  • 1. Data: 2005-02-11 15:05:39
    Temat: umowa najmu - oswiadczenia, podatek i koszty
    Od: m...@m...torun.pl (Piotr Klaban)

    Witam,

    Moze ktos z Was to przechodzil i moze mi pomoc.

    Zdecydowalem sie zmienic umowe uzyczenia lokalu na umowe najmu,
    m.in. z powodu zainstalowania w mieszkaniu ogrzewania gazowego.
    Ja wynajmuje komus - on jest najemca, wiec ja musze placic podatek.
    Czynsz niewysoki - ok. 150 zl.

    Czy musze skladac PIT-5, nie chce placic ryczaltu, tylko pod. dochodowy.
    Jest jakas zasada, ze sklada sie PIT-5 dopiero po przekroczeniu
    kwoty wolnej od podatku, ale czy to czynsz ma przekroczyc te kwote,
    czy czynsz razem z innymi dochodzami?

    W jednym US poinformowano mnie, ze musze zlozyc oswiadczenie w ciagu 14 dni,
    ze chce rozliczac sie placac podatek dochodowy (a nie ryczalt). W innym US,
    ze nic nie musze skladac - tylko normalnie sie rozliczyc z dochodu.

    I najwazniejsze
    - czy jako osoba fizyczna placac podatek dochodowy moge odliczyc koszty
    ekploatacji i fundusz remontowy jako koszty uzyskania przychodu?
    W koncu dlaczego mam placic 19% x 150 zł, skoro ok. 100 zł z tego muszę
    zapłacić zarzadowi Wspólnoty Mieszkaniowej?
    - czy mogę jakoś odliczyć to co inwestuję w mieszkanie? Nie chodzi
    mi o "remontowke", ale o to, zeby np. obliczajac dochod z mieszkania
    odliczyc od czynszu koszt instalacji ogrzewania gazowego (jakis
    odpis amortyzacyjny dla osob fizycznych?)?

    Pozdrawiam,

    --
    Piotr Klaban