eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia kolejnego etapu procesu zmian legislacyjnych w obszarze informatyzacji i cyfryzacji podmiotów realizujących zadania publiczne

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1637
  • Data wpłynięcia: 2013-08-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 183

1637

– 5 –
Art. 12h. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze
rozporządzenia:
1)
tryb przeprowadzania konkursu oraz kryteria, sposób i tryb przeznaczania oraz
rozliczania środków finansowych na dofinansowanie projektów i przedsięwzięć,
o których mowa w art. 12c ust. 1, w tym:
a)
sposób oceny wniosków o dofinansowanie projektów i przedsięwzięć,
b)
sposób oceny realizacji projektów i przedsięwzięć, zgodnie z warunkami
określonymi w umowie, o której mowa w art. 12f ust. 1;
2)
wzór wniosku o dofinansowanie;
3)
wzór raportu rocznego z przebiegu realizacji projektów i przedsięwzięć oraz
rozliczenia przyznanych środków finansowych;
4)
wzór raportu końcowego z przebiegu realizacji projektów i przedsięwzięć oraz
rozliczenia przyznanych środków finansowych.
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji, wydając rozporządzenie, o którym
mowa w ust. 1, uwzględni potrzebę sprawnego przeprowadzenia konkursu, a także
potrzebę prawidłowego wykorzystania przyznanych środków finansowych.”;
7)
po art. 13 dodaje się art. 13a w brzmieniu:
„Art. 13a. Podmioty publiczne, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1–6, służby
specjalne w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu,
Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Narodowy Bank Polski,
uprawnione do wykonywania praw majątkowych do programu komputerowego
opracowanego przez pracowników w ramach wykonywania obowiązków ze stosunku
pracy świadczonej na rzecz tych podmiotów, mogą umożliwić sobie wzajemnie
nieodpłatne korzystanie z tego programu komputerowego.”;
8)
w art. 16:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Podmiot publiczny udostępnia elektroniczną skrzynkę podawczą,
spełniającą standardy określone i opublikowane na ePUAP przez ministra
właściwego do spraw informatyzacji, oraz zapewnia jej obsługę.
1b. Podmiot publiczny, w terminie siedmiu dni od dnia udostępnienia
elektronicznej skrzynki podawczej, przekazuje ministrowi właściwemu do spraw
informatyzacji informację o jej adresie.”,
– 6 –
b) w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) sposób sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych,”;
9)
po art. 16 dodaje się art. 16a i art. 16b w brzmieniu:
„Art. 16a. 1. W przypadku gdy w przepisach prawa został wskazany organ
właściwy do określenia wzoru dokumentu, jeżeli przepisy te nie wykluczają przesyłania
dokumentów drogą elektroniczną, organ ten:
1)
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji wzór dokumentu
elektronicznego w celu umieszczenia go w centralnym repozytorium wzorów
dokumentów elektronicznych, o którym mowa w art. 19b ust. 1;
2)
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji opis usługi możliwej
do zrealizowania przy wykorzystaniu wzoru dokumentu elektronicznego w celu
zamieszczenia go w katalogu usług;
3)
udostępnia na ePUAP lub w innym systemie teleinformatycznym formularz
elektroniczny umożliwiający wygenerowanie dokumentu elektronicznego w celu
złożenia go za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, organ realizuje w terminie trzech miesięcy
od dnia wejścia w życie przepisów określających wzór dokumentu.
3. Formularz elektroniczny udostępniony na ePUAP spełnia standardy określone
i opublikowane na ePUAP przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
4. W przypadku gdy formularz elektroniczny nie spełnia standardów, o których
mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw informatyzacji może wezwać organ do
dostosowania, we wskazanym terminie, formularza elektronicznego udostępnionego na
ePUAP do tych standardów.
5. W przypadku niedostosowania we wskazanym terminie formularza
elektronicznego udostępnionego na ePUAP do standardów, o których mowa w ust. 3,
minister właściwy do spraw informatyzacji może usunąć formularz elektroniczny
z ePUAP.
Art. 16b. 1. W przypadku gdy w przepisach prawa nie został wskazany organ
właściwy do określenia wzoru dokumentu, wzór dokumentu elektronicznego może
przekazać do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych organ,
w którego właściwości pozostają sprawy związane z określonym w tym wzorze
zakresem użytkowym dokumentów elektronicznych.
2. Do przekazania, o którym mowa w ust. 1, stosuje się art. 16a ust. 1.”;
– 7 –
10) w art. 17 w ust. 2:
a)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) opiniowanie projektu Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa;”,
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) opiniowanie projektów przepisów wydawanych na podstawie art. 18;”;
11) w art. 19a po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Minister właściwy do spraw informatyzacji zamieszcza na ePUAP informację
o adresach elektronicznych skrzynek podawczych udostępnionych przez podmioty
publiczne.”;
12) w art. 19b ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. W centralnym repozytorium umieszcza się, przechowuje i udostępnia wzory
dokumentów, które uwzględniają niezbędne elementy struktury dokumentów
elektronicznych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2a ustawy
z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r.
Nr 123, poz. 698 i Nr 171, poz. 1016).
3. Organy administracji publicznej przekazują do centralnego repozytorium oraz
udostępniają w Biuletynie Informacji Publicznej wzory dokumentów elektronicznych.
Przy sporządzaniu wzorów dokumentów elektronicznych stosuje się międzynarodowe
standardy dotyczące sporządzania dokumentów elektronicznych przez organy
administracji publicznej,
z
uwzględnieniem konieczności podpisywania ich
bezpiecznym podpisem elektronicznym.”;
13) po art. 19b dodaje się art. 19c i art. 19d w brzmieniu:
„Art. 19c. 1. Podmioty, o których mowa w art. 2 ust. 3, realizujące zadania
publiczne, mogą udostępniać usługi na ePUAP na podstawie porozumienia zawartego
z ministrem właściwym do spraw informatyzacji.
2. W porozumieniu określa się sposób udostępniania usług na ePUAP oraz ich
zakres.
Art. 19d. Podmioty udostępniające usługi na ePUAP zapewniają ich zgodność
z przepisami stanowiącymi podstawę sporządzenia wzoru dokumentu elektronicznego
oraz dokonują aktualizacji tych usług w katalogu usług.”;
14) w art. 20a w ust. 3 w pkt 2:
a)
uchyla się lit. a,
b) po lit. h dodaje się przecinek oraz lit. i w brzmieniu:
– 8 –
„i) warunki, które powinien spełniać punkt potwierdzający profil zaufany
ePUAP”;
15) po art. 20b dodaje się art. 20c w brzmieniu:
„Art. 20c. 1. Punkt potwierdzający dokonuje potwierdzenia profilu zaufanego
ePUAP, które polega na weryfikacji zgodności danych zawartych w profilu
użytkownika ze stanem faktycznym oraz nadaniu uprawnień wynikających z posiadania
profilu zaufanego ePUAP, jak również dokonuje przedłużenia ważności i unieważnienia
profilu zaufanego ePUAP.
2. Funkcję punktu potwierdzającego pełni:
1)
konsul;
2)
naczelnik urzędu skarbowego;
3)
wojewoda;
4)
Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
3. Funkcję punktu potwierdzającego, za zgodą ministra właściwego do spraw
informatyzacji, może pełnić:
1)
podmiot publiczny inny niż wymieniony w ust. 2;
2)
bank krajowy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1376, z późn. zm.);
3)
operator pocztowy, o którym mowa w art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada
2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529);
4)
oddział instytucji kredytowej, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.
4. Zgody, o której mowa w ust. 3, udziela się na wniosek podmiotów, o których
mowa w ust. 3 pkt 1–4, po spełnieniu warunków określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 20a ust. 3 pkt 2.
5. Operator pocztowy może złożyć wniosek, o którym mowa w ust. 4, nie
wcześniej niż w roku następującym po roku, w którym po raz pierwszy przedłożył
Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej sprawozdanie, o którym mowa art. 43
ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1385 i 1529 oraz
z 2013 r. poz. 777.
– 9 –
6. Minister właściwy do spraw informatyzacji może sprawdzać, czy podmiot
pełniący funkcję punktu potwierdzającego spełnia warunki określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 20a ust. 3 pkt 2.
7. Minister właściwy do spraw informatyzacji cofa zgodę, o której mowa w ust. 3,
w przypadku gdy podmiot pełniący funkcję punktu potwierdzającego nie spełnia
warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 20a ust. 3 pkt 2.”;
16) tytuł rozdziału 4 otrzymuje brzmienie:
„Badanie osiągania interoperacyjności oraz kontrola przestrzegania przepisów ustawy”;
17) w art. 21:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W celu zapewnienia interoperacyjności systemów teleinformatycznych
używanych do realizacji zadań publicznych przeprowadza się, z zastrzeżeniem
art. 24, badanie poprawności wdrożenia rozwiązań, o których mowa w art. 13 ust. 2
pkt 2 lit. a, w oprogramowaniu interfejsowym przy wykorzystaniu testów
akceptacyjnych udostępnionych przez podmiot publiczny, zgodnie z art. 13 ust. 2
pkt 2 lit. b, zwane dalej „badaniem”.”,
b)
dodaje się ust. 7 i 8 w brzmieniu:
„7. W celu zapewnienia interoperacyjności systemów teleinformatycznych
używanych do realizacji zadań publicznych z innymi systemami
teleinformatycznymi podmiot publiczny może udostępnić testowy system
teleinformatyczny, funkcjonalnie odpowiadający systemowi produkcyjnemu,
w celu dokonywania sprawdzenia poprawności wdrożenia rozwiązań pod
względem organizacyjnym, semantycznym i technologicznym.
8. W przypadku udostępnienia przez podmiot publiczny systemu testowego
nie jest wymagane udostępnienie testów akceptacyjnych.”;
18) w art. 24 po pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) podmiot publiczny udostępnił system testowy, o którym mowa w art. 21 ust. 7.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2013 r. poz. 267) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 33:
a)
§ 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie
dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu.”,
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: