  • 1. Data: 2008-11-19 16:54:12
    Temat: sad gospodarczy - zwrot kosztow procesu - co mozna w nie wliczyc?
    Od: bucz <R...@t...pbz_ROT13>

    skladalem pozew do sadu gospodarczego o wydanie nakazu zaplaty w
    postepowaniu nakazowym
    (niezaplacona FV na kwote 2500zl)
    w rubryce "zadanie zwrotu kosztow procesu" wpisalem 100zl - czyli tyle
    ile kosztowaly mnie znaczki
    sad wydal nakaz zaplaty calej faktury z odsetkami ustawowymi + 30zl
    tytulem kosztow sadowych
    pytanie 1. dlaczego tylko 30zl? czy zawsze powód jest stratny w takich
    sprawach?
    pytanie 2. czy moge rzadac oplat za inne poniesione przezemnie koszty,
    jn. 30zl za odpis z KRS pozwanego ?

    razem z pozwem skladalem oryginaly dokumentow (glownie chodzi mi o FV)
    czy te dokumenty zostana mi odeslane czy sam mam je odebrac z sadu?

    --
    Bucz
    "-Znajomość języków obcych? -Tylko jeden: 0100111010010011010101100"

  • 2. Data: 2008-11-19 18:38:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    bucz pisze:

    > pytanie 1. dlaczego tylko 30zl? czy zawsze powód jest stratny w takich
    > sprawach?

    Bo wydanie nakazu nakazowego kosztuje 30 zł, a nie 100 zł. 70 zł zwróci
    ci sąd.

    > pytanie 2. czy moge rzadac oplat za inne poniesione przezemnie koszty,
    > jn. 30zl za odpis z KRS pozwanego ?

    Jak już masz nakaz to chyba sporawa się skończyła ??!

    --
    @2008 Johnson
    Im bardziej chore państwo, tym więcej w nim praw.

  • 3. Data: 2008-11-19 20:48:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > Bo wydanie nakazu nakazowego kosztuje 30 zł, a nie 100 zł. 70 zł zwróci
    > ci sąd.

    1/4, nie mniej niż 30zł, banał.

    A czy wiesz, Johnsonie, że VIII Wydział Gospodarczy w Warszawie na
    Czerniakowskiej wydaje nakazy zapłaty w postępowaniu upominawczym, gdzie
    zasądza od pozwanego 1/4 opłaty (prawidłowo, po uprawomocnieniu zwraca
    3/4), ale...:

    - jeśli opłata wyniosła 30zł, to zasądza 8zł, 22zł zwraca po uprawomocnieniu
    - jeśli opłata wyniosła 100zł, to zasądza 25zł, 75 zwraca...

    Bardzo przyjemna funkcjonalność :)

    Wynika z tego, że bardziej się opłaca składać upominawcze niż nakazowe,
    bo w nakazowym jest dosłownie w przepisach wymieniona minimalna kwota
    30zł, a w upominawczym nie ma, co wykorzystuje ten sąd.

    W innych warszawskich sądach takiej funkcjonalności nie zauważyłem.

    > Jak już masz nakaz to chyba sporawa się skończyła ??!

    A zażalenie w kwestii zasądzenia kosztów?

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-11-19 21:13:03
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > - jeśli opłata wyniosła 30zł, to zasądza 8zł, 22zł zwraca po
    > uprawomocnieniu

    Inne sądy zasądzają 7,50 zł, a zwracają 22,50 zł.
    Ten widocznie uznaje, moim zdaniem błędnie, że winien mieć zastosowanie
    art. 21 ustawy o kosztach sądowych.

    > - jeśli opłata wyniosła 100zł, to zasądza 25zł, 75 zwraca...
    >
    > Bardzo przyjemna funkcjonalność :)

    Takie durne przepisy wymyślili nasi "mądrzy" posłowie.

    > Wynika z tego, że bardziej się opłaca składać upominawcze niż nakazowe,
    > bo w nakazowym jest dosłownie w przepisach wymieniona minimalna kwota
    > 30zł, a w upominawczym nie ma, co wykorzystuje ten sąd.

    Art. 20 ust. 1 który mówi o tych 30 zł wyraźnie wskazuje że chodzi tylko
    o opłatę z art. 19.
    Natomiast art. 79 ust. 1 pkt 2c mówi że zwraca się 3/4 "uiszczonej" opłaty.
    Więc w zasadzie wszystko jest jasne :) i nie wiem skąd ta niejednolita
    praktyka.

    > A zażalenie w kwestii zasądzenia kosztów?

    Jak można wygrać zażalenie, gdy czegoś się nie żądało ? Skąd sąd miał
    niby wiedzieć że ktoś poniósł jeszcze jakieś koszty. Pomijam "celowość"
    takiego wydatku.

  • 5. Data: 2008-11-19 21:30:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > Inne sądy zasądzają 7,50 zł, a zwracają 22,50 zł.
    > Ten widocznie uznaje, moim zdaniem błędnie, że winien mieć zastosowanie
    > art. 21 ustawy o kosztach sądowych.

    Z tego wydziału o którym wspomniałem, zwykle przychodzi 8/22, choć
    raz zdarzyło się 7,XX/22,XX. Zatem poszczególni sędziowie pewnie mają
    wolną rękę :)

> [...]
    > Więc w zasadzie wszystko jest jasne :) i nie wiem skąd ta niejednolita

    Trzeba zacząć się żalić :)

    > Jak można wygrać zażalenie, gdy czegoś się nie żądało ? Skąd sąd miał
    > niby wiedzieć że ktoś poniósł jeszcze jakieś koszty. Pomijam "celowość"
    > takiego wydatku.

    Myślałem, że żądał, skoro teraz się wzburzył, że nie dostał. A
    celowość? Z przepisów AFAIR nie wynika obowiązek dostarczenia KRS
    pozwanego, aczkolwiek z tego co widzę u tak zwanych adwokatów i
    księgowych, praktyka ta jest bardzo częsta. To chyba taki przesąd (tylko
    że bardziej rozpowszechniony) jak np. obowiązek podpisu na fakturze, czy
    też tego, że "odpis KRS jest ważny przez 3 miesiące".

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2008-11-19 21:42:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Myślałem, że żądał, skoro teraz się wzburzył, że nie dostał.

    Ja jednak odebrałem post, tak jakby dopiero teraz na to wpadł, no ale
    może się mylę.

  • 7. Data: 2008-11-19 21:43:18
    Od: Johnson <j...@n...pl>

  • 8. Data: 2008-11-19 22:01:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > "w rubryce "zadanie zwrotu kosztow procesu" wpisalem 100zl - czyli tyle
    > ile kosztowaly mnie znaczki..."

    Masz rację:)

    --
    Liwiusz