dotyczące zakazów dowodowych oraz przesłanek, jakimi sąd kieruje się wydając
zgodę na wykorzystanie danych telekomunikacyjnych oraz uwagę dotyczącą zażalenia
prokuratora;
5)
Minister Sprawiedliwości – który wskazał na konieczność rozważenia zastąpienia zgody
sądu kontrolującego udostępnianie danych telekomunikacyjnych zgodą prokuratora.
Wskazano także na konieczność uwzględnienia tajemnicy mediatora w zakresie zakazu
dowodowego;
6)
Minister Finansów – który wskazał, iż ustawa uniemożliwi kontroli skarbowej skuteczną
realizację zadań oraz będzie miała szkodliwy wpływ na ochronę interesów
ekonomicznych Skarbu Państwa i przestawił szereg uwag usuwających to zagrożenie;
7)
Helsińska Fundacja Praw Człowieka – która wskazała m.in. na nieprecyzyjność
przepisów dotyczących katalogu środków kontroli operacyjnej, nadmiernie długi okres,
o który można przedłużyć kontrolę operacyjną, brak przesłanek wyrażania zgody na
wykorzystanie informacji dotyczących tajemnic zawodowych, niedoskonałość regulacji
– 28 –
dotyczących uzyskiwania danych telekomunikacyjnych (szczególności w zakresie braku
poszanowania zasady subsydiarności oraz uprzedniej kontroli sądowej);
8)
Komendant Główny Straży Granicznej – który przedstawił 16 uwag szczegółowych
dotyczących m.in. okresu przedłużania kontroli operacyjnej, tajemnicy mediatora czy
też dotyczących spójności terminologicznej ustawy;
9)
Naczelna Rada Adwokacka – która zwróciła uwagę, iż tajemnica adwokacka nie jest
dostatecznie chroniona zarówno w zakresie kontroli operacyjnej jak i w zakresie
udostępniania danych telekomunikacyjnych;
10) Minister Administracji i Cyfryzacji – który wskazał na konieczność doprecyzowania
upoważnienia do określenia wzorów rejestrów;
11) Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych – który zwrócił uwagę na brak
uprzedniej sądowej kontroli nad uzyskiwaniem danych telekomunikacyjnych, brak
wskazania adekwatności, niezbędności i celowości uzyskiwania tych danych oraz
ryzyko nieuzasadnionego bezterminowego przechowywania danych;
12) Krajowa Rada Sądownictwa – która wskazała na konieczność zapewnienia środków na
zwiększone zadania sądów;
13) Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego – który przedstawił szereg uwag
o charakterze porządkującym;
14) Prezes Urzędu Telekomunikacji Elektronicznej – który przedstawił uwagi mające na
celu wyjaśnienie wątpliwości terminologicznych oraz legislacyjno-porządkowych;
15) Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego – który wskazał m.in. iż niektóre z przepisów
w zakresie ustawy o CBA nie są niezbędne do realizacji wyroku Trybunału
Konstytucyjnego; wskazano także, iż decyzja o niszczeniu informacji objętych zakazami
dowodowymi powinna należeć do sądu, a nie do szefa służby;
16) Minister Obrony Narodowej – który wskazał na konieczność uzupełnienia niektórych
przepisów ustawy w zakresie Żandarmerii Wojskowej.
Ponadto Szef Biura Ochrony Rządu uznał za niemożliwe ustosunkowanie się do
przedłożonego projektu ustawy.

7. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Zakres przedmiotowy projektowanej ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: