Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3763
- Data wpłynięcia: 2015-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3763-cz-2
– 6 –
6. Czas trwania okresu edukacyjnego może być przedłużony na uzasadniony wniosek
osoby odbywającej ciągłe szkolenie, przez KIŹL, o okres nie dłuższy niż 24 miesiące.
7. Wniosek o przedłużenie czasu odbywania ciągłego szkolenia osoba wnioskująca
składa do prezesa KIŹL.
§ 8. 1. KIŹL potwierdza w karcie ciągłego szkolenia uzyskanie właściwej liczby
punktów edukacyjnych zgodnie z ramowym programem szkolenia ciągłego, po
przedstawieniu przez diagnostę laboratoryjnego certyfikatu lub innego dokumentu, o którym
mowa w § 6 ust. 1 pkt 11.
2. Nadmiar uzyskanych punktów edukacyjnych ponad wymaganą minimalną liczbę w
danym okresie edukacyjnym nie przenosi się na następny okres edukacyjny.
3. Punkty edukacyjne za uzyskanie I stopnia specjalizacji lub tytułu specjalisty wpisuje
się do karty ciągłego szkolenia wydanej w okresie edukacyjnym, w którym uzyskano tytuł
specjalisty lub specjalizację I stopnia.
4. Punkty edukacyjne za uzyskanie stopnia naukowego wpisuje się do karty ciągłego
szkolenia wydanej w okresie edukacyjnym, w którym uzyskano stopień naukowy.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2017 r.
MINISTER ZDROWIA
– 7 –
Zał cznik
do rozporządzenia
Ministra Zdrowia
z dnia ... (Źz. U. poz.…)
WZÓR
(pieczątka Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych)
KARTA CIĄGŁEGO SZKOLENIA NR ........./.........
I CZ ŚĆ
DANE DIAGNOSTY LABORATORYJNEGO:
1. Imię (imiona) i nazwisko osoby odbywającej szkolenie ciągłe
...........................................................
2. Obywatelstwo ..............................................
3. Numer PESEL*
...........................................................
4. Data i miejsce urodzenia
...........................................................
5. Miejsce zamieszkania
...........................................................
...........................................................
6. Tel. domowy ............... Tel. służbowy .................
7. Tytuł zawodowy ............................................
8. Data wydania i nr dyplomu szkoły wyższej ..................
9. Nazwa i adres jednostki szkolącej
...........................................................
...........................................................
10. Potwierdzenie rozpoczęcia szkolenia ciągłego (data)
..........................................................
..........................................................
(podpis i pieczątka prezesa Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych)
* diagnosta laboratoryjny , który jest obywatelem państwa innego niż
Rzeczpospolita Polska, wpisuje numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
– 8 –
II CZ ŚĆ
PRZEBIEG SZKOLENIA CIĄżŁEżO
Forma szkolenia
Nazwa i adres
Liczba
Forma
Liczba
Data i
ciągłego/ Temat
organizatora
godzin/dni
zaliczenia
punktów
podpis
szkolenia
szkolenia
edukacyjnych
– 9 –
III CZ ŚĆ
ZALICZENIE SZKOLENIA CIĄżŁEżO
Pan/Pani ......................................................
odbył/a szkolenie ciągłe w okresie edukacyjnym
od ............................ do ............................
i uzyskał/a 100 punktów edukacyjnych
..................................................................
(data
i podpis prezesa Krajowej Izby Diagnostów
Laboratoryjnych)
– 10 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia realizuje upoważnienie ustawowe zawarte w art. 30zh ust. 4 ustawy
z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1384 i 1491).
Przedmiotem niniejszego projektu rozporządzenia jest szczegółowe uregulowanie nałożonego
ustawą obowiązku podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez diagnostów laboratoryjnych
poprzez uczestnictwo w ciągłym szkoleniu, celem aktualizacji posiadanego zasobu wiedzy
oraz stałego dokształcania się w zakresie nowych osiągnięć medycyny.
Projektowane przepisy określają ramowy program ciągłych szkoleń, sposób ich
odbywania oraz standardy kształcenia ciągłego. Zgodnie z przyjętymi w projekcie
rozwiązaniami ciągłe szkolenia realizowane są w pięcioletnich okresach edukacyjnych w
różnych formach. Jedną z form ciągłego szkolenia są kursy realizowane metodą wykładów,
prowadzone zgodnie z programami kursów, które opracowuje zespół ekspertów powoływany
przez dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego (CMKP),
zamieszczanych na stronie internetowej CMKP. Za zrealizowanie każdej z form szkoleń
przysługuje określona liczba punktów edukacyjnych. Zaliczenie ciągłego szkolenia polega na
uzyskaniu w okresie edukacyjnym co najmniej 100 punktów edukacyjnych. Krajowa Izba
Źiagnostów Laboratoryjnych potwierdza w karcie ciągłego szkolenia uzyskanie właściwej
liczby punktów edukacyjnych zgodnie z ramowym programem szkolenia ciągłego, po
przedstawieniu przez diagnostę laboratoryjnego certyfikatu lub innego dokumentu
określonego w projekcie rozporządzenia, potwierdzającego zrealizowanie danej formy
szkolenia ciągłego. Zdobycie wymaganej liczby punktów edukacyjnych i potwierdzenie tego
w karcie ciągłego szkolenia warunkuje potwierdzenie dopełnienia przez diagnostę
laboratoryjnego obowiązku podnoszenia kwalifikacji zawodowych, o którym mowa w art. w
art. 30zh ust. 4 ustawy o diagnostyce laboratoryjnej. Potwierdzenia w tym zakresie, zgodnie
z ww. ustawą, dokonuje Krajowa Izba Źiagnostów Laboratoryjnych za pomocą Systemu
Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1
ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r o systemie informacji w ochronie zdrowia (SMK) oraz
przez dokonanie wpisu na liście diagnostów laboratoryjnych, co jest nowym rozwiązaniem
pozwalającym monitorować, czy przez diagnostów laboratoryjnych realizowany jest
ustawowy obowiązek doskonalenia zawodowego.
6. Czas trwania okresu edukacyjnego może być przedłużony na uzasadniony wniosek
osoby odbywającej ciągłe szkolenie, przez KIŹL, o okres nie dłuższy niż 24 miesiące.
7. Wniosek o przedłużenie czasu odbywania ciągłego szkolenia osoba wnioskująca
składa do prezesa KIŹL.
§ 8. 1. KIŹL potwierdza w karcie ciągłego szkolenia uzyskanie właściwej liczby
punktów edukacyjnych zgodnie z ramowym programem szkolenia ciągłego, po
przedstawieniu przez diagnostę laboratoryjnego certyfikatu lub innego dokumentu, o którym
mowa w § 6 ust. 1 pkt 11.
2. Nadmiar uzyskanych punktów edukacyjnych ponad wymaganą minimalną liczbę w
danym okresie edukacyjnym nie przenosi się na następny okres edukacyjny.
3. Punkty edukacyjne za uzyskanie I stopnia specjalizacji lub tytułu specjalisty wpisuje
się do karty ciągłego szkolenia wydanej w okresie edukacyjnym, w którym uzyskano tytuł
specjalisty lub specjalizację I stopnia.
4. Punkty edukacyjne za uzyskanie stopnia naukowego wpisuje się do karty ciągłego
szkolenia wydanej w okresie edukacyjnym, w którym uzyskano stopień naukowy.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2017 r.
MINISTER ZDROWIA
– 7 –
Zał cznik
do rozporządzenia
Ministra Zdrowia
z dnia ... (Źz. U. poz.…)
WZÓR
(pieczątka Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych)
KARTA CIĄGŁEGO SZKOLENIA NR ........./.........
I CZ ŚĆ
DANE DIAGNOSTY LABORATORYJNEGO:
1. Imię (imiona) i nazwisko osoby odbywającej szkolenie ciągłe
...........................................................
2. Obywatelstwo ..............................................
3. Numer PESEL*
...........................................................
4. Data i miejsce urodzenia
...........................................................
5. Miejsce zamieszkania
...........................................................
...........................................................
6. Tel. domowy ............... Tel. służbowy .................
7. Tytuł zawodowy ............................................
8. Data wydania i nr dyplomu szkoły wyższej ..................
9. Nazwa i adres jednostki szkolącej
...........................................................
...........................................................
10. Potwierdzenie rozpoczęcia szkolenia ciągłego (data)
..........................................................
..........................................................
(podpis i pieczątka prezesa Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych)
* diagnosta laboratoryjny , który jest obywatelem państwa innego niż
Rzeczpospolita Polska, wpisuje numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
– 8 –
II CZ ŚĆ
PRZEBIEG SZKOLENIA CIĄżŁEżO
Forma szkolenia
Nazwa i adres
Liczba
Forma
Liczba
Data i
ciągłego/ Temat
organizatora
godzin/dni
zaliczenia
punktów
podpis
szkolenia
szkolenia
edukacyjnych
– 9 –
III CZ ŚĆ
ZALICZENIE SZKOLENIA CIĄżŁEżO
Pan/Pani ......................................................
odbył/a szkolenie ciągłe w okresie edukacyjnym
od ............................ do ............................
i uzyskał/a 100 punktów edukacyjnych
..................................................................
(data
i podpis prezesa Krajowej Izby Diagnostów
Laboratoryjnych)
– 10 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia realizuje upoważnienie ustawowe zawarte w art. 30zh ust. 4 ustawy
z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1384 i 1491).
Przedmiotem niniejszego projektu rozporządzenia jest szczegółowe uregulowanie nałożonego
ustawą obowiązku podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez diagnostów laboratoryjnych
poprzez uczestnictwo w ciągłym szkoleniu, celem aktualizacji posiadanego zasobu wiedzy
oraz stałego dokształcania się w zakresie nowych osiągnięć medycyny.
Projektowane przepisy określają ramowy program ciągłych szkoleń, sposób ich
odbywania oraz standardy kształcenia ciągłego. Zgodnie z przyjętymi w projekcie
rozwiązaniami ciągłe szkolenia realizowane są w pięcioletnich okresach edukacyjnych w
różnych formach. Jedną z form ciągłego szkolenia są kursy realizowane metodą wykładów,
prowadzone zgodnie z programami kursów, które opracowuje zespół ekspertów powoływany
przez dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego (CMKP),
zamieszczanych na stronie internetowej CMKP. Za zrealizowanie każdej z form szkoleń
przysługuje określona liczba punktów edukacyjnych. Zaliczenie ciągłego szkolenia polega na
uzyskaniu w okresie edukacyjnym co najmniej 100 punktów edukacyjnych. Krajowa Izba
Źiagnostów Laboratoryjnych potwierdza w karcie ciągłego szkolenia uzyskanie właściwej
liczby punktów edukacyjnych zgodnie z ramowym programem szkolenia ciągłego, po
przedstawieniu przez diagnostę laboratoryjnego certyfikatu lub innego dokumentu
określonego w projekcie rozporządzenia, potwierdzającego zrealizowanie danej formy
szkolenia ciągłego. Zdobycie wymaganej liczby punktów edukacyjnych i potwierdzenie tego
w karcie ciągłego szkolenia warunkuje potwierdzenie dopełnienia przez diagnostę
laboratoryjnego obowiązku podnoszenia kwalifikacji zawodowych, o którym mowa w art. w
art. 30zh ust. 4 ustawy o diagnostyce laboratoryjnej. Potwierdzenia w tym zakresie, zgodnie
z ww. ustawą, dokonuje Krajowa Izba Źiagnostów Laboratoryjnych za pomocą Systemu
Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1
ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r o systemie informacji w ochronie zdrowia (SMK) oraz
przez dokonanie wpisu na liście diagnostów laboratoryjnych, co jest nowym rozwiązaniem
pozwalającym monitorować, czy przez diagnostów laboratoryjnych realizowany jest
ustawowy obowiązek doskonalenia zawodowego.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3763-cz-2 › Pobierz plik
- 3763-cz-1 › Pobierz plik