eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o rewitalizacji

Rządowy projekt ustawy o rewitalizacji

projekt dotyczy określenia zasad oraz trybu przygotowania, koordynowania i tworzenia warunków do prowadzenia i oceny rewitalizacji, rozumianej jako przedsięwzięcie całościowe, integrujące działania na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki, skoncentrowane terytorialnie i prowadzone we współpracy z lokalną społecznością, w sposób zaplanowany oraz zintegrowany

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3594
  • Data wpłynięcia: 2015-07-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o rewitalizacji
  • data uchwalenia: 2015-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1777

3594

– 6 –

wysokości ogrodzeń korespondujących z elewacją i otoczeniem jest również ważne dla
poprawy stanu przestrzeni w obszarach rewitalizacji.
W § 2 w pkt 2 2 wskazano fakultatywne ustalenia dotyczące charakterystycznych cech
elewacji, w tym kolorystyk budynków oraz stolarki okiennej i drzwiowej, które wynikają
z konieczności dostosowania cech i estetyki planowanej zabudowy do charakteru miejsca.
Jednocześnie ustalenia w zakresie zakazu przekształceń elewacji, zakazów dociepleń elewacji
oraz zachowania lub odtworzenia materiałów i detali elewacyjnych w miejscowym planie
rewitalizacji umożliwiają zachowanie oryginalnych i charakterystycznych cech zwłaszcza
w obszarach śródmiejskiej zabudowy lub w obszarach gdzie lokalizowane są obiekty
historyczne, które wymagają ochrony.
W § 2 w pkt 3 są przedstawione standardy związane z zagospodarowaniem i wyposażeniem
przestrzeni publicznych. W miejscowym planie rewitalizacji wprowadzono zapisy
uzupełniające ustalenia sformułowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia
26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego. Par. 2 pkt 3 wprowadza ustalenia dotyczące powiązania
funkcjonalnego przestrzeni publicznych z infrastrukturą transportową, otaczającą zabudową
oraz innymi przestrzeniami publicznymi. Wpłynie to na budowanie systemu dostępnych dla
użytkowników przestrzeni publicznych o zróżnicowanych funkcjach. Szczegółowe ustalenia
obejmują także zakres urządzania i usytuowania zieleni oraz wskazania dopuszczalnych
gatunków roślin. Takie ustalenia mają duże znaczenie w obszarach rewitalizacji, gdzie
planowanie ogólnodostępnych terenów zieleni urządzonej, dostępnych w promieniu dojścia
pieszego, uwzględniających liczbę mieszkańców, wpływa na poprawę warunków życia
w obszarach zdegradowanych. W odniesieniu do ustaleń zawartych w § 2 pkt 3 lit. d i e,
dotyczących koncepcji organizacji ruchu na drogach publicznych, przewidziano w tym
zakresie rozszerzenie kompetencji planistycznej gminy ponad wskazywaną
w dotychczasowych planach miejscowych klasę drogi (§ 4 pkt 9 lit. a rozporządzenia Ministra
Infrastruktury
w
sprawie
wymaganego
zakresu
projektu
miejscowego
planu
zagospodarowania przestrzennego). Miejscowy plan rewitalizacji umożliwi przesądzenie
przez gminę zasad kształtowania pasa drogowego jako przestrzeni publicznej, wprowadzając
np. środki mające na celu uspokojenie ruchu lub wprowadzenie przestrzeni wspólnych
(np. opartych o wzorzec miejskiego podwórca – woonerf). W tym celu w miejscowym planie
rewitalizacji będzie można załączyć przekroje ulic wraz z częściami składowymi,
umożliwiającymi szczegółowe zaplanowanie elementów pasa drogowego oraz jego relacji do
wysokości budynków.
W odniesieniu do § 2 pkt 4 w miejscowym planie rewitalizacji będzie możliwość określenia
maksymalnej powierzchni sprzedaży obiektów handlowych, w tym obszarów rozmieszczenia
obiektów handlowych o wskazanej w planie maksymalnej powierzchni sprzedaży i ich
dopuszczalnej liczby. Przepis ten należy czytać łącznie z § 2 pkt 5, zgodnie z którym mpr
określać może zakazy i ograniczenia dotyczące działalności handlowej lub usługowej.
Źopuszczenie lub ograniczenie rodzajów działalności gospodarczej i wskazanie ich liczby,
umożliwia realizację celu aktywizacji gospodarczej obszaru rewitalizacji, zgodnie z zakresem
gminnego programu rewitalizacji, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia … o rewitalizacji.
– 7 –

Źodatkowo określenie w miejscowych planach rewitalizacji procentowego udziału
poszczególnych rodzajów działalności gospodarczej w obrębie kwartału zabudowy,
wskazanie rodzajów działalności gospodarczych, pozwala ograniczyć możliwość tworzenia
monofunkcyjnych stref, np. ulic, banków lub restauracji w obszarach rewitalizacji.
W § 2 pkt 6 wprowadzono do miejscowego planu rewitalizacji ustalenia dotyczące
charakterystyki inwestycji, lokalizacji i opis podstawowych parametrów technicznych
infrastruktury technicznej, społecznej lub lokali mieszkalnych, jako zobowiązania inwestora,
o których mowa w art. 37i ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Niniejszy projekt rozporządzenia umożliwia, aby w miejscowym planie rewitalizacji opisać
i wskazać zasady powiązania planowanej infrastruktury technicznej z istniejącymi sieciami
przesyłowymi oraz dystrybucyjnymi. W kontekście budowy infrastruktury społecznej
umożliwia wprowadzenie ustaleń dla planowanych funkcji, a w odniesieniu do budowy lokali
mieszkalnych wskazanie ich funkcji, powierzchni i lokalizacji zabudowy mieszkaniowej.
Takie ustalenia umożliwią realizację przedsięwzięć rewitalizacyjnych, do których jest
utrudniony dostęp lub brakuje go w obszarach zdegradowanych.
W § 3 i § 4 zawarto możliwość wyposażenia projektu planu w wizualizację przyjętych w nim
rozwiązań, w postaci fotorealistycznego modelu 3Ź istniejących oraz docelowych elementów
zagospodarowania przestrzennego obszaru rewitalizacji, umożliwiającego interaktywną
zmianę punktu obserwacji w przestrzeni. Rozwiązanie to ma istotne znaczenie dla czytelności
planu i możliwości poddania go realnym konsultacjom społecznym – te zaś są jedną
z głównych zasad postępowania w sprawach dotyczących rewitalizacji. Wizualizacja
przedstawia model struktury przestrzennej obszaru objętego planem oraz koncepcję
urbanistyczną zagospodarowania terenu obszarów rewitalizacji. W ramach ustaleń
miejscowego
planu
rewitalizacji
jest
możliwe także opracowanie koncepcji
zagospodarowania przestrzeni publicznych, wybranych charakterystycznych miejsc
i przekrojów terenu oraz widoków elewacji uwzględniających najbliższe otoczenie.
Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii źuropejskiej.
Projekt nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, o których mowa w przepisach
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Infrastruktury i Rozwoju. Projekt zostanie również zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt będzie dodatkowo przedmiotem opiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
– 8 –

Nazwa projektu:
Źata sporz dzenia:
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wymaganego 19 czerwca 2015 r.
zakresu projektu miejscowego planu rewitalizacji w zakresie ustaleń
fakultatywnych oraz wymaganego zakresu i formy wizualizacji miejscowego
ródło:
planu rewitalizacji.
delegacja ustawowa z art. 37m ustawy z dnia 27

marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
przestrzennym.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju


Nr
w
wykazie
prac
legislacyjnych
i
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub
programowych Rady Ministrów:
Podsekretarza Stanu

Paweł Orłowski – Podsekretarz Stanu

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Rajmund Ryś – Dyrektor Departamentu Polityki Przestrzennej MIiR,
tel. 22-273-76-50
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Konieczność wydania rozporządzenia wynika z projektu ustawy o rewitalizacji, który zakresem zmian obejmuje ustawę z dnia
27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Najistotniejszą zmianą wprowadzaną do upzp jest dodanie
przepisów art. 37f–37m, regulujących miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w jego szczególnej formie, dotyczącej
obszaru rewitalizacji, dla którego zaproponowano w przepisach skróconą nazwę „miejscowy plan rewitalizacji” (dalej jako: mpr).
Plan ten w istocie stanowi kwalifikowaną formę „normalnego” miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane rozporządzenie, uwzględniając regulacje wprowadzone do ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i
zagospodarowaniu przestrzennym, określa szczegółowy zakres miejscowego planu rewitalizacji w części tekstowej i graficznej,
w zakresie ustaleń, o których mowa w art. 37g ust. 2, uwzględniając w szczególności potrzebę zapewnienia kompletności,
czytelności i powszechnej dostępności wizualizacji.
Odzwierciedleniem szczególnego charakteru mpr są dodatkowe, fakultatywne ustalenia, do których należą:
1)
zasady kompozycji przestrzennej nowej zabudowy i harmonizowania planowanej zabudowy z zabudową istniejącą,
2)
ustalenia dotyczące charakterystycznych cech elewacji budynków,
3)
szczegółowe ustalenia dotyczące zagospodarowania i wyposażenia terenów przestrzeni publicznych, w tym urządzania i
sytuowania zieleni, koncepcji organizacji ruchu na drogach publicznych oraz przekrojów ulic,
4)
zakazy i ograniczenia dotyczące działalności handlowej lub usługowej,
5)
maksymalną powierzchnię sprzedaży obiektów handlowych, w tym obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o wskazanej
w planie maksymalnej powierzchni sprzedaży i ich dopuszczalną liczbę,
6)
zakres niezbędnej do wybudowania infrastruktury technicznej, społecznej lub lokali – w przypadkach, o których mowa
w art. 37i.
Rozporządzenie wprowadza ponadto możliwość sporządzania miejscowego planu rewitalizacji w skali mniejszej niż standardowe
opracowania planistyczne, możliwość wyposażenia planu w wizualizację przyjętych w nim rozwiązań, a także zawarcie w nim
koncepcji urbanistycznej.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Projektowane rozporządzenie ma charakter wykonawczy w stosunku do rozwiązań przyjętych w ustawie, w związku z tym nie
przewiduje się konieczności prowadzenia analiz porównawczych z innymi państwami OźCŹ/Uź.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło
Oddziaływanie
danych
Gminy
2479
GUS
Pozytywne – mechanizmy ułatwiające prowadzenie
rewitalizacji przyczynią się do poprawy sytuacji w
gminach i umożliwią poprawę sytuacji gmin, w
porównaniu do obecnego stanu prawnego.
Właściciele (użytkownicy
-
-
Pozytywne
– trwałe wyprowadzenie obszarów
wieczyści) nieruchomości
kryzysowych i ich mieszkańców ze stanu degradacji
objętych inwestycjami
i wykluczenia.
realizowanymi na podstawie
ustawy
Planiści
-
-
Pozytywne – większa ilość sporządzanych planów.
Inwestorzy
-
-
Pozytywne – przejrzyste procedury prowadzonych
działań, jak np. umowa urbanistyczna.
– 9 –

Obywatele


Pozytywne
– trwałe wyprowadzenie obszarów
kryzysowych i ich mieszkańców ze stanu degradacji i
wykluczenia.



5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z
pó n. zm.) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i
Rozwoju oraz Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ródła finansowania
Projekt nie wymaga wskazania ródeł finansowania.
Dodatkowe informacje,
Rozporządzenie nie ma bezpośredniego wpływu na sektor finansów publicznych.
w tym wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę,
obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
średnich przedsiębiorstw
ceny stałe z … r.) rodzina, obywatele oraz
0
0
0
0
0
0
0
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych i

średnich przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
Niemierzalne


Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
Rozporządzenie nie wywiera bezpośredniego wpływu w ww. zakresie.
obliczeń założeń
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
– 10 –

Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi
tak
przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: ułatwienia w stosowaniu przepisów wynikające z
inne:
integracji różnych procedur prawnych w ramach jednej

regulacji
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
9. Wpływ na rynek pracy
Wprowadzenie do stosowania projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście w życie ustawy, zawierającej upoważnienie do wydania ww. rozporządzenia, nastąpi po upływie 14 dniowego okresu vacatio
legis. Przewiduje się, że będzie to IV kwartał 2015 r. W przypadku podjęcia przez inwestorów działań realizowanych na podstawie
ustawy, zakłada się, że będą one miały charakter wieloletni.
12. W jaki sposób i kiedy nast pi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane?

13. Zał czniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)






















13/06/BS
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: