eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Czas pracy kierowców - nowe regulacje

Czas pracy kierowców - nowe regulacje

2012-03-05 14:02

Konsekwencją wprowadzenia odrębnej pory nocnej, służącej wyłącznie ustalaniu czasu pracy kierowców jest stosowanie do tej grupy zawodowej od 1 stycznia 2012 r. dwóch odrębnych pór nocnych, pierwszej, służącej do ustalania czasu pracy kierowcy oraz drugiej dotychczas stosowanej 8-godzinnej, celem naliczania dodatków za pracę w nocy, o których mowa w art. 1518 K.p.
1) Czy każdy pracodawca zatrudniający kierowców musi od 1 stycznia 2012 r. stosować dwie pory nocne i jak to ma w praktyce wyglądać?

Zdefiniowaną dla kierowców porę nocną, obejmującą okres 4 godzin pomiędzy godzinami 000-700, należy stosować od 1 stycznia 2012 r. wyłącznie do celów ustalenia czasu pracy. Oznacza to, że wykonywanie przez kierowcę pracy w okresie nowej pory nocnej skutkuje jedynie ograniczeniem jego czasu pracy w danej dobie do 10 godzin, zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. nr 92, poz. 879 z późn. zm.), dalej ustawy. Co istotne, stosownie do poglądu prezentowanego przez PIP ograniczenie do 10 godzin czasu pracy kierowcy pracującego w nocy dotyczy nie tylko pracy planowanej, lecz również wynikającej ze szczególnych potrzeb pracodawcy.

Konsekwencją wprowadzenia odrębnej pory nocnej, służącej wyłącznie ustalaniu czasu pracy kierowców jest stosowanie do tej grupy zawodowej od 1 stycznia 2012 r. dwóch odrębnych pór nocnych, pierwszej, służącej do ustalania czasu pracy kierowcy oraz drugiej dotychczas stosowanej 8-godzinnej, celem naliczania dodatków za pracę w nocy, o których mowa w art. 1518 K.p.

Przykład:
W styczniu 2012 r. kierowca zatrudniony w systemie równoważnym miał zaplanowane 12-godzinne dniówki i pracował regularnie w godzinach od 400 do 1600. W zakładzie obowiązuje pora nocna od 2200 do 600, która do 31 grudnia 2011 r. ograniczała czas pracy kierowcy do 10 godzin. Na potrzeby ustalania czasu pracy kierowców pracodawca określił od 1 stycznia 2012 r. nową porę nocną z art. 2 ust. 6a ustawy na godziny od 000 do 400. Tym sposobem kierowca, który w każdej dobie przez 2 godziny wykonuje pracę w porze nocnej z art. 1517 K.p. i przed zmianą przepisów nie mógł pracować więcej niż 10 godzin w danej dobie, zachował prawo do dodatku za pracę w nocy. Nie podlega jednak już pod ograniczenie czasu pracy do 10 godzin, gdyż nie wykonuje pracy w nowej, 4-godzinnej porze nocnej.

Zwracamy uwagę! Dotychczasowa pora nocna powinna być stosowana do ustalania dodatków nocnych (ewentualnie ryczałtu za pracę w nocy), a także wynagrodzenia za nadgodziny przypadające w nocy. Obowiązujące od 1 stycznia 2012 r. regulacje nie wymagają podejmowania żadnych działań dotyczących sfery wynagrodzeniowej, gdyż nowa 4-godzinna pora nocna nie ma z tymi zagadnieniami w ogóle związku.

Wprowadzenie omawianych zmian do ustawy nie oznacza, że każdy pracodawca zatrudniający kierowców jest zobowiązany do określenia nowej pory nocnej wynikającej z art. 2 ust. 6a ustawy (4 godz.), obok dotychczas obowiązującej 8-godzinnej pory nocnej wynikającej z art. 1517 § 1 K.p. Obowiązku tego nie muszą dopełniać te podmioty, które wykonują wyłącznie przewozy wyłączone spod regulacji rozporządzenia WE nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego… (Dz. U. UE L 06.102.1), dalej rozporządzenia WE nr 561/2006, czyli wymienione w jego art. 3 lub art. 13. Oznacza to, że nowej pory nocnej nie musi określać np. przedsiębiorca, który wykonuje jedynie przewozy pojazdami specjalistycznymi pomocy drogowej, poruszającymi się zawsze w promieniu 100 km od bazy. W praktyce może się jednak zdarzyć, że pracodawca wykonuje zarówno przewozy wyłączone spod rozporządzenia WE nr 561/2006, jak i podlegające pod jego regulacje, a wtedy musi już określić nową porę nocną.

Przykład:
PKS wykonuje głównie przewozy regularne na trasach do 50 km, które stanowią podstawę jego działalności. Firma obsługuje przy tym kilka regularnych linii dalekobieżnych oraz sporadycznie przewóz wycieczek turystycznych. W takim przypadku, pomimo tego, że trzon działalności pracodawcy to przewozy wyłączone spod rozporządzenia WE nr 561/2006 mocą jego art. 3 lit. a), to i tak musi on uregulować nową porę nocną dla pozostałych kierowców, wykonujących przewozy podlegające pod regulacje ww. rozporządzenia, czyli zatrudnionych na liniach dalekobieżnych i wykonujących przewozy turystyczne.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Najnowsze w serwisie

Kodeksy

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Na skróty

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.