eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej

projekt dotyczy: zasad obowiązujących przy zlecaniu przez Inspekcję Weterynaryjną usług do wykonywania przez lekarzy weterynarii nie będących pracownikami Inspekcji

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1023
  • Data wpłynięcia: 2008-07-29
  • Uchwalenie:

1023-s



Warszawa, 31 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-238(4)/08
DSPA-140-239(4)/08
DSPA-140-240(4)/08





Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowiska wobec
komisyjnych projektów ustaw:
- o zmianie ustawy o Inspekcji
Weterynaryjnej (druk nr 1023),
-
o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (druk nr 1024),
-
o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (druk nr 1025),

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi do reprezentowania Rządu w tych sprawach w toku prac
parlamentarnych.

(-) Donald Tusk













STANOWISKO RZĄDU WOBEC KOMISYJNEGO PROJEKTU
USTAWY O ZMIANIE USTAWY O INSPEKCJI WETERYNARYJNEJ
(druk nr 1023)

Komisyjny
projekt
ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (druk nr 1023)
zakłada uchylenie ust. 2 i 5 w art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji
Weterynaryjnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 121, poz. 842 oraz z 2008 r. Nr 145, poz. 916) i
rezygnację z zasady wyznaczania przez powiatowego lekarza weterynarii lekarzy weterynarii
niebędących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej do wykonywania czynności, o których
mowa w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w drodze decyzji administracyjnej określającej rodzaj i
zakres czynności przekazanych do wykonania. Proponowana zmiana zakłada również
rezygnację z przepisu określającego przypadki, w których jest uchylana decyzja o
wyznaczeniu i rozwiązywana umowa z takim lekarzem.

Zgodnie z przedstawionym uzasadnieniem ma to na celu umożliwienie stosowania
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223,
poz. 1655) w przypadkach, gdy konieczne jest zlecanie przez powiatowego lekarza
weterynarii określonych zadań Inspekcji Weterynaryjnej lekarzom weterynarii niebędącym
pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej.
Propozycje
rozwiązań zmierzających do powierzenia zadań z zakresu administracji
weterynaryjnej, w tym przeprowadzania urzędowych kontroli, przedsiębiorcom w trybie
przepisów o zamówieniach publicznych nie mają uzasadnienia w przypadku zadań z zakresu
działania Inspekcji Weterynaryjnej. Ich realizacja jest często związana z wydawaniem
orzeczeń o charakterze władczym, w tym decyzji administracyjnych.
Przykładem mogą być czynności takie, jak pobranie próbki krwi od zwierzęcia do
badania kontrolnego w kierunku brucelozy lub enzootycznej białaczki bydła, czy też
wykonanie testu tuberkulinowego przy badaniu kontrolnym w kierunku gruźlicy. Czynności
te są ściśle związane z wydaniem orzeczenia o stanie zdrowia zwierzęcia, gdzie po uzyskaniu
wyników wskazujących na zakażenie zwierzęcia następuje trwałe jego oznakowanie w celu
eliminacji ze stada, za odszkodowaniem wypłacanym ze środków budżetu państwa.
W dziedzinie higieny środków spożywczych z czynnościami o charakterze władczym
mamy do czynienia przy wydaniu oceny przydatności do spożycia.
W następstwie wydania oceny „niezdatne do spożycia”, mięso i inne środki
spożywcze, najczęściej kwalifikuje się do unieszkodliwienia.
Przekazanie
wyżej wymienionych przykładowo uprawnień różnym przedsiębiorcom w
trybie zamówień publicznych budzi poważne wątpliwości.
Należy zauważyć, że przy zastosowaniu procedur zamówień publicznych większość z
tych czynności może być realizowana wybiórczo, nieterminowo i niezgodnie z
obowiązującym harmonogramem z uwagi na możliwe protesty, odwołania lub skargi.
Taka sytuacja może wystąpić w przypadku niezapewnienia w rzeźni możliwości
przeprowadzenia codziennych urzędowych badań przed i poubojowych w przewidzianym
technologią rytmie, co skutkuje ograniczeniem lub zaprzestaniem produkcji.

Kolejnym elementem, wynikającym z natury zadań realizowanych przez Inspekcję
Weterynaryjną, jest operacyjna szybkość ustanowienia odpowiedniej liczby lekarzy w
sytuacjach zagrożeń dla życia i zdrowia ludzkiego, co może stać się niemożliwe w przypadku
konieczności stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
przy powierzaniu przez powiatowego lekarza weterynarii niektórych zadań Inspekcji
Weterynaryjnej lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami tej Inspekcji.
Ponadto z projektowanych przepisów nie wynika, jakie kryterium byłoby brane pod
uwagę przy wyłanianiu przedsiębiorców do wykonywania czynności w imieniu Inspekcji
Weterynaryjnej. W przypadku gdyby takim kryterium miała być cena, może dojść do sytuacji,
w której podmioty nadzorowane przez Inspekcję Weterynaryjną musiałyby uiszczać wyższe
opłaty niż obecnie określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15
grudnia 2006 r. w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane
przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu i miejsc pobierania tych opłat oraz sposobu
przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej (Dz. U. z 2007 r. Nr 2, poz.
15). Środki na wynagrodzenie dla przedsiębiorców wyłonionych w drodze przetargu
pochodziłyby właśnie z tych opłat. Stanowiłoby to dodatkowe obciążenie dla nadzorowanych
podmiotów.

Dodatkowym argumentem przeciw stosowaniu przepisów o zamówieniach
publicznych do czynności powierzanych przez powiatowego lekarza weterynarii jest fakt, że
wysokość opłat weterynaryjnych, jakimi obciążane są nadzorowane podmioty, oraz wysokość
wynagrodzenia za ich wykonanie zostały ustalone w rozporządzeniach Ministra Rolnictwa i
Rozwoju Wsi z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za
czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu i miejsc pobierania tych opłat
oraz sposobu przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej oraz z dnia 2
sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie

2
czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza
weterynarii (Dz. U Nr 178, poz.1837, z późn. zm.).

Ponadto stawki opłat za urzędowe kontrole weterynaryjne są ustalane we wszystkich
państwach Unii Europejskiej poprzez przeniesienie do prawa krajowego i stosowanie co
najmniej minimalnych stawek określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych
przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz
regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165 z
30.04.2004, str. 1, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200).
Biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa żywności, a tym samym
ochronę zdrowia publicznego, najważniejszym kryterium decydującym o tym, komu zostanie
powierzone wykonanie danej usługi powinien być przede wszystkim profesjonalizm
wykonującego usługi, gwarantujący właściwą jakość zdrowotną produktów pochodzenia
zwierzęcego. Należy podkreślić, że określone w przepisach Unii Europejskiej wymagania,
jakie powinny być spełnione w zakresie bezpieczeństwa produktów pochodzenia
zwierzęcego, w tym co do zdrowia zwierząt, z których lub od których produkty te uzyskano,
są niezwykle restrykcyjne, a od ich właściwego i terminowego zrealizowania zależy, czy
żywność ta będzie mogła być przedmiotem handlu.
Należy również podkreślić, że projekt zawarty w druku nr 1023 jest częściowo
tożsamy z rozwiązaniami przyjętymi w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji
Weterynaryjnej (druk sejmowy nr 790 i nr 1002).
Mając na względzie powyższe oraz w związku z tym, że zmiany zaproponowane w
projekcie implikują dokonanie zmiany innych przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o
Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie wykonywania czynności przez lekarzy weterynarii
niebędących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej, Rząd nie popiera wyżej wymienionych
zmian w kształcie zaproponowanym w przedstawionym projekcie ustawy.


3
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: