Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3763
- Data wpłynięcia: 2015-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3763-cz-2
– 10 –
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Niniejszy projekt zostanie przesłany do konsultacji publicznych, których wynik zostanie omówiony po ich
przeprowadzeniu. Projekt zostanie przesłany m.in. do zaopiniowania przez: Naczelną Izbę Lekarską, Naczelną Izbę
Pielęgniarek i Położnych, Krajową Izbę Źiagnostów Laboratoryjnych, NSZZ „Solidarność, Związek Pracodawców
Ratownictwa Medycznego SP ZOZ, Związek Powiatów Polskich, Stowarzyszenie Pacjentów Primum Non Nocere,
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979), niniejszy projekt zostanie opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji,
w serwisie „Rządowy Proces Legislacyjny”.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
w l zł z uwzględ ie ie
Skutki w okresie lat od wejścia w życie z ia [ l . zł]
wytycznych do stosowania
jed olitych wskaź ików
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Łącznie (1–10)
makroekonomicznych
Dochody ogółe , ty :
udżet państwa M)
udżet państwa
(wojewodowie)
JST
NFZ
Świadcze iodawcy pu l.
Wydatki ogółe , w ty :
udżet państwa M)
udżet państwa
(wojewodowie)
JST
NFZ
Świadcze iodawcy pu l.
Saldo ogółe , w ty :
udżet państwa
udżet państwa
(wojewodowie)
JST
NFZ
Świadcze iodawcy pu l.
ródła finansowania
Wydatki związane z projektowanym rozporządzeniem zostały wykazane w Ocenie Skutków
Regulacji ustawy.
Dodatkowe
Ocena skutków regulacji do projektowanego rozporządzenia jest spójna z Oceną Skutków
informacje, w tym
Regulacji do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz
wskazanie źródeł
niektórych innych ustaw.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
6
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
pieniężnym
duże przedsiębiorstwa
(w mln zł)
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
duże przedsiębiorstwa
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
– 11 –
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Dodatkowe informacje, w
tym wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: Uproszczenie procedur związanych z
inne: Wprowadzenie rozwiązań teleinformatycznych
uzyskaniem świadczeń medycznych NFZ poprzez zmniejsza liczbę dokumentów w postaci papierowej, natomiast
umożliwienie do szybkiego dostęp do danych o wzrośnie liczba procedur związanych ze zwiększoną liczbą
zdarzeniach medycznych dla użytkowników systemów dokumentów elektronicznych i koniecznością ich obsługi,
teleinformatycznych CSIOZ, NFZ oraz ZUS.
zapewnienia bezpieczeństwa przesyłania oraz archiwizowania.
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: brak
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na ochronę zdrowia
ludności, jednakże przyczyni się do lepszej identyfikacji osób wykonujących zawody medyczne,
Omówienie wpływu
co w konsekwencji pośrednio przyczyni się do podniesienia jakości udzielanych świadczeń
zdrowotnych.
– 12 –
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proponuje się, aby przepisy rozporządzenia weszły w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie przewiduje się przeprowadzenia ewaluacji efektów projektu.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.
07/01rch
Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia
w sprawie szczegółowego sposobu identyfikacji usługobiorców, usługodawców,
pracowników medycznych oraz miejsc udzielania świadczeń opieki zdrowotnej
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie
zdrowia (Dz. U. z 2015 r. poz. 636, 788, 855 i …) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Podstawą identyfikacji usługobiorcy w Systemie Informacji Medycznej, zwanym
dalej „SIM”, jest unikalny identyfikator usługobiorcy, zwany dalej „identyfikatorem
usługobiorcy”.
2. Identyfikatorem usługobiorcy jest jego numer PESEL.
3. W przypadku osób, którym nie nadano numeru PźSźL, identyfikatorem usługobiorcy
jest jego identyfikator w kraju pochodzenia. Katalog obsługiwanych w SIM identyfikatorów
w kraju pochodzenia jest określony w dokumencie publikowanym w repozytorium
interoperacyjności, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z
dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114), w portalu edukacyjno-informacyjnym, o którym
mowa w art. 36 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw zdrowia.
4. W przypadku osób, którym nie nadano numeru PESEL ani identyfikatora w kraju
pochodzenia, identyfikatorem usługobiorcy jest numer dokumentu stwierdzającego jego
tożsamość. Katalog obsługiwanych w SIM typów dokumentów umożliwiających stwierdzenie
tożsamości jest określony w dokumencie, o którym mowa w ust. 3.
5. W przypadku noworodków nieposiadających identyfikatora usługobiorcy, usługobiorcę
takiego identyfikuje się tymczasowo identyfikatorem jednego z rodziców i datą urodzenia
dziecka lub identyfikatorem opiekuna prawnego dziecka i datą urodzenia dziecka. W
przypadku, gdy rodzic lub opiekun prawny posiada więcej niż jedno dziecko z identyczną
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
– 2 –
datą urodzenia, noworodkom przypisane są dodatkowo liczby wyróżniające, przy czym w
przypadku ciąży mnogiej liczby te wskazują na kolejność rodzenia się.
6. Potwierdzeniem tożsamości usługobiorcy jest zgodność deklarowanej tożsamości z
danymi zawartymi w dokumencie umożliwiającym jej stwierdzenie, zawierającym
identyfikator tej osoby.
7. Usługobiorca, który nie jest noworodkiem i którego tożsamości nie można potwierdzić –
nie posiada identyfikatora usługobiorcy w SIM, a więc uznany jest w SIM za osobę
niezidentyfikowaną.
§ 2. 1. Podstawą identyfikacji usługodawcy w SIM jest unikalny identyfikator
usługodawcy, zwany dalej „identyfikatorem usługodawcy”.
2. W przypadku gdy usługodawcą jest podmiot leczniczy, identyfikatorem usługodawcy
jest numer wpisu tego podmiotu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
zwanego dalej „RPWŹL”.
3. W przypadku gdy usługodawcą jest podmiot wykonujący działalność leczniczą
podlegający wpisowi do rejestru prowadzonego przez okręgową izbę lekarską lub okręgową
izbę pielęgniarek i położnych, identyfikatorem usługodawcy jest numer wpisu tego podmiotu
do RPWDL wraz z kodem odpowiedniej izby. Katalog obsługiwanych w SIM kodów jest
określony w dokumencie, o którym mowa w § 1 ust. 3.
4. W przypadku gdy usługodawcą jest apteka, identyfikatorem usługodawcy jest –
unikalny identyfikator tej apteki nadany w Krajowym Rejestrze Zezwoleń na Prowadzenie
Aptek Ogólnodostępnych, Punktów Aptecznych oraz Rejestrze Udzielonych Zgód na
Prowadzenie Aptek Szpitalnych i Zakładowych.
5. W przypadku gdy usługodawcą jest podmiot realizujący czynności z zakresu
zaopatrzenia w wyroby medyczne, identyfikatorem usługodawcy jest 9-znakowy numer
REGON.
§ 3. 1. Podstawą identyfikacji pracownika medycznego w SIM jest unikalny identyfikator
pracownika medycznego, zwany dalej „identyfikatorem pracownika medycznego”.
2. Identyfikatorem pracownika medycznego jest jego numer prawa wykonywania zawodu,
zwany dalej „NPWZ”.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Niniejszy projekt zostanie przesłany do konsultacji publicznych, których wynik zostanie omówiony po ich
przeprowadzeniu. Projekt zostanie przesłany m.in. do zaopiniowania przez: Naczelną Izbę Lekarską, Naczelną Izbę
Pielęgniarek i Położnych, Krajową Izbę Źiagnostów Laboratoryjnych, NSZZ „Solidarność, Związek Pracodawców
Ratownictwa Medycznego SP ZOZ, Związek Powiatów Polskich, Stowarzyszenie Pacjentów Primum Non Nocere,
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979), niniejszy projekt zostanie opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji,
w serwisie „Rządowy Proces Legislacyjny”.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
w l zł z uwzględ ie ie
Skutki w okresie lat od wejścia w życie z ia [ l . zł]
wytycznych do stosowania
jed olitych wskaź ików
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Łącznie (1–10)
makroekonomicznych
Dochody ogółe , ty :
udżet państwa M)
udżet państwa
(wojewodowie)
JST
NFZ
Świadcze iodawcy pu l.
Wydatki ogółe , w ty :
udżet państwa M)
udżet państwa
(wojewodowie)
JST
NFZ
Świadcze iodawcy pu l.
Saldo ogółe , w ty :
udżet państwa
udżet państwa
(wojewodowie)
JST
NFZ
Świadcze iodawcy pu l.
ródła finansowania
Wydatki związane z projektowanym rozporządzeniem zostały wykazane w Ocenie Skutków
Regulacji ustawy.
Dodatkowe
Ocena skutków regulacji do projektowanego rozporządzenia jest spójna z Oceną Skutków
informacje, w tym
Regulacji do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz
wskazanie źródeł
niektórych innych ustaw.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
6
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
pieniężnym
duże przedsiębiorstwa
(w mln zł)
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
duże przedsiębiorstwa
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
– 11 –
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Dodatkowe informacje, w
tym wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: Uproszczenie procedur związanych z
inne: Wprowadzenie rozwiązań teleinformatycznych
uzyskaniem świadczeń medycznych NFZ poprzez zmniejsza liczbę dokumentów w postaci papierowej, natomiast
umożliwienie do szybkiego dostęp do danych o wzrośnie liczba procedur związanych ze zwiększoną liczbą
zdarzeniach medycznych dla użytkowników systemów dokumentów elektronicznych i koniecznością ich obsługi,
teleinformatycznych CSIOZ, NFZ oraz ZUS.
zapewnienia bezpieczeństwa przesyłania oraz archiwizowania.
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: brak
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na ochronę zdrowia
ludności, jednakże przyczyni się do lepszej identyfikacji osób wykonujących zawody medyczne,
Omówienie wpływu
co w konsekwencji pośrednio przyczyni się do podniesienia jakości udzielanych świadczeń
zdrowotnych.
– 12 –
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proponuje się, aby przepisy rozporządzenia weszły w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie przewiduje się przeprowadzenia ewaluacji efektów projektu.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.
07/01rch
Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia
w sprawie szczegółowego sposobu identyfikacji usługobiorców, usługodawców,
pracowników medycznych oraz miejsc udzielania świadczeń opieki zdrowotnej
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie
zdrowia (Dz. U. z 2015 r. poz. 636, 788, 855 i …) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Podstawą identyfikacji usługobiorcy w Systemie Informacji Medycznej, zwanym
dalej „SIM”, jest unikalny identyfikator usługobiorcy, zwany dalej „identyfikatorem
usługobiorcy”.
2. Identyfikatorem usługobiorcy jest jego numer PESEL.
3. W przypadku osób, którym nie nadano numeru PźSźL, identyfikatorem usługobiorcy
jest jego identyfikator w kraju pochodzenia. Katalog obsługiwanych w SIM identyfikatorów
w kraju pochodzenia jest określony w dokumencie publikowanym w repozytorium
interoperacyjności, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z
dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114), w portalu edukacyjno-informacyjnym, o którym
mowa w art. 36 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw zdrowia.
4. W przypadku osób, którym nie nadano numeru PESEL ani identyfikatora w kraju
pochodzenia, identyfikatorem usługobiorcy jest numer dokumentu stwierdzającego jego
tożsamość. Katalog obsługiwanych w SIM typów dokumentów umożliwiających stwierdzenie
tożsamości jest określony w dokumencie, o którym mowa w ust. 3.
5. W przypadku noworodków nieposiadających identyfikatora usługobiorcy, usługobiorcę
takiego identyfikuje się tymczasowo identyfikatorem jednego z rodziców i datą urodzenia
dziecka lub identyfikatorem opiekuna prawnego dziecka i datą urodzenia dziecka. W
przypadku, gdy rodzic lub opiekun prawny posiada więcej niż jedno dziecko z identyczną
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
– 2 –
datą urodzenia, noworodkom przypisane są dodatkowo liczby wyróżniające, przy czym w
przypadku ciąży mnogiej liczby te wskazują na kolejność rodzenia się.
6. Potwierdzeniem tożsamości usługobiorcy jest zgodność deklarowanej tożsamości z
danymi zawartymi w dokumencie umożliwiającym jej stwierdzenie, zawierającym
identyfikator tej osoby.
7. Usługobiorca, który nie jest noworodkiem i którego tożsamości nie można potwierdzić –
nie posiada identyfikatora usługobiorcy w SIM, a więc uznany jest w SIM za osobę
niezidentyfikowaną.
§ 2. 1. Podstawą identyfikacji usługodawcy w SIM jest unikalny identyfikator
usługodawcy, zwany dalej „identyfikatorem usługodawcy”.
2. W przypadku gdy usługodawcą jest podmiot leczniczy, identyfikatorem usługodawcy
jest numer wpisu tego podmiotu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
zwanego dalej „RPWŹL”.
3. W przypadku gdy usługodawcą jest podmiot wykonujący działalność leczniczą
podlegający wpisowi do rejestru prowadzonego przez okręgową izbę lekarską lub okręgową
izbę pielęgniarek i położnych, identyfikatorem usługodawcy jest numer wpisu tego podmiotu
do RPWDL wraz z kodem odpowiedniej izby. Katalog obsługiwanych w SIM kodów jest
określony w dokumencie, o którym mowa w § 1 ust. 3.
4. W przypadku gdy usługodawcą jest apteka, identyfikatorem usługodawcy jest –
unikalny identyfikator tej apteki nadany w Krajowym Rejestrze Zezwoleń na Prowadzenie
Aptek Ogólnodostępnych, Punktów Aptecznych oraz Rejestrze Udzielonych Zgód na
Prowadzenie Aptek Szpitalnych i Zakładowych.
5. W przypadku gdy usługodawcą jest podmiot realizujący czynności z zakresu
zaopatrzenia w wyroby medyczne, identyfikatorem usługodawcy jest 9-znakowy numer
REGON.
§ 3. 1. Podstawą identyfikacji pracownika medycznego w SIM jest unikalny identyfikator
pracownika medycznego, zwany dalej „identyfikatorem pracownika medycznego”.
2. Identyfikatorem pracownika medycznego jest jego numer prawa wykonywania zawodu,
zwany dalej „NPWZ”.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3763-cz-2 › Pobierz plik
- 3763-cz-1 › Pobierz plik