eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

projekt dotyczy podniesienia jakości rejestracji stanu cywilnego oraz poprawy sprawności procesów administracyjnych, realizowanych przez państwo jako rejestratora zdarzeń m.in. przez zapewnienie wszystkim kierownikom urzędów stanu cywilnego możliwości prowadzenia od dnia 1 stycznia 2015 r. rejestracji stanu cywilnego w postacii elektronicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2620
  • Data wpłynięcia: 2014-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1741

2620

– 10 –
4)
zabezpieczania akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego niesporządzonych w formie
dokumentu elektronicznego w przypadku, o którym mowa w ust. 3
– uwzględniając konieczność zapewnienia kompletności danych zawartych w rejestrze stanu
cywilnego i ich przejrzystości, sprawnego funkcjonowania rejestru stanu cywilnego, ochrony
danych osobowych i mając na względzie szczególny charakter akt zbiorowych rejestracji
stanu cywilnego.
Art. 28. 1. Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego
kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres:
1)
100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu
urodzenia;
2)
80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego
dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu.
2. Okresy, o których mowa w ust. 1, są liczone od końca roku kalendarzowego,
w którym nastąpiło sporządzenie aktu stanu cywilnego.
3. Po upływie okresów, o których mowa w ust. 1, akty stanu cywilnego oraz akta
zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przekazuje w ciągu
2 lat do właściwego archiwum państwowego.
4. Po upływie okresów, o których mowa w ust. 1, a przed przekazaniem aktów stanu
cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego do właściwego archiwum
państwowego, ich udostępnianie przez kierownika urzędu stanu cywilnego następuje na
zasadach określonych w ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym
i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698 i Nr 171, poz. 1016 oraz z 2014 r. poz. 822).
Art. 29. 1. Nazwiskiem rodowym jest nazwisko zamieszczone w akcie urodzenia,
a nazwiskiem jest nazwisko zamieszczone w akcie małżeństwa lub akcie zgonu; nazwiskiem
osoby, która nie zawarła związku małżeńskiego jest nazwisko rodowe.
2. W akcie stanu cywilnego określa się stan cywilny osoby jako sytuację tej osoby
w małżeństwie: panna, kawaler, zamężna, żonaty, rozwiedziona, rozwiedziony, wdowa,
wdowiec.
3. Nazwiska i imiona cudzoziemców ustala się na podstawie dokumentu podróży lub
innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo, a nazwiska i imiona
rodziców dziecka i nazwisko dziecka cudzoziemców ustala się na podstawie dokumentu
podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo rodziców.
– 11 –
Art. 30. 1. Miejscem zdarzenia jest miejscowość, w której nastąpiło urodzenie, zostało
zawarte małżeństwo albo nastąpił zgon albo znaleziono zwłoki.
2. Nazwę miejscowości zamieszcza się w akcie stanu cywilnego zgodnie z krajowym
rejestrem urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz urzędowych nazw miejscowości
i ich części.
3. W przypadku zmiany nazwy miejscowości do aktu stanu cywilnego dołącza się
z urzędu wzmiankę dodatkową o zmianie nazwy miejscowości.
4. Nazwę miejscowości położonej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zamieszcza
się w pisowni ustalonej przez Komisję Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami
Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 31. 1. Dokumenty w języku obcym przedkłada się z urzędowym tłumaczeniem na
język polski dokonywanym przez:
1)
tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;
2)
tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach
członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG);
3)
konsula.
2. Za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również:
1)
dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie
przyjmującym i poświadczone przez konsula;
2)
dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi,
a następnie przetłumaczone przez konsula na język polski.
3. W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku
obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika
przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
Art. 32. 1. Kierownik urzędu stanu cywilnego zapewnia udział biegłych lub tłumaczy,
jeżeli nie potrafi samodzielnie porozumieć się z osobami uczestniczącymi w czynności
zgłoszenia urodzenia lub zgonu.
2. Udział biegłego lub tłumacza przy składaniu oświadczeń przewidzianych w ustawie
lub w procedurze związanej z zawarciem związku małżeńskiego zapewniają osoby składające
te oświadczenia lub osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo, jeżeli nie potrafią porozumieć
– 12 –
się z kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo
zapewniają udział biegłego lub tłumacza także wtedy, gdy świadkowie nie potrafią
porozumieć się z kierownikiem urzędu stanu cywilnego.
3. Biegłego lub tłumacza, z wyłączeniem biegłego sądowego oraz tłumacza
przysięgłego, kierownik urzędu stanu cywilnego poucza o odpowiedzialności karnej
z art. 233 § 4 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88,
poz. 553, z późn. zm.)).
4. Biegły lub tłumacz składa przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego oświadczenie,
że będzie wykonywał powierzone zadania sumiennie i bezstronnie, dochowując tajemnicy
prawnie chronionej oraz kierując się w swoim postępowaniu uczciwością i etyką. Adnotację
o złożeniu oświadczenia zamieszcza się w protokole czynności z zakresu rejestracji stanu
cywilnego.
5. Biegły lub tłumacz biorący udział w czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego,
która wymaga sporządzenia protokołu, podpisują ten protokół.
Art. 33. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wzory, w tym w formie dokumentu elektronicznego:
a)
odpisów zupełnych aktu urodzenia, aktu małżeństwa i aktu zgonu,
b)
odpisu zupełnego aktu zgonu osoby o nieustalonej tożsamości,
c)
odpisów skróconych aktu urodzenia, aktu małżeństwa i aktu zgonu,
d)
odpisu skróconego aktu urodzenia dziecka, które urodziło się martwe,
2)
wzory protokołów:
a)
zgłoszenia urodzenia,
b)
uznania ojcostwa,
c)
przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,

6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr 64,
poz. 729 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 98,
poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1935 i Nr 228,
poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243, poz. 2426, z 2005 r. Nr 86,
poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178, poz. 1479 i Nr 180, poz. 1493,
z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 123,
poz. 850, Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 90, poz. 560, Nr 122, poz. 782, Nr 171,
poz. 1056, Nr 173, poz. 1080 i Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 62, poz. 504, Nr 63, poz. 533, Nr 166,
poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 190, poz. 1474, Nr 201, poz. 1540 i Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 7,
poz. 46, Nr 40, poz. 227 i 229, Nr 98, poz. 625 i 626, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 152, poz. 1018
i 1021, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474 i Nr 240, poz. 1602, z 2011 r. Nr 17, poz. 78, Nr 24, poz. 130,
Nr 39, poz. 202, Nr 48, poz. 245, Nr 72, poz. 381, Nr 94, poz. 549, Nr 117, poz. 678, Nr 133, poz. 767,
Nr 160, poz. 964, Nr 191, poz. 1135, Nr 217, poz. 1280, Nr 233, poz. 1381, Nr 240, poz. 1431, z 2012 r.
poz. 611, z 2013 r. poz. 849, 905, 1036 i 1247 oraz z 2014 r. poz. 538.
– 13 –
d)
przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska
noszonego przed zawarciem małżeństwa,
e)
zgłoszenia zgonu,
f)
przyjęcia oświadczeń, o których mowa w art. 88 § 3 Kodeksu rodzinnego
i opiekuńczego,
g)
przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko będzie nosiło takie samo nazwisko,
jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko,
h)
przyjęcia oświadczenia o zmianie imienia lub imion,
3)
wzory zaświadczeń:
a)
potwierdzającego uznanie ojcostwa,
b)
stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
c)
stwierdzającego, że oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński zostały
złożone w obecności duchownego,
d)
stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo,
e)
o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych
dotyczących wskazanej osoby, w tym w formie dokumentu elektronicznego,
f)
o stanie cywilnym, w tym w formie dokumentu elektronicznego,
4)
wzór zapewnienia, że osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo nie wiedzą o istnieniu
okoliczności wyłączających zawarcie tego małżeństwa
– uwzględniając zakres danych wymagany do sporządzenia aktu urodzenia, aktu małżeństwa
i aktu zgonu oraz ich odpisów, danych koniecznych do uznania ojcostwa, informacji i danych
w protokołach, oświadczeniach, zaświadczeniach lub zapewnieniu umożliwiających
sporządzanie aktów stanu cywilnego.
Art. 34. Minister właściwy do spraw wewnętrznych zapewnia kierownikom urzędów
stanu cywilnego blankiety odpisów aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o stanie cywilnym
i zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo.
ROZDZIAŁ 4
Zmiany w aktach stanu cywilnego
Art. 35. 1. Akt stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi
w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub z innymi aktami stanu cywilnego, o ile
stwierdzają one zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych, albo
– 14 –
z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego, podlega sprostowaniu przez kierownika
urzędu stanu cywilnego, który go sporządził.
2. Sprostowanie aktu stanu cywilnego może być dokonane na podstawie zagranicznego
dokumentu stanu cywilnego, jeżeli w państwie wystawienia jest on uznawany za dokument
stanu cywilnego, lub innego dokumentu zagranicznego potwierdzającego stan cywilny
wydanego w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, jeżeli
zawierają one dane, które podlegają sprostowaniu, stwierdzają zdarzenie wcześniejsze
i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych.
3. Sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu, na wniosek osoby, której
ten akt dotyczy, lub jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby mającej w tym interes
prawny lub prokuratora, w formie czynności materialno-technicznej.
4. Jeżeli sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu lub na wniosek innej
osoby niż ta, której akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego, kierownik urzędu stanu
cywilnego powiadamia tę osobę o zamiarze sprostowania lub złożeniu wniosku
o sprostowanie aktu stanu cywilnego.
5. Jeżeli sprostowania aktu małżeństwa dokonuje się na wniosek jednego z małżonków,
kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia o złożeniu wniosku drugiego małżonka.
6. Do wniosku o sprostowanie aktu stanu cywilnego załącza się dokumenty, o których
mowa w ust. 2.
7. Wnioskując o sprostowanie aktu stanu cywilnego na podstawie materiałów
archiwalnych, do wniosku należy załączyć uwierzytelniony odpis lub wypis lub reprodukcję
uwierzytelnioną z tych materiałów.
8. Kierownik urzędu stanu cywilnego, dokonując sprostowania w formie czynności
materialno-technicznej, wydaje wnioskodawcy odpis zupełny sprostowanego aktu stanu
cywilnego.
Art. 36. Sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje sąd w postępowaniu
nieprocesowym, na wniosek osoby zainteresowanej, prokuratora lub kierownika urzędu stanu
cywilnego, jeżeli:
1)
sprostowanie aktu stanu cywilnego jest niemożliwe na podstawie akt zbiorowych
rejestracji stanu cywilnego lub innych aktów stanu cywilnego, o ile stwierdzają one
zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych albo zagranicznych
dokumentów stanu cywilnego, o których mowa w art. 35 ust. 2;
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: