eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3324
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132

3324

Role komunikacyjne:
 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 podróżny;
 uczący się (uczeń);
 klient.

KATALOG A
Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu A1 JUNIOR

Funkcje

1. Konwencje grzecznościowe:

 zwracanie czyjejś uwagi – nawiązywanie kontaktu;
 przedstawianie siebie lub innych;
 powitania;
 pożegnania;
 podziękowania;
 przepraszanie;
 składanie życzeń.

2. Informowanie i pytanie:

 prośba o informacje;
 udzielanie informacji;
 pytanie.

3. Potwierdzanie i zaprzeczanie:

 przytakiwanie;
 negowanie;
 wyrażanie zgody;

4. Wyrażanie uczuć:

 wyrażanie sympatii i antypatii;
 wyrażanie upodobania;
 wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia.

5. Źziałanie:

 prośba – wzywanie do działania;
 zakaz – wzywanie do zaniechania działania.

Pojęcia ogólne :
 funkcje i cechy osób, przedmiotów, miejsc;
 wyrażanie posiadania;
 wyrażanie relacji przestrzennych;
 wyrażanie relacji czasowych.

- 9 -
KATALOG B

Katalog tematyczny dla poziomu A1 JUNIOR

1. Człowiek:

 imię i nazwisko, adres, płeć, wiek, data i miejsce urodzenia;
 przynależność narodowa/państwowa, znajomość języków;
 wygląd i podstawowe cechy charakteru;
 najczęstsze zawody;
 rodzina, członkowie rodziny;
 przyjaciele, koledzy.

2. Dom, mieszkanie, otoczenie:

 rodzaje pomieszczeń;
 wyposażenie mieszkania – meble i inne sprzęty;
 podwórko i plac zabaw;

3. Życie codzienne:

 typowe zajęcia/czynności dnia codziennego;
 przedmioty codziennego użytku;
 szkoła i zajęcia szkolne;
 określenia czasu (np. pory roku, miesiące, dni tygodnia, pory dnia, godziny itp.).

4. Czas wolny, rozrywka:

 sposób spędzania wolnego czasu;
 gry i zabawy;
 hobby;
 uprawianie sportu.

5. Podróże:

 środki transportu;
 ciekawostki turystyczne;
 wakacje/ferie i wypoczynek

6. Stosunki międzyludzkie:

 zapoznawanie się (nawiązywanie kontaktów oficjalnych i nieoficjalnych);
 korespondencja.

7. Zdrowie:

 części ciała;
 samopoczucie;
 czystość.

8. Zakupy:

 sklepy;
 artykuły spożywcze;
 artykuły kosmetyczne;
- 10 -
 podstawowe miary i wagi;
 pieniądze.

9. Żywność i napoje:

 dania, potrawy;
 napoje.

10. Usługi:

 punkty usługowe (np. fryzjer, lokale gastronomiczne, hotele itp.).

11. Miejsca:

 miejsca użyteczności publicznej (np. kino, muzeum, teatr, park itp.);
 szkoła, klasa.

12. rodowisko naturalne:

 pogoda;
 pory roku;
 podstawowe nazwy zwierząt.

13. Tradycje, zwyczaje, święta:

 uroczystości rodzinne (np. urodziny, imieniny);
 święta religijne (np. Wielkanoc, Boże Narodzenie), państwowe (np. 3 Maja, 11 Listopada) i
okolicznościowe (np. sylwester, Nowy Rok).

14. Technika i media:

 domowe urządzenia techniczne;
 prasa, telewizja, radio, Internet.

4. OPIS KOMPźTźNCJI W J ZYKU POLSKIM JAKO OBCYM NA POZIOMIE
WST PNYM – A2 JUNIOR

A. ROZUMIźNIź Zź SŁUCHU
Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie A2 JUNIOR rozumieją pojedyncze wypowiedzi, krótkie repliki w
ramach dialogu oraz niezbyt długie wypowiedzi monologowe o tematyce określonej
inwentarzem intencjonalno-pojęciowym i tematycznym (zob. Katalogi A i B), sformułowane w
standardowej odmianie języka. Rozumieją wyrażoną wprost intencję komunikacyjną
wypowiedzi, główną myśl tekstu (rozumienie globalne) oraz umieć znaleźć proste informacje,
zawarte w krótkiej wypowiedzi o przejrzystej strukturze (rozumienie szczegółowe), mówionej
powoli i wyraźnie, w dobrych (bliskich idealnym) warunkach akustycznych z zachowaniem
standardowej wymowy i intonacji.

Rodzaje tekstów:
 pojedyncze wypowiedzi intencjonalne i tematyczne (zob. Katalog A i B );
- 11 -
 proste i krótkie dialogi intencjonalne oraz tematyczne (dotyczące np. sytuacji proponowania,
charakteryzowania osób, relacjonowania codziennych wydarzeń);
 krótkie ciągłe wypowiedzi intencjonalne (np. uzasadnianie własnego zdania,
 przytaczanie lub relacjonowanie wypowiedzi, oceny, porównywanie – związane z
wydarzeniami codziennymi i z życiem szkolnym oraz zainteresowaniami uczących się);
 krótkie ciągłe wypowiedzi tematyczne (np. opowiadanie o sobie, o swoich
zainteresowaniach, charakteryzowanie osób i grup, przedstawianie planu dnia);
 ewentualnie: krótkie fragmenty programów radiowych i telewizyjnych, związanych z życiem
codziennym i zainteresowaniami uczących się.
 Nagrania są specjalnie opracowane (studyjne), wyjątkowo dopuszcza się pozbawione
szumów i zakłóceń nagrania autentyczne (krótkie fragmenty programów radiowych i
telewizyjnych).

Role komunikacyjne:

 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 podróżny;
 uczestnik rozmowy telefonicznej;
 uczący się (uczeń);
 klient;
 pacjent.

B. POPRAWNO Ź żRAMATYCZNA

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie A2 JUNIOR potrafią rozpoznawać i stosować poprawne gramatycznie
formy językowe, wyrażające i pozwalające na wyrażanie intencji komunikacyjnych w zakresie
określonym w katalogu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A), w odniesieniu do tematów
zawartych w katalogu tematycznym (zob. Katalog B). Podstawą wypowiedzi zdających są
w znacznym stopniu wyuczone formy i zwroty językowe.
Zakres struktur precyzuje lista zagadnień gramatycznych zamieszczona poniżej.
Na tym poziomie zaawansowania zastosowanie wymaganych zagadnień gramatycznych
testuje się w trakcie egzaminu z pisania i mówienia; rozpoznawanie struktur gramatycznych
sprawdzane jest wraz z rozumieniem tekstów pisanych.

Lista zagadnień gramatycznych dla poziomu A2 JUNIOR

I. FLEKSJA

Deklinacja
1. Odmiana rzeczowników (liczba pojedyncza i mnoga):
 odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na spółgłoskę, np.: pisarz, cukier;
 odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na -a, np.: artysta, poeta;
- 12 -
 odmiana rzeczowników własnych rodzaju męskiego, np.: Gdańsk, Amerykanin,
Rosjanin, Belg;
 odmiana rzeczowników rodzaju męskiego uważanych za trudne, np.: człowiek, obiad;
 odmiana rzeczowników rodzaju męskiego: żywotnych i nieżywotnych, np.: uczeń, pies ≠
stół, zeszyt;
 odmiana rzeczowników rodzaju męskiego: męskoosobowych i niemęskoosobowych,
np.: panowie, studenci ≠ stoły, studentkiś czterech panów, czterej studenci ≠ cztery stoły,
cztery studentki;
 odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na -a, np.: babcia, aula, telewizja;
 odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na lub -i, np.: gospodyni;
 odmiana rzeczowników własnych rodzaju żeńskiego, np.: Francja, Belgijka, Jola;
 odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego uważanych za trudne, np.: rzecz, noc;
 odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -o, np.: ciasto, jabłko;
 odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -e, np.: ubranie, zadanie;
 odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego uważanych za trudne, np.: muzeum, imię.
2. Odmiana przymiotników (liczba pojedyncza i mnoga):
 odmiana przymiotników rodzaju męskiego zakończonych na -y, np.: mądry, gruby, uprzejmy;
 odmiana przymiotników rodzaju męskiego zakończonych na -i, np.: niebieski, drogi, tani;
 odmiana przymiotników rodzaju żeńskiego, np.: szeroka, żółta, sympatyczna;
 odmiana przymiotników rodzaju nijakiego, np.: brązowe, białe, grzeczne.
3. Odmiana zaimków (liczba pojedyncza i mnoga):
 odmiana zaimków osobowych: ja, ty, on, ona, ono;
 odmiana zaimków wskazujących: ten, ta, to;
 odmiana zaimków dzierżawczych: mój, twój, nasz, wasz, swój;
 odmiana zaimków pytających: kto, co, jaki, który, czyj, ile.
4. Odmiana liczebników:
 odmiana liczebników porządkowych, np.: pierwszy, drugi, trzeci;
 odmiana liczebnika głównego: jeden;
 odmiana liczebników głównych (mianownik, biernik, dopełniacz), np.: dwa, dwie, dwaj; trzy,
trzejś cztery, czterejś pięć, pięciu.

Koniugacja

Tryby
1. Tryb oznajmujący:
 czas teraźniejszy, np.: pracuję, idziesz, biorą, chceś
 czas przeszły czasowników niedokonanych i dokonanych, np.: leżały, kupowali, poszłam,
zjadłe , umyło sięś
 czas przyszły prosty i złożony (forma bezokolicznikowa i rodzajowa), np.: pójdę, kupię,
będziemy spacerować, będziecie chciały.
2.Tryb rozkazujący, np.: czytaj! napiszcie! niech idą!
3.Tryb przypuszczający, np.: chciałbym, oglądałby, kupiłyby, zrobiliby cie.

Aspekt

Aspekt czasowników dokonanych i niedokonanych.


- 13 -
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: