eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych

Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych

projekt ustawy dotyczy określenia form i zasad wspierania inwestycji telekomunikacyjnych związanych z sieciami szerokopasmowymi, zasad działalności telekomunikacyjnej jednostek samorządu terytorialnego , zasad dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej, praw i obowiązków inwestorów, właścicieli i użytkowników nieruchomości pod kątem świadczenia usług telekomunikacyjnych zasad lokalizowania sieci szerokopasmowych i innej infrastruktury telekomunikacyjnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2546
  • Data wpłynięcia: 2009-11-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
  • data uchwalenia: 2010-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 675

2546

4) liczbę przedsiębiorców telekomunikacyjnych działających na obszarze danej
jednostki samorządu terytorialnego oraz opis zakresu ich działalności
telekomunikacyjnej;
5) inne informacje istotne dla oceny potrzeby podjęcia działalności, o której mowa
w art. 3 ust. 1.
3. Prezes UKE przedstawia opinię w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku,
o którym mowa w ust. 1.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega opłacie. Opłata stanowi dochód budżetu
państwa.
5. Minister właściwy do spraw łączności, po zasięgnięciu opinii Prezesa UKE, określi,
w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty, o której mowa w ust. 4, nie wyższą niż 5 000 zł,
uwzględniając skalę przedsięwzięcia oraz rodzaj działalności objętej planem.
Art. 5. Działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1, wykonuje się zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, z tym że prowadzenie tej
działalności przez jednostkę samorządu terytorialnego, także w formie niewyodrębnionej
w ramach jej osobowości prawnej, wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców
telekomunikacyjnych.
Art. 6. 1. Działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 lit. c, w szczególności
bezpłatna usługa dostępu do Internetu, o której mowa w art. 7, może być wykonywana, jeżeli
nie jest zaspokojone zapotrzebowanie użytkowników końcowych w zakresie dostępu
do usług telekomunikacyjnych. Działalność taka musi być proporcjonalna

i niedyskryminująca.
2. Wymagań, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług
telekomunikacyjnych na potrzeby organów administracji publicznej, państwowych lub
samorządowych jednostek organizacyjnych oraz innych podmiotów publicznych, a także
w przypadku usług telekomunikacyjnych świadczonych wyłącznie w miejscach publicznych
przez publicznie dostępne punkty dostępu do Internetu.
3. Informacja, o której mowa w art. 3 ust. 6, w odniesieniu do przedsięwzięć
obejmujących świadczenie użytkownikom końcowym usług, o których mowa w ust. 1,
powinna dodatkowo zawierać uzasadnienie spełnienia wymagań, o których mowa w ust. 1.

5
Art. 7. 1. Usługa dostępu do Internetu może być świadczona bez pobierania opłat lub
w zamian za opłatę niższą niż cena rynkowa, po spełnieniu wymagań, o których mowa
w art. 3 ust. 2 i 5 oraz art. 6 ust. 1, i uzyskaniu zgody Prezesa UKE.
2. Prezes UKE, w drodze decyzji, określa zakres i warunki świadczenia
użytkownikom końcowym usług, o których mowa w ust. 1, biorąc pod uwagę:
1) interes użytkowników końcowych, w szczególności konieczność przeciwdziałania
wykluczeniu cyfrowemu i zapewnienia maksymalnych korzyści w zakresie
różnorodności usług telekomunikacyjnych, ich ceny i jakości;
2) sytuację na lokalnym rynku usług, które mają być świadczone;
3) tworzenie warunków do efektywnego inwestowania w infrastrukturę telekomunikacyjną
przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
4) wymagania, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 5 oraz art. 6 ust. 1.
3. Prezes UKE, w drodze decyzji, odmawia udzielenia zgody, jeżeli nie zostały
spełnione wymagania określone w art. 3 ust. 2 i 5 lub art. 6 ust. 1.
4. Decyzja, o której mowa w ust. 1, określa:
1) obszar, którego dotyczy działalność;
2) maksymalną przepływność łącza;
3) warunki świadczenia usługi dostępu do Internetu, w tym maksymalny czas, po upływie

którego następuje zakończenie połączenia, oraz obowiązek blokowania dostępu do treści
zakazanych dla dzieci lub młodzieży lub sprzecznych z publicznym charakterem zadań
realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
5. Do decyzji, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 16 ustawy z dnia
16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.
Art. 8. Jednostka samorządu terytorialnego, powierzając przedsiębiorcy
telekomunikacyjnemu wykonywanie działalności, o której mowa w art. 3 ust. 1, w przypadku
gdy ze względu na warunki ekonomiczne nie jest możliwe na danym obszarze prowadzenie
opłacalnej finansowo działalności telekomunikacyjnej przez przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego, może:
1) udostępnić przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu infrastrukturę lub sieci
telekomunikacyjne w zamian za opłaty niższe niż koszt wytworzenia;

6
2) współfinansować koszty ponoszone z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych
użytkownikom końcowym lub przedsiębiorcom telekomunikacyjnym na potrzeby
świadczenia tych usług.
Art. 9. Jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego prowadząca
działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1, jest obowiązana prowadzić ewidencję w sposób
umożliwiający odrębne obliczenie kosztów i przychodów, zysków i strat w zakresie budowy
oraz nabywania praw do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych, jak
również działalności telekomunikacyjnej.
Art. 10. Podmiot, który wykorzystał środki publiczne, w rozumieniu przepisów
o
finansach publicznych, do budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury
telekomunikacyjnej wykorzystywanej do świadczenia publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych lub publicznej sieci telekomunikacyjnej lub nabył prawa do takiej
infrastruktury lub sieci, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w art. 4 pkt 1, 2, 4, 5 i 8
ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, jest obowiązany prowadzić
ewidencję w sposób umożliwiający odrębne obliczanie kosztów i przychodów, zysków i strat
w zakresie budowy oraz nabywania praw do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci
telekomunikacyjnych, jak również działalności telekomunikacyjnej.
Art. 11. Organ jednostki samorządu terytorialnego właściwy w sprawach wydawania
zezwoleń na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości infrastruktury
telekomunikacyjnej, sprawujący nadzór nad przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, zapewni
strukturalny rozdział funkcji związanych z wykonywaniem zadań i uprawnień właścicielskich
wobec tego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.
Art. 12. Jednostka samorządu terytorialnego ma prawo żądać zapewnienia możliwości
przyłączenia, o którym mowa w art. 139 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne, infrastruktury telekomunikacyjnej oraz sieci telekomunikacyjnej do sieci
telekomunikacyjnej operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej.
Art. 13. 1. Jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana umożliwić operatorom
publicznych sieci telekomunikacyjnych oraz podmiotom, o których mowa w art. 4 pkt 1, 2, 4,
5 i 8 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, dostęp telekomunikacyjny,
w szczególności zakładanie, eksploatację, nadzór i konserwację urządzeń
telekomunikacyjnych.

7
2. Jednostka samorządu terytorialnego, która świadczy usługi na rzecz użytkowników
końcowych, jest obowiązana, na wniosek przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, zapewnić
temu przedsiębiorcy dostęp telekomunikacyjny umożliwiający sporządzenie przez tego
przedsiębiorcę konkurencyjnej oferty dla użytkowników końcowych.
3. Do zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy
art. 26 – 45 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, z tym że:
1) jednostka samorządu terytorialnego wykonująca działalność, o której mowa w art. 3
ust. 1:
a) jest traktowana jak operator o znaczącej pozycji rynkowej,
b) jest obowiązana zawrzeć umowę o dostępie telekomunikacyjnym w terminie 30 dni
od dnia wystąpienia o jej zawarcie,
c) jest obowiązana do równego traktowania przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
w szczególności przez oferowanie jednakowych warunków w porównywalnych
okolicznościach;
2) obowiązki regulacyjne nałożone na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego stosuje się do
infrastruktury, do której przedsiębiorca ten uzyskał dostęp telekomunikacyjny, na takich
samych zasadach, jakie stosuje się do infrastruktury tego przedsiębiorcy;
3) do decyzji o dostępie telekomunikacyjnym stosuje się przepisy art. 15 – 17 ustawy z dnia
16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.
Art. 14. Przepisy art. 13 nie wyłączają obowiązków jednostek samorządu terytorialnego
lub podmiotów, którym zostało powierzone wykonywanie działalności,
o której mowa w art. 3 ust. 1, wynikających z przepisów prawa telekomunikacyjnego.
Art. 15. 1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą prowadzić działania mające
na celu pobudzenie lub agregację popytu użytkowników na usługi związane
z szerokopasmowym dostępem do Internetu, w szczególności edukacyjne i szkoleniowe,
polegające na wyposażeniu konsumentów w telekomunikacyjne urządzenia końcowe lub
sprzęt komputerowy lub finansowaniu konsumentom kosztu usług telekomunikacyjnych.
2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może określić, w drodze
uchwały, warunki i tryb finansowania działalności, o której mowa w ust. 1, ustalając
w szczególności warunki kwalifikowania beneficjentów udzielanej pomocy.

8
3. Działalność, o której mowa w ust. 1, powinna być prowadzona w sposób
niedyskryminujący, na zasadach przejrzystości i proporcjonalności oraz powinna zmierzać
do utrzymania neutralności technologicznej.
4. Każde przedsięwzięcie jednostki samorządu terytorialnego podejmowane w zakresie
działalności, o której mowa w ust. 1, wymaga uprzedniego ogłoszenia, wraz z jego opisem,
na stronie internetowej jednostki samorządu terytorialnego i w siedzibie tej jednostki.
Art. 16. 1. Podmioty wykonujące zadania z zakresu użyteczności publicznej,

z zastrzeżeniem ust. 2, mogą:
1)
budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne
oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych;
2)
dostarczać sieci telekomunikacyjne lub zapewniać dostęp do infrastruktury
telekomunikacyjnej;
3)
świadczyć, z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci
telekomunikacyjnych, usługi na rzecz przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
2. Operator systemu przesyłowego, operator systemu dystrybucyjnego oraz operator systemu
połączonego, w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, nie
mogą nabywać praw do infrastruktury telekomunikacyjnej, budować lub eksploatować tej
infrastruktury i sieci telekomunikacyjnych na cele inne niż realizacja zadań określonych dla
nich w tej ustawie.
3. Do działalności, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepis art. 3 ust. 2 i 3.
4. Działalność telekomunikacyjną, o której mowa w ust. 1, wykonuje się zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.
Art. 17. Podmiot wykonujący zadania z zakresu użyteczności publicznej zapewnia
przedsiębiorcom telekomunikacyjnym współkorzystanie lub dostęp do infrastruktury
technicznej wykorzystywanej do wykonywania swojej podstawowej działalności,
z przeznaczeniem na potrzeby publicznej sieci telekomunikacyjnej, na zasadach równego
traktowania oraz uczciwej i wolnej konkurencji, tylko w przypadku gdy warunki techniczne
i wymogi bezpieczeństwa na to pozwalają.
Art. 18. Warunki współkorzystania oraz dostępu do infrastruktury technicznej, w tym
techniczne, eksploatacyjne i finansowe warunki współpracy, strony ustalają w umowie

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: