eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uregulowania zadań i uprawnień organów władzy rządowej i samorządowej w zakresie dotyczącym sportu, roli państwa w procesie wspierania jego rozwoju, upowszechniania i popularyzacji, stworzenia dodatkowych możliwości finansowania sportu przez podmioty gospodarcze, zmian w zakresie sponsorowania wydarzeń sportowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2715
  • Data wpłynięcia: 2013-12-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1321

2715

Proponuje się także postulowane przez organizacje sportowe zniesienie zakazu
sponsorowania sportu przez firmy buch macherskie.

20. Dodatkowo proponuje się wprowadzenie przepisu regulującego działanie Aeroklubu
Polskiego i przywrócenia federacyjnej ( autonomicznej ) struktury funkcjonowania tej
organizacji , ukształtowanej historycznie od momentu utworzenia Aeroklubu Polskiego
i drastycznie zlikwidowanej absolutnie nieuzasadnioną jakimikolwiek obiektywnymi
okolicznościami brutalną decyzją polityczną w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku.

21. Projekt zakłada, aby w skład ligi zawodowej w grach zespołowych wchodziły również
kluby sportowe działające jako spółdzielnie. Nie bez przyczyny bowiem tak uznane
i odnoszące sukcesy sportowe jak i gospodarcze kluby sportowe hiszpańskiej Primera
Division FC Barcelona czy Real Madryt działają właśnie w formie spółdzielni.
To właśnie działalność sportowa tych klubów sportowych, które swój rozwój
zawdzięczają m.in. zrzeszonym w nich członkom stanowiła asumpt do przygotowania
Projektu, który - jak mają nadzieję jego twórcy - zapoczątkuje proces dalszego rozwoju
spółdzielczości w Polsce poprzez wprowadzenie możliwości działalności klubów
sportowych również w formie spółdzielni stanowiąc alternatywę dla spółek handlowych.
Rozszerzenie form prawnych w jakich mogą działać kluby sportowe wchodzące w skład ligi
zawodowej o spółdzielnie uzasadnione jest szczególną rolą spółdzielni w tworzeniu
jednolitego rynku wewnętrznego Uni Europejskiej. Spółdzielnie bowiem - jako podmioty
gospodarcze - zostały uznane w przepisie art. 54 Traktatu o funkcjonowaniu Uni
Europejskiej, a ich szczególny charakter został potwierdzony przez Trybunał
Sprawiedliwości Uni Europejskiej w orzeczeniu z dnia 8 września 2011 r. Nr C.78.08.
Spółdzielnia daje więc możliwość - będąc dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby
osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, która w interesie
swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą - prowadzenia
przedsiębiorstwa z zaangażowaniem członków spółdzielni. Świadczą o tym m.in. przykłady
zagraniczne - brytyjskiego modelu spółdzielczości jako doskonałej i dynamicznie
rozwijającej się formy prowadzenia biznesu oraz spółdzielczości w Niemczech jako
narzędzia polityki makroekonomicznej i skutecznego działania firm średniej wielkości w
handlu, rzemiośle, usługach i przemyśle.
Projekt ma na celu rozwój klubów sportowych wchodzących w skład ligi zawodowej, które
działałyby jako spółdzielnie zrzeszając zarówno osoby fizyczne (kibiców) jak i osoby prawne.
Ponadto Projekt zakłada, iż związek sportowy będzie mógł działać nie tylko w formie
stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń, ale także w formie spółdzielni oraz dopuszcza, aby
liga zawodowa była zarządzana przez osobę prawną działającą w formie spółki kapitałowej
albo spółdzielni. Celem bowiem istnienia spółdzielni jest prowadzenie wspólnej działalności
gospodarczej w interesie zrzeszonych w niej członków co ma stanowić m.in.
bodziec do aktywowania kibiców jako świadomych i odpowiedzialnych za losy swojego klubu
miłośników sportu, mających realny wpływ na jego dynamiczny rozwój. Docelowo Projekt
ma być receptą na postępujące w świadomości obywatelskiej przekonanie o
całkowitym braku wpływu na rozwój oraz zarząd polskich klubów sportowych; otwiera
kibicom możliwość składania inicjatyw w przedmiotowym obszarze.
W pracach nad projektem ustawy uwzględniono prawnoporównawcze zestawienie
rozwiązań dotyczących prowadzenia hiszpańskich klubów sportowych w formie spółdzielni -
brytyjski raport autorstwa D.Boyle, Fan ownerwhip and the future of football, Co-operatives
UK, Manchester 2010.



Proponuje się, aby przepisy projektu ustawy weszły w życie po upływie 30 dni od dnia jej
ogłoszenia.


Projektowana regulacja jest zgodna z właściwymi przepisami prawa Uni Europejskiej.














Ocena przewidywanych skutków społeczno – gospodarczych wynikających z projektu (OSR)


1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy

Zakres regulacji projektu ustawy dotyczy jednostek samorządu terytorialnego, szkół oraz
szkół wyższych, podmiotów działających w sferze sportu, podmiotów odpowiedzialnych za
organizację współzawodnictwa sportowego oraz podmiotów uczestniczących w tym
współzawodnictwie, a także podmiotów, które zamierzają współpracować z organizacjami
sportowymi, w tym przedsiębiorców.

2. Konsultacje społeczne

Projekt ustawy był konsultowany z lokalnymi (regionalnymi i wojewódzkimi)
środowiskami sportowymi.

Pomioty te wypowiedziały się pozytywie odnośnie założeń przewidzianych w projekcie
ustawy o sporcie wyrażając opinię, iż wprowadzenie projektowanych rozwiązań
w praktyce może przyczynić się w niedalekiej perspektywie do poprawy stanu organizacji
polskiego ruchu sportowego oraz poszczególnych podmiotów działających na jego rzecz.

Mając na uwadze powyższe, konsultowane środowiska wyrażają pogląd, że projektowana
ustawa może zostać uznana za akt normatywny w pełni adekwatny do współczesnych
realiów życia sportowego.








3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych

Projekt ustawy nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa,
ustawa zawiera bowiem nowe uregulowanie jednak w ramach istniejących już
kompetencji i uprawnień organów władzy rządowej.

Przepisy projektu ustawy będą realizowane z posiadanych środków budżetowych, w tym
środków z państwowego funduszu celowego – Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej,
określonych corocznie w ustawie budżetowej w cz. 25 - Kultura fizyczna i sport oraz ze
środków finansowych z cz. 46 – Zdrowie związanych z wydatkami na zakup świadczeń
zdrowotnych wykonywanych przez Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej dla członków
kadry narodowej.
Umożliwienie ubiegania się o przyznanie świadczenia pieniężnego z budżetu państwa,
o którym mowa w art. 39 projektu ustawy, polskim medalistom olimpijskim, którzy mają
stałe miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego Uni
Europejskiej, nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa,
świadczenia te będą wypłacane w ramach posiadanych środków budżetowych,
określonych corocznie w ustawie budżetowej w cz. 25 - Kultura fizyczna i sport.

Proponowane zmiany w przepisach podatkowych nie będą miały negatywnych skutków
finansowych dla budżetu państwa, a to wobec faktu upublicznienia przepływów
finansowych w sektorze sportu. Stąd ewentualne zmniejszenie wpływów z tytułu
wprowadzenia dodatkowych ulg i zwolnień podatkowych w zakresie podatku
dochodowego zrekompensowane zostanie zwiększeniem tych wpływów od jednostek
sektora sportowego, przede wszystkich z podatków bezpośrednich, od których
działalność w sporcie zwolniona nie jest.

Proponowane regulacje mogą mieć wpływ na finanse jednostek samorządu
terytorialnego. Spodziewać się bowiem należy nieznacznego zmniejszenia dochodów
tych jednostek poprzez zmniejszenie wpływów podatkowych z podatku od
nieruchomości oraz podatku rolnego, a także opłat rocznych z tytułu użytkowania
wieczystego gruntów. Ponadto zwiększą się nieznacznie obciążenia jednostek samorządu
terytorialnego
związane
z koniecznością rekompensaty szkołom prowadzonym przez te jednostki zmniejszonych
dochodów z ewentualnego najmu szkolnych obiektów sportowych, a także zmniejszone
dochody z tytułu wynajmu własnych obiektów sportowych przez gminy. Zmniejszone
dochody wszystkich jednostek samorządu w skali całego kraju szacuje się na kwotę
525 mln zł.
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: