eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej

Rządowy projekt ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej

- określenie zasad wykonywania zawodów pielęgniarki i położnej, uzyskiwania prawa wykonywania tych zawodów oraz kształcenia zawodowego i podyplomowego;- utrata mocy obowiązującej ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zwodach pielęgniarki i położnej;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3355
  • Data wpłynięcia: 2010-08-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zawodach pielęgniarki i położnej
  • data uchwalenia: 2011-07-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 174, poz. 1039

3355


§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)



MINISTER ZDROWIA


2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 kwietnia 2002 r. w sprawie
standardów kształcenia pielęgniarek i położnych w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 55, poz.
499), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 110 ust. 1 ustawy z dnia … o
zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr …, poz. …).


3
Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia pielęgniarek i położnych stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w art. 63 ust. 5 ustawy z dnia … o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U.
Nr …, poz. …).
Przedmiotowe rozporządzenie określa standardy kształcenia pielęgniarek i położnych w szkołach
pielęgniarek i szkołach położnych, które obejmują wymagania w zakresie:
1) sposobu realizacji programu kształcenia,
2) kadry
prowadzącej kształcenie,
3) bazy dydaktycznej, w tym służącej kształceniu klinicznemu,
4) posiadania
wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia.
Projektowany akt wykonawczy związany jest z przepisami art. 64. ust. 1-4 ww. ustawy. Zgodnie z nim
w trakcie kształcenia teoretycznego student (pielęgniarka lub położna) zdobywa wiedzę zawodową,
doświadczenie i umiejętności niezbędne do planowania, organizowania i sprawowania opieki
zdrowotnej oraz oceny działań z tym związanych. Jednocześnie w trakcie kształcenia klinicznego uczą
się sprawowania kompleksowej opieki zdrowotnej jako członkowie zespołu, w bezpośrednim kontakcie
z osobami zdrowymi i chorymi. Nadmienić należy, ze kształcenie kliniczne odbywa się w zakładach
opieki zdrowotnej, pod kierunkiem wykładowców pielęgniarstwa lub położnictwa oraz przy pomocy
innych specjalistów, w szczególności pielęgniarek i położnych. Kształcenie kliniczne jest praktyką w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym.
Przepisy projektowanego rozporządzenia w § 2-5 ustalają poszczególne standardy kształcenia.
Należą do nich standardy w zakresie:
1) sposobu realizacji programu kształcenia;
2) kadry prowadzącej kształcenie;
3) bazy dydaktycznej;
4) wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia.
Z uwagi na fakt, że projektowane rozporządzenie nie wprowadza nowych wymagań w stosunku do
istniejącego stanu prawnego wchodzi ono w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
W celu realizacji obowiązku określonego w art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r., o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia

w Biuletynie Informacji Publicznej.
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.

4
Ocena Skutków Regulacji

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia będzie oddziaływać na szkoły pielęgniarek i
położnych.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość

6. Wpływ na ochronę zdrowia ludności.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia będzie miało korzystny wpływu na ochronę zdrowia
ludności z uwagi na wprowadzenie w nim stosownych wymagań technicznych i sanitarnych dla
pomieszczenia (gabinetu), w których można wykonywać praktykę pielęgniarek i położnych.

7. Wpływ regulacji na warunki życia ludności.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na warunki życia ludności.

8. Konsultacje społeczne.
W toku uzgodnień projekt ustawy zostanie przekazany do zaopiniowania Naczelnej Radzie
Pielęgniarek i Położnych, okręgowym izbom pielęgniarek i położnych oraz organizacjom zrzeszającym
pielęgniarki i położne.

W celu realizacji obowiązku określonego w art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.,
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337) projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia w Biuletynie
Informacji Publicznej.

9. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Regulacja jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

26-07-tg

5
Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia …………………

w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów dla pielęgniarek i położnych, które
posiadaj świadectwo dojrzałości i ukończyły liceum medyczne lub szkołę policealn albo
szkołę pomaturaln

Na podstawie art. 64 ust. 2 ustawy z dnia … o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr …, poz. …)
zarządza się, co następuje:

§ 1. Do podjęcia studiów, o których mowa w art. 62 ust. 3 pkt 2 i art. 63 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia … o
zawodach pielęgniarki i położnej, zwanych dalej „studiami zawodowymi", uprawnia świadectwo lub
dyplom:
1) w przypadku pielęgniarki:
a) dwa semestry lub 1.150 godzin - dla absolwentów pięcioletnich liceów medycznych,
b) dwuipółletniej medycznej szkoły zawodowej kształcącej w zawodzie pielęgniarki,
c) trzyletniej medycznej szkoły zawodowej kształcącej w zawodzie pielęgniarki;
2) w przypadku położnej:
a) dwuletniej medycznej szkoły zawodowej kształcącej w zawodzie położnej,
b) dwuipółletniej medycznej szkoły zawodowej kształcącej w zawodzie położnej.

§ 2. Czas kształcenia na studiach zawodowych nie może być krótszy niż:
1) w stosunku do pielęgniarek:
a) trzy semestry lub 1.633 godziny - dla absolwentów pięcioletnich liceów medycznych, którzy
rozpoczęli naukę w roku szkolnym 1980/81 lub później,
b) pięć semestrów lub 3.000 godzin - dla absolwentów pięcioletnich liceów medycznych, którzy
rozpoczęli naukę wcześniej niż w roku szkolnym 1980/81,
c) trzy semestry lub 2.410 godzin - dla absolwentów dwuletnich medycznych szkół zawodowych,
d) dwa semestry lub 1.984 godziny - dla absolwentów dwuipółletnich medycznych szkół zawodowych,
e) dwa semestry - dla absolwentów trzyletnich medycznych szkół zawodowych;
2) w stosunku do położnych:
a) trzy semestry lub 1.479 godzin - dla absolwentów dwuletnich medycznych szkół zawodowych,
b) dwa semestry lub 1.086 godzin - dla absolwentów dwuipółletnich medycznych szkół zawodowych.

§ 3. 1. Szkoła wyższa jest zobowiązana do zapewnienia takich warunków kształcenia, aby jakość i
poziom studiów zawodowych prowadzonych w systemie zaocznym lub wieczorowym nie były niższe
niż studiów zawodowych prowadzonych w systemie dziennym.
2. Program nauczania na studiach zawodowych, w tym wymiar zajęć teoretycznych, praktycznych i
praktyk zawodowych, ustala uczelnia, uwzględniając różnice pomiędzy treściami programowymi
określonymi w standardach nauczania dla kierunków pielęgniarstwo, położnictwo dla poziomu
zawodowego określanymi w odrębnych przepisach oraz programami kształcenia realizowanymi
odpowiednio w szkołach, o których mowa w § 1.
3. Program nauczania dla pielęgniarek, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a, uczelnia ustala,
uwzględniając wymagania określone w załączniku do rozporządzenia.
4. Program nauczania:
1) dla pielęgniarek, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a, obejmuje część teoretyczną stanowiącą nie
mniej niż 400 godzin programu nauczania i część praktyczną stanowiącą nie mniej niż 750 godzin
tego programu;
2) dla pielęgniarek, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b i c, oraz położnych, o których mowa w § 2 pkt 2,
obejmuje część teoretyczną stanowiącą nie mniej niż 33 % całości programu nauczania i praktyczną
stanowiącą nie mniej niż 50 % całości tego programu.

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).

1
5. Przewidziane w programie nauczania zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe mogą zostać
zaliczone na wniosek studenta przez kierownika jednostki organizacyjnej szkoły wyższej prowadzącej
studia zawodowe na podstawie udokumentowanego doświadczenia zawodowego, w zakresie
wykonywanych czynności odpowiadających przedmiotowi zajęć praktycznych lub praktyk
zawodowych, z uwzględnieniem długości stażu pracy, w przypadku:
1) pielęgniarek, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a, nie więcej jednak niż 30 % wymiaru tych zajęć i
praktyk;
2) pielęgniarek, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b i c, oraz położnych, o których mowa w § 2 pkt 2, nie
więcej jednak niż 50 % wymiaru tych zajęć i praktyk.
6. Zaliczenia zajęć praktycznych i praktyk zawodowych kierownik jednostki, o którym mowa w ust. 4,
dokonuje po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkolnictwa Medycznego.
7. W sprawach, o których mowa w ust. 4, przysługuje odwołanie do rektora.
8. Zajęcia zrealizowane w ramach programu kształcenia w szkołach, o których mowa w § 1,
odnotowuje w indeksie kierownik jednostki, o którym mowa w ust. 4.

§ 4. 1. Po zaliczeniu przewidzianych planem i programem studiów zawodowych zajęć teoretycznych i
praktycznych oraz praktyk zawodowych student przystępuje do teoretycznego i praktycznego
egzaminu kończącego studia zawodowe.
2. Terminy egzaminów oraz komisję egzaminacyjną wyznacza kierownik jednostki, o którym mowa w
§ 3 ust. 4.
3. O terminach i miejscach egzaminów kierownik jednostki, o którym mowa w § 3 ust. 4, zawiadamia
studenta, o którym mowa w ust. 1, oraz komisję egzaminacyjną, w terminie nie krótszym niż 14 dni od
dnia egzaminu.
4. Egzamin teoretyczny i praktyczny, obejmujący treści programowe określone dla przedmiotów
zawodowych, nie może być przeprowadzany w tym samym dniu.
5. Egzamin teoretyczny odbywa się pod nadzorem przewodniczącego komisji egzaminacyjnej oraz
osób wyznaczonych przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej spośród pozostałych członków
komisji.
6. Komisja egzaminacyjna ocenia łącznie wyniki egzaminu teoretycznego i praktycznego, podejmując,
w głosowaniu tajnym, uchwałę większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos
przewodniczącego komisji.
7. Ocenę łączną egzaminu kończącego studia zawodowe określa się łącznym stopniem: celujący,
bardzo dobry, dobry, dostateczny, niedostateczny.
8.
Z przebiegu i wyniku egzaminu kończącego studia zawodowe wyznaczony przez
przewodniczącego komisji egzaminacyjnej członek komisji sporządza protokół, który podpisują
wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej oraz jej przewodniczący.

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie z po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
MINISTER ZDROWIA

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia z dnia 11 maja 2004 r. w sprawie
szczegółowych warunków prowadzenia studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo przeznaczonych dla
pielęgniarek i położnych posiadających świadectwo dojrzałości i będących absolwentami liceów medycznych oraz medycznych
szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 110, poz. 1170 oraz z 2010 r. Nr 65, poz. 420),
które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 110 ust. 2 ustawy z dnia … o zawodach
pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr …, poz. …).

2
strony : 1 ... 30 ... 43 . [ 44 ] . 45 ... 50 ... 52

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: