eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesu › Fundusze strukturalne a Prawo zamówień publicznych

Fundusze strukturalne a Prawo zamówień publicznych

2008-10-22 13:47

Zasadniczym celem stosowania przepisów o zamówieniach publicznych jest wyeliminowanie ryzyka uprzywilejowanego traktowania wykonawców zamówień finansowanych ze środków publicznych, w tym środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Przeczytaj także: Fundusze Strukturalne UE: czy wykorzystamy dotacje?

W obecnym okresie programowania Unii Europejskiej, czyli w latach 2007-2013, zrezygnowano z obowiązku stosowania uproszczonej procedury udzielania zamówień dla beneficjentów dofinansowania z funduszy strukturalnych, jaka obowiązywała ubiegających się o wsparcie np. w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw w latach 2004-2006.

Wielu przedsiębiorców zadaje sobie jednak pytanie, czy i w jakim zakresie zobowiązani są do stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych przy aplikowaniu o wsparcie z funduszy unijnych. Jeśli zaś taki obowiązek nie występuje – czy obowiązują ich szczególne zasady związane z wydatkowaniem środków publicznych. Mając to na uwadze celem niniejszego artykułu jest wskazanie przypadków, w których istnieje konieczność stosowania przepisów o zamówieniach publicznych lub, w przypadku jej braku, stosowania innych, szczególnych regulacji.

Kogo dotyczą przepisy

W praktyce, do przedsiębiorców korzystających ze wsparcia z funduszy strukturalnych przepisy ustawy o zamówieniach publicznych będą znajdowały zastosowanie w nielicznych przypadkach. Wynika to z faktu, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 5 tej ustawy, przepisy te znajdują zastosowanie w przypadku, gdy łącznie zostaną spełnione następujące warunki:
  • Ponad 50 proc. wartości udzielanego zamówienia jest finansowane (bezpośrednio lub pośrednio) ze środków publicznych. Wsparcie dla przedsiębiorców z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej stanowi, co do zasady, pomoc publiczną. Wielkość pomocy publicznej dla przedsiębiorców jest limitowana, w rezultacie czego uzyskane przez przedsiębiorcę wsparcie nigdy nie będzie stanowić 100 proc. refundacji poniesionych kosztów. Niemniej, istnieją przypadki, w których wysokość otrzymanego wsparcia może przekraczać 50 proc. poniesionych kosztów. Sytuacja taka może wystąpić m.in. w przypadku małych i średnich przedsiębiorców realizujących nową inwestycję na obszarze objętym 50 - proc. intensywnością regionalnej pomocy publicznej, dla których intensywność tę zwiększa się odpowiednio o 20 proc. w przypadku małych i 10 proc. w przypadku średnich przedsiębiorstw.
  • Wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych. Kwoty te zostały określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz.U. z 2007 r., poz. 241, Nr 1762). Zgodnie z tym rozporządzeniem, wartość zamówienia w przypadku dostaw lub usług powinna być równa lub większa niż 206 tys. euro, a w przypadku robót budowlanych – równa lub większa niż 5 mln 150 tys. euro.
  • Przedmiotem zamówienia są roboty budowlane dotyczące obiektów użyteczności publicznej.
    Warunek ten dotyczy wyłącznie robót budowlanych w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej, budowy szpitali, obiektów sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych przez administrację publiczną lub usługi związane z takimi robotami budowlanymi.

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: