  • 1. Data: 2003-10-09 19:54:14
    Temat: nie-malzenstwo i ksiazeczka mieszaniowa na mieszkanie spoldzielcze
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    Witam!

    Jestem tu po raz pierwszy, ale odrobiłem pracę domową przeglądając
    internet w poszukiwaniu odpowiedzi na poniższe pytania, niestety nie
    udało mi się znaleźć nic pewnego, wiec proszę o pomoc.

    Jesteśmy parą, która poszukuje własnego mieszkania. Szykuje nam się nie
    najgorsza okazja zakupu lokalu od spółdzielni. Mieszkanie będzie
    własnościowe. Ja daje gotówkę, natomiast moja dziewczyna ma część kasy i
    dwie książeczki mieszkaniowe (jedna jest brata, po cesji na nią).

    Grzebiąc po internecie i aktach prawnych udało mi się dowiedzieć, że
    moje kochane państwo nie da jej premii gwarancyjnej jeśli nie będzie
    miała pełnego prawa własności mieszkania. Jednak na stronie:

    http://www.softax.com.pl/prywatne/marcink/mieszkanie
    /mieszkanie_premia_gwar

    dowiedziałem się, że w przypadku mieszkania kupowanego od spółdzielni
    nie jest to prawdą, i można uzyskać premię gwarancyjną nawet w przypadku
    zakupu tylko części lokalu. Ponadto jest tam też wzmianka o wyroku
    Trybunału Konstytucyjnego, który pozwala osobom nie będącym małżeństwem
    być współczłonkami w spółdzielni.

    I teraz pytanie: jaki jest stan prawny na dzisiaj ? Czy dalej możemy
    liczyć na premię będąc wpółwłaścicielami bez ślubu ?

    Druga sprawa: jesli odpowiedz na to pytanie jest negatywna, to czy
    zgodnie z prawem mogę wykonać następujący manewr:

    1. Pozyczam (notarialnie) pieniądze dziewczynie
    2. Ona kupuje i uzyskuje premie gwarancyjną
    3. "Oddaje" mi pieniądze w postaci połowy własności mieszkania.

    Nie chciałbym żrobić czegoś wbrew prawu, więc pytam się, czy jest to
    możliwe.

    I jeszcze jedna sprawa na marginesie: czy pozyczając powyższe pieniądze
    muszę wykonać to notarialnie, czy wystarczy umowa słowna (z
    odprowadzeniem podatku).

    Prosze o jakieś namiary, choćby na akty prawne, które musze przeczytać,
    bo sprawa jest coraz bardziej nagląca, a nie mam żadnej osoby
    kompetentnej z którą mógłbym porozmawiać.

    A właśnie, czy jest w okolicy Katowic, Sosnowca prawnik, który mógłby mi
    odpowiedzieć na te pytania (za opłatą, jeśli trzeba) ?

    --
    Sebastian Bialy - h...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2003-10-09 20:56:37
    Od: "poilkj" <p...@g...pl>

    "Sebastian Bialy" <h...@p...onet.pl> wrote in message
    > Witam!
    >

    > Grzebiąc po internecie i aktach prawnych udało mi się dowiedzieć, że
    > moje kochane państwo nie da jej premii gwarancyjnej jeśli nie będzie
    > miała pełnego prawa własności mieszkania.

    Mój znajomy przez książeczkę mieszkaniową wziął ślub.
    Zróbcie to samo. Na początek cywilny wystarczy. Załatwicie papierkologię w
    miesiąc.

  • 3. Data: 2003-10-09 21:33:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Być może się coś zmieniło, więc ktoś mnie poprawi. Ale jeszcze 10 lat temu
    nie było możliwości zakupu mieszkania w spółdzielni na współwłasność
    dwojga "obcych" osób. Ja tylko z tego powodu przesunąłem termin ślubu
    cywilnego, bo okazało się, że nie możemy kupić mieszkania na wtórnym
    rynku, a kobiecie się potwornie spieszyło.

  • 4. Data: 2003-10-10 06:58:21
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    poilkj wrote:

    > Mój znajomy przez ksi??eczke^ mieszkaniow? wzi?^(3) ?lub.
    > Zróbcie to samo. Na pocz?tek cywilny wystarczy. Za^(3)atwicie papierkologie^ w
    > miesi?c.

    Za mało czasu - za miesiąc okazja przejdzie kolo nosa.

    --
    Sebastian Bialy - h...@p...onet.pl

  • 5. Data: 2003-10-13 12:34:09
    Od: Dominika Widawska <d...@m...szczecin.pl>

    Sebastian Bialy wrote:

    > Jesteśmy parą, która poszukuje własnego mieszkania. Szykuje nam się nie
    > najgorsza okazja zakupu lokalu od spółdzielni.

    Mieszkanie nowe czy rynek wtorny?
    Mnie pani z pko bp uswiadomila (przed faktem na szczescie),
    ze przy wspolwlasnosci (niemalz.) i zakupie na rynku wtornym nie ma
    premii.

    Dominika

  • 6. Data: 2003-10-13 17:23:54
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <3...@m...szczecin.pl>, Dominika Widawska wrote:

    > Mieszkanie nowe czy rynek wtorny?
    > Mnie pani z pko bp uswiadomila (przed faktem na szczescie),
    > ze przy wspolwlasnosci (niemalz.) i zakupie na rynku wtornym nie ma
    > premii.

    Na pewno? Bo kilka lat temu, gdy ja kupowałam premia była, dostałam i
    ja i wtedy jeszcze przyszły mąż. Ale mieszkanie nie było spółdzielcze,
    bo takiego, jak widzę z tego co inni tu napisali, na współwłasność
    kupić nie można.

    Renata

  • 7. Data: 2003-10-14 09:53:37
    Od: Dominika Widawska <d...@m...szczecin.pl>

    Renata Gołębiowska wrote:

    > Na pewno? Bo kilka lat temu, gdy ja kupowałam premia była, dostałam i
    > ja i wtedy jeszcze przyszły mąż.

    Na pewno to nie wiem, bo nie ryzykowalam.
    Uwierzylam pani na slowo. Akcja miala miejsce rok temu.
    Najpierw odwiedzilismy USC, potem notariusza.

    Ale wiem, ze w ostatnich latach sporo sie zmienialo
    w kwestii tych premii, a zmiany byly "redukujace"
    roszczenia posiadaczy.

    Dominika