eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3324
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132

3324

- prasowych,
- reklamowych,
- urzędowych (np. formularze z danymi osobowymi),
- informacyjnych (np. menu, rozkłady jazdy, instrukcje obsługi z elementami
ikonicznymi i piktograficznymi).

Rejestr tekstów:
 użytkowy (1) instytucjonalny: ogłoszenia (np. ogłoszenia drobne, np. KUPNO,





SPRZźŹA ,WYNAJźM; reklamy, np. biur podróży,





artykułów spożywczych);
informacje (np. karty dań, rozkłady jazdy);
formularze (np. z danymi osobowymi);
(2) prywatny: listy, e-maile, kartki pocztowe.

Role komunikacyjne:
 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 podróżny;
 uczący się (uczeń);
 kupujący, sprzedający;
 wynajmujący, właściciel;
 klient, konsument;
 pracownik;
 pacjent.

D. PISANIE

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie A2 potrafią pisać krótkie i proste teksty przewidziane dla tego poziomu
(zob. Formy wypowiedzi zamieszczone poniżej), stosując technikę pisania kontrolowanego
i sterowanego. Potrafią wypowiadać się na tematy zamieszczone w katalogu tematycznym
(zob. Katalog B) i wyrażać funkcje komunikacyjne objęte katalogiem intencjonalno-
pojęciowym (zob. Katalog A). Wykazują się znajomością słownictwa stosownego dla danej
formy wypowiedzi i jej tematu, rozróżniają styl oficjalny i nieoficjalny oraz znają struktury
gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla poziomu A2.
Zdający znają i stosują podstawowe konwencje socjokulturowe oraz wykonują proste
działania interakcyjne (np. pisanie pozdrowień).
Zdający wykazują się znajomością następujących zagadnień z zakresu ortografii
i interpunkcji:
 poprawny zapis polskich liter;
 podstawy zasad pisowni wyrazów dużymi i małymi literami;
 podstawy interpunkcji.
Pismo zdających powinno być czytelne i odpowiadać polskim normom.

Formy wypowiedzi:
 życzenia;
 pozdrowienia;
 sms;
- 64 -
 list prywatny nieformalny;
 opis osoby;
 opis przedmiotu;
 opis miejsca;
 opis sytuacji;
 charakterystyka osoby;
 wypracowanie (np. wypracowanie na temat Mój dzień). Zdający potrafią poprawnie
wypełniać formularze i ankiety.

Role komunikacyjne:
 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 podróżny;
 klient;
 uczący się (uczeń).

ź. MÓWIźNIź

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie A2 posługują się językiem polskim w prostych, typowych sytuacjach
komunikacyjnych, związanych z potrzebami życia codziennego. Potrafią wyrażać funkcje
komunikacyjne przewidziane w inwentarzu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A)
w odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym (zob. Katalog B), stosując
odpowiednie struktury gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla
poziomu A2.
Zdający potrafią za pomocą prostych zwrotów rozpoczynać i kończyć rozmowę. Umieją
zadawać proste pytania i odpowiadać na takie pytania. Potrafią uczestniczyć w rozmowie pod
warunkiem, że dotyczy ona spraw im znanych, a rozmówca jest gotów do powtórzeń
i parafraz.
Zdający stosują podstawowe zasady prowadzenia rozmów telefonicznych.
Zdający tworzą proste opisy osób, przedmiotów i sytuacji. Umieją przedstawić prostą,
uprzednio przygotowaną wypowiedź na znany im temat, krótko uzasadniając swoje opinie
i działania.
Zdający potrafią zasygnalizować, że rozumieją (lub nie), o czym jest mowa. Jeśli zachodzi
taka potrzeba, umieją poprosić o powtórzenie i wyjaśnienie niezrozumiałych słów, wyrazów
czy zwrotów.
Zdający porozumiewają się, używając pojedynczych zwrotów i niektórych prostych struktur
oraz umieją tworzyć zdania za pomocą prostych spójników. Stosują zasady wymowy
i intonacji, pozwalające na właściwe zrozumienie wyrażanych intencji oraz treści
wypowiedzi. Wpływ zasad wymowy języka rodzimego może być mocno odczuwalny, ale nie
powinien w istotny sposób zakłócać zrozumienia wypowiedzi.

Rodzaje tekstów (wypowiedzi):
1. Wypowiedzi monologowe:

 wypowiedź na temat własnych zainteresowań, doświadczeń, planów (zob. Katalog B);
 relacja z wydarzenia;
 opis ludzi, przedmiotów, czynności i sytuacji;
 charakterystyka osoby;
 opinia na określony temat z krótkim uzasadnieniem (zob. Katalog B).
- 65 -

2. Wypowiedzi dialogowe:
 prosta rozmowa telefoniczna;
 dialog intencjonalny (zob. Katalog A);
 dialog tematyczny (zob. Katalog B).

Role komunikacyjne:
 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 podróżny;
 uczący się (uczeń);
 pracownik;
 petent;
 najemca;
 klient, konsument;
 pacjent;
 uczestnik rozmowy telefonicznej.

KATALOG A

Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu A2

Funkcje:
1.
Konwencje grzecznościowe:
 zwracanie czyjejś uwagi, nawiązywanie kontaktu;
 przedstawianie siebie lub innych;
 powitania (stereotypowe formuły powitalne);
 pożegnania (stereotypowe formuły pożegnalne);
 podziękowanie;
 przepraszanie;
 zapraszanie;
 składanie życzeń.

2. Funkcje modalne:
 wyrażanie pewności/niepewności;
 wyrażanie możliwości/niemożliwości.

3. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu językowego:
 rozpoczynanie rozmowy;
 podtrzymywanie rozmowy;
 kończenie rozmowy.

4. Informowanie - pytanie o informacje, udzielanie i przekazywanie
informacji:

 identyfikowanie;
 definiowanie.

- 66 -
5. Potwierdzanie i zaprzeczanie:
 przytakiwanie, aprobata;
 negowanie, dezaprobata.

6. Wyrażanie uczuć:
 wyrażanie sympatii i antypatii;
 wyrażanie nadziei;
 wyrażanie życzenia;
 wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia.

7. Źziałanie lub zaniechanie działania:
 pytanie, wzywanie do mówienia;
 prośba, wzywanie do działania;
 proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji.

Pojęcia ogólne:
 właściwości osób, niektórych zwierząt, niektórych obiektów;
 wyrażanie posiadania;
 wyrażanie relacji przestrzennych;
 wyrażanie relacji czasowych.

KATALOG B
Katalog tematyczny dla poziomu A2

1. Człowiek:
 imię i nazwisko, adres, płeć, wiek, data i miejsce urodzenia;
 przynależność narodowa/państwowa, znajomość języków;
 najczęstsze zawody;
 wygląd, ubranie;
 cechy charakteru;
 rodzina, członkowie rodziny;
 relacje międzyludzkie;
 utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkanie).

2. Dom, mieszkanie, otoczenie:
 rodzaje pomieszczeń;
 urządzenie i wyposażenie mieszkania/domu - meble i inne sprzęty;
 wynajmowanie mieszkania/domu.

3. Życie codzienne:
 typowe zajęcia/czynności dnia codziennego;
 przedmioty codziennego użytku;
 określenia czasu (np. pory roku, miesiące, dni tygodnia, pory dnia, godziny
itp.).

4. Czas wolny, rozrywka:
 sposoby spędzania wolnego czasu;
 prasa, radio, telewizja, Internet;
- 67 -
 hobby i zainteresowania;
 uprawianie sportu.

5. Podróże:
 środki komunikacji publicznej;
 rodzaje bagażu;
 dworzec autobusowy;
 dworzec kolejowy;
 lotnisko.

6. Zdrowie i higiena osobista:
 części ciała;
 higiena osobista;
 samopoczucie;
 choroby;
 wizyta u lekarza;
 apteka.

7. Edukacja:
 przedmioty nauczania;
 oceny szkolne.

8. Praca:
 nazwy najważniejszych zawodów.

9. Zakupy:
 sklepy;
 artykuły spożywcze;
 artykuły kosmetyczne;
 podstawowe miary i wagi;
 pieniądze.

10. Żywność i napoje:
 dania, potrawy;
 napoje;
 nakrycia stołowe;
 lokale gastronomiczne.

11. Usługi:
 bank, poczta;
 biblioteka;
 punkty usługowe (np. pralnia, zakład fotograficzny, stacja benzynowa itp.).

12. Miejsca:
 miejsca użyteczności publicznej;
 zabytki;
 atrakcje turystyczne.

- 68 -
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: