eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3763
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3763-cz-2

– 17 –
Przyjęte w projekcie rozporządzenia rozwiązania mają na celu m.in. ułatwienie Zespołom
Egzaminacyjnym wyodrębnionym z PKE przestrzegania norm porządkowych przez osoby
zdające ww. egzamin jak również przeliczania procentowego poprawnych odpowiedzi
udzielonych przez osobę zdającą, poprzez określenie w załączniku nr 4 do projektu
rozporządzenia współczynnika przeliczeń oraz ustalania oceny końcowej, poprzez
doprecyzowanie zasad ustalania ocen cząstkowych składających się na ocenę końcową.
Projekt rozporządzenia określa także wzór dyplomu potwierdzającego uzyskanie tytułu
specjalisty (w załączniku nr 6 do rozporządzenia), jak również uszczegóławia tryb
wydawania przez dyrektora CEM duplikatu albo odpisu ww. dyplomu oraz dokonywania jego
korekty, z uwzględnieniem sposobu uiszczania opłaty za wydanie tych dokumentów. Zgodnie
z przyjętymi w projekcie rozporządzenia rozwiązaniami dokumenty te wydawane
są na pisemny wniosek diagnosty laboratoryjnego po dokonaniu opłaty w wysokości 50 zł
na rachunek bankowy CEM. Projektowane przepisy umożliwiają dodatkowo zwrot opłaty
diagnoście laboratoryjnemu za korektę dyplomu w przypadku, gdy błąd na dyplomie powstał
z winy CEM.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest, objęty zakresem prawa Unii Europejskiej, tj. nie
stanowi wdrożenia do prawa polskiego przepisów wspólnotowych.
Projekt nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2014 r. Nr 65, poz. 597).





Źata sporządzenia
Nazwa projektu
30.04.2015 r.
rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie specjalizacji i uzyskiwania
tytułu specjalisty przez diagnostów laboratoryjnych
ródło

art. 30zd ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U. z 2014 r.,
Ministerstwo Zdrowia
poz. 1384, z późn. zm.)
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu

Nr w wykazie prac Ministra Zdrowia
Piotr Warczyński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Edyta Kramek – Z-ca Dyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa
Wyższego w Ministerstwie Zdrowia, tel. 22 6349400,
email: dep-ns@mz.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowane przepisy określają:
- wykaz dziedzin diagnostyki laboratoryjnej, w których możliwe jest odbywanie szkolenia specjalizacyjnego,
- wykaz kodów specjalizacji w określonych dziedzinach,
- wykaz specjalności, w których diagnosta laboratoryjny, posiadający odpowiednią specjalizację I stopnia, może uzyskać
tytuł specjalisty w określonej dziedzinie, pod odbyciu szkolenia specjalizacyjnego zgodnie z programem, o którym mowa
art. 30e ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej,
- zakres danych zawartych w źlektronicznej Karcie Specjalizacji, zwanej dalej „źKS”,
- zakres danych wprowadzanych do Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych, zwanego dalej
„SMK” przez kierownika specjalizacji,
- wysokość wynagrodzenia za wykonanie czynności kontrolnych w ramach kontroli realizacji szkolenia specjalizacyjnego
przez zespół kontrolny,
- szczegółowy tryb działania Państwowej Komisji źgzaminacyjnej zwanej dalej „PKE”, wysokość wynagrodzenia
przewodniczącego i członków PKź,
- wzór oświadczenia członków Zespołu źgzaminacyjnego,
- wysokość opłaty za Państwowy źgzamin Specjalizacyjny Źiagnostów Laboratoryjnych zwany dalej „PESDL”,
- szczegółowy sposób i tryb składania PźSŹL oraz ustalania jego wyników,
- wzór dyplomu specjalisty,
- tryb wydawania przez Źyrektora Centrum źgzaminów Medycznych zwanego dalej "CźM" duplikatu albo odpisu
dyplomu PźSŹL oraz sposób uiszczania opłaty za wydanie duplikatu albo odpisu dyplomu PźSŹL,
- tryb dokonywania przez Dyrektora CźM korekty dyplomu PźSŹL oraz sposób uiszczania opłaty za dokonanie korekty
dyplomu.

2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Celem projektowanych rozwiązań jest określenie dziedzin specjalizacji, w których diagnosta laboratoryjny może
odbywać szkolenie specjalizacyjne. Niniejszy projekt określa 13 dziedzin diagnostyki laboratoryjnej, w których możliwe
jest odbywanie szkolenia specjalizacyjnego oraz kody specjalizacji w określonych dziedzinach (załącznik nr 1 do
projektu rozporządzenia), a także wykaz specjalności, w których diagnosta laboratoryjny posiadający odpowiednią
specjalizację I stopnia, może uzyskać tytuł specjalisty po odbyciu szkolenia specjalizacyjnego zgodnie z uzupełniającym
programem szkolenia specjalizacyjnego (załącznik nr 2 do projektu rozporządzenia).
Projekt rozporządzenia określa także zakres danych zawartych w elektronicznej karcie szkolenia specjalizacyjnego,
zwanej dalej „EKS”, której nowa forma pozwoli na potwierdzenie realizacji programu szkolenia specjalizacyjnego i jego
ukończenia w SMK, umożliwiając monitorowanie przebiegu szkolenia specjalizacyjnego danego diagnosty
laboratoryjnego, co uprości także planowanie realizacji staży i kursów odbywanych w ramach szkolenia
specjalizacyjnego.
W projekcie rozporządzenia określono również wysokość wynagrodzeń dla osób wykonujących czynności kontrolne w
ramach kontroli realizacji szkolenia specjalizacyjnego prowadzonego przez jednostki szkolące, które uzyskały
akredytację na prowadzenie ww. szkolenia w danej dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej. Wynagrodzenie w tym
zakresie wynosi 500 zł dla jednej osoby za przeprowadzenie czynności kontrolnych za przeprowadzenie jednej kontroli.
Ponadto projekt rozporządzenia określa wysokość wynagrodzenia przewodniczącego i członków Państwowej Komisji
Egzaminacyjnej, zwanej dalej „PKE”, przeprowadzającej PźSŹL oraz wysokość opłaty za PźSŹL. Zgodnie
z przedmiotowym projektem wysokość wynagrodzenia przewodniczącego PKź wynosi 300 zł, a członka PKE – 130 zł,
natomiast opłata za PźSŹL wynosi 450 zł. Ustalenie wysokości opłaty za PźSŹL przy uwzględnieniu faktycznych
kosztów jego organizacji i przeprowadzenia, zabezpieczy osoby przystępujące do egzaminu przed wygórowanym
ustalaniem opłat za ten egzamin. Projektowane przepisy umożliwiają także uiszczanie odpowiednio niższej opłaty za
– 19 –
PźSŹL w przypadku przystępowania tylko do jednej części PźSŹL, wynoszącej 225 zł.
Projekt rozporządzenia zawiera także szczegółowe regulacje dotyczące sposobu i trybu składania PźSŹL.
Przyjęte w projekcie rozporządzenia rozwiązania mają na celu również ułatwienie Zespołom źgzaminacyjnym
wyodrębnionym z PKź przestrzegania norm porządkowych przez osoby zdające ww. egzamin jak również przeliczania
procentowego poprawnych odpowiedzi udzielonych przez osobę zdającą, poprzez określenie w załączniku nr 4 do
projektu rozporządzenia współczynnika przeliczeń oraz ustalania oceny końcowej, poprzez doprecyzowanie zasad
ustalania ocen cząstkowych składających się na ocenę końcową. Projekt rozporządzenia określa także wzór dyplomu
potwierdzającego uzyskanie tytułu specjalisty (w załączniku nr 6 do rozporządzenia), jak również uszczegóławia tryb
wydawania przez dyrektora CEM duplikatu albo odpisu ww. dyplomu oraz dokonywania jego korekty, z
uwzględnieniem sposobu uiszczania opłaty za wydanie tych dokumentów. Zgodnie z przyjętymi w projekcie
rozporządzenia rozwiązaniami dokumenty te wydawane są na pisemny wniosek diagnosty laboratoryjnego po dokonaniu
opłaty w wysokości 50 zł na rachunek bankowy CźM. Projektowane przepisy umożliwiają dodatkowo zwrot opłaty
diagnoście laboratoryjnemu za korektę dyplomu w przypadku, gdy błąd na dyplomie powstał z winy CźM.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Nie dotyczy.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Źiagności
laboratoryjni ok. 250
Centrum źgzaminów
Uregulowanie w przepisach
rozpoczynający
Medycznych
zasad uzyskiwania tytułu
specjalizacje
specjalisty przez diagnostę

laboratoryjnego.
wojewodowie
16

Uregulowanie w przepisach
rozporządzenia zakresu danych
zawartych w EKS, tworzonym
przez wojewodę.
Centrum Medyczne
1

Uregulowanie w przepisach
Kształcenia
rozporządzenia wysokości
Podyplomowego
wynagrodzenia za
przeprowadzenia czynności
kontrolnych w akredytowanych
jednostkach szkolących.
Centrum źgzaminów
1

Uregulowanie w przepisach
Medycznych
projektu rozporządzenia .
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Nie były prowadzone pre-konsultacje dotyczące projektu ustawy.
Projekt ustawy zostanie przekazany do konsultacji publicznych następującym podmiotom: Komisja Wspólna Rządu i
Samorządu Terytorialnego, Naczelna Rada Lekarska, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Naczelna Rada
Aptekarska, Krajowa Rada Źiagnostów Laboratoryjnych, Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia
„Porozumienie Zielonogórskie”, Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia, Kolegium Lekarzy Rodzinnych,
Kolegium Pielęgniarek i Położnych w Polsce, Polska Federacja Pracodawców Ochrony Zdrowia, Konfederacja
Lewiatan, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Ogólnopolska Konfederacja Związków Zawodowych Pracowników
Ochrony Zdrowia, Konfederacja Pracodawców Polskich, Ogólnopolski Związek Pracodawców Zakładów Opieki
Zdrowotnej, Biuro Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Krajowy Sekretariat Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność
80”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy, Ogólnopolski
Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Fizjoterapii,
Stowarzyszenie Menedżerów Ochrony Zdrowia, Polska Federacja Psychoterapii, Business Centre Club, Federacja
Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej, Federacja Związków Pracodawców
Zakładów Opieki Zdrowotnej, Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej, Centrum Medyczne Kształcenia
Podyplomowego, Centrum źgzaminów Medycznych, Wojewoda Źolnośląski, Wojewoda Kujawsko-Pomorski,
Wojewoda Lubelski, Wojewoda Lubuski, Wojewoda Łódzki, Wojewoda Małopolski, Wojewoda Mazowiecki,
Wojewoda Opolski, Wojewoda Podkarpacki, Wojewoda Podlaski, Wojewoda Pomorski, Wojewoda ląski, Wojewoda
więtokrzyski, Wojewoda Warmińsko-Mazurski, Wojewoda Wielkopolski, Wojewoda Zachodniopomorski, Collegium
Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum
Uniwersytetu Jagiellońskiego, Gdański Uniwersytet Medyczny, Pomorski Uniwersytet Medyczny, ląski Uniwersytet
Medyczny, Uniwersytet Medyczny im. Piastów ląskich we Wrocławiu, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku,
Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Uniwersytet Medyczny im. Karola
Marcinkowskiego w Poznaniu, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Konsultant Krajowy w dziedzinie diagnostyki
– 20 –
laboratoryjnej, mikrobiologii, hematologii, zdrowia publicznego.
Projekt ustawy, stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Zdrowia. Projekt ustawy zostanie umieszczony także na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji.
Wyniki konsultacji zostaną omówione w niniejszej Ocenie po ich zakończeniu.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem












budżet państwa

0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 1,11
JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Wydatki ogółem












budżet państwa

0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 0,11 1,11
JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











ródła finansowania


Opłata egzaminacyjna, wnoszona przez osoby przystępujące do egzaminu.
Dodatkowe
Szacuje się, iż koszty dla budżetu państwa wyniosą ok. 25 000 rocznie – wynagrodzenie za
informacje, w tym
wykonanie czynności kontrolnych ok. 25 000 rocznie (zakłada się 10 kontroli, prowadzanych
wskazanie źródeł
przez zespoły 5-osobowe – 500zł x 5 x 10);
danych i przyjętych do Ponadto kosztem dla budżetu państwa będzie organizacja Państwowego źgzaminu
obliczeń założeń
Specjalizacyjnego Źiagnostów Laboratoryjnych, której koszt wyniesie ok. 112 500 rocznie
(zakłada się że ok. 250 osób przystąpi rocznie do egzaminu , przy czym koszt zorganizowania
egzaminu dla jednej osoby wyniesie 450 zł). Jednocześnie przewiduje się, że do budżetu
państwa wpłynie ok. 112 500 rocznie z tytułu opłat uiszczanych za egzamin przez osoby do
niego przystępujące (250 osób rocznie, opłata za egzamin 450 zł).
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(010)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa






pieniężnym
sektor mikro-, małych i







średnich
(w mln zł,
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele







ceny stałe z

oraz gospodarstwa
r.)
domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
– 21 –
Niemierzalne


Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Nie dotyczy.
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
nie
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie dotyczy
zgodności).
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
Zmniejszenie liczby dokumentów i procedur jest związane z uproszczeniem postępowania w sprawie rozpoczęcia
szkolenia specjalizacyjnego oraz przystępowania do egzaminu, a także zwiększenie wykorzystywania środków
komunikacji elektronicznej i innych narzędzi informatycznych.
9. Wpływ na rynek pracy
Nie dotyczy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proponuje się, aby przepisy rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 maja 2016 r., czyli wraz z planowanym
uruchomieniem Systemu Monitorowania Kadr Medycznych.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Przegląd kosztów i korzyści projektowanych oddziaływań nastąpi nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia
wejścia w życie projektowanej ustawy przy zastosowaniu mierników:
- trafność – rozumiana jako relacja między celami projektu, a potrzebami i priorytetami beneficjentów,
- użyteczność – rozumiana jako funkcjonalność projektu i jego użyteczność dla interesariuszy i społeczeństwa.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.
21/07/BS

strony : 1 ... 40 ... 48 . [ 49 ] . 50 ... 60 ... 63

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: