eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu obniżenie poziomu długu publicznego oraz kosztów jego obsługi, obniżenie deficytu sektora finansów publicznych poprzez wprowadzenie wydatkowej reguły dyscyplinującej, która ma ograniczać dynamikę i ryzyko nadmiernego wzrostu wydatków budżetu państawa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3576
  • Data wpłynięcia: 2010-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-12-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 257, poz. 1726

3576

UZASADNIENIE

Celem rozporządzenia jest wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 78h ustawy z
dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych .

Ustawa z dnia o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych ustaw (Dz. U.
Nr...,poz....) wprowadziła możliwość finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa
poprzez przyjmowanie depozytów od wybranych jednostek sektora finansów publicznych
oraz przyjmowanie w zarządzanie wolnych środków państwowych funduszy celowych i
niektórych jednostek organizacyjnych i funduszy Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy
Państwowe. W ustawie została zamieszczona delegacja ustawowa upoważniającą Ministra
Finansów do wydania rozporządzenia określającego:

1) szczegółowe warunki przyjmowania wolnych środków w depozyt lub zarządzanie
przez Ministra Finansów, w szczególności terminy przekazywania środków i terminy
ich zwrotu;
2) wysokość oprocentowania środków przyjętych w depozyt lub zarządzanie, w
zależności od terminu, na jaki środki zostały oddane w depozyt lub zarządzanie;
3) szczegółowe warunki rozwiązywania depozytów lub zwrotu środków oddanych w
zarządzanie przed terminem, na jaki został utworzony depozyt lub środki zostały
oddane w zarządzanie;
4) formę i wzory dyspozycji przekazania środków w depozyt lub zarządzanie Ministrowi
Finansów i ich zwrotu oraz dyspozycji rozwiązania depozytów lub zwrotu środków
oddanych w zarządzanie przed terminem, na jaki został utworzony depozyt lub środki
zostały oddane w zarządzanie.
Minister Finansów, wydając w/w rozporządzenie, kierować się będzie bezpieczeństwem
środków publicznych i terminową realizacją zadań finansowanych z tych środków przez
jednostki sektora finansów publicznych, a także zwiększeniem efektywności zarządzania
środkami publicznymi i dbałością o finanse publiczne, natomiast w zakresie wysokości
oprocentowania również terminami, na jakie środki są przekazywane w depozyt lub
zarządzanie.
Rozporządzenie obejmuje swym zakresem przedmiotowym wolne środki państwowych
funduszy celowych, agencji wykonawczych, Narodowego Funduszu Zdrowia, innych
państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach
publicznych, oraz określonych jednostek i funduszy Państwowego Gospodarstwa Leśnego
Lasy Państwowe.
W rozporządzeniu określono szczegółowy mechanizm deponowania środków u Ministra
Finansów lub przekazywania mu środków w zarządzanie, w tym zestandaryzowane terminy
przekazywania tych środków i zasady ich zwrotu, a także wzory dyspozycji przekazania
środków w depozyt lub zarządzanie Ministrowi Finansów (załącznik nr 1 i 3).
Mając na względzie efektywne zarządzanie środkami przewidziano w rozporządzeniu
obowiązek udzielenia przez podmioty objęte zakresem rozporządzenia stałego zlecenia dla
BGK do przekazywania wolnych środków zgromadzonych na rachunkach tych jednostek,
które nie zostały przekazane na depozyt bezterminowy i nie są wydatkowane w danym dniu
do godz. 15.00 na depozyt overnight lub w zarządzanie, na taki sam okres jak depozyt
overnight. Ma to na celu wyeliminowanie sytuacji pozostawania na rachunku danego
podmiotu niewykorzystywanych środków. Specyfika jak i ewentualna częstotliwość takich
dyspozycji uzasadnia konieczność udzielenia stosownego upoważnienia dla BGK, który
będzie prowadził rachunki dla tych podmiotów. Umożliwi to wykorzystanie zasobów

10
technicznych i kadrowych banku bez konieczności zwiększania wydatków określonych
jednostek sektora finansów publicznych wynikających z potrzeby zwiększenia zatrudnienia.
W przypadku zaistnienia konieczności realizacji nieprzewidzianych zobowiązań,
podmioty objęte zakresem rozporządzenia będą mogły składać dyspozycje rozwiązania
depozytów lub zwrotu środków oddanych w zarządzanie, przed terminem, na jaki został
utworzony depozyt lub środki zostały oddane w zarządzanie (załącznik nr 2 i 4).
11
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Cel wprowadzenia zmian:
Wypełnienie delegacji ustawowej zawartej w art. 78h ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych.

2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia oddziałuje na jednostki sektora finansów publicznych, w
szczególności:
1) państwowe fundusze celowe;
2) agencje wykonawcze, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz inne państwowe osoby prawne, o
których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych;
3) Dyrekcje Generalną i dyrekcje regionalne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy
Państwowe.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie generuje wydatków z budżetu państwa ani budżetów
jednostek sektora finansów publicznych.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, stosownie
do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).

8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Przedmiotowy projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
11/02rch

12
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: