eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uregulowania zadań i uprawnień organów władzy rządowej i samorządowej w zakresie dotyczącym sportu, roli państwa w procesie wspierania jego rozwoju, upowszechniania i popularyzacji, stworzenia dodatkowych możliwości finansowania sportu przez podmioty gospodarcze, zmian w zakresie sponsorowania wydarzeń sportowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2715
  • Data wpłynięcia: 2013-12-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1321

2715

szkoły i uczelnie publiczne. Ten sam argument o barierach ograniczających korzystanie
z obiektów sportowych leży także u podstaw propozycji, by obiekty sportowe
wykorzystywane do prowadzenia zajęć sportowych dzieci i młodzieży nie podlegały
opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

14. Przepisy projektu ustawy wprowadzają istotne zmiany w zakresie regulacji co do osób
uprawionych do prowadzenia zajęć w zakresie sportu.
Nadanie zawodowi trenera właściwej rangi oraz stworzenie podstaw do rozwoju
zawodowego osób działających w sporcie w kierunku nabywania wiedzy specjalistycznej,
stanowi kluczowy element strategi rozwoju sportu w Polsce. Trener jest na ogół pierwsza
osobą pozyskującą młodych ludzi do sportu i decydującą o ich pozostaniu w środowisku
sportowym a następnie o ewentualnych wynikach sportowych.
Przepisy projektu koncentrują się na tych instrumentach, które mają zachęcać do
uzyskiwania kwalifikacji trenera sportowego – a więc nadanie zawodowi trenera sportu
znacznie większej rangi społecznej, niż ma to miejsce obecnie.
Wydaje się, że w aktualnym systemie zarządzania sportem wartość zawodu trenera ulega
coraz głębszej deprecjacji. Fakt załamania się tradycyjnego systemu finansowania klubów
sportowych spowodował, że zmniejsza się dramatycznie ilość miejsc pracy dla trenerów, a do
tej pory nie wprowadzono instrumentów zachęcających ich do podejmowania pracy w
miejscu, które wydaje się najbardziej naturalne czyli w szkołach. Z drugiej strony brak jest
jakiegokolwiek systemu zachęt dla nauczycieli wychowania fizycznego do podnoszenia
swoich kwalifikacji, wyboru specjalizacji i uzyskiwania statusu trenera sportowego.


Projekt wprowadza przymus prowadzenia zajęć w zakresie sportu, w tym pozalekcyjnych
zajęć sportowych w szkołach, w tym w szkołach wyższych, przez osoby posiadające
uprawnienia trenera. Z jednej strony tak sformułowany przepis zachęcać będzie do
podnoszenia kwalifikacji i uzyskiwania tytułu trenera przez nauczycieli wychowania
fizycznego, z drugiej tworzyć ma zdecydowanie szerszy rynek pracy dla trenerów.
Projekt utrzymuje zasadę konieczności uzyskania licencji dla trenera wydawanej przez polski
związek sportowy dla wzmocnienia właściwych relacji pomiędzy osobami prowadzącymi
zajęcia w zakresie sportu a podmiotami, które następnie konsumują pracę trenerów czyli
związkami sportowymi.

15. Projekt przewiduje swego rodzaju odrębną ścieżkę rozwoju zawodowego dla nauczycieli
wychowania fizycznego posiadających status trenera i prowadzących zajęcia z zakresu
sportu. Przepisy art. 41a i 41 b przewidują, że awans na kolejny stopień awansu zawodowego
nauczyciela będzie możliwy po wykazaniu pracy w charakterze trenera przez określony okres
czasu (każdorazowo kolejne trzy lata). Jednocześnie przepisy mają zachęcać trenerów do
podejmowania pracy w szkole, w tym poprzez wprowadzenie zasady, że staż pracy
w charakterze trenera umożliwi z dniem podjęcia pracy szkole uzyskanie określonego,
wyższego niż w normalnym trybie, statusu nauczycielskiego.
Wprowadzono również, w odniesieniu do obowiązujących przepisów ustawy o sporcie,
reglamentację prawną dotyczącą wykonywania funkcji sędziego sportowego, ogólne
postanowienia dotyczące kwalifikacji osób wykonujących działalność w tym zakresie,
a także obowiązek uzyskania licencji sędziego sportowego.

16. Projekt zakłada wprowadzenie również w przepisach dotyczących opodatkowania podatkami
lokalnymi oraz podatkiem rolnym, dla wzmocnienia zasady wprowadzonej przepisami
projektu o zwolnieniu od tych podatków gruntów zajętych pod obiekty sportowe
wykorzystywane na cele upowszechniania i popularyzacji sportu a także na zajęcia sportowe
dzieci i młodzieży.

17. W projekcie proponuje się zdecydowanie obniżenie (10-cio krotne, z poziomu 3% wartości
gruntu do poziomu 0,3 % tej wartości) opłat za użytkowanie wieczyste gruntów
przeznaczonych na działalność związków i klubów sportowych, które to opłaty stanowią
obecnie ogromne obciążenie finansowe, często przekraczające w praktyce budżety roczne
tych organizacji.

18. Projekt proponuje wprowadzenie szeregu zmian w ustawach podatkowych.
Propozycje te są konsekwencją analizy obecnej sytuacji finansowej sportu, który – wobec
braku perspektyw wzrostu finansowania z budżetu Państwa – musi poszukiwać nowych
źródeł finansowania swojej działalności. Jednocześnie przepisy prawa powinny zmierzać do
zmniejszenia w sposób maksymalnie możliwy obciążenia finansowego podmiotów
sportowych podatkami i opłatami. W zakresie zmniejszenia obciążeń projekt ustawy
proponuje rozwiązania opisane wyżej.
Co do pozyskiwania nowych źródeł finansowania działalności, źródłami takimi są na pewno
jednostki samorządu terytorialnego, stad proponowane zmiany przepisów dla likwidacji
wszelkich barier utrudniających finansowanie sportu przez te jednostki.
Pozostałymi alternatywnymi źródłami finansowania jest na pewno współpraca
z przedsiębiorcami w zakresie szeroko pojętego sponsoringu oraz kooperacji marketingowej
a także budżety domowe obywateli, ogromne i do tej pory absolutnie niezauważane źródło
finansowania sportu. Te dwie ostatnie kategorie „sponsorów” sportu wymagają stworzenia
systemu zachęt poprzez stosowne ułatwienia podatkowe.

Ewentualne zachęty i ułatwienia podatkowe – poza bezsporną rolą stymulującą wzrost
poziomu przekazywanych środków podatkowych – doprowadzić mają paradoksalnie do
wzrostu przychodów budżetu Państwa, a to poprzez likwidację ogromnej szarej strefy
funkcjonującej w obszarze sportu. Wiele zajęć z zakresu sportu organizowanych jest obecnie
przez podmioty prywatne, poddane – mimo działalności w obszarze sportu - normalnym
rygorom podatkowym i poza wydatkami stanowiącymi wprost koszty uzyskania nie są
zainteresowane dalszym inwestowaniem w rozwój posiadanej infrastruktury sportowej czy
wzrost zatrudnienia. Nie są także zainteresowane wykazywaniem wszystkich przychodów
osiąganych z tytułu prowadzonej działalności, a to wobec faktu, że zainteresowania takiego
nie wykazują klienci (na ogół rodzice), dla których udokumentowanie ponoszonych
wydatków na zajęcia sportowe nie jest związane z żadnymi korzyściami.
W tym stanie rzeczy projekt proponuje wprowadzenie systemu zachęt podatkowych –
niezależnych od już funkcjonujących zwolnień podmiotowych i przedmiotowych - do których
zaliczyć należy:

