eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK z dnia 30 lipca 2014 r. (sygn. akt K 23/11); projekt zakłada m.in.: dookreślenie katalogu sytuacji uzasadniających zarządzenie kontroli operacyjnej w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych, sprecyzowania zamkniętego rodzajowo katalogu środków i metod działania, za pomocą których władze publiczne mogą w sposób niejawny gromadzić informacje o jednostkach, przeniesienie z aktów wykonawczych do regulacji ustawowych kwestii dotyczących dokumentacji materiałów zgromadzonych podczas kontroli, sprecyzowania w ustawie maksymalnego czasu prowadzenia kontroli operacyjnej, uchylenie obowiązku przekazywania informacji dotyczących kontroli operacyjnej przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej (zagregowaną informację na temat przetwarzania danych telekomunikacyjnych oraz wyników kontroli będzie corocznie przedstawiał Sejmowi i Senatowi Minister Sprawiedliwości)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3765
  • Data wpłynięcia: 2015-07-29
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3765

– 4 –
16b. Komendant Główny Policji może prowadzić rejestr centralny wniosków
i zarządzeń dotyczących kontroli operacyjnej organów Policji, w zakresie
przewidzianym dla prowadzonych przez nie rejestrów.
16c. W komórkach organizacyjnych Policji wykonujących zarządzenia
w sprawie kontroli operacyjnej można odrębnie ewidencjonować dane zawarte
w dokumentacji z kontroli operacyjnej w zakresie przewidzianym dla
prowadzonych przez organy Policji rejestrów, o których mowa w ust. 16a.”,
g)
po ust. 20 dodaje się ust. 20a–20c w brzmieniu:
„20a. Dokumentację materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli
operacyjnej, stanowią:
1)

nośniki, na których utrwalone zostały treści rozmów telefonicznych lub
innych przekazów informacji albo treści korespondencji lub zawartość
przesyłek;
2)

kopie wykonane z nośników, o których mowa w pkt 1;
3)

dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na
nośnikach i kopiach, o których mowa w pkt 1 i 2.
20b. Dokumentacja materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli
operacyjnej podlega protokolarnemu i komisyjnemu zniszczeniu w przypadku,
o którym mowa w:
1)

ust. 15 – niezwłocznie po przekazaniu materiałów, które dokumentuje,
prokuratorowi;
2)

ust. 17 – wraz z tymi materiałami.
20c. W przypadku, o którym mowa w ust. 15f, dokumentacja materiałów
zgromadzonych podczas stosowania kontroli operacyjnej, o której mowa w ust.
20a:
1) pkt 1 – podlega komisyjnemu, protokolarnemu zniszczeniu wraz
z materiałami, które dokumentuje, albo niezwłocznie po przekazaniu tych
materiałów prokuratorowi;
2) pkt 2 i 3 – nie jest sporządzana.”,
– 5 –
h) ust. 21 otrzymuje brzmienie:
„21. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości oraz ministrem właściwym do spraw łączności, określi, w drodze
rozporządzenia:
1)
sposób dokumentowania kontroli operacyjnej,
2)
sposób przechowywania i przekazywania dokumentacji kontroli operacyjnej,
3)
szczegółowy sposób dokumentowania materiałów uzyskanych podczas
stosowania kontroli operacyjnej oraz sposób przechowywania, przekazywania
oraz przetwarzania i niszczenia tych materiałów i dokumentacji,
4)
sposób prowadzenia rejestrów, o których mowa w ust. 16a – 16c,
5)
wzory dokumentów wchodzących w zakres dokumentacji kontroli operacyjnej
oraz rejestrów, o których mowa w ust. 16a – 16c
– uwzględniając potrzebę zapewnienia niejawnego charakteru podejmowanych
czynności i uzyskanych materiałów oraz przejrzystość dokumentacji i rejestrów.”;
2)
art. 20c otrzymuje brzmienie:
„Art. 20c. 1. W celu rozpoznawania, zapobiegania, zwalczania, wykrywania albo
uzyskania i utrwalenia dowodów przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego albo
w celu ratowania życia lub zdrowia ludzkiego bądź wsparcia działań poszukiwawczych
lub ratowniczych, Policja może mieć, gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo
mogą być nieprzydatne, udostępniane dane:
1) o których mowa w art. 180c i art. 180d ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243, 827 i 1198), zwane dalej „danymi
telekomunikacyjnymi”,
2) identyfikujące podmiot korzystający z usług pocztowych w rozumieniu art. 2
ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529) oraz
dotyczące faktu, okoliczności świadczenia tych usług lub korzystania z nich,
zwane dalej „danymi pocztowymi”
– oraz może je przetwarzać.
2. Podmiot prowadzący działalność telekomunikacyjną lub operator świadczący
usługi pocztowe udostępnia nieodpłatnie dane, o których mowa w ust. 1:
1)
policjantowi wskazanemu w pisemnym wniosku Komendanta Głównego Policji,
Komendanta CBŚP, komendanta wojewódzkiego Policji albo osoby przez nich
upoważnionej;
– 6 –
2)
na ustne żądanie policjanta posiadającego pisemne upoważnienie osób, o których
mowa w pkt 1;
3)
za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej policjantowi posiadającemu pisemne
upoważnienie osób, o których mowa w pkt 1;
4) organowi Policji wskazanemu w postanowieniu sądu wyrażającym zgodę na
pozyskanie danych telekomunikacyjnych lub pocztowych, w przypadkach,
o których mowa w art. 20ca ust. 1 lub 3.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, udostępnianie danych, o których
mowa w ust. 1, odbywa się bez udziału pracowników podmiotu prowadzącego
działalność telekomunikacyjną lub operatora świadczącego usługi pocztowe, lub przy
niezbędnym ich udziale, jeżeli możliwość taka jest przewidziana w porozumieniu
zawartym pomiędzy Komendantem Głównym Policji a tym podmiotem.
4. Udostępnienie Policji danych, o których mowa w ust. 1, może nastąpić za
pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej jeżeli:
1)
wykorzystywane sieci telekomunikacyjne zapewniają:
a)
możliwość ustalenia osoby uzyskującej dane, ich rodzaju oraz czasu,
w którym zostały uzyskane,
b)
zabezpieczenie techniczne i organizacyjne uniemożliwiające osobie
nieuprawnionej dostęp do danych;
2)
jest to uzasadnione specyfiką lub zakresem zadań wykonywanych przez jednostki
organizacyjne Policji albo prowadzonych przez nie czynności.
5. Materiały uzyskane w wyniku czynności związanych z udostępnieniem danych,
o których mowa w ust. 1, które zawierają informacje mające znaczenie dla postępowania
karnego Komendant Główny Policji, Komendant CBŚP albo komendant wojewódzki
Policji przekazują prokuratorowi właściwemu miejscowo lub rzeczowo.
6. Materiały uzyskane w wyniku czynności związanych z udostępnieniem danych,
o których mowa w ust. 1, które nie zawierają informacji mających znaczenie dla
postępowania karnego, podlegają niezwłocznemu komisyjnemu i protokolarnemu
zniszczeniu.
7. Dane, o których mowa w ust. 1, przetwarza się przez okres, w którym są one
niezbędne do realizacji ustawowych zadań, przy czym, nie rzadziej niż co 3 lata,
dokonuje się weryfikacji potrzeby dalszego ich przetwarzania.
– 7 –
8. W przypadku gdy w wyniku weryfikacji ustalono, że dalsze przetwarzanie
danych, o których mowa w ust. 1, nie jest niezbędne dla realizacji ustawowych zadań,
dane te oraz materiały, o których mowa w ust. 6, niezwłocznie, nie później jednak niż
w terminie 14 dni od dnia zakończenia weryfikacji, niszczy komisja powołana przez
Komendanta Głównego Policji lub osobę przez niego upoważnioną. Z czynności komisji
sporządza się protokół.”;
3)
po art. 20c dodaje się art. 20ca–20cd w brzmieniu:
„Art. 20ca. 1. Jeżeli z materiałów, o których mowa w art. 20c ust. 5, wynika, że
zawierają one dane dotyczące bezpośrednio osoby wykonującej zawód lub funkcję,
o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, Komendant Główny
Policji, Komendant CBŚP albo komendant wojewódzki Policji przekazują
prokuratorowi te materiały.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, prokurator niezwłocznie po otrzymaniu
materiałów kieruje je do właściwego miejscowo sądu okręgowego, wraz z wnioskiem
o wyrażenie zgody na ich wykorzystanie w postępowaniu karnym.
3. Sąd okręgowy wydaje postanowienie o stwierdzeniu dopuszczalności
wykorzystania w postępowaniu karnym materiałów zawierających dane, o których
mowa ust. 1, gdy jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność
nie może być ustalona na podstawie innego dowodu, albo zarządza ich komisyjne
i protokolarne zniszczenie, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku przez
prokuratora.
4. O wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów zawierających
dane, o których mowa w ust. 1, organ Policji jest obowiązany do niezwłocznego
poinformowania sądu okręgowego.
Art. 20cb. 1. Jeżeli z materiałów sprawy wynika, że konieczne jest pozyskanie
danych telekomunikacyjnych lub pocztowych dotyczących bezpośrednio osoby
wykonującej zawód lub funkcję, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania
karnego, Komendant Główny Policji, Komendant CBŚP albo komendant wojewódzki
Policji występują do właściwego miejscowo sądu okręgowego z pisemnym wnioskiem
o wyrażenie, w drodze postanowienia, zgody na pozyskanie tych danych i ich
wykorzystanie w postępowaniu karnym.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przedstawia się wraz z materiałami
uzasadniającymi potrzebę wykorzystania danych, o których mowa w ust. 1.
– 8 –
3. W przypadkach niecierpiących zwłoki, jeżeli mogłoby to spowodować
zagrożenie życia lub zdrowia, możliwość utraty informacji, zatarcie lub zniszczenie
dowodów przestępstwa, organ Policji może wystąpić do podmiotu prowadzącego
działalność telekomunikacyjną lub operatora świadczącego usługi pocztowe
o przekazanie danych, o których mowa w ust. 1, zwracając się jednocześnie do
właściwego miejscowo sądu okręgowego z pisemnym wnioskiem o wyrażenie zgody
w drodze postanowienia w tej sprawie.
4. Sąd okręgowy wydaje postanowienie w przedmiocie zgody na pozyskanie
danych i ich wykorzystanie w postępowaniu karnym gdy jest to niezbędne dla dobra
wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność nie może być ustalona na podstawie innego
dowodu.
5. Na postanowienie sądu o odmowie uwzględnienia wniosku przysługuje
zażalenie organowi Policji, który złożył wniosek o wydanie tego postanowienia. Do
zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego.
6. W przypadku nieuwzględnienia zażalenia organ Policji, który wystąpił
o przekazanie danych, o których mowa w ust. 1, jest zobowiązany do:
1)
wydania zarządzenia o ich niezwłocznym, komisyjnym i protokolarnym
zniszczeniu – w przypadku gdy dane te zostały przekazane;
2)
poinformowania podmiotu prowadzącego działalność telekomunikacyjną lub
operatora świadczącego usługi pocztowe o braku zgody na ich przekazanie –
w przypadku gdy dane te nie zostały przekazane.
7. W przypadku gdy zgromadzone w trybie określonym w ust. 1 lub 3 dane
telekomunikacyjne lub pocztowe, nie zawierają informacji mających znaczenie dla
prowadzonego postępowania karnego organ Policji, który wnioskował o ich
udostępnienie, zarządza ich niezwłoczne, komisyjne i protokolarne zniszczenie.
8. O wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia danych
telekomunikacyjnych lub pocztowych, o którym mowa w ust. 6 pkt 1 i ust. 7, organ
Policji jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania sądu okręgowego.
Art.
20cc.
1. Kontrolę nad uzyskiwaniem przez Policję danych
telekomunikacyjnych lub pocztowych sprawuje sąd okręgowy właściwy dla siedziby
organu Policji, któremu udostępniono te dane.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: