eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3763
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3763-cz-1

świadczeń i np. uzyskanie kopii dokumentacji papierowej czy nośnika
elektronicznego z wgraną dokumentacją elektroniczną).
27. Zmieniono art. 36 w celu doprecyzowania i rozszerzenia treści zamieszczanych na
portalu edukacyjno-informacyjnym, przez wskazanie w szczególności kategorii
informacji z zakresu ochrony zdrowia, w tym informacji promujących profilaktykę i
zdrowy styl życia, informacji na temat kształcenia i doskonalenia zawodowego
przeznaczonych dla pracowników medycznych oraz informacji w zakresie
elektronicznego dostępu do danych o udzielonych i planowanych świadczeniach
zdrowotnych.
28. Uchylenie art. 50 pkt 1 i art. 56 ust. 2 dotyczących art. 24 ust. 1a ustawy o prawach
pacjenta, wynika z przyjęcia koncepcji uregulowania całości zagadnień dotyczących
prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, w tym dokumentacji
medycznej, o której mowa w ustawie o prawach pacjenta, w ustawie o systemie
informacji. Konsekwencją powyższego jest dostosowanie brzmienia art. 58 w
zakresie określenia terminu wejścia w życie art. 24 ust. 1a ustawy o prawach
pacjenta. Przepisy dotyczące wejścia w życie obowiązku prowadzenia dokumentacji
medycznej w postaci elektronicznej są zawarte w art. 56 projektu ustawy.
II. W ustawie z dnia 20 lipca 1950 r. o zawodzie felczera
W art. 4 ust. 1a, w związku ze zmianami w zakresie elektronicznej recepty,
umożliwiono osobie wykonującej zawód felczera wystawianie recept w postaci
elektronicznej. W związku z tym doprecyzowano odwołania do ustawy o zawodach
lekarza i lekarza dentysty oraz ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo
farmaceutyczne.
III. W ustawie z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich
1. Analizując bariery rozwoju usług telemedycznych, konieczne jest doprecyzowanie
przepisów dotyczących szeroko rozumianej „telemedycyny”. W związku z tym, w
art. 2a wprowadzono możliwość udzielania informacji i porad dotyczących
działania i stosowania produktów leczniczych i wyrobów, będących przedmiotem
obrotu w aptekach i hurtowniach farmaceutycznych oraz sprawowania opieki
farmaceutycznej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów
łączności.
13
2. W art. 8 rozszerzono zakres rejestru farmaceutów o informacje dotyczące
dopełnienia obowiązku podnoszenia kwalifikacji zawodowych, numeru PESEL
oraz daty zgonu.
IV. W ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty
1. W art. 2 wprowadzono zmiany mające na celu wprowadzenie do porządku
prawnego rozwiązań ułatwiających wykonywanie zawodów lekarza i lekarza
dentysty w modelu telemedycyny.
2. Kolejne zmiany mają na celu umożliwienie w szczególności przepływu i
publikowania informacji, prowadzenia rejestrów oraz obrotu dokumentacją w
procesie kształcenia lekarzy w ramach SMK i dotyczą:
1) postępowania kwalifikacyjnego:
a) umożliwiono dokonanie oceny formalnej wniosku o rozpoczęcie szkolenia
specjalizacyjnego oraz przeprowadzenie postępowania konkursowego w
ramach postępowania kwalifikacyjnego na specjalizację w systemie
monitorowania kształcenia pracowników medycznych (art. 16c),
b) wprowadzono przepisy regulujące kwestię wystąpienia awarii systemu
monitorowania kształcenia pracowników medycznych, która uniemożliwi
złożenie wniosku o rozpoczęcie specjalizacji oraz określenie trybu
przedłużenia terminu do złożenia wniosku z powodu awarii (art. 16c
ust. 1a),
c) doprecyzowano przepisy regulujące kwestię uzyskania przez dwóch lub
więcej lekarzy, ubiegających się o miejsce szkoleniowe w tej samej
dziedzinie, identycznego wyniku w postępowaniu konkursowym, tak aby
brana była pod uwagę średnia ocen uzyskana w okresie studiów liczona do
dwóch znaków po przecinku (art. 16c ust. 10);
2) przebiegu specjalizacji:
a) wprowadzono elektroniczną kartę szkolenia specjalizacyjnego zwaną dalej
„EKS”, stanowiącą potwierdzenie realizacji programu specjalizacji i jej
ukończenia w SMK oraz poszerzono katalog przesłanek do skreślenia
lekarza z listy lekarzy odbywających specjalizację o niedopełnienie
obowiązku bieżącego uzupełniania przedmiotowej karty przez okres
3 miesięcy (art. 4, art. 16o ust. 1a),
14
b) wprowadzono przepisy regulujące kwestię przygotowania i realizacji umów
rezydenckich w SMK (art. 16j ust. 2a),
c) wprowadzono przepisy regulujące kwestię dodatkowego przedłużania
szkolenia specjalizacyjnego przez Ministra Obrony Narodowej oraz
ministra właściwego do spraw wewnętrznych (art. 16l ust. 4a i 5a),
d) doprecyzowano obowiązki kierownika specjalizacji polegające m.in. na
niezwłocznym potwierdzaniu realizacji przez lekarza poszczególnych
elementów szkolenia specjalizacyjnego, w szczególności przez
potwierdzanie wpisów uzupełnianych na bieżąco przez lekarza w EKS
(art. 16m ust. 6a),
e) rozdzielono procedurę weryfikacji zrealizowania przez lekarza szkolenia
specjalizacyjnego od procedury zgłaszania do Państwowego Egzaminu
Specjalizacyjnego, zwanego dalej „PES”, tak aby precyzyjnie określić
moment zakończenia szkolenia specjalizacyjnego i oddzielić tę kwestię od
procesu zgłoszenia do PES. Po wejściu w życie projektowanej regulacji
lekarz, wobec którego na etapie weryfikacji dokumentacji stwierdzona
zostanie konieczność powrotu do odbywania szkolenia w celu uzupełnienia
programu specjalizacji, zostanie o tym poinformowany zanim zgłosi się do
PES. Dopiero po pozytywnej weryfikacji lekarz będzie mógł złożyć
wniosek o przystąpienie do PES. Wyeliminuje to sytuacje, w których lekarz
przekonany o zrealizowaniu całego programu specjalizacji rozwiąże
umowę z jednostką szkolącą i zgłosi się do PES i dopiero na tym etapie
zostanie poinformowany o braku spełnienia warunków przystąpienia do
PES z powodu niezrealizowania programu. Weryfikacji formalnej
dokonywać będzie odpowiednio wojewoda, Minister Obrony Narodowej
lub minister właściwy do spraw wewnętrznych, natomiast weryfikacji
merytorycznej dokonywać będzie właściwy konsultant krajowy (art. 16r),
f) wprowadzono przepis, zgodnie z którym okręgowa rada lekarska będzie
potwierdzać dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarza
również w SMK (art. 18 ust. 1a);
3) egzaminów lekarskich:
a) zmieniono sposób zgłaszania się lekarza do Lekarskiego Egzaminu
Końcowego, zwanego dalej „LEK” i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu
15
Końcowego zwanego dalej „LDEK”, co umożliwia weryfikację uprawnień
do przystąpienia do LEK i LDEK w SMK (art. 14a),
b) wprowadzono odpłatności za złożenie zgłoszenia do LEK albo LDEK oraz
PES po raz drugi i kolejny (art. 14a ust. 11, art. 16t ust. 1),
c) wprowadzono przepis, zgodnie z którym osoba zdyskwalifikowana z
powodu rozwiązywania testu niesamodzielnie, korzystania z pomocy
naukowych i dydaktycznych lub korzystania z niedozwolonych urządzeń,
nie może przystąpić do LEK albo LDEK lub PES w najbliższym terminie
egzaminu od dnia dyskwalifikacji (art. 14d ust. 9, art. 16s ust. 4g),
d) doprecyzowano przepisy regulujące kwestię uznania egzaminów
organizowanych przez europejskie towarzystwa naukowe za równoważne z
PES, tak aby wynik postępowania został przekazany w systemie
monitorowania kształcenia pracowników medycznych i uniemożliwiał
przystąpienie do PES w przypadku wykorzystania ścieżki ww. uznania
(art. 16ra),
e) doprecyzowano przepisy regulujące kwestie unieważniania PES, m.in. w
przypadku gdy osoba przystępująca do egzaminu nie była do tego
uprawniona; unieważnienie PES albo jego części z przyczyn leżących po
stronie zdającego powoduje, że uznaje się odpowiednio PES albo jego
część za nieważną (art. 16s ust. 11a);
4) akredytacji:
a) umożliwiono publikowanie i przepływ informacji w związku z procesem
akredytacji jednostek do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego i kursów
specjalizacyjnych w systemie monitorowania kształcenia pracowników
medycznych. W związku z faktem, że wprowadzenie systemu
monitorowania kształcenia pracowników medycznych ułatwi aktualizację
listy jednostek akredytowanych wprowadzono zasadę czasowego
przyznawania akredytacji na okres 5 lat, którą po tym czasie należy
zweryfikować (art. 19f, art. 19g),
b) wprowadzono przepisy regulujące kwestię zgłoszeń do uczestnictwa w
kursach szkoleniowych oraz wskazano, iż Centrum Medyczne Kształcenia
Podyplomowego, zwane dalej „CMKP”, dokonuje weryfikacji zgłoszeń i
kwalifikuje uczestników do udziału w kursie (art. 19g).
16
3. Z ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty w ramach
zmian systemowych, do art. 96 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo
farmaceutyczne, w którym jest mowa o realizacji recept w aptece, przeniesiono
upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia w sprawie recept lekarskich
(rozporządzenie w sprawie recept). Rozporządzenie to będzie regulowało kwestię
zasad wystawiania i realizacji wszystkich recept, niezależnie od tego, jaka grupa
zawodowa będzie je wystawiała. Będzie również obowiązywał ten sam wzór
recepty dla wszystkich osób je wystawiających. Zmiana ta została wprowadzona w
związku z poszerzeniem się kręgu grup zawodowych, które są uprawnione do
wystawiania recept.
V. W ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej
1. W art. 30b w celu ujednolicenia systemu kształcenia specjalizacyjnego diagnostów
laboratoryjnych i farmaceutów, co jest niezbędne do właściwego funkcjonowania
SMK,
przeredagowano
przepisy
dotyczące
prowadzenia
szkolenia
specjalizacyjnego diagnostów laboratoryjnych. Wprowadzona została możliwość
uzyskania przez daną uczelnię wyższą akredytacji na prowadzenie szkolenia
specjalizacyjnego diagnostów laboratoryjnych w danej dziedzinie, a nie wyłącznie
stażu kierunkowego, będącego jednym z elementów procesu specjalizacji w tym
zakresie. Akredytacja udzielana będzie przez dyrektora CMKP. Postępowanie w tej
sprawie będzie wszczynane na wniosek podmiotu (uczelni wyższej prowadzącej
studia w zakresie analityki medycznej) zamierzającego prowadzić szkolenie
specjalizacyjne, składanego do dyrektora CMKP. Dyrektor CMKP na podstawie
opinii powołanego przez siebie zespołu ekspertów, który będzie miał możliwość
opiniowania wniosków m.in. w trybie obiegowym, z użyciem dostępnych
systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, co ułatwi i przyspieszy
całą procedurę, będzie dokonywał wpisu danego podmiotu na listę jednostek
posiadających akredytację. Akredytacja będzie udzielana na okres 5 lat.
Projektowane przepisy umożliwiają skreślenie podmiotu z przedmiotowej listy, a
także cofnięcie akredytacji w określonych przypadkach. Ponadto zgodnie z
projektowanymi przepisami CMKP będzie publikowało na swojej stronie
internetowej listę staży kierunkowych i kursów specjalizacyjnych – lista będzie
tworzona i aktualizowana na podstawie przekazywanych z jednostek szkolących
informacji, obejmujących także listę diagnostów laboratoryjnych, którzy ukończyli
17
strony : 1 ... 40 ... 50 . [ 51 ] . 52 ... 60 ... 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: