eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Auto z Niemiec? Jak ustrzec się fatalnej pomyłki?

Auto z Niemiec? Jak ustrzec się fatalnej pomyłki?

2016-04-27 11:50

Auto z Niemiec? Jak ustrzec się fatalnej pomyłki?

Czy zakup auta za granicą jest bezpieczny? © pixelrain - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Bezskuteczne poszukiwanie na polskim rynku wymarzonego modelu samochodu często kieruje kupującego za granicę. Kupno auta pochodzącego z innego kraju Unii Europejskiej na pierwszy rzut oka może wydawać się niezbyt skomplikowaną transakcją. W praktyce jednak może okazać się biegiem z przeszkodami. Na co zwrócić szczególną uwagę? Odpowiedzi na to pytanie udziela Europejskie Centrum Konsumenckie.
Aby odpowiedzieć na cały wachlarz pytań od konsumentów, 29 krajów sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) postanowiło przeprowadzić w minionym roku szczegółową analizę barier i problemów, jakie kupujący napotykają podczas zakupu auta poza granicami swojego kraju. Sieć ECC zaprosiła również konsumentów do uczestnictwa w badaniu. Sondaż objął swoim zasięgiem prawie 400 respondentów reprezentujących UE, Norwegii i Islandii.

Wyniki analizy ECC-Net zebrano w raporcie "Cross-border car purchases (Transgraniczne zakupy samochodów)". Lektura tego opracowania nie pozostawia złudzeń - procedury towarzyszące zakupowi samochodu w poszczególnych krajach znacznie się od siebie różnią.
  • 61% ankietowanych konsumentów wskazała, że zakupiła samochód w Niemczech,
    kolejne kraje to: Holandia (6%), Szwecja (5%), Francja (5%), Polska (1.07%)
  • 86% przebadanych konsumentów napotkało problem podczas zakupu samochodu za granicą
  • W 2014 r. blisko połowa (44%) skarg konsumenckich przyjętych przez ECC-Net dotyczyła samochodów zakupionych przez internet. Ta tendencja się utrzymuje.
  • ECK Polska w 2015 r. odnotowało 150 spraw dotyczących samochodów, z czego 97 dotyczyło zakupu auta (blisko 10% wszystkich skarg). W zdecydowanej większości krajem zakupu były Niemcy, rzadziej Holandia i Belgia. Pozostałe sprawy były związane z wynajmem
    oraz zakupem części samochodowych.

Konsumenci odpowiedzieli na szereg pytań wielokrotnego wyboru przedstawiając liczne problemy, z jakimi borykali się kupując samochód za granicą. Niektórzy konsumenci natrafili jednocześnie na kilka przeciwności.

fot. pixelrain - Fotolia.com

Czy zakup auta za granicą jest bezpieczny?

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową (w Polsce instytucja rękojmi) obowiązuje przez 2 lata od momentu dostarczenia samochodu do konsumenta, niektóre kraje członkowskie UE wydłużyły termin do 4 lat.


Problemy, jakie wskazali konsumenci:


Większość pytań, które trafiają do sieci ECC-Net dotyczy sytuacji jeszcze przed zakupem samochodu. Dlatego centra przykładają dużą rolę do informacji prewencyjnych, które mogą doprowadzić do uniknięcia sporów ze sprzedawcą.

Przed zakupem:


Przed zakupem samochodu ECK zaleca sprawdzenie ceny oraz informacji o przedsiębiorcy. Konsumenci powinni w bardzo dokładny sposób porównać również cechy techniczne pojazdu. Nie wystarczą dane udzielone przez przedsiębiorcę, aby uzyskać rzetelną informację, należy przeprowadzić własne badanie, konsultując zdobyte informacje u dealerów samochodowych oraz na forach internetowych.

Przeprowadzona przez ECC-Net analiza, wskazuje, iż główne problemy transgranicznego zakupu dotyczą gwarancji handlowej, a także dyskryminacji ze względu na kraj pochodzenia lub zamieszkania (wyższa cena, dodatkowe wymagania formalne) . Doświadczenie sieci pokazuje, że często głównym czynnikiem zakupu jest atrakcyjna cena, aby mieć pewność, że trafiliśmy na okazję, należy sprawdzić również jakość samochodu. Warto pytać o numer seryjny, kserokopię dowodu własności, odczyt z licznika czy fakturę zakupu. Sprawdzenie czy samochód nie został skradziony nie należy do najłatwiejszych czynności. W większości krajów wyłącznie urzędy mają dostęp do danych rejestracyjnych. Odradza się wykonywanie przelewów na konto niezidentyfikowanego sprzedawcy. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z płatności kartą kredytową, posiadającą opcje: obciążenie zwrotnego (tzw. chargeback).

Raport ECC-Net zwraca uwagę na dwa najczęściej występujące oszustwa: cofanie licznika oraz klonowanie. Informację o stanie licznika konsument może sprawdzić wyłącznie w 5 krajach UE: Belgii, Holandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech. We Francji sąd może orzec, iż zawarta umowa powinna zostać anulowana, nawet jeżeli sprzedawca był nieświadomy manipulacji, w Niemczech natomiast konsument może odstąpić od umowy kupna, wyłącznie wtedy, gdy jest w stanie uwodnić, iż manipulacja była zamierzonym działaniem sprzedawcy.

fot. mat. prasowe

Problemy, jakie wskazali konsumenci

Szereg respondentów wskazało na problem podczas rejestracji samochodu we własnym kraju


Konsumenci w bardzo łatwy sposób mogą zostać skuszeni atrakcyjnymi ofertami, które dostępne są również na stronach internetowych portali sprzedających samochody. Należy pamiętać, że administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za ogłoszenia dodawane przez sprzedawcę, chyba, że uzyskał wcześniej doniesienie o nieuczciwych praktykach stosowanych przez danego przedsiębiorcę.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

  • Nieprzyjęcie reklamacji

    Szkoła publiczna kupiła maszynę sprzątającą o wartości ponad 17 tys. zł, która w okresie gwarancji uległa zepsuciu. Sprzedawca i zarazem ...

  • Wady ukryte

    Witam, kupiłem używane urządzenie kosmetyczne od firmy z fakturą VAT. Już podczas montażu urządzenia w gabinecie okazało się, że obudowa ...

  • Więcej porad znajdziesz w dziale Porady WIĘCEJ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: