eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

Rządowy projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3576
  • Data wpłynięcia: 2015-06-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1513

3576

– 5 –
Art. 6. 1. Do zadań Komitetu w zakresie zarządzania kryzysowego w systemie
finansowym należy:
1)
opracowywanie i przyjmowanie procedur współdziałania na wypadek wystąpienia
bezpośredniego zagrożenia dla stabilności systemu finansowego;
2)
koordynowanie działań członków Komitetu w przypadku bezpośredniego zagrożenia dla
stabilności systemu finansowego lub zidentyfikowania instytucji finansowej, której
obecna lub prognozowana sytuacja finansowa może stanowić zagrożenie dla dalszego
funkcjonowania tej instytucji;
3)
zapewnienie właściwego obiegu informacji pomiędzy członkami Komitetu służących
realizacji jego zadań.
2. Procedury, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są przekazywane Ministrowi Finansów,
Narodowemu Bankowi Polskiemu, Komisji Nadzoru Finansowego i Bankowemu
Funduszowi Gwarancyjnemu.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, Komitetowi przedstawiają opinię:
Prezes Narodowego Banku Polskiego – w zakresie płynności sektora bankowego, w
odniesieniu do instytucji finansowej, o której mowa w ust. 1 pkt 2, Przewodniczący Komisji
Nadzoru Finansowego – w zakresie wypłacalności tej instytucji finansowej, Minister
Finansów – w zakresie możliwości wsparcia tej instytucji finansowej ze środków
publicznych, Prezes Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego – w zakresie możliwych
wypłat środków gwarantowanych oraz możliwości wsparcia tej instytucji finansowej ze
środków Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
Rozdział 2
Organizacja i tryb działania Komitetu
Art. 7. 1. Członkami Komitetu są:
1)
Minister Finansów;
2)
Prezes Narodowego Banku Polskiego;
3)
Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego;
4)
Prezes Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
2. Przewodniczącym Komitetu jest:
1)
Prezes Narodowego Banku Polskiego – w zakresie realizacji zadań określonych w art. 5;
2)
Minister Finansów – w zakresie realizacji zadań określonych w art. 6 ust. 1.
– 6 –
3. Członkowie Komitetu uczestniczą w jego posiedzeniach osobiście. W przypadku gdy
nie jest możliwy osobisty udział w posiedzeniu przewodniczącego Komitetu lub innego
członka Komitetu, wyznaczają oni swojego przedstawiciela, któremu podczas posiedzenia
przysługują uprawnienia odpowiednio reprezentowanego przewodniczącego lub innego
członka Komitetu.
4. W posiedzeniach Komitetu mogą również uczestniczyć z głosem doradczym osoby
posiadające odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie zagadnień objętych zadaniami
Komitetu, zaproszone przez przewodniczącego Komitetu z własnej inicjatywy lub wskazane
przez poszczególnych członków Komitetu.
Art. 8. 1. Posiedzenia Komitetu są zwoływane przez przewodniczącego Komitetu
właściwego w zakresie realizacji zadań Komitetu albo przez wyznaczonego przez niego
przedstawiciela, z własnej inicjatywy albo na wniosek innego członka Komitetu.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać uzasadnienie zwołania
posiedzenia Komitetu oraz może wskazywać proponowany termin tego posiedzenia.
Art. 9. 1. Przewodniczący Komitetu kieruje pracami Komitetu i reprezentuje go na
zewnątrz, zgodnie z podziałem zadań, o których mowa w art. 7 ust. 2.
2. Przewodniczący Komitetu przedstawia Sejmowi roczną informację o działalności
Komitetu w zakresie realizacji zadań określonych w art. 5, w terminie do dnia 31 lipca roku
następującego po roku, którego dotyczy informacja.
Art. 10. 1. Komitet może tworzyć grupy robocze, w skład których wchodzą pracownicy
Narodowego Banku Polskiego, urzędu obsługującego Ministra Finansów, Urzędu Komisji
Nadzoru Finansowego oraz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Za zgodą Komitetu w
skład grup roboczych mogą wchodzić inne osoby posiadające odpowiednią wiedzę lub
doświadczenie w zakresie zagadnień objętych zadaniami Komitetu.
2. Zadania grup roboczych określa Komitet.
3. Wyniki prac grup roboczych są przedstawiane Komitetowi.
Art. 11. 1. Obsługę Komitetu w zakresie realizacji zadań określonych w art. 5 zapewnia
Narodowy Bank Polski, a w zakresie realizacji zadań określonych w art. 6 ust. 1 – urząd
obsługujący Ministra Finansów.
2. Komitet przyjmuje regulamin określający sposób i tryb jego działania w głosowaniu
jawnym, jednomyślnie, w obecności wszystkich członków Komitetu.
Art. 12. 1. W celu realizacji zadań Komitet podejmuje uchwały.
– 7 –
2. Uchwały Komitetu w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 5, są
podejmowane w głosowaniu jawnym, większością głosów, w obecności co najmniej trzech
członków Komitetu, w tym przewodniczącego Komitetu. W przypadku równej liczby głosów
rozstrzyga głos przewodniczącego Komitetu.
3. Uchwały Komitetu w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 6 ust. 1, są
podejmowane w głosowaniu jawnym, jednomyślnie, w obecności wszystkich członków
Komitetu.
4. Uchwały w imieniu Komitetu podpisuje przewodniczący Komitetu właściwy w
zakresie realizacji zadań Komitetu.
5. Treść uchwał Komitetu w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 5, może
być podana do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym
Narodowego Banku Polskiego lub przez zamieszczenie na stronie internetowej Narodowego
Banku Polskiego.
6. Treść uchwał Komitetu, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 6 ust. 1,
może być podana do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym
Ministra Finansów lub przez zamieszczenie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
7. O podaniu uchwały do publicznej wiadomości decyduje Komitet.
Art. 13. 1. Informacje podawane do publicznej wiadomości przez Komitet nie stanowią
podstawy roszczeń ani zobowiązań osób trzecich wobec Skarbu Państwa, Narodowego Banku
Polskiego lub Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
2. Osoby wykonujące czynności związane z realizacją zadań Komitetu nie ponoszą
odpowiedzialności za szkodę wynikłą z działania lub zaniechania zgodnego z przepisami
ustawy, które pozostaje w związku z realizacją zadań Komitetu.
Rozdział 3
Gromadzenie oraz wymiana informacji
Art. 14. 1. Osoby, o których mowa w art. 7 ust. 1, 3 i 4 oraz art. 10 ust. 1:
1)
dokonują wzajemnej wymiany informacji, w tym informacji prawnie chronionych,
niezbędnych do prawidłowej realizacji zadań Komitetu;
2)
są obowiązane do nieujawniania osobom nieupoważnionym informacji, z którymi
zapoznały się w trakcie wykonywania zadań Komitetu.
– 8 –
2. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być udostępniane członkom
Komisji Nadzoru Finansowego, członkom Zarządu Narodowego Banku Polskiego i członkom
Rady Polityki Pieniężnej.
3. Osoby, o których mowa w art. 7 ust. 1, mogą upoważnić odpowiednio pracowników
Narodowego Banku Polskiego, urzędu obsługującego Ministra Finansów, Urzędu Komisji
Nadzoru Finansowego oraz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego do dostępu do informacji,
o których mowa w ust. 1 pkt 1.
4. Do osób, o których mowa w ust. 2 i 3, przepis ust. 1 pkt 2 oraz ust. 5 stosuje się
odpowiednio także po ustaniu członkostwa w organach, o których mowa w ust, 2, oraz po
ustaniu zatrudnienia w podmiotach, o których mowa w ust. 3.
5. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, trwa również po ustaniu członkostwa w
Komitecie lub zaprzestaniu uczestnictwa w pracach Komitetu i stosuje się do osób, o których
mowa w art. 7 ust. 1, 3 i 4 oraz art. 10 ust. 1.
Art. 15. Komitet może zawierać porozumienia służące realizacji zadań Komitetu z
podmiotami, o których mowa w art. 5 pkt 3.
Art. 16. Członkowie Komitetu, w celu wzmocnienia współpracy międzynarodowej na
rzecz realizacji zadań określonych w art. 6 ust. 1, mogą zawierać porozumienia z instytucjami
realizującymi zadania z tego zakresu w państwach członkowskich, z bankami centralnymi
wchodzącymi w skład Europejskiego Systemu Banków Centralnych, w tym Europejskim
Bankiem Centralnym, oraz ministrami finansów i organami nadzoru nad rynkiem
finansowym w państwach członkowskich.
Rozdział 4
Stanowiska i rekomendacje
Art. 17. W przypadku identyfikacji źródła ryzyka systemowego w systemie finansowym
lub jego otoczeniu Komitet może przedstawić swoje stanowisko zawierające informację o
rodzaju tego źródła, zasięgu jego oddziaływania oraz przewidywanych skutkach dla systemu
finansowego. Komitet może skierować swoje stanowisko do właściwych podmiotów lub do
podmiotów tworzących system finansowy lub jego część, w tym zarządzających produktami
lub wykorzystujących infrastruktury rynkowe.
Art. 18. 1. Komitet może wydać właściwym podmiotom rekomendację, w której wskaże
konieczność podjęcia przez te podmioty działań służących ograniczeniu ryzyka systemowego.
– 9 –
2. Wydając rekomendację, Komitet może wskazać termin, w którym jest niezbędne, w
ocenie Komitetu, podjęcie działań służących ograniczeniu ryzyka systemowego przez
właściwe podmioty.
3. Właściwe podmioty odnoszą się do rekomendacji Komitetu, w tym informują
Komitet o działaniach służących ograniczeniu ryzyka systemowego lub przekazują
wyjaśnienia dotyczące przyczyn niepodjęcia takich działań.
4. Komitet może podać do publicznej wiadomości informacje, o których mowa w ust. 3,
jeżeli nie stanowią one informacji prawnie chronionej.
Rozdział 5
Bufor zabezpieczający
Art. 19. 1. Instytucja utrzymuje kwotę kapitału podstawowego Tier I, dodatkową w
stosunku do kapitału podstawowego Tier I utrzymywanego na potrzeby spełniania wymogu w
zakresie funduszy własnych, o którym mowa w art. 92 ust. 1 rozporządzenia 575/2013, w
wysokości 2,5% łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 tego
rozporządzenia na zasadach indywidualnej, o której mowa w art. 6–10 rozporządzenia
575/2013 i skonsolidowanej (bufor zabezpieczający).
2. Dodatkowa kwota kapitału podstawowego Tier I, o której mowa w ust. 1, nie jest
jednocześnie zaliczana na poczet spełniania przez te instytucje wymogów nałożonych na
podstawie art. 92 ust. 1 rozporządzenia 575/2013 oraz wymogów nałożonych przez Komisję
Nadzoru Finansowego na podstawie art. 138a ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy – Prawo bankowe
oraz art. 98f ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
(Dz. U. z 2014 r. poz. 94 i 586 oraz z 2015 r. poz. 73).
Art. 20. 1. Obowiązkiem, o którym mowa w art. 19 ust. 1, nie są objęte firmy
inwestycyjne będące mikroprzedsiębiorcami, małymi albo średnimi przedsiębiorcami w
rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
2. Komitet informuje Komisję Europejską, Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego,
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego oraz organy właściwe w sprawach nadzoru
makroostrożnościowego zainteresowanych państw członkowskich o zakresie wyłączenia, o
którym mowa w ust. 1.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: