eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3763
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3763-cz-2

– 10 –
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Niniejszy projekt zostanie przesłany do konsultacji publicznych, których wynik zostanie omówiony po ich
przeprowadzeniu. Projekt zostanie przesłany m.in. do zaopiniowania przez: Naczelną Izbę Lekarską, Naczelną Izbę
Pielęgniarek i Położnych, Krajową Izbę Źiagnostów Laboratoryjnych, NSZZ „Solidarność, Związek Pracodawców
Ratownictwa Medycznego SP ZOZ, Związek Powiatów Polskich, Stowarzyszenie Pacjentów Primum Non Nocere,
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979), niniejszy projekt zostanie opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji,
w serwisie „Rządowy Proces Legislacyjny”.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
w l zł z uwzględ ie ie
Skutki w okresie lat od wejścia w życie z ia [ l . zł]
wytycznych do stosowania
jed olitych wskaź ików
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Łącznie (1–10)
makroekonomicznych
Dochody ogółe , ty :











udżet państwa M)











udżet państwa
(wojewodowie)











JST











NFZ











Świadcze iodawcy pu l.











Wydatki ogółe , w ty :











udżet państwa M)











udżet państwa
(wojewodowie)











JST











NFZ











Świadcze iodawcy pu l.











Saldo ogółe , w ty :











udżet państwa











udżet państwa
(wojewodowie)











JST











NFZ











Świadcze iodawcy pu l.












ródła finansowania
Wydatki związane z projektowanym rozporządzeniem zostały wykazane w Ocenie Skutków

Regulacji ustawy.
Dodatkowe
Ocena skutków regulacji do projektowanego rozporządzenia jest spójna z Oceną Skutków
informacje, w tym
Regulacji do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz
wskazanie źródeł
niektórych innych ustaw.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
6
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu








pieniężnym
duże przedsiębiorstwa
(w mln zł)








sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw








rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe



duże przedsiębiorstwa


sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
– 11 –
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe


Dodatkowe informacje, w
tym wskazanie źródeł

danych i przyjętych do

obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu

Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: Uproszczenie procedur związanych z
inne: Wprowadzenie rozwiązań teleinformatycznych
uzyskaniem świadczeń medycznych NFZ poprzez zmniejsza liczbę dokumentów w postaci papierowej, natomiast
umożliwienie do szybkiego dostęp do danych o wzrośnie liczba procedur związanych ze zwiększoną liczbą
zdarzeniach medycznych dla użytkowników systemów dokumentów elektronicznych i koniecznością ich obsługi,
teleinformatycznych CSIOZ, NFZ oraz ZUS.
zapewnienia bezpieczeństwa przesyłania oraz archiwizowania.


Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz: brak
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.

10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na ochronę zdrowia
ludności, jednakże przyczyni się do lepszej identyfikacji osób wykonujących zawody medyczne,
Omówienie wpływu
co w konsekwencji pośrednio przyczyni się do podniesienia jakości udzielanych świadczeń
zdrowotnych.

– 12 –
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proponuje się, aby przepisy rozporządzenia weszły w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.

12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie przewiduje się przeprowadzenia ewaluacji efektów projektu.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.

























07/01rch
Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia
w sprawie szczegółowego sposobu identyfikacji usługobiorców, usługodawców,
pracowników medycznych oraz miejsc udzielania świadczeń opieki zdrowotnej
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie
zdrowia (Dz. U. z 2015 r. poz. 636, 788, 855 i …) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Podstawą identyfikacji usługobiorcy w Systemie Informacji Medycznej, zwanym
dalej „SIM”, jest unikalny identyfikator usługobiorcy, zwany dalej „identyfikatorem
usługobiorcy”.
2. Identyfikatorem usługobiorcy jest jego numer PESEL.
3. W przypadku osób, którym nie nadano numeru PźSźL, identyfikatorem usługobiorcy
jest jego identyfikator w kraju pochodzenia. Katalog obsługiwanych w SIM identyfikatorów
w kraju pochodzenia jest określony w dokumencie publikowanym w repozytorium
interoperacyjności, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z
dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114), w portalu edukacyjno-informacyjnym, o którym
mowa w art. 36 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw zdrowia.
4. W przypadku osób, którym nie nadano numeru PESEL ani identyfikatora w kraju
pochodzenia, identyfikatorem usługobiorcy jest numer dokumentu stwierdzającego jego
tożsamość. Katalog obsługiwanych w SIM typów dokumentów umożliwiających stwierdzenie
tożsamości jest określony w dokumencie, o którym mowa w ust. 3.
5. W przypadku noworodków nieposiadających identyfikatora usługobiorcy, usługobiorcę
takiego identyfikuje się tymczasowo identyfikatorem jednego z rodziców i datą urodzenia
dziecka lub identyfikatorem opiekuna prawnego dziecka i datą urodzenia dziecka. W
przypadku, gdy rodzic lub opiekun prawny posiada więcej niż jedno dziecko z identyczną

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
– 2 –

datą urodzenia, noworodkom przypisane są dodatkowo liczby wyróżniające, przy czym w
przypadku ciąży mnogiej liczby te wskazują na kolejność rodzenia się.
6. Potwierdzeniem tożsamości usługobiorcy jest zgodność deklarowanej tożsamości z
danymi zawartymi w dokumencie umożliwiającym jej stwierdzenie, zawierającym
identyfikator tej osoby.
7. Usługobiorca, który nie jest noworodkiem i którego tożsamości nie można potwierdzić –
nie posiada identyfikatora usługobiorcy w SIM, a więc uznany jest w SIM za osobę
niezidentyfikowaną.
§ 2. 1. Podstawą identyfikacji usługodawcy w SIM jest unikalny identyfikator
usługodawcy, zwany dalej „identyfikatorem usługodawcy”.
2. W przypadku gdy usługodawcą jest podmiot leczniczy, identyfikatorem usługodawcy
jest numer wpisu tego podmiotu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
zwanego dalej „RPWŹL”.
3. W przypadku gdy usługodawcą jest podmiot wykonujący działalność leczniczą
podlegający wpisowi do rejestru prowadzonego przez okręgową izbę lekarską lub okręgową
izbę pielęgniarek i położnych, identyfikatorem usługodawcy jest numer wpisu tego podmiotu
do RPWDL wraz z kodem odpowiedniej izby. Katalog obsługiwanych w SIM kodów jest
określony w dokumencie, o którym mowa w § 1 ust. 3.
4. W przypadku gdy usługodawcą jest apteka, identyfikatorem usługodawcy jest –
unikalny identyfikator tej apteki nadany w Krajowym Rejestrze Zezwoleń na Prowadzenie
Aptek Ogólnodostępnych, Punktów Aptecznych oraz Rejestrze Udzielonych Zgód na
Prowadzenie Aptek Szpitalnych i Zakładowych.
5. W przypadku gdy usługodawcą jest podmiot realizujący czynności z zakresu
zaopatrzenia w wyroby medyczne, identyfikatorem usługodawcy jest 9-znakowy numer
REGON.
§ 3. 1. Podstawą identyfikacji pracownika medycznego w SIM jest unikalny identyfikator
pracownika medycznego, zwany dalej „identyfikatorem pracownika medycznego”.
2. Identyfikatorem pracownika medycznego jest jego numer prawa wykonywania zawodu,
zwany dalej „NPWZ”.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 50 ... 63

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: