    From: "Luiza Groeneveld" <a...@g...nl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: zachowek-nalezy sie czy nie ?
    Date: Mon, 19 May 2003 16:09:40 GMT

    Witam i mam nadzieje, ze ktos bedzie w stanie odpowiedziec na moje
    pytanie.
    Dwa lata temu zmarl moj ojciec zostawiajac na mocy testamentu miesz-
    kanie wlasnosciowe swojej drugiej zonie. Nie mial z nia dzieci i ja jestem
    jego jedyna corka. W sadzie toczy sie obecnie sprawa (od stycznia 2002)
    o zachowek dla mnie. Po pierwszej sprawie (sedzia przyznal mi prawo do
    zachowku w wys.1/4 wartosci mieszkania) za rada sedziego probowalam
    za posrednictwem pelnomocnika (ktorym jest moj ojczym-mieszkam w NL)
    umowic sie z ta pania w jaki sposob chce zaplacic.
    Niestety pani wmieszala w to swoja corke z pierwszego malzenstwa i zie-
    cia, ktorzy stwierdzili krotko, ze to co prawo o zachowku stanowi, ich nie
    interesuje i dla nich jest wazny testament mojego ojca, ktory nic mi nie za-
    pisal i moge sie w zwiazku z tym wypchac. Niekulturalnie to brzmi, ale sa
    to doslownie ich slowa.
    Tydzien temu byla kolejna rozprawa, na ktorej wdowa przedstawila nowych
    swiadkow twierdzacych, ze moj ojciec nie dolozyl sie do kupna tego miesz-
    kania, a pieniadze na ten cel pochodzily od jej corki. Ojciec i jego zona
    wy-
    kupili to mieszkanie w czasie trwania malzenstwa i nie mieli rozdzielnosci
    majatkowej.
    Sedzia zazadala w zwiazku z tym informacji o mojej sytuacji finansowej
    (mam meza Holendra i dwojke dzieci - 4 i 7 lat). Czy zadanie takie jest
    uzasadnione ? Co ma wspolnego moja sytuacja finansowa z prawem do
    zachowku ?
    Ze slow mojego adwokata wynika , iz sedzia stoi zdecydowanie po stronie
    "biednej" wdowy, bo ja przeciez kokosy mam w tej Holandii.

    Krew mnie zalala po tych rewelacjach i az mnie trzesie. Jezeli jest ktos,
    kto orientuje sie w temacie, to bardzo prosze o wyjasnienie tej kwestii.
    Moj adwokat powiedzial cos takiego: ta sprawa powinna byc bardzo pros-
    ta, chodzi przeciez o jasna sytuacje, ale w prawie polskim wszystko jest
    mozliwe i odstepstwa tez sie zdarzaja. Czyli mowiac krotko zasugerowal
    mi, iz fakt mieszkania zagranica moze miec wplyw na decyzje sadu o przyz-
    naniu zachowku.

    Troche to dlugie i skomplikowane, ale cala ta sytuacja taka jest-niestety.

    Czekam na informacje i serdecznie pozdrawiam- zalamana Luiza.