1) w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych :
a)zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów osób fizycznych
prowadzących klub sportowy, w części wydatkowanej na cele klubu w roku podatkowym
lub w roku po nim następującym

b) możliwość odliczenia od dochodu do opodatkowania kwot przeznaczonych na udział
małoletnich dzieci podatnika w zorganizowanych zajęciach sportowych prowadzonych
przez klub sportowy, którym może być także osoba fizyczna

c) możliwość odliczenia od dochodu do opodatkowania kwot wydanych na zakup akcji
lub udziałów w spółkach będących klubami sportowymi a także – w ramach limitu
przewidzianego ustawowo – darowizn przekazanych na cele związane z prowadzeniem
klubu sportowego, w tym klubu sportowego prowadzonego przez osobę fizyczną

2) w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - możliwość odliczenia od dochodu
do
opodatkowania

kwot
wydanych
na
zakup
akcji
lub
udziałów
w spółkach będących klubami sportowymi a także – w ramach limitu przewidzianego
ustawowo – darowizn przekazanych na cele związane z prowadzeniem klubu sportowego,
w tym klubu sportowego prowadzonego przez osobę fizyczną

Wprowadzenie proponowanych zmian w zakresie zachęt podatkowych w celu finansowania
działalności związanej z udziałem w szkoleniu i współzawodnictwie sportowym dzieci
i młodzieży, powinno przyczynić się do znacznego zwiększenia ilości klubów sportowych.



Mała ilość klubów sportowych i brak oferty przede wszystkim dla dzieci i młodzieży
w zakresie zorganizowanych form uprawiania sportu, są obecnie kluczowymi problemami
polskiego sportu. Przewidywane zwolnienia podmiotowe dla klubów sportowych w podatku
dochodowym ma być wyraźnym sygnałem, że sport jest ważną dla kraju dziedziną życia
społecznego i w przepisach projektu ustawy wprowadzane są instrumenty stymulujące jego
rozwój. Z punktu widzenia finansów państwa, wprowadzone zmiany będą miały skutek
wyłącznie pozytywny. Nie będą związane ze zmniejszeniem wpływów budżetowych, gdyż
w przypadku klubów sportowych działających w dotychczasowych formach prawnych tego
rodzaju zwolnienie obowiązuje, zaś dla klubów działających w nowych formach prawnych
większość wydatków na działalność w zakresie sportu i tak kwalifikowana byłaby jako koszty
uzyskania przychodu w rozumieniu ustaw podatkowych. Pozytywny efekt wprowadzonych
zmian dotyczyć będzie wzmocnienia tego segmentu rynku, który związany jest ze sportem,
bowiem poprzez zwiększenie ilości klubów sportowych powstanie zdecydowanie więcej
miejsc pracy dla specjalistów sportowych oraz wzrośnie zapotrzebowanie na produkty i
usługi związane ze sportem. Będzie to skutkowało finansową stabilizacją klubów sportowych
i będzie czynnikiem stymulującym tworzenie nowych podmiotów w tej sferze działalności.
Doprowadzić ma to do sytuacji, w której sport będzie jednym z istotnych elementów
gospodarki narodowej, a przepływ towarów i usług w ramach tej dziedziny gospodarki
kreować będzie rosnące przychody.

19. Proponowane zmiany maja na celu zmniejszenie z 3 do 1,5% wpływów przekazywanych
obecnie na Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych i przeznaczonych na leczenie
uzależnień i przeniesienie pozostałej części środków finansowych do Funduszu Rozwoju
Kultury Fizycznej. Z danych Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii wynika, że
na rozwiązywanie problemów hazardowych (badania naukowe, profilaktyka, leczenie) w
roku 2012 do wydania przeznaczone było 18 mln zł, a pod koniec III kwartału w ramach
konkursów rozdysponowane było jedynie 3 mln zł. Przekazanie części przedmiotowych
środków na Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej pozwoli na ich efektywniejsze
wydatkowanie, a zwiększenie dofinansowanie m.in. inwestycji obiektów sportowych czy
propagowania sportu wśród dzieci i młodzieży będzie działaniem społecznie uzasadnionym.
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: