eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumenta a obowiązki organizatora turystyki

Prawa konsumenta a obowiązki organizatora turystyki

2010-03-02 11:04

Przed wyjazdem na urlop warto zapoznać się z uprawnieniami przysługującymi klientom zawierającym umowy z organizatorami wycieczek turystycznych, tj. np. biurem podróży. Znajomość powyższych uprawnień pozwoli uniknąć niekorzystnych dla konsumenta postanowień umownych oraz wynikających z nich negatywnych konsekwencji, których wiele osób już doświadczyło.

Przeczytaj także: Co sprawdzić przed zawarciem umowy z biurem podróży?

Aby nasze wakacje pozostały wymarzone, takie jak sobie zaplanujemy bez zbędnych nieprzewidzianych „atrakcji”, warto zapoznać się z poniższymi uprawnieniami i dobrze przeanalizować umowę z biurem turystycznym. Uprawnienia klienta oraz obowiązki organizatorów turystyki, jeżeli umowy z klientami o świadczenie usług turystycznych są zawierane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wynikają z ustawy o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. 2004, Nr 223, poz. 2268, dalej „ustawa o usługach turystycznych”) oraz w zakresie w niej nieuregulowanym z przepisów kodeksu cywilnego oraz innych ustaw chroniących konsumentów.

Warto podkreślić, że cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny, a organizator turystyki udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny z powodu wzrostu kosztów transportu, wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych lub wzrostu kursów walut. Należy pamiętać, iż ewentualne podwyższenie ceny nie może nastąpić później niż 20 dni przed datą wyjazdu.

Organizator wycieczki ponosi pełną odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych, która nie może być wyłączona w umowie. Odpowiedzialność ta może być wykluczona tylko wtedy, gdy wyłączną przyczyną braku należytego wykonania umowy jest działanie lub zaniechanie klienta, osób trzecich lub siła wyższa. Istnieje możliwość jej ograniczenia do dwukrotności ceny imprezy turystycznej względem każdego klienta. Warto przy tym podkreślić, że postanowienie umowne ograniczające odpowiedzialność organizatora do wysokości wpłaty uczestnika jest niedopuszczalne. Podkreślić należy, iż ograniczenie do dwukrotności ceny dotyczy wyłącznie szkód majątkowych, a nie obejmuje szkód na osobie. Odpowiedzialność za szkody niemajątkowe nie może być ograniczona.

Warto dokładnie zapoznać się z informacjami zamieszczonymi w broszurach, folderach, katalogach, gdyż o ile strony nie postanowią inaczej, stają się one postanowieniami umowy. Powinny one dotyczyć m.in. ceny imprezy, miejsca pobytu, rodzaju środka transportu, położenia i rodzaju obiektu zakwaterowania, ilości i rodzaju posiłków, programu zwiedzania i atrakcji turystycznych, kwoty zaliczki w cenie imprezy, terminu zapłaty całej ceny. Warto również zachować powyższe broszury dotyczące wycieczki, którą wybierzemy, aby później w razie wątpliwości móc się powołać na ich postanowienia.

Ponadto, warto pamiętać, iż w przypadku, gdy organizator przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony z przyczyn od niego niezależnych zmienić istotne warunki umowy z klientem, to powinien on niezwłocznie powiadomić o tym fakcie klienta. W takiej sytuacji klient ma prawo zaakceptować zmienioną umowę albo odstąpić od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej. Klauzula stanowiąca, iż podwyższenie ceny nie może być podane przez uczestnika jako powód rezygnacji bez naliczenia kosztów jest niezgodna z prawem i nie może być zastosowana.

Organizator turystyki, który w czasie trwania danej imprezy turystycznej nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, stanowiących istotną część programu tej imprezy, jest obowiązany, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami, wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze. Jeżeli jakość świadczenia zastępczego jest niższa od jakości usługi określonej w programie imprezy turystycznej, klient może żądać odpowiedniego obniżenia ceny imprezy.

Warto pamiętać o powyższych podstawowych obowiązkach organizatora turystyki, tj. biura podróży i dokładnie przeanalizować umowę o świadczenie usług turystycznych. Powinniśmy sprawdzić czy zawiera ona podstawowe elementy jak np. cenę; miejsce pobytu lub trasę imprezy; rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu; położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu; ilość i rodzaj posiłków czy program zwiedzania i atrakcji turystycznych. Powinniśmy również zwrócić uwagę czy umowa, którą zamierzamy podpisać nie zawiera klauzul niedozwolonych wymienionych w rejestrze prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który jest dostępny na stronie internetowej urzędu.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: