  • 1. Data: 2009-03-31 14:27:07
    Temat: opłata za pozew w postępowaniu cywilnym
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    Witam,
    prosiłbym o pomoc w następującej kwestii dot.ustalenia przybliżonej kwoty
    opłaty sądowej w przypadku złożenia pozwu do sądu w postępowaniu cywilnym
    dotyczącego naruszenia dóbr osobistych(wartości niematerialnych) z
    jednoczesnym zasądzeniem zadośćuczynienia np.100.000 zł za krzywdy
    moralne.
    Czy taki pozew to jest tylko pozwem o charakterze niemajątkowym czy może
    niemajątkowy i majątkowy jednocześnie?
    http://www.wroclaw.so.gov.pl/index.php?option=com_co
    ntent&view=article&id=107&Itemid=128
    pod wskazanym linkiem znajdują się stawki,dzwoniąc do sądu uzyskałem
    info.,że takich przykładowych wartości nie wyliczają,trzeba złożyć pozew i
    czekać na info.dot.kosztów ustaloną przez sąd.
    Co prawda w dolnej części strony jest kalkulator szacunkowy ale pokazuje
    jakieś chyba nieprawdziwe wartości.
    Z góry dzięki za wszelkie sugestie,
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-03-31 20:41:13
    Temat: Re: opłata za pozew w postępowaniu cywilnym
    Od: causa1980 <p...@g...com>

    On 31 Mar, 16:27, namikk <n...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > czekać na info.dot.kosztów ustaloną przez sąd.
    > Co prawda w dolnej części strony jest kalkulator szacunkowy ale pokazuje

    Jeżeli składasz pozew sam, nie będąc reprezentowanym przez adwokata
    lub radcę prawnego, to lepiej złożyć pozew i poczekać na wezwanie sądu
    do uzupełnienia braków pozwu przez uiszczenie opłaty. Generalnie
    opłata w sprawie o ochrone dóbr osobistych jest stala i wynosi 600
    zł.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2009-04-01 06:07:57
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    causa1980 wrote:

> [...]
    > do uzupełnienia braków pozwu przez uiszczenie opłaty. Generalnie
    > opłata w sprawie o ochrone dóbr osobistych jest stala i wynosi 600

    Pozew miałby być złożony indywidualnie,zgadza się opłata jest stała i wynosi
    600 zł, ale tak sobie googluje i wychodzi mi wątpliwość, czy przypadkiem
    nie trzeba będzie wpłacić 5% wartości wskazanej kwoty zadośćuczynienia
    np.100.000x5%=5.000 zł?
    Ewentualnie wg. wskazanego wcześniej linku jest pozycja:
    "W sprawie podlegającej rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym pobiera się
    od pozwu opłatę stałą, przy wartości przedmiotu sporu lub wartości
    przedmiotu umowy:
    1) do 2.000 złotych - 30 złotych;
    2) ponad 2.000 złotych do 5.000 złotych - 100 złotych;
    3) ponad 5.000 złotych do 7.500 złotych - 250 złotych;
    4) ponad 7.500 złotych - 300 złotych"
    No to ewentualnie wychodziłoby 300 zł, oczywiście jeżeli dobrze to rozumiem?
    Czy ktoś jest w stanie naprowadzić laika w tej kwestii,który sposób myślenia
    jest prawidłowy?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-04-01 09:07:46
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    namikk pisze:

> [...]
    > 600 zł, ale tak sobie googluje i wychodzi mi wątpliwość, czy przypadkiem
    > nie trzeba będzie wpłacić 5% wartości wskazanej kwoty zadośćuczynienia

    Tak, opłata od pozwu wyniesie 5600.
    600 od roszczeń niemajątkowych + 5000 od majątkowych

    ATSD - odrzdzam pochopne żądania takich kwot w sprawach o naruszenie
    dóbr osobistych. Ryzykujesz tym, że np. wygrasz proces co do zasady, sąd
    uzna, ze naruszenie wystąpiło, ale co do pieniędzy wygrasz np. tylko 5
    tysięcy, czyli przegrasz co do 95 tysięcy, co oznacza, że koszty sądowe
    i koszty drugiej strony, w tym pełnomocnik, obciążą Ciebie.

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 5. Data: 2009-04-01 09:51:04
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    Roman Rumpel wrote:

> [...]
    > tysięcy, czyli przegrasz co do 95 tysięcy, co oznacza, że koszty sądowe
    > i koszty drugiej strony, w tym pełnomocnik, obciążą Ciebie.

    Ok,dziękuję za uświadomienie mnie w kwestii kosztów.Natomiast w tym co
    napisałeś jest dla mnie kolejna niejasność jeżeli np.zadośćuczynienie o
    które wystąpię np.100.000zł będzie stanowczo za wysokie i sąd zasądzi tak
    jak napisałeś 5.000zł to wg.mnie i tak będę wygrany, argumentuje to tym,że
    np.w pozwie będzie zawarte roszczenie moje względem obciążenia kosztami
    sądowymi przeze mnie poniesionymi na rzecz pozwanego jako strony winnej
    naruszeniu moich dóbr(pod warunkiem,że sąd tak zasądzi).Czyli pozwany
    będzie zobligowany zwrócić mi poniesione koszty sądowe i wypłacić zasądzoną
    kwotę zadośćuczynienia.
    W związku z tym nie bardzo rozumiem, dlaczego miałbym ponieść/być obciążony
    kosztami drugiej strony?Z czego to wynika?-tak jak wspomniałem jestem
    laikiem w tej materii także może jest to pytanie banalne,ale kierując się
    logiką myślenia tak mi to po prostu wygląda jak przedstawiłem.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2009-04-01 10:10:55
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 01 Apr 2009 11:51:04 +0200, namikk napisał(a):

    > Czyli pozwany
    > będzie zobligowany zwrócić mi poniesione koszty sądowe i wypłacić
    > zasądzoną kwotę zadośćuczynienia.

    Oczywiście, że masz rację -- tak będzie.
    W stosunku jak 5000:100000

    > W związku z tym nie bardzo rozumiem, dlaczego miałbym ponieść/być
    > obciążony kosztami drugiej strony?

    Z przepisu, który mówi, że w przypadku częściowego tylko ulegnięcia
    pozwanego koszty się rozkładają proporcjonalnie.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 7. Data: 2009-04-01 10:46:31
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    Olgierd wrote:

    > Oczywiście, że masz rację -- tak będzie.
    > W stosunku jak 5000:100000

    > Z przepisu, który mówi, że w przypadku częściowego tylko ulegnięcia
    > pozwanego koszty się rozkładają proporcjonalnie.

    Hym...,czyli reasumując zdobytą wiedzę:
    ponoszę opłatę 600zł(tytułem procesu cywilnego),następnie 5% z kwoty
    wnioskowanego zadośćuczynienia(np.100.000zł x 5%)5.000zł razem 5.600zł.
    W przypadku,gdy sąd zasądzi 5.000zł zadość uczynienia pozwany zwraca
    600zł(opłata za wniesienie pozwu), 5% wartości zasądzonego
    zadośćuczynienia(5.000 zł x 5%)250zł i zasądzoną kwotę zadośćuczynienia
    5.000zł,czyli 5.850zł.
    czyli jestem do przodu 250zł.Dobrze to rozumiem?

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2009-04-01 11:03:40
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 01 Apr 2009 12:46:31 +0200, namikk napisał(a):

    > czyli jestem do przodu 250zł.Dobrze to rozumiem?

    Prawie. Ty mu zwracasz koszty jakbyś przegrał 95000 zł. Czyli jesteś
    nieźle w plery.

  • 9. Data: 2009-04-01 11:09:00
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    Olgierd wrote:

    > Prawie. Ty mu zwracasz koszty jakbyś przegrał 95000 zł. Czyli jesteś
    > nieźle w plery.

    O rany....nie dość,że pokrzywdzony to i przy tym oskubany ;-)
    wielkie dzięki za pomoc

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2009-04-01 11:21:59
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    Roman Rumpel wrote:

    > ATSD - odrzdzam pochopne żądania takich kwot w sprawach o naruszenie
    > dóbr osobistych.

    Jakie są obecnie realne kwoty zasądzonych zadośćuczynień,o które można się
    ubiegać w tego typu pozwach?
    Kiedyś była głośna sprawa w której małżeństwo ugrało ok.30kg za nie
    uzasadnione przetwarzanie danych osobowych przez bank,ale to było kilka lat
    temu.Posiada ktoś może jakieś wiarygodne info.na ten temat?