eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

projekt dotyczy zmian w zasadach organizowania i nadzorowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży oraz organizowania i nadzorowania kursów na kierowników i wychowawców wypoczynku

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3678
  • Data wpłynięcia: 2015-07-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1629

3678

kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki
dokształcania i doskonalenia zawodowego. Natomiast osoby prawne, osoby
fizyczne oraz instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z
2015 r. poz. 149 i 357), prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową, będą
mogły – jak obecnie – organizować ww. kursy za zgodą i pod nadzorem kuratora
oświaty właściwego ze względu na miejsce organizacji kursu. Określono także
właściwość kuratora oświaty wydającego zgodę na prowadzenie kursów, która
dotychczas nie była określona.
W art. 92q ust. 2–8 określono zasady wydawania ww. zgody na przeprowadzenie
kursu na kierownika wypoczynku lub wychowawcę wypoczynku. Zgoda taka
będzie udzielana po zapewnieniu przez organizatora:
− bazy dydaktycznej umożliwiającej realizację programu kursów,
− kadry posiadającej odpowiednie przygotowanie do prowadzenia zajęć,
− programu kursu zgodnego z programem kursu określonym w przepisach
wydanych na podstawie art. 92u.
Kurator oświaty będzie wydawał zgodę na czas nie dłuższy niż rok. Rozwiązanie to
umożliwi organizatorowi kursów realne zaplanowanie działalności szkoleniowej,
natomiast kuratorowi oświaty rzetelną jej weryfikację.
Wniosek o wydanie zgody zawiera:
− nazwę lub imię i nazwisko organizatora kursów,
− adres siedziby lub adres zamieszkania organizatora kursu,
− rodzaj planowanych kursów,
− liczbę planowanych kursów, z wyszczególnieniem liczby kursów na kierownika
wypoczynku i kursów na wychowawcę wypoczynku,
− adres miejsca prowadzenia kursów,
− planowane terminy przeprowadzenia kursów,
− planowany harmonogram kursów zawierający wykaz dni, w których mają się
odbywać zajęcia, oraz czas trwania poszczególnych zajęć,
− informację o bazie dydaktycznej umożliwiającej realizację kursów,
− datę i podpis organizatora kursu.
Do wniosku organizator będzie dołączał:
22
− wykaz kadry prowadzącej zajęcia wraz z kopią dokumentów potwierdzających
posiadane przez nią przygotowanie,
− programy kursów,
− kopię dokumentu określającego status prawny organizatora kursów.
Powyższe informacje umożliwią kuratorowi oświaty ocenę przygotowania
organizatora do przeprowadzenia kursu, zapewniającego jakość szkolenia jego
uczestnikom. Jednocześnie organizator będzie mógł ubiegać się o zgodę zarówno na
pojedynczą edycję kursu, jak i na kilka zaplanowanych do realizacji w ciągu roku.
Dotychczas kuratorzy oświaty w praktyce ustalali kryteria wydania zgody, które
różniły się w poszczególnych województwach i mogły w odbiorze organizatorów
powodować odczucie nierównego traktowania.
Organizator kursu będzie składał wniosek o udzielenie zgody nie później niż na
30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia kursów. Odmowa wydania zgody
będzie następowała w drodze decyzji administracyjnej.
− w art. 92r określono obowiązki organizatora kursów. Kurs na kierownika lub
wychowawcę wypoczynku kończy się egzaminem sprawdzającym wiedzę i
umiejętności uczestnika kursu. Po ukończeniu kursu i uzyskaniu pozytywnego
wyniku z egzaminu uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu
na kierownika wypoczynku albo wychowawcę wypoczynku, wydane przez
organizatora kursu. Dla celów nadzoru nad prowadzeniem kursów oraz w
przypadku prośby o ponowne wydanie zaświadczenia o ukończeniu kursu
organizator kursu na kierownika lub wychowawcę wypoczynku prowadzi ewidencję
wydanych zaświadczeń, która zawiera:
− numer ewidencyjny zaświadczenia,
− rok wydania zaświadczenia,
− imię, nazwisko i datę urodzenia uczestnika kursu,
− rodzaj ukończonego kursu,
− numer zgody kuratora oświaty na prowadzenie kursu.
Dodatkowo, organizator kursu nie później niż w terminie 30 dni po upływie okresu,
na jaki została wydana zgoda na prowadzenie kursów, przekazuje kuratorowi
oświaty informację o liczbie wydanych zaświadczeń oraz liczbie osób, które nie
zdały egzaminu sprawdzającego wiedzę i umiejętności uczestnika kursu.
23
w art. 92s określono zasady nadzoru nad prowadzeniem kursów, w tym
przeprowadzania kontroli w miejscu prowadzenia kursów. Kurator oświaty
właściwy ze względu na miejsce prowadzenia kursu w ramach nadzoru kontroluje
prowadzenie kursu w miejscu jego organizacji, może żądać dokumentacji kursu oraz
występować do organizatora kursu o informacje związane z organizacją i
przebiegiem kursu. Kontrolę przeprowadza osoba lub osoby wyznaczone przez
kuratora oświaty, na podstawie okazanego imiennego upoważnienia wydanego
przez kuratora oświaty i po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Projekt ustawy przewiduje wyłączenie z udziału w kontroli kursu. Przed
rozpoczęciem kontroli osoba przeprowadzająca kontrolę składa pisemne
oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie od
udziału w kontroli. O wyłączeniu decyduje kurator oświaty. Osoby upoważnione
przez kuratora oświaty do przeprowadzenia kontroli mają prawo wstępu do
pomieszczeń, w których przeprowadzany jest kurs, wglądu do prowadzonej
dokumentacji, sporządzania jej kopii oraz żądania udzielenia ustnych lub pisemnych
wyjaśnień dotyczących organizacji kursu. O zamiarze przeprowadzenia kontroli
kurator oświaty zawiadamia organizatora kursu nie później niż na 7 dni przed dniem
rozpoczęcia kontroli. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności organizatora
kursu lub osoby przez niego upoważnionej. Organizator kursu oraz kadra kursu są
obowiązani udzielać osobie przeprowadzającej kontrolę wszelkich potrzebnych
informacji, a także zapewnić jej warunki sprawnego przeprowadzenia kontroli.
Na zakończenie kontroli osoba kontrolująca sporządza protokół kontroli, który
zawiera:
− nazwę lub imię i nazwisko organizatora kursu oraz jego adres siedziby lub adres
zamieszkania,
− miejsce kontroli,
− imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby przeprowadzającej kontrolę,
− datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
− zakres kontroli,
− opis ustalonego stanu faktycznego,
− zakres, przyczyny i skutki stwierdzonych nieprawidłowości,
− imiona, nazwiska i funkcje osób odpowiedzialnych za nieprawidłowości,
24
− pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń
zawartych w protokole kontroli i o prawie do odmowy podpisania tego
protokołu.
Protokół kontroli podpisuje osoba przeprowadzająca kontrolę i organizator kursu
lub osoba przez niego upoważniona. W przypadku odmowy podpisania protokołu
przez organizatora kursu lub osobę przez niego upoważnioną, osoba
przeprowadzająca kontrolę umieszcza w protokole informację o tym fakcie. W
terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu organizator kursu albo osoba przez
niego upoważniona mają prawo zgłosić pisemne zastrzeżenia do protokołu kontroli.
Osoba przeprowadzająca kontrolę zmienia lub uzupełnia protokół kontroli w
przypadku stwierdzenia, że zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli
są zasadne w całości lub w części, natomiast w przypadku nieuwzględnienia w
całości zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli pozostawia się go bez
zmian. W terminie 7 dni od dnia złożenia zastrzeżeń kurator oświaty informuje na
piśmie ww. osoby o uwzględnieniu lub odrzuceniu tych zastrzeżeń, wraz z
uzasadnieniem. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w prowadzeniu kursu,
w tym prowadzenia kursu niezgodnie z warunkami wydanej zgody, kurator oświaty
nakazuje usunięcie nieprawidłowości w wyznaczonym terminie lub cofa wydaną
zgodę. Cofnięcie zgody następuje w drodze decyzji administracyjnej.
W obecnych przepisach kwestie dotyczące nadzoru nad organizacją i prowadzeniem
kursów, w tym przeprowadzania ich kontroli, nie były uregulowane. Kuratorzy
oświaty sprawowali nadzór według ustalonych przez nich w praktyce zasad. W
2014 r. nadzorowano łącznie 756 kursów na kierownika lub wychowawcę
wypoczynku. Określenie jednolitych zasad sprawowania nadzoru nad
prowadzeniem kursów stało się więc uzasadnione.
− art. 92t zawiera upoważnienie dla ministra właściwego do spraw oświaty i
wychowania do określenia, w drodze rozporządzenia: terminu złożenia zgłoszenia
wypoczynku, jego formy, dokumentów dołączanych do zgłoszenia oraz wzoru tego
zgłoszenia, terminu przekazania karty wypoczynku oraz wzoru tej karty, liczby
uczestników wypoczynku w grupie pozostających pod opieką jednego
wychowawcy, mając na uwadze konieczność zapewnienia właściwej opieki i
bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży, w tym ze względu na ich wiek lub specjalne
potrzeby edukacyjne, obowiązków kierownika wypoczynku i wychowawcy
25
wypoczynku, w tym obowiązku prowadzenia przez wychowawcę dziennika zajęć
realizowanych podczas wypoczynku oraz wzór tego dziennika, obowiązków
kierownika wypoczynku i wychowawcy wypoczynku organizowanego przez szkoły
i placówki, który nie wymaga zgłoszenia do kuratora oświaty, programu kursów na
kierownika wypoczynku lub wychowawcę wypoczynku, w tym formy i wymiaru
zajęć, wzorów karty kwalifikacyjnej i zaświadczenia o ukończeniu kursu na
kierownika wypoczynku lub wychowawcę wypoczynku.
− ponadto dodano nowy rozdział do ustawy (Rozdział 9a Przepisy karne) zawierający
w art. 96a nowe rozwiązanie przewidujące karę grzywny dla organizatora
wypoczynku w przypadku organizowania wypoczynku mimo braku zgłoszenia
wypoczynku w bazie wypoczynku. Dotyczyć to będzie zarówno organizatorów,
którzy nie zgłosili się do kuratora oświaty, jak i tych, którzy nie otrzymali
akceptacji zgłoszenia wypoczynku, a mimo to go zorganizowali. Ponadto,
przewiduje się karę grzywny za niepoinformowanie kuratora oświaty o zmianach
okoliczności objętych zgłoszeniem: terminu wypoczynku, adresu lub lokalizacji
wypoczynku oraz danych i kwalifikacji kadry wypoczynku. Brak precyzyjnej
informacji o terminie oraz adresie zorganizowanego wypoczynku uniemożliwia
kuratorowi oświaty sprawowanie nadzoru, w tym przeprowadzenie kontroli w
miejscu wypoczynku. Natomiast pełnienie funkcji kierownika i wychowawcy przez
osoby inne niż wskazane w zgłoszeniu wypoczynku, w tym nieposiadające
wymaganych kwalifikacji, oraz brak informacji o spełnieniu przez kierownika
wypoczynku i wychowawców wypoczynku warunku niekaralności może być
powodem niewłaściwej opieki i stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa uczestników.
Brak informacji o zmianie innych danych zawartych w zgłoszeniu wypoczynku nie
stanowi bezpośredniego narażenia zdrowia i życia uczestników, a kurator oświaty
w trakcie prowadzonej kontroli wypoczynku może wskazać termin usunięcia
stwierdzonych
nieprawidłowości pod rygorem zakończenia prowadzenia
wypoczynku. Orzekanie w ww. sprawach będzie następować w trybie ustawy z
dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U.
z 2013 r. poz. 395, z późn. zm.). Celem tego rozwiązania jest przestrzeganie
przepisów i uniknięcie nieprawidłowości w zakresie organizacji wypoczynku.
Projektowane zmiany w art. 2a ustawy o systemie oświaty (art. 1 pkt 1 projektu) mają
na celu umożliwienie szerszego włączania jednostek wyspecjalizowanych w ochronie
26
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: