eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o rewitalizacji

Rządowy projekt ustawy o rewitalizacji

projekt dotyczy określenia zasad oraz trybu przygotowania, koordynowania i tworzenia warunków do prowadzenia i oceny rewitalizacji, rozumianej jako przedsięwzięcie całościowe, integrujące działania na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki, skoncentrowane terytorialnie i prowadzone we współpracy z lokalną społecznością, w sposób zaplanowany oraz zintegrowany

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3594
  • Data wpłynięcia: 2015-07-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o rewitalizacji
  • data uchwalenia: 2015-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1777

3594

– 5 –
Dopuszcza się powołanie osobnych Komitetów Rewitalizacji dla wyznaczonych
podobszarów rewitalizacji.
2. Zasady wyznaczania składu oraz zasady działania Komitetu Rewitalizacji ustala się
uwzględniając funkcję Komitetu, o której mowa w ust. 1, oraz zapewniając wyłanianie przez
interesariuszy ich przedstawicieli.
3. Zasady, o których mowa w ust. 2, określa, w drodze uchwały, rada gminy przed
uchwaleniem gminnego programu rewitalizacji albo w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące
od dnia jego uchwalenia. Podjęcie uchwały jest poprzedzone konsultacjami społecznymi.
Uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego.
4. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta niezwłocznie po podjęciu przez radę gminy
uchwały, o której mowa w ust. 3, powołuje Komitet Rewitalizacji.
5. W przypadku gdy Komitet Rewitalizacji został powołany przed uchwaleniem
gminnego programu rewitalizacji, w programie tym określa się niezbędne zmiany w uchwale,
o której mowa w ust. 3, w tym dotyczące powołania Komitetu Rewitalizacji dla podobszaru
rewitalizacji objętego tym programem.
6. Zmiana uchwały, o której mowa w ust. 3, w sposób zgodny z gminnym programem
rewitalizacji, następuje niezwłocznie po uchwaleniu tego programu. Po zmianie uchwały
wójt, burmistrz albo prezydent miasta zmienia zarządzenie powołujące Komitet Rewitalizacji.
7. Obsługę organizacyjną Komitetu Rewitalizacji zapewnia urząd obsługujący wójta,
burmistrza albo prezydenta miasta.
8. W przypadku gdy Komitet Rewitalizacji zajmuje stanowisko w drodze głosowania,
przedstawiciele gminy, gminnych jednostek organizacyjnych, w tym gminnych osób
prawnych, nie biorą udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy ono projektów dokumentów,
których opracowanie jest zadaniem wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.
Rozdział 3
Obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji
Art. 8. W przypadku gdy gmina zamierza realizować zadania własne, o których mowa
w art. 3 ust. 1, rada gminy wyznacza, w drodze uchwały, z własnej inicjatywy albo na
wniosek wójta, burmistrza albo prezydenta miasta obszar zdegradowany i obszar
rewitalizacji.
Art. 9. 1. Obszar gminy znajdujący się w stanie kryzysowym z powodu koncentracji
negatywnych zjawisk społecznych, w szczególności bezrobocia, ubóstwa, przestępczości,
– 6 –
niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego, a także niewystarczającego poziomu
uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym, można wyznaczyć jako obszar
zdegradowany w przypadku występowania na nim ponadto co najmniej jednego z
następujących negatywnych zjawisk:
1)
gospodarczych – w szczególności niskiego stopnia przedsiębiorczości, słabej kondycji
lokalnych przedsiębiorstw lub
2)
środowiskowych – w szczególności przekroczenia standardów jakości środowiska,
obecności odpadów stwarzających zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi lub stanu
środowiska, lub
3)
przestrzenno-funkcjonalnych – w szczególności niewystarczającego wyposażenia w
infrastrukturę techniczną i społeczną lub jej złego stanu technicznego, braku dostępu do
podstawowych usług lub ich niskiej jakości, niedostosowania rozwiązań
urbanistycznych do zmieniających się funkcji obszaru, niskiego poziomu obsługi
komunikacyjnej, niedoboru lub niskiej jakości terenów publicznych, lub
4)
technicznych – w szczególności degradacji stanu technicznego obiektów budowlanych,
w tym o przeznaczeniu mieszkaniowym, oraz niefunkcjonowaniu rozwiązań
technicznych umożliwiających efektywne korzystanie z obiektów budowlanych, w
szczególności w zakresie energooszczędności i ochrony środowiska.
2. Obszar zdegradowany może być podzielony na podobszary, w tym podobszary
nieposiadające ze sobą wspólnych granic, pod warunkiem stwierdzenia na każdym z
podobszarów występowania koncentracji negatywnych zjawisk społecznych oraz
gospodarczych, środowiskowych, przestrzenno-funkcjonalnych lub technicznych, o których
mowa w ust. 1.
Art. 10. 1. Obszar, obejmujący całość lub część obszaru zdegradowanego, cechujący się
szczególną koncentracją negatywnych zjawisk, o których mowa w art. 9 ust. 1, na którym z
uwagi na istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego gmina zamierza prowadzić rewitalizację,
wyznacza się jako obszar rewitalizacji.
2. Obszar rewitalizacji może być podzielony na podobszary, w tym podobszary
nieposiadające ze sobą wspólnych granic, lecz nie może obejmować łącznie terenów o
powierzchni większej niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkałych przez więcej niż 30%
mieszkańców gminy.
3. Tereny poprzemysłowe, w tym poportowe i powydobywcze, tereny powojskowe albo
pokolejowe, na których występują negatywne zjawiska, o których mowa w art. 9 ust. 1
– 7 –
pkt 1–4, mogą wejść w skład obszaru rewitalizacji wyłącznie w przypadku, gdy działania
możliwe do przeprowadzenia na tych terenach przyczynią się bezpośrednio do
przeciwdziałania negatywnym zjawiskom społecznym, o których mowa w art. 9 ust. 1.
Art. 11. 1. Wniosek o wyznaczenie obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji
zawiera wskazanie granic tych obszarów wykonane na mapie w skali co najmniej 1:1000,
sporządzonej z wykorzystaniem treści mapy zasadniczej, a w przypadku jej braku – z
wykorzystaniem treści mapy ewidencyjnej.
2. Do wniosku załącza się ponadto diagnozę, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1,
potwierdzającą spełnienie przez obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji przesłanek ich
wyznaczenia.
3. Załącznikiem do uchwały, o której mowa w art. 8, jest mapa w skali co najmniej
1:1000, sporządzona z wykorzystaniem treści mapy zasadniczej, a w przypadku jej braku – z
wykorzystaniem treści mapy ewidencyjnej, na której wyznacza się obszar zdegradowany i
obszar rewitalizacji.
4. W uchwale, o której mowa w art. 8, rada gminy może ustanowić:
1)
na rzecz gminy prawo pierwokupu wszystkich nieruchomości położonych na obszarze
rewitalizacji;
2)
na obszarze rewitalizacji zakaz wydawania decyzji o warunkach zabudowy, o której
mowa w art. 59 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz. 199, 443 i 774), dla wszystkich albo określonych
w tej uchwale zmian sposobu zagospodarowania terenu wymagających tej decyzji, jeżeli
stan zagospodarowania obszaru rewitalizacji oraz stopień jego pokrycia miejscowymi
planami zagospodarowania przestrzennego wskazują, że nieustanowienie zakazu może
doprowadzić do niekorzystnych zmian w zagospodarowaniu obszaru rewitalizacji,
pogłębiających niekorzystne zjawiska, o których mowa w art. 9 ust. 1.
5. W przypadku gdy w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie uchwały, o której mowa w
art. 8, nie weszła w życie uchwała, o której mowa w art. 25, uprawnienia i zakazy, o których
mowa w ust. 4, tracą moc.
Art. 12. Jeżeli w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
gminy lub innym dokumencie strategicznym dotyczącym rozwoju gminy, przyjętym uchwałą
rady gminy, określono obszary charakteryzujące się cechami obszarów zdegradowanych, o
których mowa w art. 9 ust. 1, lub obszarów rewitalizacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 3,
– 8 –
dopuszcza się podjęcie uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru
rewitalizacji bez konieczności sporządzania i załączenia do wniosku diagnozy, o której mowa
w art. 11 ust. 2. W takim przypadku do wniosku załącza się informację o spełnieniu
wymagań, o których mowa w zdaniu pierwszym.
Art. 13. Uchwała w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru
rewitalizacji stanowi akt prawa miejscowego.
Rozdział 4
Gminny program rewitalizacji
Art. 14. 1. Gminny program rewitalizacji przyjmuje, w drodze uchwały, rada gminy.
2. Gminny program rewitalizacji jest sporządzany dla obszaru rewitalizacji
wyznaczonego w drodze uchwały, o której mowa w art. 8.
3. W przypadku podziału obszaru rewitalizacji na podobszary, gminny program
rewitalizacji jest opracowywany z podziałem na podobszary.
Art. 15. 1. Gminny program rewitalizacji zawiera w szczególności:
1)
szczegółową diagnozę obszaru rewitalizacji, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2,
obejmującą analizę negatywnych zjawisk, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz
lokalnych potencjałów występujących na terenie tego obszaru;
2)
opis powiązań gminnego programu rewitalizacji z dokumentami strategicznymi gminy,
w tym strategią rozwoju gminy, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gminy oraz strategią rozwiązywania problemów społecznych;
3)
wizję stanu obszaru po przeprowadzeniu rewitalizacji;
4)
cele rewitalizacji oraz odpowiadające im kierunki działań służących eliminacji lub
ograniczeniu negatywnych zjawisk, o których mowa w art. 9 ust. 1;
5)
opis przedsięwzięć rewitalizacyjnych, w szczególności o charakterze społecznym oraz
gospodarczym, środowiskowym, przestrzenno-funkcjonalnym lub technicznym, w tym:
a)
listę planowanych podstawowych przedsięwzięć rewitalizacyjnych, wraz z ich
opisami zawierającymi w odniesieniu do każdego przedsięwzięcia: nazwę i
wskazanie podmiotów je realizujących, zakres realizowanych zadań, lokalizację,
szacowaną wartość, prognozowane rezultaty wraz ze sposobem ich oceny w
odniesieniu do celów rewitalizacji, o ile dane te są możliwe do wskazania,
b)
charakterystykę pozostałych dopuszczalnych przedsięwzięć rewitalizacyjnych,
realizujących kierunki działań, o których mowa w pkt 4;
– 9 –
6)
mechanizmy integrowania działań, o których mowa w pkt 4, oraz przedsięwzięć
rewitalizacyjnych;
7)
szacunkowe ramy finansowe gminnego programu rewitalizacji wraz z szacunkowym
wskazaniem środków finansowych ze źródeł publicznych i prywatnych;
8)
opis struktury zarządzania realizacją gminnego programu rewitalizacji, wskazanie
kosztów tego zarządzania wraz z ramowym harmonogramem realizacji programu;
9)
system monitorowania i oceny gminnego programu rewitalizacji;
10) określenie niezbędnych zmian w uchwałach, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z
dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o
zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 150);
11) określenie niezbędnych zmian w uchwale, o której mowa w art. 7 ust. 3;
12) wskazanie, czy na obszarze rewitalizacji ma zostać ustanowiona Specjalna Strefa
Rewitalizacji wraz ze wskazaniem okresu jej obowiązywania;
13) wskazanie sposobu realizacji gminnego programu rewitalizacji w zakresie planowania i
zagospodarowania przestrzennego, w tym:
a)
wskazanie zakresu niezbędnych zmian w studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy,
b)
wskazanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego koniecznych do
uchwalenia albo zmiany,
c)
w przypadku wskazania konieczności uchwalenia miejscowego planu rewitalizacji,
o którym mowa w art. 37f ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i
zagospodarowaniu przestrzennym – wskazanie obszarów, dla których plan ten
będzie procedowany łącznie z procedurą scaleń i podziałów nieruchomości, a także
wytyczne w zakresie ustaleń tego planu;
14) załącznik graficzny przedstawiający podstawowe kierunki zmian funkcjonalno-
-przestrzennych obszaru rewitalizacji sporządzony na mapie w skali co najmniej 1:1000
opracowanej z wykorzystaniem treści mapy zasadniczej, a w przypadku jej braku – z
wykorzystaniem treści mapy ewidencyjnej.
2. W ramach opisu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, w gminnym programie rewitalizacji
zamieszcza się przedsięwzięcia rewitalizacyjne służące realizacji celu publicznego w
rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z
2015 r. poz. 782) lub przedsięwzięcia prywatne.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: