Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3324
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132
3324
- reklamowych,
- urzędowych (np. formularze z danymi osobowymi),
- informacyjnych (np. menu, rozkłady jazdy, instrukcje obsługi z elementami
ikonicznymi i piktograficznymi).
Rejestr tekstów:
użytkowy (1) instytucjonalny: ogłoszenia (np. ogłoszenia drobne, np. KUPNO,
SPRZźŹA ,WYNAJźM; reklamy, np. biur podróży,
artykułów spożywczych);
informacje (np. karty dań, rozkłady jazdy);
formularze (np. z danymi osobowymi);
(2) prywatny: listy, e-maile, kartki pocztowe.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
podróżny;
uczący się (uczeń);
kupujący, sprzedający;
wynajmujący, właściciel;
klient, konsument;
pracownik;
pacjent.
D. PISANIE
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie A2 potrafią pisać krótkie i proste teksty przewidziane dla tego poziomu
(zob. Formy wypowiedzi zamieszczone poniżej), stosując technikę pisania kontrolowanego
i sterowanego. Potrafią wypowiadać się na tematy zamieszczone w katalogu tematycznym
(zob. Katalog B) i wyrażać funkcje komunikacyjne objęte katalogiem intencjonalno-
pojęciowym (zob. Katalog A). Wykazują się znajomością słownictwa stosownego dla danej
formy wypowiedzi i jej tematu, rozróżniają styl oficjalny i nieoficjalny oraz znają struktury
gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla poziomu A2.
Zdający znają i stosują podstawowe konwencje socjokulturowe oraz wykonują proste
działania interakcyjne (np. pisanie pozdrowień).
Zdający wykazują się znajomością następujących zagadnień z zakresu ortografii
i interpunkcji:
poprawny zapis polskich liter;
podstawy zasad pisowni wyrazów dużymi i małymi literami;
podstawy interpunkcji.
Pismo zdających powinno być czytelne i odpowiadać polskim normom.
Formy wypowiedzi:
życzenia;
pozdrowienia;
sms;
- 64 -
list prywatny nieformalny;
opis osoby;
opis przedmiotu;
opis miejsca;
opis sytuacji;
charakterystyka osoby;
wypracowanie (np. wypracowanie na temat Mój dzień). Zdający potrafią poprawnie
wypełniać formularze i ankiety.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
podróżny;
klient;
uczący się (uczeń).
ź. MÓWIźNIź
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie A2 posługują się językiem polskim w prostych, typowych sytuacjach
komunikacyjnych, związanych z potrzebami życia codziennego. Potrafią wyrażać funkcje
komunikacyjne przewidziane w inwentarzu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A)
w odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym (zob. Katalog B), stosując
odpowiednie struktury gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla
poziomu A2.
Zdający potrafią za pomocą prostych zwrotów rozpoczynać i kończyć rozmowę. Umieją
zadawać proste pytania i odpowiadać na takie pytania. Potrafią uczestniczyć w rozmowie pod
warunkiem, że dotyczy ona spraw im znanych, a rozmówca jest gotów do powtórzeń
i parafraz.
Zdający stosują podstawowe zasady prowadzenia rozmów telefonicznych.
Zdający tworzą proste opisy osób, przedmiotów i sytuacji. Umieją przedstawić prostą,
uprzednio przygotowaną wypowiedź na znany im temat, krótko uzasadniając swoje opinie
i działania.
Zdający potrafią zasygnalizować, że rozumieją (lub nie), o czym jest mowa. Jeśli zachodzi
taka potrzeba, umieją poprosić o powtórzenie i wyjaśnienie niezrozumiałych słów, wyrazów
czy zwrotów.
Zdający porozumiewają się, używając pojedynczych zwrotów i niektórych prostych struktur
oraz umieją tworzyć zdania za pomocą prostych spójników. Stosują zasady wymowy
i intonacji, pozwalające na właściwe zrozumienie wyrażanych intencji oraz treści
wypowiedzi. Wpływ zasad wymowy języka rodzimego może być mocno odczuwalny, ale nie
powinien w istotny sposób zakłócać zrozumienia wypowiedzi.
Rodzaje tekstów (wypowiedzi):
1. Wypowiedzi monologowe:
wypowiedź na temat własnych zainteresowań, doświadczeń, planów (zob. Katalog B);
relacja z wydarzenia;
opis ludzi, przedmiotów, czynności i sytuacji;
charakterystyka osoby;
opinia na określony temat z krótkim uzasadnieniem (zob. Katalog B).
- 65 -
2. Wypowiedzi dialogowe:
prosta rozmowa telefoniczna;
dialog intencjonalny (zob. Katalog A);
dialog tematyczny (zob. Katalog B).
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
podróżny;
uczący się (uczeń);
pracownik;
petent;
najemca;
klient, konsument;
pacjent;
uczestnik rozmowy telefonicznej.
KATALOG A
Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu A2
Funkcje:
1. Konwencje grzecznościowe:
zwracanie czyjejś uwagi, nawiązywanie kontaktu;
przedstawianie siebie lub innych;
powitania (stereotypowe formuły powitalne);
pożegnania (stereotypowe formuły pożegnalne);
podziękowanie;
przepraszanie;
zapraszanie;
składanie życzeń.
2. Funkcje modalne:
wyrażanie pewności/niepewności;
wyrażanie możliwości/niemożliwości.
3. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu językowego:
rozpoczynanie rozmowy;
podtrzymywanie rozmowy;
kończenie rozmowy.
4. Informowanie - pytanie o informacje, udzielanie i przekazywanie
informacji:
identyfikowanie;
definiowanie.
- 66 -
5. Potwierdzanie i zaprzeczanie:
przytakiwanie, aprobata;
negowanie, dezaprobata.
6. Wyrażanie uczuć:
wyrażanie sympatii i antypatii;
wyrażanie nadziei;
wyrażanie życzenia;
wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia.
7. Źziałanie lub zaniechanie działania:
pytanie, wzywanie do mówienia;
prośba, wzywanie do działania;
proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji.
Pojęcia ogólne:
właściwości osób, niektórych zwierząt, niektórych obiektów;
wyrażanie posiadania;
wyrażanie relacji przestrzennych;
wyrażanie relacji czasowych.
KATALOG B
Katalog tematyczny dla poziomu A2
1. Człowiek:
imię i nazwisko, adres, płeć, wiek, data i miejsce urodzenia;
przynależność narodowa/państwowa, znajomość języków;
najczęstsze zawody;
wygląd, ubranie;
cechy charakteru;
rodzina, członkowie rodziny;
relacje międzyludzkie;
utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkanie).
2. Dom, mieszkanie, otoczenie:
rodzaje pomieszczeń;
urządzenie i wyposażenie mieszkania/domu - meble i inne sprzęty;
wynajmowanie mieszkania/domu.
3. Życie codzienne:
typowe zajęcia/czynności dnia codziennego;
przedmioty codziennego użytku;
określenia czasu (np. pory roku, miesiące, dni tygodnia, pory dnia, godziny
itp.).
4. Czas wolny, rozrywka:
sposoby spędzania wolnego czasu;
prasa, radio, telewizja, Internet;
- 67 -
hobby i zainteresowania;
uprawianie sportu.
5. Podróże:
środki komunikacji publicznej;
rodzaje bagażu;
dworzec autobusowy;
dworzec kolejowy;
lotnisko.
6. Zdrowie i higiena osobista:
części ciała;
higiena osobista;
samopoczucie;
choroby;
wizyta u lekarza;
apteka.
7. Edukacja:
przedmioty nauczania;
oceny szkolne.
8. Praca:
nazwy najważniejszych zawodów.
9. Zakupy:
sklepy;
artykuły spożywcze;
artykuły kosmetyczne;
podstawowe miary i wagi;
pieniądze.
10. Żywność i napoje:
dania, potrawy;
napoje;
nakrycia stołowe;
lokale gastronomiczne.
11. Usługi:
bank, poczta;
biblioteka;
punkty usługowe (np. pralnia, zakład fotograficzny, stacja benzynowa itp.).
12. Miejsca:
miejsca użyteczności publicznej;
zabytki;
atrakcje turystyczne.
- 68 -
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3324 › Pobierz plik