eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zmiany formy i trybu wystawiania zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy (eliminacja zaświadczeń lekarskich w formie papierowej na rzecz formy elektronicznej trafiającej bezpośrednio do systemu ZUS) oraz sposobu obliczania podstawy wymiaru zasiłków dla niektórych grup ubezpieczonych oraz rozszerzenia kręgu osób uprawnionych do zasiłku macierzyńskiego o ubezpieczonych ojców dziecka w szczególnych sytuacjach

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2832
  • Data wpłynięcia: 2014-10-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-05-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1066

2832

Projekt

ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁźCZNźJ1)
z dnia
w sprawie wysokości opłaty pobieranej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych za
udzielenie informacji komornikom sądowym oraz trybu jej pobierania
Na podstawie art. 50 ust. 10b ustawy z dnia 13 pa dziernika 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Źz. U. z 2013 r. poz. 1442, z pó n. zm.2)) zarządza się, co
następuje:
§ 1. 1. Opłatę za udzielenie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zwany dalej
„Zakładem”, komornikom sądowym informacji dotyczących danych zgromadzonych na
koncie jednego ubezpieczonego lub jednego płatnika składek, zwanej dalej „informacją”,
ustala się w kwocie 40,47 zł.
2. Opłatę za udzielenie komornikom sądowym informacji na wniosek złożony w formie
dokumentu elektronicznego ustala się w kwocie 28 zł.
3. W przypadku złożenia przez komornika wniosku o udzielenie informacji w formie
dokumentu elektronicznego, Zakład udziela informacji w formie dokumentu elektronicznego.
4. Zakład nie przesyła w formie papierowej duplikatu informacji udzielonej w formie
dokumentu elektronicznego.
§ 2. 1. Kwota opłaty za udzielenie informacji, rozpoczynając od 2015 r., podlega
waloryzacji w terminie od dnia 1 kwietnia każdego roku kalendarzowego średniorocznym
wska nikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku
kalendarzowym, ogłaszanym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie
przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

1)
Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej –

zabezpieczenie społeczne, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Źz. U. Nr 248, poz. 1485).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2013 r. poz. 1623, 1650 i 1717
oraz z 2014 r. poz. 567, 598, 1146 i 1161.
2

2. W przypadku gdy opłata za udzielenie informacji, ustalona w sposób określony
w ust. 1, przekracza 2% wysokości prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia
miesięcznego, o którym mowa w art. 50 ust. 10a ustawy z dnia 13 pa dziernika 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych, opłatę ustala się w kwocie odpowiadającej 2% tego
wynagrodzenia.
§ 3. Opłaty za udzielenie informacji dokonuje się w formie bezgotówkowej na rachunek
bankowy wskazany przez Zakład.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.3)

MINISTźR PRACY I POLITYKI SPOŁźCZNźJ

3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 16 stycznia 2003 r. w sprawie wysokości opłaty pobieranej przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych za udzielenie informacji komornikom sądowym oraz trybu jej pobierania (Dz. U. Nr 8, poz. 95),
które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3

UZASADNIENIE


Konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie wysokości opłaty pobieranej
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zwany dalej „ZUS”, za udzielenie informacji
komornikom sądowym oraz trybu jej pobierania, wynika ze zmian wprowadzonych w art. 50
ust. 10–10b ustawy z dnia 13 pa dziernika 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z pó n. zm.).

W pierwszej kolejności istnieje konieczność zróżnicowania wysokości opłaty
w zależności od formy złożenia wniosku. Proponuje się, aby w przypadku wniosku
składanego w formie papierowej utrzymać wysokość opłaty na dotychczasowym poziomie,
tj. aktualnie 40,47 zł.

Natomiast w przypadku złożenia przez komornika wniosku o udzielenie informacji
w formie dokumentu elektronicznego, proponuje się ustalenie opłaty w wysokości 28 zł.
Jednocześnie przewiduje się, że w przypadku złożenia przez komornika wniosku o udzielenie
informacji w formie dokumentu elektronicznego, ZUS będzie udzielał informacji w formie
dokumentu elektronicznego. Jest to zgodne z aktualną tendencją, która znalazła
odzwierciedlenie m.in. w art. 391 § 1 Kodeksu pracy, który zakłada, że w przypadku złożenia
podania w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą,
doręczenie pisma następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W przypadku wniosku, który zostanie złożony przy zastosowaniu funkcjonalności
udostępnionej komornikom sądowym na Platformie Usług źlektronicznych oraz
w odniesieniu do którego sposób odpowiedzi zostanie określony jako elektroniczny, możliwe
jest ustalenie opłaty na niższym poziomie, ponieważ w tym przypadku nastąpi rzeczywiste
obniżenie kosztów obsługi wniosku po stronie ZUS. Elektroniczna forma wniosku
i udzielanej informacji wyeliminuje bowiem koszty związane z koniecznością elektronizacji
wniosku oraz wydruku i wysyłki odpowiedzi.

Analiza kosztów ponoszonych przez ZUS w zakresie obsługi wniosków komorników
sądowych o udostępnienie danych, ze szczególnym uwzględnieniem elementów składowych,
które można wykluczyć w przypadku elektronicznego przekazania wniosku i elektronicznego
udzielenia odpowiedzi, pozwala na określenie kwoty opłaty za tego typu usługę na poziomie
28 zł. Jest to najniższa możliwa wartość, ponieważ większość kosztów ponoszonych przez
ZUS w związku z obsługą wniosków komorniczych to koszty stałe, istniejące niezależnie od
formy przekazania wniosku i formy udzielenia odpowiedzi.

Wśród kosztów tych znajdują się m.in.:
4

– koszty osobowe dla etatów realizujących usługę,
– koszty związane z dochodzeniem należności i obsługą prawną w związku
z egzekwowaniem opłat od komorników,
– koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją systemów informatycznych wspierających
obsługę tego typu wniosków,
– koszty przetwarzania danych wykorzystywanych w procesie udzielania odpowiedzi.

Natomiast wprowadzenie do rozporządzenia przepisu regulującego kwestię ograniczeń
w zakresie
wystawiania
duplikatów,
ma
zapobiec
wystąpieniu
zjawiska
„pseudoelektronicznego” obiegu dokumentów. Wola wyeliminowania takiego typu ryzyka
wynika z dotychczasowych doświadczeń ZUS, wskazujących na stosowanie przez niektórych
komorników praktyk prowadzących do uzyskania papierowej odpowiedzi mimo wyboru
elektronicznej formy komunikacji. Celem wprowadzenia przedmiotowej regulacji jest
również uproszczenie sposobu naliczania opłat za realizowaną przez ZUS usługę i zdjęcie
z ZUS dodatkowego obciążenia, jakim byłoby naliczanie opłaty uzupełniającej w przypadku
wydania papierowego duplikatu. W konsekwencji pozwoli to na usprawnienie procesu
obsługi wniosków komorników sądowych i ograniczy ewentualne koszty ponoszone przez
ZUS.

W celu usprawnienia procesu obsługi i poboru wpłat od komorników, proponuje się
wprowadzenie obowiązku bezgotówkowej formy przekazywania wpłat na konto wskazane
przez ZUS.

Jednocześnie proponuje się zrezygnować z przepisu zobowiązującego komorników do
dołączania do wniosku o udzielenie informacji kopii dowodu wpłaty. Początkowo na
podstawie tego przepisu udzielanie informacji następowało po dokonaniu opłaty. Przepis ten
stracił jednak moc po wprowadzeniu od 2008 r. zmiany do ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o komornikach sądowych i egzekucji, która w art. 2 ust. 9 stanowi, że opłata dokonywana jest
po udzieleniu informacji.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia
2015 r.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji oraz
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
5

krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597), dlatego też nie podlega notyfikacji.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami obowiązującymi w Unii źuropejskiej.
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: