eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu obniżenie poziomu długu publicznego oraz kosztów jego obsługi, obniżenie deficytu sektora finansów publicznych poprzez wprowadzenie wydatkowej reguły dyscyplinującej, która ma ograniczać dynamikę i ryzyko nadmiernego wzrostu wydatków budżetu państawa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3576
  • Data wpłynięcia: 2010-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-12-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 257, poz. 1726

3576


Druk nr 3576

Warszawa, 8 listopada 2010 r.
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-147-10



Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

-
o zmianie ustawy o finansach
publicznych oraz niektórych innych
ustaw
z projektem aktu wykonawczego.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Finansów.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw1)

Art. 1. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157,
poz. 1240, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 9 dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
„15) Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.”;
2)
w art. 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Do jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 8 – 15,
działających na podstawie odrębnych ustaw stanowiących podstawę ich
utworzenia, przepisy niniejszej ustawy stosuje się odpowiednio.”;
3) w art. 39 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Przepisy ust. 1 – 3 nie mają zastosowania do gospodarki finansowej jednostki
sektora finansów publicznych, o której mowa w art. 9 pkt 15.”;
4) w art. 41 w ust. 2 w pkt 1 dodaje się lit. k w brzmieniu:

1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 28 września 1991 r. o lasach, ustawę z dnia 19 października 1991 r.
o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawę z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
i prywatyzacji, ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, ustawę z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ustawę z dnia 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ustawę z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej
Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych
rynków rolnych, ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustawę z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa
rolniczego, ustawę z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza
obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych
wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, ustawę z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, ustawę z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji eglugi
Powietrznej, ustawę z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, ustawę z dnia
30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, ustawę z dnia 21 listopada 2008 r.
o emeryturach kapitałowych, ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i ustawę z dnia
30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835
i Nr 152, poz. 1020.

„k)
z wykonania planu finansowo-gospodarczego Państwowego Gospodarstwa
Leśnego Lasy Państwowe, w tym funduszu leśnego;”;
5)
art. 48 otrzymuje brzmienie:
„Art. 48. 1. Jednostki sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 2, 6,
8 i 10 – 13, oraz samorządowe osoby prawne, o których mowa w art. 9
pkt 14, mogą dokonywać lokat wolnych środków, z wyjątkiem środków
pochodzących z dotacji z budżetu:
1) w skarbowych papierach wartościowych;
2) w obligacjach emitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego;
3) na rachunkach bankowych w bankach mających siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
4) w formie depozytu u Ministra Finansów.
2. Jednostki sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 5 i 9,
oraz państwowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14, są
obowiązane dokonywać lokat wolnych środków, z wyjątkiem środków
pochodzących z dotacji z budżetu, w formie depozytu u Ministra
Finansów.
3. Obowiązek określony w ust. 2 obejmuje wolne środki jednostki sektora
finansów publicznych znajdujące się w jej dyspozycji, które nie są
wydatkowane w określonym dniu na wykonywanie zadań oraz
funkcjonowanie danej jednostki.”;
6)
w art. 50:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przyjmowane przez Radę Ministrów projekty aktów prawnych, których
skutkiem finansowym może być zwiększenie wydatków lub zmniejszenie
dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości
wynikających z obowiązujących przepisów, zawierają w uzasadnieniu:
1) określenie wysokości tych skutków;
2) wskazanie źródeł ich sfinansowania;
2
3) opis celów nowych zadań i mierników określających stopień realizacji
celów.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a – 1d w brzmieniu:
„1a. Przyjmowane przez Radę Ministrów projekty ustaw, których skutkiem
finansowym może być zmiana poziomu wydatków jednostek sektora
finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających
z obowiązujących przepisów, określają w treści projektu ustawy
maksymalny limit tych wydatków wyrażony kwotowo, na okres 10 lat
budżetowych wykonywania ustawy, oddzielnie dla każdego roku,
poczynając od pierwszego roku planowanego wejścia w życie ustawy,
w podziale na:
1) budżet państwa;
2) jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne;
3) pozostałe jednostki sektora finansów publicznych.
1b. Przyjmowane przez Radę Ministrów projekty ustaw zmieniających ustawy,
których skutkiem finansowym może być zmiana poziomu wydatków
jednostek sektora finansów publicznych, powinny przewidywać aktualizację
maksymalnych limitów wydatków, określanych w zmienianych ustawach, na
kolejne 10 lat budżetowych wykonywania tych ustaw.
1c. W przypadku projektów ustaw, które przewidują obowiązywanie przepisów
w okresie krótszym niż 10 lat budżetowych, maksymalne limity wydatków,
o których mowa w ust. 1a, określa się na ten okres. Przepisu ust. 1d nie
stosuje się.
1d. Rada Ministrów przedstawia Sejmowi, trzy lata przed upływem okresu,
o którym mowa w ust. 1a, projekt zmiany ustawy określającej maksymalne
limity wydatków jednostek sektora finansów publicznych, wyrażone
kwotowo, na kolejnych 10 lat budżetowych wykonywania ustawy. Przepisy
ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio.”,
c) dodaje
się ust. 4 – 6 w brzmieniu:
„4. Projekt ustawy, o którym mowa w ust. 1a, zawiera mechanizmy korygujące,
3
mające zastosowanie w przypadku przekroczenia lub zagrożenia
przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu
wydatków, polegające na:
1) limitowaniu liczby udzielanych świadczeń w zależności od środków
przeznaczonych na ten cel w ustawie budżetowej lub
2) uzależnieniu wypłat od kryterium dochodowego lub majątkowego albo
zmianie kryterium dochodowego lub majątkowego uprawniającego do
nabycia świadczeń finansowanych ze środków publicznych, lub
3) zmianie kosztów realizacji zadań publicznych wykonywanych na rzecz
obywateli, o których mowa w odrębnych ustawach.
5.
W projekcie ustawy, o której mowa w ust. 1a, określa się właściwy organ,
który monitoruje wykorzystanie limitu wydatków na wykonywanie zadania
publicznego przez jednostki sektora finansów publicznych oraz odpowiada
za terminowe wdrożenie mechanizmów korygujących.
6. Do przyjmowanego przez Radę Ministrów projektu ustawy, którego
skutkiem może być zwiększenie wydatków budżetu państwa, o których
mowa w art. 112a ust. 2, w stosunku do wielkości wynikających
z obowiązujących przepisów, nie stosuje się zasad określonych w ust. 1a
i 4.”;
7)
po art. 50 dodaje się art. 50a – 50c w brzmieniu:
„Art. 50a. Minister Finansów publikuje na stronie podmiotowej obsługującego go
urzędu w Biuletynie Informacji Publicznej wytyczne zapewniające stosowanie
jednolitych wskaźników makroekonomicznych, które będą stanowić podstawę
oszacowywania skutków finansowych projektowanej ustawy, w szczególności
jednolitego określania maksymalnego limitu wydatków jednostek sektora
finansów publicznych na dane zadanie, wyrażonego kwotowo, na okres 10 lat
budżetowych wykonywania tej ustawy.
Art. 50b. Wejście w życie przepisów wykonawczych nie może skutkować zmianą limitu
wydatków jednostek sektora finansów publicznych określonego w ustawie, na
podstawie której wydawany jest przepis.
Art. 50c. Przepisów art. 50 ust. 1a – 1d, 4 i 5 oraz art. 50b nie stosuje się w przypadku
4
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: