eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o rewitalizacji

Rządowy projekt ustawy o rewitalizacji

projekt dotyczy określenia zasad oraz trybu przygotowania, koordynowania i tworzenia warunków do prowadzenia i oceny rewitalizacji, rozumianej jako przedsięwzięcie całościowe, integrujące działania na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki, skoncentrowane terytorialnie i prowadzone we współpracy z lokalną społecznością, w sposób zaplanowany oraz zintegrowany

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3594
  • Data wpłynięcia: 2015-07-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o rewitalizacji
  • data uchwalenia: 2015-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1777

3594


Druk nr 3594


Warszawa, 2 lipca 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-20-15




Pani

Małgorzata Kidawa-Błońska

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

-
o rewitalizacji z projektem aktu
wykonawczego.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury i Rozwoju.

Z poważaniem

(-) Ewa Kopacz
Projekt
U S T A W A
z dnia
o rewitalizacji)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa określa zasady oraz tryb przygotowania, prowadzenia i oceny
rewitalizacji.
Art. 2. 1. Rewitalizacja stanowi proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów
zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na
rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie,
prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji.
2. Interesariuszami rewitalizacji, zwanymi dalej „interesariuszami”, są w szczególności:
1)
mieszkańcy obszaru rewitalizacji oraz właściciele, użytkownicy wieczyści
nieruchomości i podmioty zarządzające nieruchomościami znajdującymi się na tym
obszarze, w tym spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe i towarzystwa
budownictwa społecznego;
2)
mieszkańcy gminy inni niż wymienieni w pkt 1;
3)
podmioty prowadzące lub zamierzające prowadzić na obszarze gminy działalność
gospodarczą;

1) Niniejszą ustawą dokonuje się zmian następujących ustaw: ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i
opłatach lokalnych, ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o
gospodarce nieruchomościami, ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów,
mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie
dróg publicznych, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o
partnerstwie publiczno-prywatnym, ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania
i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego, ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o
inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, ustawy z
dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o
szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych
oraz ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów
energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
– 2 –
4)
podmioty prowadzące lub zamierzające prowadzić na obszarze gminy działalność
społeczną, w tym organizacje pozarządowe i grupy nieformalne;
5)
jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne;
6)
organy władzy publicznej;
7)
podmioty, inne niż wymienione w pkt 6, realizujące na obszarze rewitalizacji
uprawnienia Skarbu Państwa.
Art. 3. 1. Przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia
rewitalizacji, a także jej prowadzenie w zakresie właściwości gminy, stanowią jej zadania
własne.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, gmina realizuje:
1)
w sposób jawny i przejrzysty, z zapewnieniem aktywnego udziału interesariuszy na
każdym etapie (partycypacja społeczna);
2)
w sposób zapobiegający wykluczeniu mieszkańców obszaru rewitalizacji z możliwości
korzystania z pozytywnych efektów procesu rewitalizacji, w szczególności w zakresie
warunków korzystania z gminnego zasobu mieszkaniowego;
3)
z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego w rozumieniu art. 2 Konwencji o
prawach osób niepełnosprawnych sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia
2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169).
3. Realizując zadania, o których mowa w ust. 1, gmina współpracuje z powiatem,
województwem, administracją rządową oraz innymi podmiotami realizującymi na obszarze
rewitalizacji uprawnienia Skarbu Państwa.
Art. 4. 1. W celu sporządzenia diagnoz służących:
1)
wyznaczeniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji,
2)
sporządzeniu albo zmianie gminnego programu rewitalizacji,
3)
ocenie aktualności i stopnia realizacji gminnego programu rewitalizacji
– wójt, burmistrz albo prezydent miasta prowadzi analizy, w których wykorzystuje
obiektywne i weryfikowalne mierniki i metody badawcze dostosowane do lokalnych
uwarunkowań.
2. Podmioty, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 782 i 1662), gromadzące i przetwarzające dane
inne niż dane osobowe w zakresie niezbędnym do opracowania diagnoz, o których mowa w
– 3 –
ust. 1, są obowiązane do niezwłocznego udostępnienia tych danych właściwemu wójtowi,
burmistrzowi albo prezydentowi miasta na zasadach określonych w tej ustawie.
Rozdział 2
Partycypacja społeczna
Art. 5. 1. Partycypacja społeczna obejmuje przygotowanie, prowadzenie i ocenę
rewitalizacji w sposób zapewniający aktywny udział interesariuszy, w tym prowadzenie
konsultacji społecznych oraz powołanie Komitetu Rewitalizacji.
2. Przygotowanie, prowadzenie i ocena rewitalizacji, o których mowa w ust. 1, polegają
w szczególności na:
1)
poznaniu potrzeb i oczekiwań interesariuszy oraz dążeniu do spójności planowanych
działań z tymi potrzebami i oczekiwaniami;
2)
prowadzeniu, skierowanych do interesariuszy, działań edukacyjnych i informacyjnych o
procesie rewitalizacji, w tym o istocie, celach, zasadach prowadzenia rewitalizacji,
wynikających z ustawy, oraz o przebiegu tego procesu;
3)
inicjowaniu, umożliwianiu i wspieraniu działań służących rozwijaniu dialogu między
interesariuszami oraz ich integracji wokół rewitalizacji;
4)
zapewnieniu udziału interesariuszy w przygotowaniu dokumentów dotyczących
rewitalizacji, w szczególności gminnego programu rewitalizacji;
5)
wspieraniu inicjatyw zmierzających do zwiększania udziału interesariuszy w
przygotowaniu i realizacji gminnego programu rewitalizacji;
6)
zapewnieniu w przygotowaniu, prowadzeniu i ocenie rewitalizacji możliwości
wypowiedzenia się przez interesariuszy.
3. W toku przygotowania, prowadzenia i oceny rewitalizacji dąży się, aby działania, o
których mowa w ust. 2, skutkowały wypowiedzeniem się przez wszystkich interesariuszy, o
których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1, oraz wszystkich interesariuszy prowadzących na obszarze
rewitalizacji działalność, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 3 i 4.
Art. 6. 1. Konsultacje społeczne prowadzi wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
2. O rozpoczęciu konsultacji społecznych oraz o formach, w jakich będą prowadzone,
powiadamia się nie później niż na 7 dni przed terminem ich przeprowadzenia, w sposób
zapewniający udział możliwie szerokiego grona interesariuszy, co najmniej poprzez
obwieszczenie, ogłoszenie w sposób zwyczajowo przyjęty w danej gminie oraz ogłoszenie na
stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej gminy.
– 4 –
3. Formami konsultacji społecznych są:
1)
zbieranie uwag w postaci papierowej lub elektronicznej, w tym za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej lub formularzy
zamieszczonych na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej gminy;
2)
spotkania, debaty, warsztaty, spacery studyjne, ankiety, wywiady, wykorzystanie grup
przedstawicielskich lub zbieranie uwag ustnych.
4. Konsultacje społeczne prowadzi się z wykorzystaniem formy, o której mowa w ust. 3
pkt 1, oraz co najmniej dwóch form, o których mowa w ust. 3 pkt 2.
5. Termin wyznaczony na składanie uwag nie może być krótszy niż 21 dni od dnia
powiadomienia, o którym mowa w ust. 2.
6. Konsultacje społeczne prowadzi się w sposób ułatwiający zrozumienie
prezentowanych treści i odniesienie się do nich, a w przypadku gdy jest to uzasadnione
specyfiką konsultowanych treści, z użyciem wizualizacji oraz sporządzonych w języku
niespecjalistycznym skrótów i zestawień informacji zawartych w dokumentach poddawanych
konsultacjom.
7. Niezwłocznie po zakończeniu każdej z form konsultacji społecznych opracowuje się
informację podsumowującą jej przebieg, zawierającą dane o miejscu i czasie jej
przeprowadzenia i omówienie jej przebiegu, a w przypadku formy, o której mowa w ust. 3
pkt 1 – również wszystkie uwagi wraz z odniesieniem się do nich.
8. Projekty dokumentów poddawanych konsultacjom społecznym, a także projekty
dokumentów uwzględniające zmiany wprowadzone w wyniku konsultacji społecznych oraz
informacje, o których mowa w ust. 7, ogłasza się na stronie podmiotowej Biuletynu
Informacji Publicznej gminy oraz, na żądanie osób zainteresowanych, udostępnia się w
siedzibie urzędu gminy.
9. Zamieszczenie informacji, o których mowa w ust. 7, dotyczących wszystkich
przeprowadzonych form konsultacji społecznych, na stronie podmiotowej Biuletynu
Informacji Publicznej gminy, kończy te konsultacje.
10. Po wyznaczeniu obszaru rewitalizacji konsultacje społeczne w formach, o których
mowa w ust. 3 pkt 2, prowadzi się na tym obszarze lub, jeżeli nie jest to możliwe, w jego
najbliższym sąsiedztwie.
Art. 7. 1. Komitet Rewitalizacji stanowi forum współpracy i dialogu interesariuszy z
organami gminy w sprawach dotyczących przygotowania, prowadzenia i oceny rewitalizacji
oraz pełni funkcję opiniodawczo-doradczą wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: