eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011-2013

Rządowy projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011-2013

Projekt dotyczy ograniczenia zatrudnienia w administracji publicznej, zwiększenia efektywności wykonywanych zadań oraz zmniejszenia kosztów funkcjonowania administarcji publicznej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3579
  • Data wpłynięcia: 2010-11-08
  • Uchwalenie:

3579

UZASADNIENIE

1. Niniejszy projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia dla Prezesa Rady
Ministrów zawartego w art. 21 ustawy z dnia 2010 r. o racjonalizacji zatrudnienia
w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora
finansów publicznych (Dz. U. Nr , poz. ), zwanej dalej „ustawą”. Upoważnienie
dotyczy określenia wzoru raportu początkowego, raportu z realizacji i raportu końcowego
o stanie zatrudnienia w jednostce oraz sposób i tryb sporządzania, weryfikacji i
przekazywania tych raportów.
2. Celem projektowanego rozporządzenia jest takie określenie wzoru raportów oraz
procedury ich sporządzania i przekazywania, aby spełnione zostały założenia ustawy, tj.
zwiększenie efektywności wykonywania zadań przez jednostki sektora finansów
publicznych.
3. Projektowane rozporządzenie wprowadza skonsolidowaną formę raportu w jednym
arkuszu, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia. W poszczególnych wierszach
formularza zostały wyodrębnione rodzaje stanowisk w danej jednostce według celu
funkcjonowania w podziale na stanowiska merytoryczne (np. legislacja, kontrola i
nadzór), stanowiska wsparcia (np. zamówienie publiczne, obsługa kadrowa) oraz obsługę
techniczną (np. sprzątanie, remonty). Załącznik zawiera 17 kolumn, w których wykazuje
się m.in. dynamikę zatrudnienia w latach 2007-2009 łącznie dla wszystkich typów
stanowisk oraz poziom zatrudnienia i fundusz wynagrodzeń dla każdego wyodrębnionego
typu stanowiska w danej jednostce i dla poszczególnych okresów raportowania.
4. Na podstawie danych przesyłanych w jednostkowych raportach możliwa będzie analiza
zatrudnienia w jednostkach pod kątem efektywności na podstawie metody benchmarkingu
(analizy porównawczej).
5. Na podstawie raportów początkowych określona zostanie:
a. lista jednostek, które przekazały raporty zawierające błędy rachunkowe (bez
weryfikacji),
b. wysokość wynikającego z ustawy wymogu ograniczenia zatrudnienia.
6. Dla jednostek określone zostaną na podstawie raportów początkowych na tle podobnych
jednostek m.in. następujące wskaźniki efektywnościowe:
3

a. dane dotyczące relacji różnych grup stanowisk względem siebie, np. stanowisk
wsparcia do stanowisk merytorycznych, stanowisk obsługi technicznej do
stanowisk merytorycznych,
b. dane dotyczące relacji różnych rodzajów stanowisk względem siebie (np.
liczba stanowisk sekretarskich do stanowisk kierowniczych),
c. dane dotyczące przeciętnego wynagrodzenia na wybranych rodzajach stanowisk,
d. liczba zatrudnionych w przeliczeniu na etaty na rożnych typach stanowisk (np.
liczba legislatorów w poszczególnych ministerstwach, liczba analityków),
e. informacje o potencjale dla racjonalizacji zatrudnienia.
7. Projektowane rozporządzenie wprowadza elektroniczny tryb przekazywania raportów.
Wprowadzenie trybu elektronicznego i wyłączenie „papierowego” obiegu raportów
umożliwia szybkie przekazywanie, gromadzenie i analizę raportów i ogranicza koszty (np.
fizycznego przesłania raportów, papieru). W celu zapewnienia bezpieczeństwa danych
projektowane rozporządzenie wprowadza obowiązek opatrywania raportów w momencie
przekazania bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Obowiązek ten nie będzie generował dodatkowych
kosztów dla jednostek objętych obowiązkiem raportowania, bowiem został on już
wprowadzony dla wszystkich podmiotów, które są płatnikami składek na ubezpieczenie
społeczne zatrudniającymi powyżej 5 osób, jeśli chodzi o dokumenty przesyłane w formie
elektronicznej do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na podstawie art. 47a ust. 2a ustawy
o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.). W
jednostkach, które nie są płatnikami składek na ubezpieczenie społeczne, raport może być
przekazany bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego
weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
8. Raporty będą przekazywane w formie załącznika przez elektroniczną skrzynkę podawczą
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w terminie określonym w ustawie (za wyjątkiem
raportów zawierających informacje niejawne, które przekazuje się z zachowaniem zasad
określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych).
9. W celu weryfikacji raporty przekazywane będą także organowi, któremu podlega
jednostka lub przez którego jest nadzorowana, w ustawowo określonym terminie. Organ,
któremu jednostka podlega lub przez którego jest nadzorowana, sprawdza raport pod
kątem formalno-rachunkowym i przekazuje sprawdzony i poprawiony raport w formie
4

załącznika przez elektroniczną skrzynkę podawczą Kancelarii Prezesa Rady Ministra.
Weryfikacja raportów ma na celu zapewnienie odpowiedniej jakości danych
przekazywanych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
10. Obowiązki sprawozdawcze nakładane przez projektowane rozporządzenie (zebranie
i analiza danych, weryfikacja wewnętrzna oraz wypełnienie formularza) będą generować
koszty związane z zaangażowaniem pracowników jednostek zobowiązanych do
sporządzania i przekazywania raportów. Poniesienie tych kosztów jest niezbędne do
realizacji celu określonego w art. 1 ust. 2, ustawy jakim jest ograniczenie zatrudnienia w
części jednostek wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej oraz
stworzenie warunków do zwiększenia efektywności wykonywania zadań poprzez zmiany
w strukturze zatrudnienia.
5

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wydania regulacji
Celem projektowanego rozporządzenia jest takie określenie wzoru raportów oraz procedury
ich przekazywania, aby spełnione zostały założenia ustawy, tj. zwiększenie efektywności
wykonywania zadań przez jednostki sektora finansów publicznych. Procedura przekazywania
raportów musi zapewniać bezpieczeństwo oraz jednolity sposób przekazywania informacji.
2. Podmioty objęte regulacją
Kierownicy oraz pracownicy jednostek, o których mowa w art. 2 ustawy, tj.:
• państwowe jednostki budżetowe,
• Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
• Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
• Fundusz Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych,
• Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
• Narodowy Fundusz Zdrowia,
• Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
• Agencja Mienia Wojskowego,
• Agencja Nieruchomości Rolnych,
• Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
• Agencja Rezerw Materiałowych,
• Agencja Rynku Rolnego,
• Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości,
• Wojskowa Agencja Mieszkaniowa
3.
Wpływ regulacji na podmioty nią objęte
Oszacowanie kosztów analizy zatrudnienia oraz wypełnienia obowiązków informacyjnych
Wypełnienie przewidzianych w projektowanym rozporządzeniu obowiązków informacyjnych
przez ok. 2 900 podmiotów w ramach projektowanej procedury oznaczać będzie konieczność
poniesienia dodatkowych nakładów pracy w stosunku do bieżącej działalności jednostek.
W przypadku raportu początkowego oszacowano, że czas konieczny na wykonanie analiz
niezbędnych w celu racjonalizacji zatrudnienia oraz prawidłowe wypełnienie obowiązku
informacyjnego przez podmiot podlegający ustawie (zebranie i analiza danych, weryfikacja
wewnętrzna oraz wypełnienie formularza, przesłanie) wyniesie, w zależności od wielkości
podmiotu:
− w jednostkach do 20 etatów – do 4 roboczogodzin;
6

− w jednostkach od 20 do 50 etatów – do 6 roboczogodzin;
− w jednostkach powyżej 50 etatów – do 6 roboczogodzin na każdych kolejnych
50 pracowników.
W przypadku pozostałych obowiązków sprawozdawczych (raport z realizacji i końcowy)
wykonywanych przez podmioty objęte projektowanym rozporządzeniem koszty można
szacować w wysokości:
− w jednostkach do 20 etatów – do 2 roboczogodzin;
− w jednostkach od 20 do 50 etatów – do 3 roboczogodzin;
− w jednostkach powyżej 50 etatów – do 3 roboczogodzin na każdych kolejnych
50 pracowników.
Łączny czas poświęcony na realizację obowiązków informacyjnych oszacowano na poziomie
75 tys. roboczogodzin. Zatem należy szacować, że koszt obowiązków informacyjnych dla
podmiotów objętych ustawą wyniesie ok. 1,5 mln zł.
4.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wpływ projektowanego rozporządzenia na jednostki sektora finansów publicznych nim objęte
został opisany w pkt 3 oceny skutków regulacji. Rozporządzenie nie ma bezpośredniego wpływu
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
5.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie ma bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
6.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
7.
Wpływ regulacji na sytuację regionów i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie ma wpływu na sytuację regionów i rozwój regionalny.
10/10/BS
7

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: